Balony.doc

(56 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

          Tygodniowe opracowanie książki ze Słonecznej Biblioteki

                                      J.Cutting -  „Balony”.

 

Cel ogólny: budzenie wrażliwości na wartości estetyczne: przebrania na bal,

                    dekoracje na bal, muzyka, maski balowe...

 

Temat  tygodnia: „Bal karnawałowy”

 

Litera tygodnia: N , n

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Co to jest bal karnawałowy?

2. W co można udekorować salę na bal karnawałowy?

3. Jak się dziś bawię na balu?

4. Stroje balowe – opisywanie ich.

5. Czy podobał mi się bal karnawałowy? Dlaczego?

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1.Obserwowanie pogody zimą: śniegu, lodu. Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi obserwować otaczającą go przyrodę na

                                 spacerach, potrafi zauważać zmiany w pogodzie, zmiany

                                krajobrazu pod wpływem opadów śniegu, zamarzniętego lodu…

 

Działalność matematyczna:

1. Wskazywanie zbiorów przedmiotów, których elementy spełniają określony

    warunek.

     Cel operacyjny: - dziecko potrafi wyodrębnić przedmioty, które są koloru:

                                   czerwonego, zielonego, żółtego, niebieskiego.

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:

1. Rozmowy przy obrazkach i snucie na temat zdarzeń poprzedzających daną

    sytuację oraz mogących nastąpić później.

    Cel operacyjny: dziecko potrafi fantazjować na temat czytanej książki

                                ze Słonecznej Biblioteki „Balony”.

 

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :

   *   Co to jest bal karnawałowy?

   *  W co można udekorować salę na bal karnawałowy?

   *  Jak się dziś bawię na balu?

   *  Stroje balowe – opisywanie ich.

   *  Czy podobał mi się bal karnawałowy? Dlaczego?

  Cel operacyjny: - dziecko doskonali sprawność dokonywania bardziej złożonych

                                czynności myślowych: porównywanie, wyodrębnianie różnic

                                i podobieństw, klasyfikowanie, analizy i syntezy…

2.Urodziny litery „N , n

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „N , n”  rozpoznaje ją

                                 na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas

    czytania książek w kąciku książki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki

                                  ze Słonecznej Biblioteki.

4. Samodzielne wyszukiwanie książek o tematyce karnawałowej .

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Globalne odczytywanie wyrazów.

    Cel operacyjny: dziecko potrafi odczytywać wyrazy w książce

                               „Balony , „Bal przebierańców”.

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia  samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                   napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy:  balony, biały balon

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: księżniczka, kowboj

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: balony, pirat… samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

3.Pisanie litery „N,n”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „N,n”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „N,n” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

 

 

 

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,

   od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie  lub ze wsparciem

   nauczycielki książki „Balony” i karty poetyckiej oraz innych książeczek ze

  Słonecznej Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Balony

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   balony, księżniczka, pirat...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: balony, kowboj.

3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych

    do odczytywania wyrazów.

 

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o własne zdrowie w zimie.

    Cel operacyjny: - dziecko rozumie potrzebę ciepłego ubierania się w zimie.

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „Na śniegowej górce

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenki.

2. Bal karnawałowy w przedszkolu.

   Cel operacyjny: dziecko potrafi tańczyć i poruszać się w rytmie muzyki.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Stroje i maski balowe” –malowanie farbami, ozdabianie brokatem.

    P: Farby plakatowe, pędzle, brokat, kontury masek, strojów balowych

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi stworzyć strój balowy.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Muzyka gra – cisza muzyczna” – orientacyjno-porządkowa,

                                „Taniec postaci balowych” – element podskoku i skoku.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

 

 

 

 

 

   III      Odnajdywanie  swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Aktywność dramatyczna:

1. „Bal przebierańców w kąciku teatralnym” – występy dzieci.

    Cel operacyjny: dziecko potrafi naśladować postacie z balu.

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Uświadomienie negatywnych skutków kłamstwa poprzez analizę konkretnych

    sytuacji, w jakich znajdują się dzieci.

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje prawdę jako wartość

 

Zabawy:

   1.Zabawa KLANZA:

      -  Gumoludki i roboty - dzieci poruszają się swobodnie po sali i reagują

                        na muzykę wykonując określone ruchy, przypominające sposób

                       poruszania się człowieka z gumy-swobodny i sprężysty albo robota-

                       sztywny i urywany. Komendę określającą sposób poruszania się może

                      wydać prowadzący zabawę.

   2.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

      -  „Namaluj literkę „N, n”    P: kasza manna, tacki.

   3. Zabawa badawcza:

     - „Dmuchanie balonów obserwowanie w jaki sposób balon rośnie.

   4.Zabawy konstrukcyjne:

-           „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                   potrafi współpracować.

   5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabawy.

  6. Zabawa umuzykalniając:

     - Chusteczki - dzieci, każde z innym kolorem szarfy (4 kolory) stoją

                   w rozsypce. W środku jedno dziecko trzyma cztery chusteczki-

                   kolory te same co szarf. Uniesiona chusteczka (np.: czerwona)

                 zaprasza do biegania dzieci z czerwonymi szarfami. Podniesienie

                   innej powoduje, że biega nowa grupa, a poprzednia natychmiast się

                   zatrzymuje.

  7.Zabawy logopedyczne:

     -  dmuchanie balonów.

  8.Zabawa dydaktyczna:

    - „Ułóż nazwę ulubionego koloru ”   P: litery z alfabetu ruchomego

  9. Zabawa rozwijająca inteligencję emocjonalną:

  - „Wspólne malowanie obrazu" - zespołowe malowanie obrazu.

 

 

10. Zabawa relaksacyjna:

   - „Oddech i kartka papieru” - dziecko chwyta kartkę dwiema dłońmi w połowie

                        wysokości i trzyma przed ustami, lekko opierając jej górną krawędź

                        o nos. Obserwuje, jak kartka odsuwa się od twarzy, kiedy się na nią

                         dmucha. Gdy kartka wróci na swoje miejsce, dziecko skupia uwagę

                       na jej kontakcie z twarzą. Powtarza kilkakrotnie ćwiczenie

                         z zamkniętymi oczami. Skupia uwagę na własnym oddechu, później

                        na dotknięciu kartki. Dziecko zmienia siłę oddechu: dmucha długo

                         i łagodnie albo krótkimi i silnymi wydechami i obserwuje ruchy

                        kartki. Kierowanie własnym oddechem uświadamia dziecku

                        automatyzm oddychania: w kolejnych cyklach wydycha powietrze,

                         wstrzymuje oddech, nabiera powietrza do płuc i ponownie

                         je wydycha…

 

Załączniki:  

-  zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,

   karta poetycka.

 

Literatura:

1.J.Cutting – „Balony”

2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”

3.U.Smoczyńska-Nachtmann – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”

4. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

5. H. Piliczowa – „ Zabawy umuzykalniając” (w: „Wychowanie w przedszkolu”

6. D.Ch.Weston,M.S.Weston-"Co dzień mądrzejsze-365 gier i zabaw

                       kształtujących charakter,wrażliwość i inteligencję

                       emocjonalną dziecka"

7. M.Marciniak-"Tańce grupowe i gry ruchowe-KLANZA"

 

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin