protel3.pdf
(
231 KB
)
Pobierz
10898040 UNPDF
11/99
Programy komputerowe
31
Protel Design Explorer 99 cz. 3
tu mo¿e wygl¹daæ ró¿nie w zale¿noœci od
ustawienia poprzedniego parametru.
Niezmienny jest natomiast wygl¹d pól
przeznaczonych do ustalenia maksymal-
nej i minimalnej szerokoœci œcie¿ki.(
Mini-
mum Width, Maximum Width
).
Okienka dialogowe s³u¿¹ce do usta-
wiania pozosta³ych parametrów ró¿ni¹ siê
oczywiœcie miêdzy sob¹, lecz filozofia ich
obs³ugi jest identyczna.
Ustawienia parametrów
specjalnych
miêdzy dwoma elementami tworz¹cymi
mozaikê œcie¿ek.
Routing Corners
– Sposób wykonywania
za³amañ œcie¿ki. Mo¿e to byæ 45°, 90°
lub ³uk.
Routing Layers
– Definicja, które war-
stwy bêd¹ wykorzystywane do tworzenia
mozaiki œcie¿ek.
Routing Priority
– Priorytety kolejnoœci
prowadzenia po³¹czeñ w procesie auto-
matycznego projektowania p³ytki.
Routing Topology
– Topologia po³¹czeñ.
Najlepszym opisem bêdzie samodzielne
przegl¹dniêcie wszystkich rysunków za-
wartych w okienku edycyjnym.
Routing Via Style
– Parametry przelotki
dla p³ytek wielowarstwowych.
Width Constraint
– Szerokoœæ œcie¿ki.
Ka¿de z powy¿szych ustawieñ mo¿e
zostaæ przyporz¹dkowane dla ca³ej p³ytki
(
Board
), grupy elementów lub pojedyn-
czej œcie¿ki, przelotki itd. Widoczne jest to
na rysunku 8 w tabeli ustawieñ. Dla œcie-
¿ek tworz¹cych uk³ad zasilania (VCC,
GND) przewidziano szerokoϾ 1mm, na-
tomiast dla wszystkich pozosta³ych (
Bo-
ard
) 0,5 mm.
Sposób definiowania ustawieñ opi-
szê na przyk³adzie szerokoœci œcie¿ek
(
Width Constraint
). Odpowiednie okien-
ko przedstawia rysunek 2. Pole dialogo-
we
Filter Kind
s³u¿y do wyboru typu ele-
mentu lub grupy elementów dla których
chcemy zdefiniowaæ szerokoœæ œcie¿ki.
Mo¿e to byæ np. ca³a p³ytka (
Whole Bo-
ard
), jedno po³¹czenie (
Net
), jedna stro-
na p³ytki (
Layer
) czy te¿ pewien obszar
p³ytki ograniczony wspó³rzêdnymi (
Re-
gion
). Pole wyboru konkretnego elemen-
Opisane dotychczas mo¿liwoœci pro-
gramu by³y zupe³nie standardowe, i spo-
tykane w wiêkszoœci bardziej zaawanso-
wanych aplikacji. Wywo³uj¹c opcjê
Me-
nu/Design/Rules...
mo¿emy przekonaæ
siê oprawdziwym obliczu
Protela
. Przed-
stawione na rysunku 1 okienko to dopie-
ro lista wszystkich mo¿liwych do edycji
ustawieñ. Aby jedynie przybli¿yæ ich za-
stosowania nale¿a³oby poœwiêciæ temu
ca³kiem osobny artyku³. Z koniecznoœci
ograniczê siê wiêc jedynie do zak³adki
Routing
, gdzie mo¿emy znaleŸæ parame-
try bezpoœrednio zwi¹zane ze sposobem
tworzenia mozaiki œcie¿ek.
Okienko podzielone jest na piêæ zasa-
dniczych czêœci. Na samej górze znajduj¹
siê zak³adki, które dziel¹ definiowane pa-
rametry w odpowiednie grupy tematycz-
ne. Wlewym górnym rogu widoczna jest
lista wszystkich parametrów przydzielo-
nych do danej zak³adki. Obok niej znaj-
duje siê krótki opis zastosowania aktual-
nie wybranego parametru. Wœrodkowej
czêœci okienka wyœwietlana jest tabela
ustawieñ, natomiast na samym dole
umieszczone s¹ klawisze s³u¿¹ce do wyko-
nywania nastêpuj¹cych czynnoœci:
Add...
– dodawanie nowych ustawieñ;
Properties
– edycja aktualnie podœwie-
tlonego ustawienia;
Delete
– kasowanie ustawieñ;
Przedstawiê teraz zastosowanie poszcze-
gólnych parametrów.
Clearence Constraint
– Minimalna odle-
g³oœæ jaka powinna byæ zachowana po-
Autorozmieszczanie elementów
Po odczycie listy po³¹czeñ wszystkie
elementy umieszczane s¹ „jeden na dru-
gim” na p³ytce drukowanej. Rozmieœciæ je
mo¿emy rêcznie, lub automatycznie. Po-
niewa¿ czêsto mamy specjalne ¿yczenia,
co do po³o¿enia niektórych podzespo³ów
zwykle ³¹czymy te dwie metody razem.
Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie
rozmiarów p³ytki. Wybieraj¹c warstwê
Keep Out Layer
rysujemy kszta³t p³ytki
drukowanej. Narzêdzie do autorozmie-
szczania elementów wywo³ujemy –
Me-
nu/Tools/Auto Place...
S¹ dostêpne dwa sposoby wykonania
tej czynnoœci.
Cluster Placer
, który powi-
nien byæ wykorzystywany, jeœli elemen-
tów jest mniej ni¿ 100, oraz
Statistical
Placer
dla wiêkszej iloœci elementów. Po
pierwszym uruchomieniu autorozmie-
szczania zwykle samodzielnie umieszcza-
my niektóre elementy w odpowiednich
miejscach, ustawiamy dla nich znacznik
Locked
, a nastêpnie ponownie u¿ywamy
rozmieszczania automatycznego.
Rêczne prowadzenie po³¹czeñ
Do rêcznego prowadzenia po³¹czeñ
niezbêdne bêd¹ narzêdzia opisane
w punkcie Elementy mozaiki œcie¿ek. Od-
Rys. 1 Okienko edycji parametrów specjalnych
Rys. 2 Ustawienia szerokoœci œcie¿ek
32
Protel Design Explorer 99 cz.3
11/99
powiednie narzêdzie mo¿emy wybraæ
z menu
Menu/Place
lub z osobnego
okienka narzêdzi –
Placement Tools
.
Przed zaprojektowaniem uk³adu œcie¿ek
odpowiednie koñcówki elementów po³¹-
czone s¹ ze sob¹ krótkimi odcinkami linii
prostej, a ca³oœæ przypomina swego ro-
dzaju pajêczynê. Aby rozpocz¹æ rêczne
prowadzenie œcie¿ki nale¿y w pierwszej
kolejnoœci wybraæ odpowiedni¹ warstwê
(rys. 2 lub skróty klawiszowe). Wybiera-
j¹c narzêdzie
Menu/Place/Track
umie-
szczamy kursor na polu lutowniczym,
przyciskaj¹c lewy klawisz myszki zaczyna-
my prowadziæ now¹ œcie¿kê. Aby zmieniæ
kierunek przebiegu œcie¿ki ponownie kli-
kamy lewym przyciskiem i prowadzimy
po³¹czenie dalej, a¿ do punktu koñcowe-
go. Proces ten przedstawiony zosta³ na
rysunku 3.
Szybsze wykonywanie tej czynnoœci
zapewni¹ nam skróty klawiszowe.
BACKSPACE
– usuniêcie ostatniego zagiê-
cia œcie¿ki;
*
– zmiana warstwy (automatycznie do-
dana zostanie przelotka – Via);
SPACE
– zmiana kierunku zaginania œcie¿ki;
SHIFT+SPACE
– zmiana kszta³tu zagiêæ;
END
– odœwie¿enie ekranu
Wokienku dialogowym
Menu/De-
sign/Rules...
ustawiony jest parametr
Clearence
definiuj¹cy minimaln¹ odle-
g³oœæ pomiêdzy œcie¿kami. Jeœli prowa-
dz¹c now¹ œcie¿kê spowodujemy, ¿e odle-
g³oœæ ta bêdzie zbyt ma³a, to obie œcie¿ki
(ewentualnie inne elementy) zostan¹
podœwietlone w kolorze zielonym.
konfiguracjê (
Menu/Auto Route/Se-
tup...
). Autorouter w celu zaprojektowa-
nia p³ytki wykonuje kilka przebiegów,
z których ka¿dy wyszukuje specyficzne
dla niego po³¹czenia i prowadzi œcie¿ki
drukowane. Dla lepszego efektu wszystkie
te przebiegi powinny byæ wykonywane.
Automatyczne prowadzenie po³¹czeñ
mo¿emy wykonaæ dla ca³ej p³ytki (
All
),
lub tylko dla jednego po³¹czenia (
Net
),
podzespo³u (
Component
), czy te¿ czêœci
p³ytki (
Area
). Podczas projektowania
p³ytki w pasku statusowym wyœwietlane
s¹ statystyki procesu. Podawana jest iloœæ
poprowadzonych po³¹czeñ (
Routed
),
iloœæ pozosta³ych do realizacji po³¹czeñ
(
To Go
), oraz iloœæ po³¹czeñ powoduj¹-
cych konflikty (
Contentions
). Jeœli p³ytka
zosta³a w ca³oœci poprawnie zaprojekto-
wana na koñcu procesu wartoœæ parame-
tru
Contentions
powinna byæ równa ze-
ru. Wprzeciwnym razie b³êdy bêd¹ sy-
gnalizowane przy pomocy podœwietlenia
(kolor zielony) odpowiednich œcie¿ek.
Rys. 4 Zaprojektowana p³ytka
Mo¿emy teraz zacz¹æ projektowanie
mozaiki œcie¿ek, lecz zanim do tego przy-
st¹pimy powinniœmy ustawiæ parametry
projektu w taki sposób aby odpowiada³y
one naszym oczekiwaniom. Do zaprojek-
towania p³ytki widocznej na rysunku 4
skorzystano w wiêkszoœci ze standardo-
wych ustawieñ. Zmodyfikowano nato-
miast nastêpuj¹ce parametry:
– szerokoœæ œcie¿ek (
Track Width
) –
19,6 mil (wymiary w calach);
– szerokoœæ œcie¿ek obwodu zasilania –
39,3 mil;
– rozdzielczoœæ po³o¿enia elementów
(
Snap Grid
) – 10 mil.
Kolejn¹ czynnoœci¹ jest automatycz-
ne, lub rêczne zaprojektowanie mozaiki
œcie¿ek. Po wykonaniu tej czynnoœci p³yt-
ka jest ju¿ gotowa. Ostatnim zabiegiem
kosmetycznym by³o dodanie warstwy
Po-
lygon
i pod³¹czenie jej do masy. Na ry-
sunku stanowi ona ca³oœæ druku okalaj¹c¹
œcie¿ki. Rozwi¹zanie takie jest czêsto sto-
sowane w technice w.cz. Mo¿liwe jest te-
raz przeprowadzanie ró¿nego rodzaju te-
stów sygna³owych, analiz czy te¿ sporz¹-
dzanie raportów. Ta czêœæ pracy to ju¿
jednak zupe³nie inny temat, który pozo-
stawiam do samodzielnego opanowania
czytelnikowi.
Dostarczone z programem biblioteki
elementów zawieraj¹ wiele popularnych
uk³adów. Jednak w przypadku pewnych
niestandardowych elementów takich jak
np. przekaŸniki, prze³¹czniki czy uk³ady
scalone bêd¹ce nowoœci¹ na rynku, nale-
¿y stworzyæ w³asn¹ bibliotekê. Jak wiado-
mo do pe³nego opisu elementu niezbêd-
ne s¹ dwie niezale¿ne biblioteki. Jedna
z nich zawiera graficzne przedstawienie
podzespo³u na schemacie ideowym
(
Sch
), natomiast druga jego obraz fizycz-
ny (
footprint
) umieszczony w bibliotece
typu
PCB
. Modu³y przeznaczone do two-
rzenia takich bibliotek s¹ bardzo proste
Przyk³ad
Opisane funkcje programu stanowi¹
zaledwie drobn¹ czêœæ wszystkich mo¿li-
woœci, lecz s¹ w zupe³noœci wystarczaj¹ce
do wykonania p³ytki drukowanej dla
uk³adu stworzonego w module
Schema-
tic
. Wpierwszej kolejnoœci powinniœmy
w schemacie ideowym ustawiæ parametr
Footprint
ka¿dego elementu. Bêd¹ to
odpowiednio :
TO-126 – tranzystor;
RAD-0.2 – kondensatory;
AXIAL0.6 – rezystory;
SIP2 – z³¹cza.
Nastêpnie musimy wygenerowaæ listê
po³¹czeñ. Powstanie plik z rozszerzeniem
.net. Tworzymy nowy dokument typu
PCB
. Bêd¹c ju¿ w module
PCB
musimy
wybraæ odpowiednie biblioteki elemen-
tów. Bêd¹ to
Miscellaneous.lib
oraz
PCB
Footprints.lib
. Jeœli nie zrobilibyœmy te-
go, to podczas odczytu listy po³¹czeñ wy-
st¹pi³yby b³êdy. Natomiast teraz mo¿e-
my wykonaæ t¹ czynnoœæ bezproblemo-
wo. Jeœli wszystkie elementy umieszczo-
ne s¹ ju¿ w okienku edycyjnym powinni-
œmy wstêpnie narysowaæ kszta³t p³ytki
drukowanej (
Keep Out Layer
). Poniewa¿
wszystkie elementy umieszczone s¹ teraz
„jeden na drugim”, mo¿emy uruchomiæ
automatyczne rozmieszczanie elemen-
tów, lub pouk³adaæ wszystkie podzespo³y
rêcznie.
Automatyczne prowadzenie
po³¹czeñ
Narzêdzia do automatycznego pro-
jektowania p³ytki (
Menu/Auto Route/
)
korzystaj¹ z ogólnych ustawieñ dla pro-
jektu, lecz posiadaj¹ tak¿e swoj¹ w³asn¹
Rys. 3 Prowadzenie œcie¿ek
11/99
Protel Design Explorer 99 cz.3
33
w obs³udze a jednoczeœnie bardzo u¿y-
teczne, o czym niejednokrotnie mia³em
okazjê siê przekonaæ. Biblioteki podobnie
jak inne dokumenty nie stanowi¹ osob-
nych plików, lecz przechowywane s¹
w zbiorach z rozszerzeniem .ddb. Mo¿li-
we jest zatem zapisanie wielu bibliotek
w jednym pliku .
z postaci
Normal
, która musi zostaæ zde-
finiowana obowi¹zkowo .Pozosta³e dwie
reprezentacje elementu s¹ opcjonalne.
Do zarz¹dzania bibliotek¹ s³u¿y widoczne
na rysunku 5 okienko edycji biblioteki.
Wjego górnej czêœci znajduje siê pole
opisane jako
Mask
, które znamy ju¿
z modu³u
Schematic
.
Poni¿ej widzimy listê wszystkich ele-
mentów wbibliotece oraz przyciski s³u¿¹-
ce do jej przegl¹dania („<<” , „>>” ,
„<” , „<”). Klawisz
Find
pozwala na wy-
wo³anie znanej ju¿ funkcji odszukiwania
interesuj¹cego nas elementu wed³ug za-
danego klucza. Przycisk
Place
pozwala
natomiast na umieszczenie bie¿¹cego ele-
mentu w aktywnym okienku edycji sche-
matu (jeœli takowe istnieje).
Kolejnym elementem jest pole dialo-
gowe
Part
, dziêki któremu mo¿emy poru-
szaæ siê pomiêdzy ró¿nymi czêœciami tego
samego elementu. Przyk³adowo uk³ad
7400 sk³ada siê z czterech bramek
NAND, zktórych ka¿da posiada ró¿ne nu-
mery koñcówek.
Nastêpnym elementem okna edycji
biblioteki jest okienko grupy (
Group
). Je-
go obecnoœæ wynika zfaktu, ¿e wiele ró¿-
nych elementów (np. ró¿ne wzmacniacze
operacyjne) mo¿e posiadaæ t¹ sam¹ re-
prezentacjê graficzn¹ oraz opis (
Descrip-
tion
). Aby unikn¹æ koniecznoœci ponow-
nego tworzenia elementu, do jednego
symbolu (reprezentacji graficznej) przy-
porz¹dkowuje siê wiele nazw elementów.
Przyk³adem mog¹ byæ np. uk³ady 7400,
74LS00, 74HCT00 itd. Do przyporz¹dko-
wania kolejnej nazwy danemu symbolo-
wi s³u¿y przycisk
Add
, natomiast do usu-
niêcia przycisk
Del
. Nale¿y zwróciæ uwa-
gê, i¿ skasowanie ostatniego elementu
z danej grupy spowoduje tak¿e skasowa-
nie stworzonej reprezentacji graficznej.
Jakiekolwiek zmiany w wygl¹dzie ele-
mentu, czy jego opisie bêd¹ odnosi³y siê
do ca³ej grupy elementów.
Jeœli podczas edycji schematu, w bi-
bliotece elementów zmieniliœmy dane
dotycz¹ce u¿ytego elementu, mo¿emy za-
ktualizowaæ schemat przy u¿yciu klawisza
Update Schematics
.
Poni¿ej znajduje siê okienko ze spi-
sem wszystkich koñcówek uk³adu, oraz
ich nazwami. Lista ta mo¿e byæ wyœwie-
tlana w postaci posortowanej (
Sort by
Name
), lub w kolejnoœci umieszczania
koñcówek w przypadku, gdy opcja ta nie
zosta³a zaznaczona.
Ka¿dy element mo¿e posiadaæ pew-
ne ukryte koñcówki (
Hidden Pins
), czyli
takie, które normalnie nie bêd¹ widoczne
na ekranie. Zwykle odnosi siê to do uk³a-
dów cyfrowych, wktórych koñcówki zasi-
laj¹ce oznaczane s¹ jako VCC oraz GND.
Domyœlnie na schemacie stanowi¹ osob-
n¹ warstwê po³¹czeñ i nie s¹ wyœwietla-
ne. Rozwi¹zanie takie polepsza czytelnoœæ
schematu. Jego zastosowanie oczywiœcie
nie jest ograniczone jedynie do uk³adów
cyfrowych i mo¿e byæ u¿yte wszêdzie
tam, gdzie projektant biblioteki elemen-
tów uzna to za stosowne.
Ostatnim obiektem okienka edycji
biblioteki jest pole wyboru trybu wyœwie-
tlania elementu. Wniniejszym opisie zaj-
miemy siê jedynie trybem
Normal
.
Wcelu stworzenia graficznej repre-
zentacji elementu mo¿emy u¿yæ menu –
Menu/Place
, lub okienka narzêdzi wi-
docznego na rysunku 6. Posiada ono
wiêkszoœæ opcji znanych z okna
Drawing
Tools
modu³u
Schematic
oraz kilka do-
datkowych. S¹ to:
Create Component
(symbol uk³adu sca-
lonego) – nowy element;
Add Component Part
(symbol bramki
AND) – nowa czêœæ tego samego elementu;
Place Pin
(symbol koñcówki uk³adu) –
dodanie nowej koñcówki.
Do poprawnego zdefiniowania ele-
mentu niezbêdne s¹ jedynie koñcówki
(
Pins
) zodpowiednimi numerami iewen-
tualnie nazwami. Pozosta³e linie, elipsy
itd. nie s¹ niezbêdne, tworz¹ jedynie
symbol elementu. Wcelu zarz¹dzania bi-
Biblioteka Sch
Po stworzeniu nowego zbioru .ddb,
wybieramy opcjê
Menu/File/New
.. a na-
stêpnie ikonê Schematic Library Docu-
ment. Automatycznie uruchomiony zosta-
nie modu³ odpowiedzialny za tworzenie
bibliotek, którego okienko widoczne jest
na rysunku 5.
Organizacja ekranu jest analogiczna,
jak w pozosta³ych modu³ach. Po prawej
stronie znajduje siê okienko elementu, po
lewej ikony oraz okna s³u¿¹ce do edycji
biblioteki. Dodatkowym obiektem, jest
okno narzêdzi widoczne na rysunku 6.
Ka¿da biblioteka sk³ada siê ze zbioru
graficznych reprezentacji elementów na
schemacie ideowym. Ka¿dy element mo-
¿e byæ z³o¿ony zjednej (np. rezystor), lub
wielu czêœci (np. reprezentacja pojedyn-
czych bramek uk³adu 7400). Sposób jego
reprezentacji zale¿y od projektanta bi-
blioteki.
Ka¿da czêœæ (
Part
) elementu mo¿e
posiadaæ jednoczeœnie trzy ró¿ne repre-
zentacje graficzne:
Normal
,
De-Morgan
oraz
IEEE
. Zwykle korzystamy jedynie
Rys. 5 Okno edycji elementów biblioteki Sch
34
Protel Design Explorer 99 cz.3
11/99
Default Designator
– domyœlne oznacze-
nie elementu. Zwykle s¹ to wartoœci
R?,C?.U? itd.;
Footprint
– symbol fizycznej reprezenta-
cji elementu (patrz opis biblioteki
PCB
);
Description
– s³owny opis elementu. Do-
wolny ci¹g max. 255 znaków.
Ostatnim i jednoczeœnie bardzo wa¿-
nym obiektem jest okienko edycji para-
metrów koñcówek (
Pins
). Mo¿emy je wy-
wo³aæ klikaj¹c podwójnie na symbolu da-
nej koñcówki. Jego najwa¿niejsze pola, to:
Name
– nazwa koñcówki. Koñcówki
o nazwach VCC,GND bêd¹ na schemacie
automatycznie ze sob¹ ³¹czone, chyba, ¿e
projektant wykona inne po³¹czenia;
Number
– numer koñcówki;
Dot Symbol
- dodaje symbol negacji do
koñcówki (tak jak w bramce NAND);
Clk Symbol
– dodaje symbol wejœcia tak-
tuj¹cego (tak jak w przerzutnikach);
Electrical Type
– typ koñcówki uk³adu.
Pole to u¿ywane jest tylko podczas auto-
matycznego sprawdzania .poprawnoœci
schematu w module
Schematic (Electri-
cal Rule Check)
;
Hidden
– znacznik, czy koñcówka bêdzie
wyœwietlana (patrz opis);
Show Name/Number
– znacznik, czy bê-
dzie wyœwietlana nazwa/numer koñcówki;
Pin Length
– d³ugoœæ koñcówki (domyœl-
nie 30).
Przedstawi³em wszystkie niezbêdne
informacje potrzebne do samodzielnego
stworzenia biblioteki elementów. Menu
programu jest oczywiœcie nieco bardziej
rozbudowane, lecz jego dodatkowe funk-
cje nie wnosz¹ wielu istotnych nowoœci,
lub ich zastosowanie jest ogólnie znane.
Biblioteka PCB
Rys. 6 Okno narzêdzi biblioteki Sch
Naturalnym uzupe³nieniem bibliote-
ki typu
Sch
jest biblioteka
PCB
(rys. 7).
Zawiera ona zbiór elementów typu
Foot-
print
, czyli graficzn¹ reprezentacjê rze-
czywistych wymiarów elementów (zasto-
sowanych obudów). Poniewa¿ wiele ró¿-
nych elementów posiada takie same obu-
dowy, elementów tej biblioteki nie nazy-
wa siê 7400, ICL232 itp., lecz stosuje siê
nazwy odpowiednich obudów (DIP14,
SIP12 itd.). Ka¿demu elementowi biblio-
teki
Sch
mog¹ zostaæ przyporz¹dkowane
maksymalnie cztery ró¿ne nazwy obudów
(
Footprint
). Rozwi¹zanie takie jest ko-
nieczne, poniewa¿ dany element mo¿e
byæ produkowany wró¿nych obudowach,
standardowej, do monta¿u SMD itp.
Ekran zorganizowany jest podobnie
jak w module
Sch Library
. Woknie edy-
cji biblioteki brak jest okienka grupy, po-
niewa¿ nie stosuje siê takiej organizacji
danych. Zawiera ono typowe przyciski
znane z poprzedniego modu³u, dlatego
te¿ nie bêdê ich opisywa³.
Pewn¹ nowoœci¹ jest natomiast przy-
cisk
Jump
, s³u¿¹cy do przemieszczenia
widoku w okienku elementu, do pola lu-
towniczego (
Pad
) wybranego z listy znaj-
duj¹cej siê nad przyciskiem. Przycisk
Edit
Pad
pozwala na wywo³anie okienka edy-
cji parametrów pola lutowniczego (wy-
branego zlisty). Wdole okienka znajduje
siê rozwijalne menu pozwalaj¹ce na wy-
bór aktywnej warstwy p³ytki drukowanej
(opis warstw zamieszczony zosta³ wczêœci
dotycz¹cej modu³u
PCB
).
Rozkazy dotycz¹ce dodawania, usu-
wania, przegl¹dania elementów bibliote-
ki (
Component Footprints
) znajduj¹ siê
w menu
Menu/Tools
. Natomiast narzê-
dzia tworzenia obiektów ekranowych
w menu
Menu/Place
. Wszystkie te funk-
cje spe³niaj¹ analogiczne funkcje, jak
w module
Sch Library
.
Jeœli nowy
Footprint
tworzymy rêcz-
nie, pomocnym oka¿e siê okienko wi-
doczne na rysunku 8, zawieraj¹ce nie-
zbêdne narzêdzia, czyli:
bliotek¹ niezbêdne jest menu
Menu/To-
ols
. Realizuje ono czêœæ funkcji znanych
z okienka edycji biblioteki oraz kilka do-
datkowych.
New Component
– dodanie nowego ele-
mentu do biblioteki.
Remove Component
– kasowanie ele-
mentu.
Rename Component
– zmiana nazwy
elementu.
Remove Component Name
– kasowanie
nazwy elementu (analogicznie jak
Del
w oknie edycji biblioteki).
Add Component Name
– dodawanie na-
zwy elementu (analogicznie jak
Add
w oknie edycji biblioteki)
Copy Component/ Move Component
–
przemieszczanie elementów pomiêdzy
ró¿nymi bibliotekami.
New Part/Remove Part
– dodawa-
nie/usuwanie nowej czêœci tego samego
uk³adu.
Pozosta³e opcje tego menu s¹ odzwiercie-
dleniem odpowiednich klawiszy okienka
edycji biblioteki (rys. 5).
Wywo³uj¹c opcjê
Menu/Tools/De-
scription...
wywo³amy okienko edycji
pewnych charakterystycznych dla dane-
go elementu informacji. S¹ to miêdzy
innymi:
Rys. 7 Okno edycji elementów biblioteki PCB
Rys. 8 Okno narzêdzi biblioteki PCB
11/99
Pomys³y uk³adowe
35
Rys. 9 Automatyczne tworzenie elementów
Place Track
– œcie¿ka;
Place Arc
– okr¹g;
Place Fill
– prostok¹t.
Tworzenie nowego elementu biblio-
teki polega na:
1.Umieszczeniu pól lutowniczych (tak
aby ich rozmieszczenie odpowiada³o
rzeczywistemu elementowi) oraz usta-
wienie ich wymiarów.
2.Narysowaniu obrysu elementu, ogra-
niczaj¹cego jego rzeczywiste wymiary.
Wykonujemy to narzêdziem
Place
Track
, warstwa
TOver Layer
.
3.Odpowiednio numerujemy pola lu-
townicze.
Niektóre typowe elementy, takie jak
obudowy typu
DIP
, rezystory, kondensa-
tory mog¹ zostaæ stworzone automatycz-
nie przy u¿yciu kreatora, który wywo³u-
jemy
Menu/Tools/New Component
.
Przy pomocy kolejnych okienek kreator
przeprowadzi nas przez ca³y ten proces.
Jedno z okien kreatora widoczne jest na
rysunku 9.
Przed przyst¹pieniem do tworzenia
w³asnych bibliotek pomocne mo¿e oka-
zaæ siê przeanalizowanie takowych zbio-
rów dostarczonych razem z programem.
Place Pad
– pole lutownicze;
Place Via
– przelotka;
à
Jaros³aw Piotrowiak
Pomys³y uk³adowe
przetworniki piezoelektryczne
+
+
~1k
22k
22k
Wostatnich latach du¿¹ popularnoœæ
zdoby³y sobie akustyczne przetworniki
piezoelektryczne. Wwielu urz¹dzeniach
powszechnego u¿ytku niektóre funkcje,
lub stany s¹ sygnalizowane dŸwiêkiem.
Dobywa siê on zminiaturowego g³oœnicz-
ka, czyli przetwornika zmieniaj¹cego
zmienne napiêcie elektryczne na falê
dŸwiêkow¹. Te miniaturowe g³oœniczki
dzia³aj¹ w oparciu o zjawisko piezoelek-
tryczne. Polega ono na powstawaniu na-
piêcia elektrycznego na przeciwleg³ych
œciankach niektórych kryszta³ów pod
wp³ywem œciskania lub rozci¹gania
wzd³u¿ jednej z osi krystalograficznych.
Zjawisko jest w pe³ni odwracalne, tzn.
przy³o¿enie napiêcia elektrycznego do
przeciwleg³ych œcianek powoduje œciska-
nie lub rozci¹ganie kryszta³u. Wielkoœæ
odkszta³cenia zale¿y od wartoœci przy³o-
¿onego napiêcia. Piezoelektrykami s¹ kry-
szta³y kwarcu, soli Seignett’a, tytanianu
baru iinne. Zjawisko piezoelektryczne zo-
sta³o odkryte w 1880r przez francuskich
fizyków Pierra i Paula Curie i szybko zna-
laz³o zastosowanie w elektronice.
Wlatach siedemdziesi¹tych rozpo-
czêto masow¹ produkcjê tanich, miniatu-
rowych g³oœniczków piezoelektrycznych.
Ka¿dy troche starszy elektronik pamiêta
czasy kiedy w kinie, o pe³nej godzinie na
sali rozbrzmiewa³o wielokrotne „pipanie”
modnych wówczas zegarków elektronicz-
nych z pozytywk¹ (podobnie jak dzisiaj
telefonów komórkowych).
G³oœniczki piezoelektryczne s¹ bardzo
p³askie ich gruboœæ nie przekracza 2 mm.
Na rysunku 1 przedstawiono przekrój ta-
kiego g³oœniczka. Na p³ytce metalowej
wykonanej z mosi¹dzu (kolor ¿ó³ty) przy-
klejony jest materia³ piezoelektryczny, na
który naniesiona jest warstwa przewodz¹-
ca (kolor srebrny). P³ytka mosiê¿na stano-
wi jedn¹ elektrodê, awarstwa przewodz¹-
ca drug¹. Elektrycznie g³oœniczek przed-
stawia sob¹ rezystancjê rzêdu megaomów
i pojemnoœæ od kilkuset pikofaradów do
kilku nanofaradów. Powoduje to koniecz-
noœæ w³aœciwego sterowania g³oœniczka,
o czym nie wszyscy pamiêtaj¹. Na rysun-
ku 2 przedstawiono kilka sposobów stero-
wania za poœrednictwem tranzystora.
Pierwszy z przyk³adów (przekreœlo-
ny) pokazuje jak nie wolno sterowaæ g³o-
œniczka. Przy doprowadzeniu przebiegu
zmiennego do bazy tranzystora, w chwili
gdy ulegnie on nasyceniu pojemnoϾ
BC547B
BC547B
+
+
~1÷3mH
22k
22k
BC547B BC547B
Rys. 2 Przyk³ady sterowania
g³oœniczka piezoelektrycznego
elektryczna g³oœniczka zostanie roz³ado-
wana. Zatkanie tranzystora niczego
wpraktyce nie zmieni gdy¿ sta³a czasowa
g³oœniczka RC jest bardzo du¿a (R – rezy-
+V
cc
+V
cc
piezoelektryk
7400
CD 4011
itp.
membrana
metalowa
(mosiê¿na)
warstwa
przewodz¹ca
7400
CD 4011
Rys. 1 Przekrój g³oœniczka
piezoelektrycznego
Rys. 3 Sterowanie g³oœniczka
piezoelektrycznego przy pomocy
uk³adów cyfrowych: a) klasycznie,
b) w uk³adzie mostkowym
Plik z chomika:
Helmiki
Inne pliki z tego folderu:
protel4.pdf
(295 KB)
protel3.pdf
(231 KB)
protel2.pdf
(464 KB)
protel1.pdf
(159 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alfanumeryczne wyswietlacze LCD
Ćwiczenia laboratoryjne z elektroniki
Diody laserowe
Elektronika dla początkujących
Elektronika inaczej podstawy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin