SPIS TREŚCI
Streszczenie 3
Rozdział I Podstawowe pojęcia 5
ROZDZIAŁ II Opis firmy Fabryka styropianu ARBET Sp.j. 8
2.1. Lokalizacja 8
2.2. Struktura wewnętrzna firmy 9
2.3. Filozofia działania firmy. 10
2.4. Produkty firmy ARBET. 10
2.5. Pozycja firmy na rynku polskim i zagranicznym 26
2.6. Organizacja sieci dystrybucji 27
2.7. Zapasy ARBETU i ich kontrola. 27
Rozdział III Transport ładunków objętościowych 31
3.1. Proces ładunkowy styropianu 31
3.2. Rozmieszczenie płyt i bloków styropianowych na środku transportowym ..31
3.3. Wykorzystanie i zalety styropianu 33
Rozdział IV Założenia dotyczące dystrybucji styropianu produkcji firmy ARBET w kraju i za granicą 35
4.1. Dystrybucja krajowa 35
4.2. Dystrybucja zagraniczna 36
Rozdział V Charakterystyka ładunku i wymagania przewozowe 38
5.1. Charakterystyka styropianu 38
5.1.1. Ładunek, jego cechy i właściwości 38
5.1.2. Wymagania przewozowe styropianu. 39
Rozdział VI Schemat blokowy procesu przewozu wraz z opisem 40
Rozdział VII Przegląd środków przewozowych. 46
Rozdział viii Projekt technologiczny procesu przewozowego ładunku 57
8.1. Założenia do projektu. 57
8.2. Wymagania odnośnie firm przewozowych 58
8.3. Wymagania ze strony klientów 59
8.4. Wymagania organizacyjne. 59
8.5. Dobór technologii przewozu i prac ładunkowych 59
8.6. Obliczenia 61
8.7. Dobór pracowników ładunkowych 62
8.8. Dobór pojazdów 62
8.9. Wybór trasy przewozu. 63
Rozdział IX Projekt procesu przewozowego w układzie tabelarycznym 65
Podsumowanie 69
Spis piśmiennictwa 70
Spis rysunków 71
Spis tabel 72
Wraz ze zmianą warunków konkurowania i rozwojem gospodarki wolnorynkowej nastąpił szybki wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe, co niewątpliwie wpłynęło na szybki rozwój firm tego sektora i jakość świadczonych usług.
Każdy ładunek należy do konkretnej grupy ładunków. Jedną z takich grup stanowią ładunki objętościowe. Planując konkretne działania mające na celu przewóz ładunków objętościowych należy wziąć pod uwagę wiele czynników wpływających zarówno na szybkość przewozu, jak i na bezpieczeństwo ładunków i samego przewozu.
Zakres usług firm logistycznych i transportowo – spedycyjnych odgrywa istotną rolę w realizacji procesów przemieszczania produktów oraz towarzyszących im przepływów informacyjnych i pieniężnych miedzy kolejnymi etapami dystrybucji i handlu. W celu zapewnienia optymalnych korzyści w procesie fizycznego przemieszczania dóbr, pomiędzy podmiotami, należy opracować dokładny projekt przewozu danego ładunku. Istotne okazuje się również znajomość ilościowej, wartościowej i jakościowej charakterystyki przewożonego ładunku, jak i specyfikacja środków transportu oraz środków technicznych stosowanych w przebiegu procesów załadunkowo – wyładunkowych.
Celem niniejszej pracy było opracowanie procesu technologicznego przewozu ładunku objętościowego, zaznajomienie się z technikami organizacyjnymi przewozu, technikami komunikacji i przepływu informacji miedzy poszczególnymi ogniwami, występującymi w procesie przewozowym na przykładzie styropianu Firmy ARBET. W związku z tym dokonano opracowania następujących zagadnień:
· doboru technologii przewozu i technologii prac ładunkowych,
· doboru środków transportowych,
· doboru trasy,
· doboru pracowników.
W celu lepszego zobrazowania i przedstawienia firmy ARBET dokonano lokalizacji oddziałów oraz przedstawiono i scharakteryzowano produkty firmy.
Opracowując projekt technologiczny przewozu dokonano przeglądu oraz wyboru środka transportu oraz określono i sprecyzowano wymagania przewozowe dla styropianu produkcji ARBET. Zaproponowano również algorytm projektowania a także wykonania samego procesu przewozowego. Ten układ przedstawiono także w postaci tabelarycznej w celu lepszego zobrazowania.
Proces, proces technologiczny, proces przewozowy, ładunek, ładunek objętościowy, dystrybucja, wymagania przewozowe, warunki przewozu, podatność przewozowa, podatność ładunkowa, pojazd członowy, zespół pojazdów, dostawcy, klienci, styropian,
Proces [1]- zbiór działań wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących, które przekształcają wejścia w wyjścia.
Wyrób [1]- wynik procesu, są cztery następujące kategorie wyrobu:
- usługi (transport),
- wytwór intelektualny (np. program komputerowy),
- przedmiot materialny (np. część mechaniczna silnika),
- materiały (smar).
Klient [1]- organizacja lub osoba, która otrzymuje wyrób.
Dostawca [1]- organizacja lub osoba, która dostarcza wyrób.
Proces technologiczny [3]- ciąg operacji, którym poddawany jest wyrób w procesie produkcyjnym lub w procesie usługi. Na proces technologiczny składają się kolejne procesy robocze.
Proces przewozowy [3]- to element procesu transportowego, składa się z trzech głównych, następujących po sobie czynności technologicznych tj. załadunku, przewozu właściwego i wyładunku (lub przeładunku na inny środek transportu). Głównym celem przewozu jest przemieszczanie ładunku, w procesie tym zaangażowany jest tabor.
Ładunek [3]- stanowi określoną ilość materiału podlegającą procesom przewozowo-magazynowym. Każdy ładunek ma swoje specjalne właściwości wynikające min. z jego cech fizyko-chemicznych, wartości oraz stopnia zaspokojenia potrzeb rynkowych.
Ładunek objętościowy [4]- to ładunek, którego gęstość bezwzględna nie przekracza 400 kg/m3. Ładunki te charakteryzują się niewielką masą w stosunku do zajmowanej przestrzeni ładunkowej. Ładunki objętościowe nazywane są również ładunkami przestrzennymi.
Wymagania przewozowe [2]- są to żądania pod adresem procesu przewozowego, a więc takie jakie powinny być spełnione w wyniku wykonania zadania.
Warunki przewozowe [2]- są to okoliczności jakie należy mieć na uwadze przy wykonywaniu zadania przewozowego.
Pojazd członowy [6]- zespół składający się z ciągnika siodłowego i naczepy.
Zespół pojazdów [6]- zespół składający się z pojazdu silnikowego i połączonego z nim pojazdu doczepnego.
Urządzenia ładunkowe[6] - to maszyny o układzie odrębnych konstrukcji zespołów i mechanizmów przystosowanych do wykonania czynności ładunkowych w ramach poziomych, pionowych lub złożonych ruchów roboczych, z możliwością przemieszczenia ładunków.
Podatność ładunkowa [4]- jest to odporność ładunku na warunki i skutki prac ładunkowych. Niektórzy autorzy określają podatność ładunkową jako odporność ładunku na spiętrzanie. Do podstawowych charakterystyk ładunków można zaliczyć podatność: naturalną, techniczną i ekonomiczną.
Naturalna podatność transportowa [10] – odporność ładunków na warunki i skutki przemieszczania wynikająca z fizycznych, chemicznych oraz biologicznych cech i właściwości przewożonych produktów. Te cechy i właściwości produktów muszą zostać szczegółowo rozpoznane i określone, gdyż decydują one o sformułowaniu warunków, które powinien spełniać ładunek, aby nie był narażony na niebezpieczeństwa podczas przewozu.
Techniczna podatność transportowa [10] – świadczy o odporności na warunki i ewentualne skutki przemieszczania produktów, wynikające z ich gabarytów, kształtu, masy. Charakter tych cech implikuje określone wymagania względem techniki przewozowej lub procesu za- i wyładunkowego, szczególnie przy znacznej powtarzalności przewozowej.
Gęstość pozorna [11] – stosunek masy materiału porowatego (proszku, granulatu, okruchów itp. - wsypanego luźno, sprasowanego, ubitego, spieczonego itp.) do objętości przez niego zajmowanej. Określenie "pozorna" przypomina o tym, że w obliczeniach uwzględnia się oprócz samego materiału także objętość przestrzeni (porów) pomiędzy ziarnami materiału wypełnionych np. powietrzem.
Fabryka Styropianu ARBET to firma, która zajmuje się wytwarzaniem styropianu i jego dystrybucją na terenie Polski, a także do krajów nadbałtyckich, Skandynawii oraz Niemiec. Wyroby firmy trafiają na...
skyline1985