Epikur- listy o smierci.pdf

(26 KB) Pobierz
Epikur- listy o smierci
Epikur - listy o śmierci
Staraj się oswoić z myślą, Ŝe śmierć jest dla nas niczym, albowiem wszelkie dobro i
zło wiąŜe się z czuciem; a śmierć jest niczym innym, jak właśnie całkowitym
pozbawieniem czucia. Przeto owo niezbite przeświadczenie, Ŝe śmierć jest dla nas
niczym, sprawia, Ŝe lepiej doceniamy śmiertelny Ŝywot, a przy tym nie dodaje
bezkresnego czasu, lecz wybija nam z głowy pragnienie nieśmiertelności. W istocie
bowiem nie ma nic strasznego w Ŝyciu dla tego, kto sobie dobrze uświadomił, Ŝe
przestać Ŝyć nie jest niczym strasznym [...]. '
[...] śmierć, najstraszniejsze z nieszczęść, wcale nas nie dotyczy, bo gdy my
istniejemy, śmierć jest nieobecna, a gdy tylko śmierć się pojawi, wtedy nas juŜ nie
ma. [...] tłum raz stroni od śmierci jako od największego zła, to znowu pragnie jej jako
kresu nędzy Ŝycia. Atoli mędrzec, przeciwnie, ani się Ŝycia nie wyrzeka ani się
śmierci nie boi, albowiem Ŝycie nie jest mu cięŜarem, a nieistnienia nie uwaŜa wcale
za zło. Podobnie jak nie wybiera poŜywienia obfitszego, lecz smaczniejsze; tak teŜ
nie chodzi mu bynajmniej o trwanie najdłuŜsze, lecz najprzyjemniejsze [...] cała
nasza działalność zdąŜa do tego, aby się uwolnić od cierpienia i niepokoju. A gdy raz
zdołamy to wszystko osiągnąć, wnet zniknie niepokój duszy; istota Ŝywa nie odczuwa
juŜ bowiem potrzeby zabiegania o cokolwiek, czego by jej brakowało, ani teŜ nie
będzie szukać czego innego do dopełnienia dobra duszy i ciała. Bo zaiste wtedy
tylko odczuwamy potrzebę przyjemności, gdy z jej braku doznajemy bólu; gdy jednak
ból nam nie dokucza, nie potrzebujemy wtedy Ŝadnej przyjemności.
Dlatego właśnie twierdzimy, Ŝe przyjemność jest początkiem i celem Ŝycia
szczęśliwego. [...] wszelka przyjemność ze względu na swoją naturę jest dobra, ale
nie kaŜda jest godna wyboru; i podobnie, wszelki ból jest złem ale nie kaŜdego bólu
naleŜy unikać. W kaŜdym wypadku trzeba wszystko dokładnie zbadać pod kątem
poŜyteczności i szkodliwości, bo zdarza się czasem, Ŝe dobre bierzemy za zło i, na
odwrót, zło za dobro. Umiarkowanie uwaŜamy za największe dobro nie dlatego,
Ŝebyśmy w ogóle mieli poprzestawać na małym, ale dlatego abyśmy się nauczyli
obywać byle czym, gdy nas bieda nawiedzi, w przeświadczeniu, Ŝe najlepiej
korzystają z obfitości dobra ci, którzy jej najmniej poŜądają [..]
Gdy przeto twierdzimy, Ŝe przyjemność jest naszym celem najwyŜszym, to by
najmniej nie mamy na myśli przyjemności płynącej z rozpusty ani przyjemności
zmysłowych, jak twierdzą ci, którzy nie znają naszej nauki albo się z nią nie
zgadzają, czy wreszcie źle ją interpretują. Przyjemność, którą mamy na myśli
charakteryzuje nieobecność cierpień fizycznych i brak niepokojów duszy. Nie pijatyki
i hulanki, nie obcowanie z pięknymi chłopcami i kobietami, nie ryby i inne smakołyki,
jakich dostarcza zbytkowny stół, czynią Ŝycie przyjemnym, ale trzeźwy rozum,
dociekający przyczyn wszelkiego wyboru i unikania, odrzucając czcze domysły, owo
źródło największych utrapień duszy. Z tego wszystkiego mądrość jest początkiem
wszelkiego dobra i dobrem najwyŜszym, a wskutek tego jest cenniejsza nawet od
filozofii, jako źródło wszystkich innych cnót. [...] Wszak cnoty tworzą wraz z
przyjemnym Ŝyciem naturalną jedność i Ŝycie przyjemne jest od nich nieodłączne.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin