KOSMOLOGIA W NAUCZANIU AKADEMICKIM.pdf

(1882 KB) Pobierz
104179257 UNPDF
Akademia Gorniczo-Hutnicza
im. Stanislawa Staszica w Krakowie
Wydzial Fizyki i Techniki J , adrowej
Rozprawa doktorska
Tomasz Plazak
KOSMOLOGIA
W NAUCZANIU AKADEMICKIM
PROBLEMY ELEMENTARYZACJI MODELI
Promotorzy:
prof. dr hab. Marian Mi , esowicz
dr hab. Andrzej Lenda, prof. AGH
Krakow, wrzesien 2000
WSZECHSWIATA
104179257.003.png 104179257.004.png 104179257.005.png
 
Spis tresci
I Zadania i charakter pracy.
Dobor tresci programowych.
10
1 Cele i metody wykladow kosmologii. Zadania i uklad pracy. 11
1.1 Edukacyjne znaczenie kosmologii. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1.2 Komu wykladac kosmologi , e, na jakim poziomie? Doswiadczenia praktyczne. 14
1.2.1 Fizycy i inzynierowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
1.2.2 Symptomy zainteresowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
1.2.3 Wlasne doswiadczenie wykladowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1.2.4 Trzy poziomy nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1.2.5 Niezaleznosc wykladowcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.3 Kontrowersje i tendencje wykladowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.3.1 Kontrowersje wykladowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.3.2 Trzy aspekty wszechswiata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.3.3 Porz , adek chronologiczny czy odwrotny . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.3.4 Poziom formalizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.3.5 Zakres materialu, sposob zrozumienia . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
1.4 Cele dydaktyczne, zalozenia programowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
1.5 Funkcjonowanie i zmiana paradygmatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
1.6 Metody realizacji zalozen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
1.7 Problemy elementaryzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
1.8 Wybor tematow, taktyka dydaktyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
1.9 Zadania, charakter i tezy pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
1.10 Uklad pracy i korzystanie z niej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2 PROGRAMY WYKLAD OW KOSMOLOGICZNYCH 31
2.1 Brak ustalonych wzorcow. Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
2.2 Konferencje, wyjazdy, kontakty.
Przyklady programow. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
2.3 Projekt programu kursu minimalnego (w ramach fizyki ogolnej) . . . . . . 36
2.4 Uwagi o praktycznej realizacji kursu minimalnego . . . . . . . . . . . . . . 37
2.5 Linia strategiczna kursu semestralnego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
2.6 Projekt semestralnego kursu kosmologii. Cz , esc I: EWOLUCJA CZASO-
PRZESTRZENNA – program szczegolowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
2.7 Projekt semestralnego kursu kosmologii. Cz , esc II: EWOLUCJA MATERII 46
2
2.8 Uwagi o realizacji programu,
doswiadczenia praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
2.9 Testy sprawdzaj , ace i egzaminy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
II TRESCI WYKLADOWE, PRZYKLADY ELEMENTARY-
ZACJI, KOMENTARZ DYDAKTYCZNY.
50
3 CZYM ZAJMUJE SI , E KOSMOLOGIA? 51
LINIA TRESCI (linia A1) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
LINIA KOMENTARZY (linia C) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
C.1 Cel i charakter rozdzialu wprowadzaj , acego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
C.2 Kosmologie filozoficzne i religijne, antropocentryzm. . . . . . . . . . . . . . 53
C.3 Przelom kopernikanski, kosmologia newtonowska. . . . . . . . . . . . . . . 53
C.4 Kosmologia relatywistyczna, Wielki Wybuch. . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
C.5 Pierwsze spojrzenie na kosmologi , e wspolczesn , a. . . . . . . . . . . . . . . . 56
C.6 O czym b , edziemy mowili? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
4 GWIAZDY I GALAKTYKI — JAK MO ZNA POZNAC ICH CECHY? 59
LINIA TRESCI (linia A2) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
LINIA PRZYKLAD OW (linia B) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
B.1 Jaka temperatur , e ma wn , etrze Slonca? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
B.2 Jak dlugo b , edzie istniec Slonce? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
LINIA KOMENTARZY (linia C) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
C.7 Cel i charakter rozdzialu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
C.8 Temperatura powierzchni i wn , etrza Slonca. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
C.9 Reakcje j , adrowe w Sloncu i jego czas zycia. Problem neutrin. . . . . . . . . 63
C.10 Jasnosci i inne cechy gwiazd. Czasy zycia. Kwestia ewolucji. . . . . . . . . 64
C.11 Drabina odleglosci: od paralaks do cefeid i standardowych swiec. . . . . . . 65
C.12 Model i skladniki Galaktyki, poznawanie wszechswiata galaktyk. . . . . . . 65
5 ZASADA KOSMOLOGICZNA. PRZESTRZE N I EKSPANSJA WSZECH-
SWIATA. 67
LINIA TRESCI (linia A3) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
LINIA PRZYKLAD OW (linia B) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
B.3 Dlaczego niebo jest ciemne? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
B.4 Jak wyobrazac sobie rozszerzanie si , e wszechswiata? . . . . . . . . . . . . . 71
B.5 Jak izotropowe rozszerzanie wszechswiata l , aczy si , e z prawem Hubble’a? . . 72
B.6 Jak rozumiec przesuni , ecie ku czerwieni ” ? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
LINIA KOMENTARZY (linia C) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
C.13 Kosmologiczne prekoncepcje studentow. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
C.14 Cel i podstawowe znaczenie tego rozdzialu.
Zmiany paradygmatu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
C.15 Zasada kosmologiczna — fundament kosmologii. . . . . . . . . . . . . . . . 75
3
104179257.001.png
C.19 Pr , edkosc lokalna a pseudo-pr , edkosc recesji
wszechswiata. Przestrzen dynamiczna,
przekraczanie pr , edkosci swiatla. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
C.20 Kosmologiczna interpretacja przesuni , ec do
czerwieni a przesuni , ecia dopplerowskie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
C.21 Wplyw recesji przestrzeni na podstawowe
wielkosci pomiarowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
C.22 Czy przesuni , ecie ku czerwieni” dowodzi
rozszerzania si , e wszechswiata? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
C.23 Obserwacje dalekiego wszechswiata jako zagl , adanie w przeszlosc. Mapa” i
obraz” wszechswiata, wszechswiat obserwowalny. . . . . . . . . . . . . . . 85
C.24 Przestrzen plaska i przestrzenie zakrzywione.
Geometrie nieeuklidesowe. Glowna mysl OTW. . . . . . . . . . . . . . . . 87
C.25 Co udaje si , e osi , agn , ac? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
rownanie i modele Friedmana? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
B.8 Jak wyznaczyc g , estosc krytyczn , ai los
wszechswiata? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
B.9 Jak obliczyc wiek wszechswiata? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
LINIA KOMENTARZY (Linia C) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
C.26 Cel, taktyka wykladowa, struktura rozdzialu. . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
C.27 Newtonowskie wyprowadzenie rownania i
modeli Friedmana. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
C.28 G , estosc krytyczna i wszechswiat Einsteina —
de Sittera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
C.29 Newtonowski opis wszechswiata i formalne analogie relatywistyczne. Krzy-
wizna wszechswiata. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
C.30 Krytyka kosmologii newtonowskiej — paradoks grawitacyjny i inne slabo-
sci. Wst , epne kroki ku OTW. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
C.31 Ogolna teoria wzgl , ednosci z lotu ptaka” — plan wykladu. . . . . . . . . . 102
C.32 Krzywizna przestrzeni i metryka Robertsona-Walkera . . . . . . . . . . . . 103
C.33 Jak tworzy si , e relatywistyczne modele wszechswiata? Kwestia stalej kosmo-
logicznej, Einstein i Friedman. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
C.34 Dwa rownania Friedmana. Relatywistyczna rola cisnienia. Rownanie stanu. 106
C.35 Kosmologia relatywistyczna i newtonowska. . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
4
C.16 Paradoks Olbersa — pytania i rozwi , azanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
C.17 Rozszerzanie izotropowe — poj , eciowy fundament kosmologii. Modele myslowe wszechswiata. 78
C.18 Rozszerzanie izotropowe a prawo Hubble’a.
Stala” Hubble’a a czas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
6 MODELE FRIEDMANNA, CZASOPRZESTRZENNA
EWOLUCJA WSZECHSWIATA 90
LINIA TRESCI (linia A4) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Linia Przykladow (Linia B) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
B.7 Jak elementarnie ( newtonowsko”) uzyskac
C.36 Parametr deceleracji i bezwymiarowa g , estosc wszechswiata. Znow rownania
Friedmana. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
C.37 Matematyczna analiza rownan Friedmana:
ogolne cechy rozwi , azan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
C.38 Kosmologiczne obliczanie wieku wszechswiata. . . . . . . . . . . . . . . . . 113
C.39 Czy obliczony kosmologicznie wiek wszechswiata jest zbyt krotki? . . . . . 115
7 Ukryta materia wszechswiata. 117
Linia Tresci (Linia A5) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Linia Przykladow (Linia B) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
B.10 Jak obliczyc mas , e galaktyki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
B.11 Sk , ad wiemy o istnieniu ukrytej materii wszechswiata? . . . . . . . . . . . . 119
B.12 Czy ukrytej materii jest wystarczaj , aco duzoaby to ona decydowala o ewo-
lucji i finalnym losie wszechswiata? Jaka jest jej natura? . . . . . . . . . . 122
Linia Komentarzy (Linia C) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
C.40 Przyszlosc wszechswiata i ukryta masa —
znaczenie zagadnienia. Walory poznawcze
i dydaktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
C.41 Cel, plan i taktyka tej cz , esci wykladu. Kwestia zagadnien wyprzedzaj , acych. 127
C.42 Metoda wyznaczania sredniej g , estosci przez pomiary stosunkow masy do
jasnosciM/L. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
C.43 Jasnosci galaktyk i masy ich swiec , acej materii. Relacje Fabera-Jacksona i
Tully’ego-Fishera. Metoda syntezy populacji. Wyniki liczbowe. . . . . . . . 131
C.44 Obliczenie masy Galaktyki jako wst , epny przyklad metody dynamicznej. . . 133
C.45 Krzywe rotacji dla galaktyk — dynamiczne swiadectwo ciemnej materii
ukrytej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
C.46 Rodzaje i rozklad materii naszej Galaktyki — zdobywanie informacji. . . . 137
C.47 WyznaczenieM/Ldla galaktyk eliptycznych — dyspersja pr , edkosci, model
Kinga. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
C.48 Ciemna materia w ukladzie dwoch galaktyk — dynamiczna ocena masy
calkowitej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
C.49 Twierdzenie o wiriale dla grup i gromad
galaktyk — dominacja materii ukrytej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
C.50 Przyklad obliczaniaM/Loraz dla gromady w Warkoczu Bereniki (Coma
Berenicae Cluster). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
C.51 Podsumowanie pomiarowM/L, globalna wartosc i standardowe wnioski
o wszechswiecie. Czy mozemy spodziewac si , e = 1? . . . . . . . . . . . . 142
C.52 Niestandardowe spojrzenie na rezultaty pomiarow wsz — stala kosmolo-
giczna otwiera nowe mozliwosci! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
C.53 Poza-barionowy charakter dominuj , acej masy
wszechswiata. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
C.54 Neutrina kosmiczne i zagadnienie masy neutrin. Gor , aca” czy zimna” ma-
5
teria ukryta? Cz , astki egzotyczne”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
104179257.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin