TEMAT TYGODNIA: Wspaniały bal
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Wybór nowych dyżurnych. Śpiew popularnych piosenek połączonych z elementem ruchu.
- utrwalanie znanych piosenek- rozwijanie umiejętności płynnego poruszania się w przestrzeni
-dziecko zna melodie i teksty piosenek- dziecko porusza się zgodnie z rytmem
Słuchanie wiersza T. Chudy: Karnawał połączonego z oglądaniem ilustracji zabawy karnawałowej. Wycinanie szablonu masek karnawałowych. Ozdabianie ich według własnego pomysłu dowolnym materiałem (skrawki materiału, futerka, koraliki, cekiny). Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- wzbogacanie słownika - karnawał, wodzirej- doskonalenie sprawności manualnych- rozwijanie wyobraźni
- dziecko odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza i ilustracji- dziecko wykonuje oryginalną maskę na bal
Zabawy i gry planszowe przy stolikach. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- przestrzeganie ustalonych reguł podczas gier- odkładanie zabawek na swoje miejsce po skończonej zabawie
- dziecko cierpliwie oczekuje na swoją kolej- dziecko dba o porządek w swojej sali
WTOREK
Zabawy integracyjne przy muzyce. Zabawa doskonaląca spostrzegawczość - Postaci znane i nieznane. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- utrwalanie poznanych piosenek połączonych z elementem ruchu- zgodne współdziałanie z dziećmi z innych grup- rozwijanie umiejętności szybkiego kojarzenia
- dziecko chętnie uczestniczy we wspólnych zabawach ze śpiewem- dziecko dobiera odpowiednią ilustrację lub postać do prezentowanego tekstu
Zabawa matematyczna Liczymy - przeliczanie w zakresie sześciu. Zabawa ruchowa Baloniki. Osłuchanie z piosenką B. Forma: Zabawa. Określanie metrum, zaznaczanie pierwszej miary taktu, taktowanie w metrum trójdzielnym. Poznanie pojęcia walc.
- ćwiczenie umiejętności przeliczania w zakresie sześciu- reagowanie odpowiednimi ruchami na przerwę w muzyce
- dziecko odczytuje kod kropkowy- dziecko przelicza prawidłowo elementy- dziecko wykazuje się sprawnością ruchową
Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami plastikowymi. Nadawanie nazw swoim wytworom.
- rozwijanie wyobraźni- ćwiczenie umiejętności manipulowania klockami
- dziecko wie, że wysokie konstrukcje muszą mieć stabilne podstawy
ŚRODA
Słuchanie 2 wybranych wierszy z płyty CD w wykonaniu polskich aktorów. Utrwalanie piosenki B. Forma: Zabawa.
- zachęcanie do obcowania z literaturą- utrwalanie melodii i tekstu piosenki
- dziecko w skupieniu słucha wierszy- dziecko zna melodię i tekst pierwszej zwrotki
Praca plastyczna w parach Na balu. Każde dziecko otrzymuje dwie postacie (sylwety) w strojach balowych. Wypełnia je kredkami, po czym wycina i nakleja na duży arkusz szarego papieru (wspólnie uzgadniając położenie postaci). Następnie dowolną techniką dokańcząją obraz. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- wyrabianie umiejętności współdziałania w parach
- dziecko zgodnie współdziała z partnerem- dziecko samodzielnie dokonuje wyboru techniki
Zabawy balonami - nadmuchiwanie, określanie kolorów, tworzenie zbiorów, odbijanie balonów w dowolny sposób. Zabawy samorzutne w kącikach zabaw.
- zachęcanie do wspólnej zabawy- przestrzeganie ustalonych zasad
-dziecko chętnie bawi się z rówieśnikami- dziecko wie, że uderzenie w balon nie wymaga siły
CZWARTEK
Zabawa ruchowa z wykorzystaniem tekstu wiersza B. Forma: Części ciała. Pomoc nauczycielce w przygotowaniach do balu - nadmuchiwanie balonów, zawieszanie serpentyn. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- rozwijanie koordynacji słuchowo- ruchowej- ćwiczenie aparatu oddechowego
dziecko pokazuje właściwe części ciała- dziecko próbuje nadmuchać balon
Nasz karnawał - dzieci ubierają się według własnych upodobań wykorzystując zebrane różne części garderoby, bibułę karbowaną, wstążki, itp. Samodzielnie wykonują makijaż - umożliwiamy dzieciom oglądanie się w lustrach. Najbardziej pomysłowy strój zostaje nagrodzony brawami. Dzieci prezentują swoje stroje "wędrując" po salach przedszkolnych. Ćwiczenia graficzne - wypełnianie pól obrazka przedstawiającego dzieci w balowych kostiumach zgodnie z legendą określającą dany kolor dla odpowiedniego fragmentu obrazka.
- rozwijanie fantazji- utrwalanie barw i nazw kolorów
- dziecko wykonuje ciekawy projekt- dziecko jest zadowolone ze swoich pomysłów
Czytanie bajki w interpretacji prowadzącej (wybranej z książek przyniesionych przez dzieci).
- zwracanie uwagi na okładkę i szatę graficzną książki- rozwijanie mowy
- dziecko wypowiada się na temat książki- dziecko dopuszcza do wypowiedzi innych
PIĄTEK
Zabawy przy stolikach rysowanie, układanie puzzli. Wypowiadanie się na temat swoich karnawałowych strojów.
- kształcenie umiejętności wypowiadania się na temat
- dziecko wypowiada sie pełnymi zdaniami
Zabawa karnawałowa, na którą składają się konkursy, tańce, prezentacja strojów i poczęstunek.
- przestrzeganie ustalonych zasad podczas zabawy- zachęcanie do wspólnej zabawy wszystkich dzieci
- dziecko zgodnie bawi się z rówieśnikami- dziecko chętnie uczestniczy we wszystkich działaniach
Zabawy uspokajające Kotek Ciszek, Leży sobie kamień, Kto cię woła, Kto przed tobą stoi. Zabawy według upodobań dzieci.
- ogólne wyciszenie organizmu poprzez odpowienie zabawy
- dziecko czuje potrzebę odpoczynku
Hel53land