BAL KARNAWAŁOWY W DOMU I PRZEDSZKOLU.doc

(44 KB) Pobierz
BAL KARNAWAŁOWY W DOMU I PRZEDSZKOLU -

BAL KARNAWAŁOWY W DOMU I PRZEDSZKOLU -
- CIEKAWE PROPOZYCJE ZABAW

OPRACOWANIE

IWONA DZIEDZIC, MARIOLA KOBUS
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 18 W PILE
16 CZERWCA 2005

  

Karnawał to okres zabawy, to czas rozrywki dla dorosłych i czas balów dziecięcych, organizowanych zarówno w domu jak i w przedszkolu.

Świętując imieniny, urodziny i inne okazje bawimy się, aby coś uczcić.

W karnawale bawimy się dla samej zabawy. Aby się dobrze bawić na karnawałowym balu musimy się do niego odpowiednio przygotować.:

np. przystroić salę balonikami, serpentynami, kolorowymi łańcuchami,

przygotować stroje, opracować ciekawe, wesołe zabawy, odpowiednią muzykę i piosenki, a także zapewnić miłe niespodzianki, i konkursy. Przemyśleć należy też odpowiedni jadłospis, który serwujemy w przerwach między zabawami.

Możemy więc zaprosić dzieci na poczęstunek w postaci np. galaretki owocowej

z bitą śmietaną, drobnych ciasteczek, które dzieci mogą upiec pod fachowym okiem pań kucharek w przedszkolu, soku lub coctailu, czy sezonowych owoców. Należy pamiętać o tym, aby poczęstunek nie był zbyt obfity i zbyt słodki. Przy konkursach należy zdawać sobie sprawę, że przegrana w tym wieku może dziecku popsuć całą zabawę. Dlatego zawsze należy pamiętać, aby przygotować nagrody dla wszystkich uczestników lub ustalić inną formę nagradzania zwycięzców, np. oklaski. Na pożegnanie można wszystkim dzieciom wręczyć np. kolorowy balonik.

Zabawę karnawałową trzeba więc wcześniej przygotować i zaplanować, aby ucieszyła wszystkich jej uczestników.

Organizując bal dla dzieci uczymy je, iż zabawa i relaks są tak samo ważne, jak nauka, praca i obowiązki. Gdy dorosną będą potrafiły cieszyć się zabawą i aktywnie wypoczywać.

A oto kilka wartościowych i lubianych przez dzieci zabaw, które mogą uatrakcyjnić dziecięce bale karnawałowe zarówno w przedszkolu, jak i w domu.

1.Zabawa energetyzująca:

Dzieci biegają przy muzyce. Gdy ją wyłączysz, obejmują kolegę, który jest najbliżej, i przez kilka sekund pozostają w bez ruchu. Stopniowo zwiększaj czas bezruchu i ilość splecionych osób, aż cała gromadka będzie przytulona.

2. Zabawa: „ Rozsypanka obrazkowa”

Każde z dzieci otrzymuje kartkę kalendarza lub pocztówkę i tnie ją na dowolne części ( wcześniej ustala się liczbę elementów). Dzieci w parach wymieniają się puzzlami i na dany znak układają obrazek: kto szybciej!

3. Zabawa wzmacniająca emocje i koncentrację.

Jedno dziecko szuka ukrytego przedmiotu. Im bliżej jest celu, tym łagodniej i spokojniej pozostałe dzieci klaskają lub coraz ciszej mówią „ ciepło, ciepło”.

Ta zabawa wzmacnia odporność na stres i ułatwia koncentrację.

4.Taniec z balonikami.

Przy dźwiękach zmieniających się melodii ( wolnej, szybkiej, skocznej, itd.)

Dzieci tańczą parami, trzymając balonik pomiędzy np. głowami, brzuszkami.

Wygrywa para, która najdłużej nie upuści balonika.

5. Zabawa podnosząca samoocenę.

Dzieci siedzą w kółku na dywanie, mają przed sobą kartki, które przechodzą z rąk do rąk. Każde dziecko rysuje mały obrazek np. kwiatka, serduszko, słoneczko itp. Na zakończenie dzieci „ czytają” wiadomości.

6.Układamy bajkę.

Do zabawy potrzebny jest magnetofon i mikrofon. Zadaniem pierwszego dziecka jest rozpoczęcie bajki, każde następne podaje dalszą jej część, aż do zakończenia. Następnie wszyscy przesłuchują swoje nagranie.

7. Rewia mody.

Dzieci otrzymują kolorową krepę, gazetę, bibułę, mają za zadanie ubrać się w nie , nie używając kleju i nożyczek. Następnie prezentują rewię mody.

8. Zabawa: Kto dłużej:

Dzieci tańczą parami na gazecie. W miarę przedłużania tańca, zmniejsza się gazetę. Która para najdłużej utrzyma się na gazecie, ta wygrywa.

9. Zgadnij, co będzie na deser.

Dzieci zadają pytania o szczegóły przygotowanego poczęstunku. Osoba prowadząca może jedynie odpowiadać „ tak” lub „ nie”, np. Czy to jest ciepłe?, czy to jest kolorowe?

10. Zabawa: Kto więcej:

Dzieci podzielone na kilkuosobowe zespoły. W trakcie słuchanej muzyki przekładają fasolę z talerzyka na talerzyk. Gdy muzyka milknie kończą czynność. Następnie wspólnie przeliczają fasolę. Wygrywa ten zespół, który

Przełożył ich więcej.

11. Zabawa w teatr:

Dzieci losują karteczki z narysowanymi maskami, przedstawiającymi różne nastroje: smutek, radość, złość, itp. Zadaniem uczestnika jest przedstawienie

mimiką treści wylosowanego rysunku. Pozostali nazywają odtworzony nastrój.

12. Zabawa: Kto lepiej widzi”

Przejście po kamieniach ułożonych na dywanie. Dwie pary obserwują układanie kamieni. Po ułożeniu uczestnikom zawiązujemy oczy- w tym czasie kamienie są zabrane z dywanu i pary przechodzą omijając kamienie, których nie ma-doping.

13. Co to za piosenka:

Z kaset magnetofonowych odtwarzamy pierwsze takty znanych dzieciom piosenek. Zadaniem kolejnych uczestników jest odgadnięcie tytułu i zaśpiewanie fragmentu piosenki.

14. Zabawy przy muzyce- Taniec z zabawkami.

Dzieci tańczą dowolnie obranym krokiem wraz z zabawką w rytmie muzyki elektronicznej. Na przerwę wymieniają się zabawkami z rówieśnikami.

15. Zabawa ruchowa „ Podajmy sobie ręce”

Podajmy sobie ręce i zróbmy kółka dwa.

I brzuszek do brzuszka i uszko do uszka

I tak do białego dnia.

Więc bawmy się, więc bawmy się,

Zabawa nic nie kosztuje.

 

 

Masz dłonie dwie, więc klaśnij w nie,

Niech nam gra tra la la, la, la .

16. Rysujemy portrety

Na ścianie przypinamy kartkę papieru, zasłaniamy okno, ustawiamy źródło światła tak, by na papierze był widoczny profil siedzącego dziecka. Dzieci nawzajem obrysowują profil flamastrem.

17.    Zabawy tradycyjne:

-         Mam chusteczkę haftowaną

-         Stary niedźwiedź

-         Rolnik sam w dolinie

-         Ulijanka

-         Lisek

-         Zielony walczyk

-         Kółko graniaste

-         Dwa kółeczka

-         Labada

-         Grozik

-         Jawor, jawor

Zabawy tradycyjne, są bardzo lubiane przez dzieci, gdyż łączą ruch, śpiew i elementy teatru, w których każdy uczestnik ma te same prawa, co odzwierciedla ustawienie w kole, i może odgrywać różne role.

Na zakończenie chciałybyśmy przedstawić propozycje strojów karnawałowych dla dzieci, które można zrobić samemu w domu.

-         „ Muchomor” – efektowny kapelusz wykonany z czerwonego i białego bristolu, wykończenia w kolorze białym .

-         „ Pirat” – chusta i przepaska na oczy, całość uzupełnia charakterystyczny makijaż i oczywiście klipsy.

-         „ clown” – mały kapelusik, okulary z papieru, mucha, obowiązkowo dobry humor.

-         „ indianin” – strój wciąż modny, najwięcej kłopotu sprawia wykonanie oryginalnego pióropusza.

W czasie zabaw karnawałowych należy życzyć dzieciom wielu przyjemnych wrażeń, doznań, dobrej zabawy, a rodzicom cierpliwości i wyrozumiałości.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin