organizacja_uslug_turystycznych_wyklad_07.05.2010.doc

(22 KB) Pobierz


ORGANIZACJA USŁUG TURYSTYCZNYCH WYKŁAD nr 1, 07.05.2010.

 

mgr. Piśko.

Literatura:

 

„Obsługa ruchu turystycznego.”  Z. Kruczek

„Obsługa ruchu turystycznego.” B. Meyer, PWN

 

Egzamin: pytania opisowe!!!! dwa, trzy zdania do każdego pytania.!!!

 

 

I.                   RUCH TURYSTYCZNY – zjawisko o charakterze społeczno – ekonomicznym, którego istota polega na podróżach podejmowanych w celach turystycznych nie zarobkowych.

 

1.                  Cechy ruchu turystycznego (co go wyróżnia) :
 

                       cykliczny rozkład podróży turystycznej w jednostce czasu (rok, tydzień, miesiąc, kwartał, dzień itd.),
 

                       nasilenie następuje w okresie wakacji letnich.

 

 

2.                  Wpływ na cykliczność mają:
 

                       klimat i rodzaj turystyki;

                       nakazy administracyjne (terminy urlopów, ferie szkolne)

                       dni pracy w tygodniu i święta;

                       nawyki;

                       rodzaj bazy;

 

3.                  Następstwa cykliczności ruchu turystycznego:

 

                       koncentracja i dekoncentracja ruchu turystycznego.

 

4.                  Minusy koncentracji i dekoncentracji ruchu turystycznego:

 

                       przeciążenie bazy,

                       przeciążenie transportu,

                       przeciążenie dróg dojazdowych,

                       przeciążenie gastronomii,

                       hałas,

                       degradacja środowiska,

                       zanieczyszczenie,

                       obniżenie jakości usług,

                       brak pracy poza sezonem (dekoncentracja ruchu),

                       koszty (podatki płacone cały rok, a największy dochód jest tylko w trakcje trwania sezonu).

 

 

 

 

 

5.                  Plusy koncentracji i dekoncentracji ruchu turystycznego:

 

                       regeneracja zasobów,

                       czas na remonty,

                       miejsca pracy w okresie wolnego studentów.

 

6.                  Metody wydłużania sezonu (zachęcania do odwiedzania miejsc wypoczynkowych poza sezonem)

 

                       obniżenie cen po sezonie,

                       specjalne oferty (dla młodzieży szkolnej, dla emerytów, z okazji wydarzeń kulturalnych np. „Festiwal Folkloru Ziem Górskich” w Zakopanem, z okazji wydarzeń sportowych),

                       różnicowanie terminów ferii,

                       wzbogacenie oferty obiektów hotelarskich (np. tworzenie kompleksów SPA & Wellness, budowanie dużych centr gdzie mogą odbywać się kongresy, spotkania naukowe itp.)
 

 

II.                PRODUKT TURYSTYCZNY – wszystko to z czego korzystają osoby będące w
podróży – turyści.

 

III.              

1.                Produkty to to:
 

                       co oferują usługodawcy,

                       co oferuje obszar.

 

Turysta korzysta z produktów w miejscu pobytu oraz przed wyjazdem np. robiąc zakupy na wyjazd.

 

RDZEŃ PRODUKTU TURYSTYCZNEGO – to co jest głównym motywem podróży, zakupu tego co sprowokowało nas do skorzystania z produktu.

 

PRODUKT RZECZYWISTY – to co musi otrzymać turysta, żeby mógł czuć się zaspokojony (nocleg, wyżywienie)

 

PRODUKT POSZERZONY – wszystko to co można dodatkowo nabyć (niekoniecznie wliczone w cenę) bez czego można odbyć podróż, ale dzięki temu, że się to nabyło podróż jest dla turysty łatwiejsza / przyjemniejsza. (przewodniki, informacja turystyczna)

 

PRODUKT POTENCJALNY – wszystko to o co w przyszłości produkt może być wzbogacony.

 

PRODUKT OCZEKIWANY -  to jest to czego oczekuje turysta.

 

PRODUKT PSYCHOLOGICZNY – to co zostaje w świadomości klienta.

 

 

 

 

 

 

 

III.           USŁUGI dzielą się na:
 

                       materialne,

                       duchowe.

 

a) Spełniają trzy główne funkcje:

 

1.                  udostępniają walory turystyczne.

2.                  dostarczania towaru.

3.                  oddziaływania na człowieka.

 

 

b) Specyficzne cechy usług turystycznych:

 

1.                  występują pojedynczo lub w pakietach.

2.                  są komplementarne.

3.                  Są substytucyjne.

4.                  Są w małym stopniu podatne na postęp techniczny.

5.                  Produkowane są w obecności turysty.

6.                  Nie mogą być magazynowane.

7.                  Mają abstrakcyjny charakter.

8.                  Są tym co zagospodarowuje czas wolny.

9.                  Są podstawą do prowadzenia działalności gospodarczej.

 

Usługi turystyczne cechuje rynek nabywcy.

 

c) Podział usług z punktu różnych kryteriów:

 

                       podstawowe,

                       komplementarne,

                       uniwersalne (potrzebne zarówno komuś kto jest turystą, ale i temu kto nim nie jest np.– nocleg, wyżywienie, ubiór)

                       rynkowe,

                       bezpłatne (informacja turystyczna)

 

 

POTRZEBY TURYSTÓW
 

• istniejące

• tworzone

 

PODSTAWOWE (spanie, wyżywienie, bezpieczeństwo)

WYŻSZE (przeżycia emocjonalne, kontakty z ludźmi, przyrodą)

 

Wszystkie oczekiwane potrzeby trzeba zaspokoić, a przede wszystkim podstawowe.

 

 


 

 

 


USŁUGI TURYSTYCZNE - usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie
inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym.
 


USŁUGI POTRZEBNE TURYSTOM

 

MIEJSCE ZAMIESZKANIA :

Przygotowanie do podróży
 

Potrzeby

Usługi

• Informacje

promocja, materiały informacyjne, biura podróży, INTERNET

• Rezerwacja , kupno

system rezerwacji

agent biura podróży

• Dokumenty podróż

wizy, zezwolenia, ubezpieczenia, konsulaty

• Transport

bilety, karnety automobilowych klubów

 

GRANICA

 

Potrzeby

Usługi

• Przekroczenie granicy

• kontrola dokumentów, sanitarna, celna

• informacja

• wymiana walut, inne usługi



MIEJSCE DOCELOWE:

 

Potrzeby

Usługi

• transport

• komunikacja publiczna, drogi, oznakowanie

• infrastruktura, parkingi, obszary usługowe

• pomoc drogowa, taxi

• zakwaterowanie i wyżywienie

• hotele, miejsca noclegowe, pola namiotowe

• restauracje, automaty (np. z napojami)

• informacja

• plansze, biura informacji turystycznej

• przewodnicy

• atrakcje

Plaża, zabytki, parki tematyczne

• rozrywki

• kluby

• imprezy

• rekreacja

• zakupy

• ośrodki handlowe, sklepy

• służby publiczne

• pomoc medyczna

• policja

• banki, bankomaty, poczta

 

 

 

 

 

 


CECHY ODRÓŻNIAJĄCE TOWARY OD USŁUG

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin