AVT2477.pdf
(
1157 KB
)
Pobierz
2477pl
AVT
2477
Samochodowy wzmacniacz 70 W
Nowoczesny wzmacniacz samochodowy mog¹cy
pracowaæ jako subwoofer. Du¿a moc wyjœciowa (70 W)
uzyskiwana jest dziêki zastosowaniu uk³adu
wzmacniacza pracuj¹cego w klasie H. Jest to uk³ad
mostkowy, którego ostatni stopieñ zasilany jest z
podwy¿szonego napiêcia (bootstrap).
Dodatkow¹ zalet¹ klasy H jest wy¿sza
sprawnoœæ czyli "kostka" bêdzie mniej
siê grza³a przy pe³nym wysterowaniu.
Uk³ad TDA1562 dodatkowo posiada
zabezpieczenie termiczne i
przeciwzwarciowe oraz specjalny
obwód zapewniaj¹cy wyciszanie
podczas w³¹czania i wy³¹czania
zasilania eliminuj¹c ewentualne
stuki i szumy stanów
nieustalonych.
Rekomendacje:
Urz¹dzenie szczególnie
polecane mi³oœnikom g³oœnej muzyki w
samochodzie, muzykom i konstruktorom
sprzêtu nag³aœniaj¹cego
W³aœciwoœci
• moc: 70 W (zasilanie 14,4 V, THD-10%)
• wzmocnienie: 26 dB
• maksymalny ci¹g³y pr¹d wyjœciowy: 8 A
• zniekszta³cenia nieliniowe: typ. 0,06% (14,4 V, 20 W)
• górna czêstotliwoœæ graniczna >20 kHz
• sygnalizacja stanu uk³adu: dioda LED
• zasilanie: 8...18 V DC
Opis uk³adu
Schemat elektryczny wzmacniacza pokazany jest na
rys.1
. Uk³ad jest zasilany napiêciem podawanym na
punkty P, O. Kondensatory C8, C7 filtruj¹ napiêcie zasilaj¹ce i zapobiegaj¹ samowzbudzeniu. Kondensatory
C4, C5 pracuj¹ w uk³adzie bootstrap’u i umo¿liwiaj¹ pracê w klasie H. Zwiêkszaj¹ one napiêcie zasilania
wyjœciowych stopni mocy. Od ich pojemnoœci zale¿y dolna czêstotliwoœæ graniczna – wartoœæ 4700uF jest
optymalna do typowych zastosowañ. Kondensator C6, do³¹czony do koñcówki 14, filtruje wewnêtrzne
napiêcie odniesienia. Nó¿ka 4 steruje prac¹ uk³adu. Zwarcie jej do masy ca³kowicie wy³¹cza uk³ad, który
pobiera wtedy tylko co najwy¿ej 1uA pr¹du. Wzrost napiêcia na nó¿ce 4 budzi uk³ad do ¿ycia, najpierw do
stanu wyciszenia (MUTE) potem, przy napiêciu powy¿ej 4,2V do normalnej pracy. W module kondensator
C1 i rezystor R1 zapewniaj¹ opóŸnione w³¹czenie kostki, co pozwoli unikn¹æ stuków i szumów powstaj¹cych
podczas stanów nieustalonych. Punkt oznaczony M pozwala zdalnie sterowaæ prac¹ wzmacniacza. Zwarcie
AVT 2477 Samochodowy wzmacniacz 70 W
1
go do masy momentalnie wy³¹cza uk³ad. W wielu przypadkach, zw³aszcza przy pracy w roli dodatkowego
wzmacniacza samochodowego, elementy R1, R2, C2 nie bêd¹ montowane, a punkt M bêdzie do³¹czony do
wyjœcia steruj¹cego radioodtwarzacza, gdzie napiêcie zasilaj¹ce pojawia siê po w³¹czeniu odtwarzacza
(ka¿dy odtwarzacz ma takie wyjœcie).
W prostych zastosowaniach koñcówka DIAG (nó¿ka 8) nie bêdzie wykorzystana. Miêdzy punkt D a plus
zasilania mo¿na do³¹czyæ czerwon¹ kontrolkê (dioda LED w szereg z rezystorem 330...1k
W
). Jej zaœwiecenie
sygnalizuje jakieœ przeci¹¿enie, np. przesterowanie, przegrzanie, zwarcie g³oœnika, brak obci¹¿enia -
oczywiœcie zabezpieczenia uchroni¹ wzmacniacz przed uszkodzeniem. Koñcówka STAT (nó¿ka 16) w
prostych zastosowaniach równie¿ nie bêdzie wykorzystana. Nale¿y j¹ wtedy pozostawiæ „wisz¹c¹ w
powietrzu”, czyli niepod³aczon¹. G³oœnik nale¿y do³¹czyæ do punktów E, F. Przy zastosowaniu kilku takich
wzmacniaczy i g³oœników nale¿y pamiêtaæ o zachowaniu w³aœciwej fazy (pomog¹ w tym oznaczenia wejœæ i
wyjœæ). Koniecznie nale¿y przypomnieæ, ¿e we wzmacniaczu klasy H, który z zasady zawiera dwa kana³y, nie
mo¿na wykorzystaæ tych kana³ów niezale¿nie. Nie mo¿na wiêc pod³¹czyæ dwóch g³oœników miêdzy punkty
E, F a masê. Problem w tym, ¿e kondensatory C4, C5 podnosz¹ napiêcie zasilaj¹ce dwóch stopni koñcowych
na przemian, w takt dodatnich i ujemnych po³ówek sygna³u wejœciowego. W rezultacie przebiegi na
wyjœciach E, F mierzone wzglêdem masy s¹ zniekszta³cone i znacznie ró¿ni¹ siê od sygna³u wejœciowego (co
jest zaskoczeniem dla wielu elektroników, badaj¹cych oscyloskopem przebiegi na wyjœciach E, F wzglêdem
masy). Prawid³owy przebieg wystêpuje jedynie miêdzy punktami E, F. Prezentowany modu³ ma a¿ trzy
koñcówki wejœciowe. Sygna³ z punktów A, B jest podany na ró¿nicowe wejœcie uk³adu scalonego (nó¿ki 1, 2).
Ze wzglêdu na spodziewane du¿e spadki napiêcia w obwodzie masy, w wiêkszoœci wypadków zwora Z1 nie
bêdzie montowana, a sygna³ zostanie podany na nó¿ki 1, 2. Chodzi o to, by wyeliminowaæ ewentualne
„œmieci” zwi¹zane ze spadkami napiêæ w obwodzie masy. Zalecane sposoby pod³¹czenia podane s¹ na
rys. 2
.
Jedynie gdyby modu³ by³ wykorzystany nie w samochodzie, tylko w jakimœ przenoœnym wzmacniaczu,
mo¿na wlutowaæ zworê Z1 i podawaæ pojedynczy sygna³ niesymetryczny na koñcówki A, O1.
Rys. 1
Schemat elektryczny
Monta¿ i uruchomienie
Monta¿ uk³adu na p³ytce drukowanej, pokazanej na
rys. 3
, nie sprawi trudnoœci nawet pocz¹tkuj¹cym. Warto
zacz¹æ od elementów mniejszych, a skoñczyæ na uk³adzie scalonym. Modu³ nie wymaga ¿adnego
uruchamiania ani regulacji i od razu powinien pracowaæ.
2
AVT 2477 Samochodowy wzmacniacz 70 W
Rys. 2
Zalecane sposoby pod³¹czenia
Rys. 3
Rozmieszczenie elementów na p³ytce drukowanej
Trzeba pamiêtaæ, ¿e wk³adka radiatorowa uk³adu scalonego jest wewnêtrznie po³¹czona z mas¹, co jest
istotne przy monta¿u mechanicznym w samochodzie czy w obudowie.
Ze wzglêdu na du¿¹ moc i du¿e pr¹dy maksymalne, przewody zasilaj¹ce i g³oœnikowe musz¹ mieæ przekrój
2 2
minimum 2,5mm (gdyby mia³y byæ d³u¿sze ni¿ 1m - 4mm lub jeszcze wiêcej).
W typowych „samochodowych” zastosowaniach w roli dodatkowego wzmacniacza nie nale¿y montowaæ
elementów R1, R2, C1, a jedynie na punkt M podaæ napiêcie ze wspomnianego wczeœniej wyjœcia steruj¹cego
radioodtwarzacza (w razie potrzeby dodaæ rezystor 10k
W
miêdzy punkt M a masê).
W aplikacjach samochodowych nie bêdzie stosowana zwora Z1. Po³¹czenia wejœæ nale¿y wykonaæ wed³ug
rys. 2
. Nale¿y zwróciæ szczególn¹ uwagê na obwód masy. Trzeba stanowczo unikaæ tworzenia pêtli masy.
Oznacza to, ¿e punkt O1 modu³u wzmacniacza nigdy nie powinien byæ pod³¹czony do masy
radioodtwarzacza. Gdyby wykorzystane by³y przewody ekranowane, ekran nale¿y pod³¹czyæ tylko od strony
wzmacniacza, a nie odtwarzacza. Ilustruje to
rys. 4
.
Wzmacniacz lub kilka wzmacniaczy mo¿na umieœciæ w jakiejœ obudowie lub bezpoœrednio wbudowaæ do
samochodu. W ka¿dym przypadku trzeba staraæ siê zapewniæ jak najlepsze warunki ch³odzenia radiatora,
choæ jak wiadomo, w warunkach „samochodowych” jest to trudne.
Wzmacniacz powinien wspó³pracowaæ z g³oœnikiem odpowiedniej mocy, minimum 80W, zalecane 100W lub
wiêcej. Ka¿dy wzmacniacz powinien byæ chroniony bezpiecznikiem. Przy zastosowaniu czterech takich
wzmacniaczy ca³kowita moc maksymalna siêgnie wprawdzie imponuj¹cej wartoœci 280W, lecz zestaw taki
bêdzie w szczytach pobiera³ ponad 20A pr¹du.
AVT2477
Rys. 4
AVT 2477 Samochodowy wzmacniacz 70 W
3
Wykaz elementów
W kolejnoœci lutowania:
1
R1:
22k
W
Montuj¹c elementy
oznaczone wykrzyknikiem
zwróæ uwagê na ich
biegunowoϾ.
Pomocne mog¹ okazaæ siê ramki z
rysunkami wyprowadzeñ i symbolami
tych elementów na p³ytce drukowanej
oraz fotografie zmontowanych
zestawów.
!
2
R2:
10k
W
3
R3:
680
W
4
C1:
100uF/25V
!
5
C2,C3: 100nF
6
C4,C5: 4700uF/25V
!
7
C6:
10uF/16V
!
8
C7:
100nF ceramiczny
9
C8:
2200uF/25V
!
10
D1:
dioda LED czerwona
!
11
przykrêciæ uk³ad scalony U1
TDA1562Q
do radiatora – 2 wkrêty + podk³adka
12
wlutowaæ uk³ad scalony z radiatorem w p³ytkê
!
Katoda
Anoda
Zestaw powsta³ na podstawie projektu o tym samym tytule opublikowanego w Elektronice dla Wszystkich 3/01
www.elportal.pl
Oferta zestawów do samodzielnego monta¿u dostêpna jest na stronie internetowej www.sklep.avt.pl
tel.: (22) 257-84-50
fax: (22) 257-84-55
Producent:
AVT-Korporacja sp. z o.o.
ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa
Dzia³ pomocy technicznej:
tel.:(22) 257-84-58
serwis@avt.pl
AVT 2449 Filtr do subwoofera
Prosty uk³ad pe³ni¹cy trzy funkcje, znakomicie u³atwiaj¹ce realizacjê kana³u subwoofera systemu audio:
1. sumuje sygna³y z obydwu kana³ów stereofonicznych
2. odfiltrowuje niepotrzebne wy¿sze czêstotliwoœci
3. dostarcza dwa sygna³y o przeciwnych fazach, umo¿liwiaj¹ce ³atw¹ budowê wzmacniacza
mostkowego. W po³¹czeniu ze wzmacniaczem samochodowym AVT2477 pracuje
znakomicie w roli subwoofera.
• pasmo przenoszenia: 18Hz...150Hz (dla elementów dostarczonych w zestawie)
• napiêcie zasilania: pojedyncze w zakresie 10...35V lub symetryczne ±5...±16V
• dwa komplety wejœæ: wejœcie liniowe oraz wejœcie umo¿liwiaj¹ce pobranie sygna³u
wprost z wyjœæ g³oœnikowych dowolnego wzmacniacza
• sumowanie sygna³ów z obydwu kana³ów stereofonicznych
4
AVT 2477 Samochodowy wzmacniacz 70 W
Plik z chomika:
audio-mega
Inne pliki z tego folderu:
AVT2892.pdf
(353 KB)
AVT2857.pdf
(352 KB)
AVT2849.pdf
(257 KB)
AVT2815.pdf
(135 KB)
AVT2814.pdf
(130 KB)
Inne foldery tego chomika:
1000-2000
1-1000
3000-4000
4000-5000
5000-6000
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin