ARYSTOTELES
USTRÓJ POLITYCZNY ATEN
ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ
A. Część historyczna
l.' [Oskarżał] Myron, [a sądziło trzystu sędziów] wybranych ze znakomitychrodów; złożyli oni wpierw najbardziej uroczystą przysięgę z dopełnieniem ofiar.Uznano winę i wyrzucono z grobów winnych świętokradztwa2, a ich ród skazanona wieczne wygnanie. Epimenides z Krety oczyścił potem miasto od zmazy3.
[Przypisy oznaczone cyfrą z gwiazdką pochodzą od tłumacza Ludwika Piotrowicza. Pozostałeoznaczone samą cyfrą, a także ujęte w nawiasy kwadratowe, dodał Ryszard Kulesza.]
1 Z przeglądu zmian ustrojowych w Atenach w rozdz. 41, 2 oraz z wyciągu Heraklejdesa (zob.s. 813) wynika, że w niezachowanej części traktatu autor omawiał rządy królów, ustanowienie fyl przezłona, walki po śmierci Pandiona, ograniczenie władzy królewskiej w czasach Tezeusza, dzieje śmierciTezeusza, upadek monarchii oraz historię Hippomenesa, ostatniego władcy z rodu Kodrydów. Zob.P. J. Rhodes, A Commentary on the Aristotelian „Athenaion Politeia", Oxford 1981. Dalej cyt.Commentary, s. 65 - 79.
2 Zwycięzca w igrzyskach olimpijskich (w 640 r.), Kylon, który poślubił córkę Teagenesa, tyranaMegary, z pomocą swojego teścia oraz stronników w Atenach, podjął ok. 632 r. próbę zajęcia Akropolui ustanowienia władzy tyrańskiej (Herodot V, 71; Thuc. I, 126, 3 - 12; Plut. Sol. 12, 1-9. Zob. S.D.Lambert, Herodotus, the Cylonian Conspiracy and the πρυτάνεις των ναυκράρων, „Historia" 35,1986, s. 105 -112). Wedle Herodota zamach się nie powiódł, a Kylon i jego stronnicy schronili się jakobłagalnicy przy posągu bogini. Prytanowie naukrarów nakłonili ich do powstania, gwarantującbezpieczeństwo, zamachowcy zostali jednak zamordowani, za co winą obciążono ród Alkmeonidów.W wersji Tukidydesa Kylon zajął Akropol, który lud przez jakiś czas oblegał, powierzając następniedalsze prowadzenie oblężenia dziewięciu archontom. Kylonowi wraz z bratem udało się uciec,natomiast jego stronnicy schronili się u ołtarza na Akropolu. Gdy opuścili to miejsce, otrzymawszy zestrony pełniących straż zapewnienie, że nic złego ich nie spotka, zostali zamordowani. Z kolei Plutarchopowiada o odpowiedzialności archonta Megaklesa (z rodu Alkmeonidów) za śmierć zamachowców.Herodot stwierdza ogólnikowo, że odpowiedzialnych za zbrodnię dotknęła klątwa. Tukidydes zaś pisze,że zabójcy, którzy dopuścili się świętokradztwa zostali wówczas wygnani, a w 508/7 r. Kleomeneswypędził ich z kraju ponownie. W odpowiedzialność Alkmeonidów za zbrodnię wierzono w V wiekup.n.e. powszechnie, o czym świadczy także postawione Atenom przez Spartę w okresie poprzedzającymwojnę peloponeską żądanie usunięcia z miasta odpowiedzialnych za tę tzw. zmazę Kylona, wymierzonew Peryklesa, który ze strony matki pochodził z rodu Alkmeonidów (Thuc. I, 126).
1 Według Plutarcha (Soi. 12, 2-9) po zamachu Kylona doszło do konfliktu między ocalałymiz pogromu zwolennikami Kylona, którzy znowu wzrośli w siłę, a stronnikami Megaklesa. Walkom krespołożył Solon nakłaniając obciążonych klątwą do stawienia się przed sądem. Jako oskarżyciel wystąpiłMyron z Flyaj, winni świętokradztwa zostali skazani, żyjących wygnano, a kości zmarłych wyrzuconoz kraju. Gdy jednak Megarejczycy zdobyli Nisaję i Salaminę, w Atenach zapanowała trwoga. Wtedy
2. Po tych wydarzeniach nastąpił długi okres walk między możnymia ludem4. Ówczesny ustrój5 był bowiem bezwzględnie oligarchiczny, a ubodzychłopi6 znajdowali się w niewoli u bogaczy, i to zarówno oni sami, jaki ich dzieci i żony; nazywano ich też wyrobnikami i szóstakami7. Takąbowiem część plonów zachowywali dla siebie za pracę na ziemi bogaczy;(a cała ziemia była w posiadaniu niewielu); o ile by zaś nie oddali daniny,dostawali się i oni sami, i ich dzieci w niewolę pana; za długi bowiemwszyscy odpowiadali swoją osobą, aż do Solona. On to pierwszy wystąpiłjako obrońca interesów ludu8. Najbardziej więc przykrą i uciążliwą bolączkąw ówczesnych stosunkach ustrojowych była dla mas ta właśnie niewola,ale nie brak było i innych powodów do niezadowolenia, gdyż, prawdę po-wiedziawszy, lud nie miał żadnych praw.
3. Dawny zaś ustrój, przed Drakonem, przedstawiał się następująco: urzędyobsadzano ludźmi ze znakomitych i bogatych rodów9, i piastowano je w począt-
właśnie wezwano Epimenidesa z Krety, który dokonał oczyszczenia miasta. Na temat różnychmożliwości datacji działalności Epimenidesa w Atenach zob. P. J. Rhodes, Commentary, s. 81-2.
4 Wedle stosowanej przez Arystotelesa terminologii społeczeństwo ateńskie dzieliło się na klasęwyższą — γνώριμοι (możni), zwanych też επιφανείς (sławni, znakomici), ευγενείς (dobrze urodzeni),εύποροι (bogaci) (zob. rozdz. 28, 2) oraz lud — πλήθος (inaczej δήμος). Na temat stosunkówspołecznych w okresie archaicznym zob. B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, l,Warszawa 1988, s. 138 -156; W. Lengauer, Starożytna Grecja okresu archaicznego i klasycznego,Warszawa 1999, s. 63-71.
5 πολιτεία oznacza „rząd", „ustrój", „zarząd państwa", a niekiedy „prawa obywatelskie", a takżeogół tych, którzy posiadają prawa obywatelskie. Określając w tym miejscu ustrój ateński jako podwszelkimi względami oligarchiczny Arystoteles ma na myśli to, że biedni znajdowali się w niewoliu bogaczy.
6 Termin πένητες oznacza ubogą ludność wiejską. Ziemia znajdowała się wówczas w Attycew rękach nielicznej grupy bogaczy (πλούσιοι). Wzmianka o niewoli odnosi się do ziemi zabranejchłopom za długi przez bogaczy (kamienie dłużne — οροί — usunął z niej dopiero Solon) oraz doobracania w niewolę (i sprzedawania zagranicę) przez bogaczy zadłużonych u nich chłopów. Por. Plut.Soi. 13,4-5.
7 πελάται — wyrobnicy pracujący na cudzej ziemi (dosłownie „znajdujący się na boku"). (Zob.B. Bravo, Pelates. Storia di una parola e di nozione, „La Parola del Passato" CCLXXXIX, 1996,s. 268 - 289). Hektemoroi (έκτήμοροι) — termin techniczny, dosłownie „sześcioczęściowy" oznaczającychłopów zależnych w Attyce w okresie archaicznym. Jest sprawą dyskusyjną, jaką — 1/6 czy 5/6plonów — oddawali właścicielowi ziemi, choć bardziej prawdopodobna wydaje się pierwsza możliwość(Plut. Soi. 13, 4-5). W razie niewywiązania się z tego obowiązku stawali się własnością pana ziemii groziło im sprzedanie w niewolę. Zob. P. J. Rhodes, Commentary, s. 91 - 92.
8 Arystoteles nazywa Solona προστάτης του δήμου, czyli przywódcą ludu. Por. rozdz. 28, 2 - 3oraz Isocr. XV 230 - 36. Na temat znaczenia terminu prostates zob. W. R. Connor, The New Politiciansof Fifth-Century Athens, Princeton 1971, s. 110-5.
9 άριστίνδην και πλουτίνδην por. Arist. Polit., 1273 a, rozdz. 23-4; 1293 b, rozdz. 10-11;Platon, Prawa 855 C 6-D 1. Podwójne kryterium urodzenia i bogactwa stanowiło podstawę ustrojuspołecznego i politycznego w Atenach aż do czasów Solona, który tworząc klasy majątkowe,wprowadził w jego miejsce cenzus majątkowy (rozdz. 8, 1).
kach dożywotnio, a później przez lat dziesięć 10. Do najwyższych i najstarszychnależał urząd króla, polemarchy i archonta". Z tych znów pierwszy był urządkróla, który istniał z dawien dawna12, jako drugie z kolei ustanowione zostałostanowisko polemarchy l3, ponieważ niektórzy z królów okazali się niedołężnymiw sprawach wojennych, stąd to właśnie pod naciskiem konieczności powołali naten urząd Iona14*. Ostatnim wreszcie był urząd archonta, ustanowiono gobowiem, jak twierdzi większość autorów, za Medonta, według innych zaAkastosa15. Ci ostatni podają jako dowód to, że dziewięciu archontów wypowiadaw przysiędze słowa, iż „złożą przysięgę jak za Akastosa" 16*. Za jego zatemczasów mieliby Kodrydzil7* złożyć władzę królewską w zamian za uprawnieniaprzyznane archontowi18*. Czy tak, czy tak się sprawa przedstawia, niewielka to
10 Wedle ateńskiej tradycji po śmierci króla Kodrosa jego syn Medont został pierwszymdożywotnim archontem wybranym z rodziny królewskiej. Według chronologii Eratostenesa wydarzenieto miało miejsce w 1069/8 r. Od tego czasu dożywotnie rządy sprawowało kolejnych trzynastuarchontów. Począwszy od Charopsa w 753/2 r. zaczęto wybierać archontów na lat dziesięć, przy czymod 714/3 r. już nie tylko spośród członków rodziny królewskiej, lecz z ogółu eupatrydów („dobrzeurodzonych"). Lista siedmiu dziesięcioletnich archontów kończy się na 683/2 r., gdy Ateńczycy wybraliKreona, który jako pierwszy miał pełnić godność archonta jedynie przez rok. (Zob. WellejuszPaterkulus I, 2, 2; 8, 3; Paus. IV, 5, 10). Niestety świadectwa dotyczące przejścia w Atenach odmonarchii do rządów arystokratycznych są skąpe i niezbyt wiarygodne. Zapewne upadek monarchii byłskutkiem długiego procesu, w wyniku którego nastąpiło przekazanie dawnych uprawnień królewskichtrzem archontom — eponymowi, basileuspwi („królowi") i polemarsze.
11 Archont (eponym) był urzędnikiem eponimicznym i w VΠ - VI w. on właśnie był najważniejszymurzędnikiem w Atenach. Por. rozdz. 13, 2.
12 Por. rozdz. 57.
11 Por. rozdz. 58.
l4* Ion — mityczny protoplasta Jonów, według podania syn Apollina i Kreuzy, córki królaateńskiego Erechteusza. Według innej wersji był synem Ksutosa z Tesalii (Herodot VIII, 44); wybranyzostał wodzem Ateńczyków w wojnie z Eleuzis, wówczas jeszcze odrębnym państwem (Paus. I, 31, 3;VIII, l, 5).
15 Wedle chronografów pierwszym dożywotnim archontem był Medon syn Kodrosa(1069/8-1050/9), drugim zaś jego syn Akastos (1049/8-1014/3). Arystoteles przywołuje jeszczeinną wersję, wedle której pierwszym archontem miałby być właśnie Akastos. Sam tekst przysięgi niejest jednak wystarczającym dowodem na pierwszeństwo Akastosa. Po pierwsze, jak zauważa P. J.Rhodes, może tu chodzić o jakiegoś innego Akastosa sprawującego archontat w VII czy VI w.(Commentary, s. 101). Po drugie tekst przysięgi nie musiał zostać sformułowany przez pierwszegoarchonta.
16* Myśl tekstu niejasna: czy chodzi tu o oświadczenie na początku składania przysięgi, czy też,jak by wynikało z rozdz. 55, 6, o dwukrotną przysięgę? Dlatego też zamiast przekazanego w tekściehorkia (δρκια — przysięga) proponowano poprawkę artia (άρτια — „odpowiednie"), co dawałobysens: „że w sposób odpowiedni pełnić będą swe czynności jak za czasów Akastosa" — albo teżpoprawiano wstawiając zamiast poiesein (ποιήσειν — czynić, spełniać): teresein (τηρήσειν —przestrzegać): „że przestrzegać będą przysięgi".
17* Kodrydzi — potomkowie Kodrosa.
l8* Tłumaczenie oddaje przekazany tekst. Niektórzy jednak, uważając za rzecz nieprawdopodobną,żeby Kodrydzi dobrowolnie zamienili godność króla na archonta, usuwają z tekstu anti (αντί), a epi(επί) łączą z basileias (βασιλείας) (tak G. Kaibel, Stil und Text der Άηναίων Πολιτεία desAristoteles, Berlin 1893, s. 123) otrzymując wtedy myśl: „za jego panowania mieliby Kodrydzi
różnica w czasie. Na to jednak, że był to ostatni z tych urzędów, wskazuje fakt, żearchont nie miał nic do czynienia z prastarymi obrzędami — w przeciwieństwiedo króla i polemarchy — lecz tylko z nowo wprowadzonymi. Wielkiego znaczenianabrał też ten urząd dopiero z biegiem czasu, gdy rozszerzył się zakres jegodziałania.
Thesmothetów19 zaś powołano w wiele lat później, kiedy urzędników wybie-rano na okres roku20*. Zadaniem ich było spisywanie praw21* i przestrzeganie ichw rozstrzyganiu spraw spornych. Dlatego też oni jedynie spośród urzędników niepiastowali godności dłużej niż przez rok. W takich więc wielkich odstępachczasu powstawały te urzędy. Nie urzędowali tez wszyscy archonci razem, leczkról zajmował tak zwane dzisiaj Bukole...
Damian2101