TP_1984-07.pdf

(423 KB) Pobierz
Terazniejsza Prawda nr 342/1984
„A gdy [Baranek] otworzył siódmą pieczęć ... " „Aleście przystąpili
do góry Syon i do miasta Boga żywego, do Jeruzalemu Niebieskiego
(...) Patrzajcie, abyście nie gardzili Tym, Który mówi (...): Jeszcze ja
raz poruszę nie tylko ziemią, ale i niebem (...) Przeto przyjmując
Królestwo nie chwiejące się, miejmy laskę, przez którą służymy
przyjemnie Bogu z bojaźnią i uczciwością. " „ ... Chrystus
przyszedłszy Najwyższy Kapłan (...) Przez większy i doskonalszy
przybytek, (...) Znalazłszy wieczne odkupienie. " — Obj. 8:1; Żyd.
12:22, 25, 26, 28;
Lipiec 1984 Nr. 342
455823284.001.png 455823284.002.png
Wychodzi co miesiąc. Redaktor:Bernard Hedman . Wydawca: Świecki Ruch Misyjny „Epifania" (odpowiedzialny w Polsce —
Wiktor Stachowiak), skrytka pocztowa nr 44, 60-955 Poznań. Adres międzynarodowy: Chester Springs. Pa. 19425, USA.
Cena: w prenumeracie rocznej zł 300, pojedyn. numeru zł 25.
DUCH NIEZADOWOLENIA
Jeźli moŜna, ile z was jest, ze wszystkimi ludźmi pokój miejcie
(Rzym. 12:18).
ISMO ŚWIĘTE wspomina o doświadczeniach,
jakie nawiedzają wszystkich ludzi. Sądzimy, Ŝe
dla świata stanowią one powód do niezadowolenia,
gorzkości, złych podejrzeń, nienawiści, konfliktów,
rozbojów i morderstw. Jest to ów duch, który
całkowicie zniszczy, społeczeństwo. Pismo Święte
zdaje się bardzo wyraźnie dowodzi tego faktu.
Nie zapominajmy, Ŝe
wspomniane doświadczenia
pod niektórymi względami
rozpoczynają się od ludu
BoŜego. Bóg na nie zezwala.
Udzielił On nam duŜej dozy
zrozumienia o Nim samym,
Jego charakterze, Jego
chwalebnym Planie itd. Bóg
poinstruował nas o powołaniu
nas. Przyjęliśmy Jego
zaproszenie i otrzymaliśmy
Jego Świętego Ducha.
Wstąpiliśmy do szkoły
Chrystusowej, gdzie dowie-
dzieliśmy się, jaki musimy
mieć charakter, jeśli mamy być
przyjęci do Jego Królestwa. Na wszystkie sposoby
otrzymywaliśmy liczne korzyści. Obecnie zdajemy
egzamin. Którzy z nas ukończą go z honorami?
Którzy z nas dowiodą, Ŝe choć na skutek
dziedziczności biedni i niedoskonali w ciele, jednak w
swych sercach i umysłach osiągnęliśmy charakter
podobny do Pana? To jest sprawdzianem.
Według naszych spodziewań, jak będzie
zastosowany ów sprawdzian? Serdecznie umiłowani,
rozumiemy sposób jego zastosowania. Na podstawie
obserwacji i korespondencji dostrzegamy, Ŝe egzamin
przebiega pomyślnie dla pewnych osób a bardzo
niepomyślnie dla in-
nych. W niektórych miejscowościach całe zbory
studentów Biblii zdają się być w to wmieszane. W
pewnych sytuacjach waŜne pytania dotyczące
autorytetu i metod działania powodują rozterki i
przyczyniają się do powstawania sporów. To
umniejsza moŜliwości słuŜenia Prawdzie. U
niektórych osób powoduje to oziębienie gorliwości; u
innych po prostu gorzkość.
Zdaje się, iŜ do pewnego
stopnia kontrolę zdobywa:
gniew, złośliwość, nienawiść,
zazdrość, niezgoda, spory -
cechy stanowiące owoce złego
ducha.
KAśDY POWINIEN
SĄDZIĆ SIEBIE
Nie mamy sądzić ani
potępiać nikogo, lecz mamy,
jak to powiedział Apostoł,
sądzić kaŜdy samego siebie (1
Kor. 11:31, 32). KaŜdy powi-
nien zrozumieć, Ŝe nie tylko
posiada łaski Ducha - pokorę,
łagodność, cichość, cierpli-
wość, nieskwapliwość, braterską uprzejmość, miłość -
lecz takŜe manifestuje te zalety w swoim zachowaniu
się i wysławianiu. Powinniśmy teŜ pamiętać, Ŝe
Pański sprawdzian dotyczący owych zalet nie tylko
obejmuje miłość do pięknych, dobrych i szlachetnych
osób, lecz takŜe dotyczy cierpliwego, uprzejmego i
tkliwego znoszenia tych, którzy nie są takimi, nawet
nieprzyjaciół. Pamiętajmy, Ŝe zarówno
sprawiedliwość jest podstawową cechą Boskiego
charakteru, jak i miłość. Jeśli więc chcemy być
podobni Bogu, jeśli chcemy być kopiami drogiego
Syna BoŜego, zachowującymi Jego obraz, musimy
mieć
„UMIEJĘTNI I UTWIERDZENI W TERAŹNIEJSZEJ
PRAWDZIE”
2 Piotra 1:12
MIESIĘCZNIK
Lipiec 1984 Nr 342 (7)
SPIS TREŚCI
Duch niezadowolenia, Rzym. 12:18………….. 98
Czynienie i dochowywanie szczególnych ślu-
bów, 4 MojŜ. 30……………………………... 100
Proroctwo Nahuma Nah. 1-3............................ 105
Wiedząc czas ..abyśmy się ze sny ocucili
Rzym. 13:11, 12 ................................................ 109
Interesujące pytania i odpowiedzi…………….. 111
„OCZEKUJĄC ONEJ BŁOGOSŁAWIONEJ NADZIEI
I EPIFANII CHWAŁY WIELKIEGO BOGA
I ZBAWICIELA NASZEGO JEZUSA CHRYSTUSA”
Tytus 2:13
P
455823284.003.png
Lipiec 1984 TERAŹNIEJSZA PRAWDA 99
zasady sprawiedliwości silnie utrwalone w swoich
charakterach. Powinniśmy wobec wszystkich być
wielkoduszni, Ŝyczliwi i kochający, lecz wpierw
sprawiedliwi a potem wielkoduszni. Skoro nie
kochamy brata, którego widzieliśmy, jak moŜemy
okazać miłość do jego Ojca i naszego Ojca, którego
nie widzieliśmy (1 Jana 4:20)?
Ten sam duch niezadowolenia stanowi próbę dla
ludu BoŜego w rodzinach. Przenikliwsze postrzeganie
dobra i zła, sprawiedliwości i niesprawiedliwości,
umoŜliwi nam zrozumienie, w czym byliśmy
sprawiedliwi a w czym niesprawiedliwi oraz w czym
drudzy byli wobec nas zarówno sprawiedliwi, jak i
niesprawiedliwi. Ów wzrost wiedzy zwiększa
indywidualną odpowiedzialność kaŜdego z nas i
pozwala zrozumieć, Ŝe za wszelkie nasze przeszłe
niesprawiedliwości, powinniśmy w pełni, szybko i
serdecznie przeprosić oraz je naprawić i od tego czasu
juŜ ich unikać. Zadanie to dokładnie realizowane
utrzyma nas w stanie ciągłego zajęcia - wzmacniając
nas i doprowadzając nasze postępowanie oraz myśli
naszych śmiertelnych ciał do zupełnej uległości
wobec Boskich wzorców, o ile obecnie bardziej
szczegółowo je rozróŜniamy.
Nie ma wątpliwości, co do tego, Ŝe więcej niŜ
połowa ludzkości raŜąco gwałci zasady
sprawiedliwości jak równieŜ działa wbrew zasadom
miłości. Czasem mąŜ jest tym, kto, choć kochając swą
Ŝonę i dzieci, rządzi nimi w tak arbitralny sposób, iŜ
wątpią oni w jego miłość i sympatie do nich.
Wspomniane postępowanie ze strony brata w Panu
jest być moŜe skutkiem niewłaściwego zrozumienia
Boskiego porządku. Brat w Panu wie o tym, iŜ Biblia
uczy, Ŝe mąŜ jest głową rodziny, ale czy on wie, w
jaki sposób przyjąć i piastować to wzniosie
zwierzchnictwo? Najwidoczniej wielu nie nauczyło
się tego, Ŝe główną funkcją owego zwierzchnictwa nie
jest jedynie zaspokajanie doczesnych potrzeb
Ŝyciowych ani posiadanie odpowiedzialności głowy,
która ostatecznie musi decydować w zakresie spraw
dotyczących rodziny. Rozumując właściwie,
zwierzchnictwo męŜczyzny znaczy o wiele więcej.
Do jego obowiązków naleŜy staranie się o zdrowie,
szczęście, moralne i duchowe zainteresowania swojej
rodziny. Obejmuje to rozsądne branie pod uwagę
zarówno naturalnych słabości i niedoskonałości,
umysłowych i moralnych, członków swojej rodziny,
jak i fizycznych ich słabości oraz niedoskonałości.
SKŁONNOŚĆ
DO NIEDOSTRZEGANIA SWOICH WAD
Istnieje jednak tendencja przeciwna temu,
tendencja niedostrzegania swoich własnych wad i
naprawiania ich, lecz analizowania wad drugich,
brania pod uwagę niesprawiedliwości nam
wyrządzonych i postanowienia, iŜ muszą oni
podporządkować się określonym przez naszą nową
ocenę naszym prawom i to niezwłocznie, gdyŜ w
przeciwnym razie winni być do tego zmuszeni. Jest to
właśnie ów duch tego świata, który gwałtownie
przyspiesza czas wielkiego ucisku. Ludzie będący u
władzy wyczuwają, iŜ muszą uŜywać siły. Klasa
pracująca zdaje sobie sprawę z własnej mocy, dlatego
teŜ doznaje pokus, by z niej skorzystać i stąd
pochopnie narzuca światu swoje przekonania o
praworządności i sprawiedliwości.
Staramy się przekonać świat, by nie podejmował
się przeprowadzenia tego siłą, lecz by był posłuszny
Słowu Pańskiemu. „PrzetoŜ oczekiwajcie na mię,
mówi Pan, do dnia...” (Sof. 3:8) - do tego nakłaniamy
chrześcijaństwo. Nie usiłujcie zniewalać męŜów,
Ŝony, rodziców i dzieci do postępowania wobec was
według zasad doskonałej sprawiedliwości. Bądźcie
współczujący, przebaczający, tak jak Bóg wam i całej
ludzkości okazał współczucie i przebaczenie. Jeśli
niesprawiedliwość nam wyrządzona jest zadawniona i
nie ma przesłanek do szybkiego naprawienia
krzywdy, ale przeciwnie, istnieje powód wskazujący,
dlaczego mamy długo cierpieć i być uprzejmymi,
usiłujmy jednocześnie błądzącemu wskazać jego
wady, nauczając Prawdy w miłości i w cichości tych,
którzy się nam sprzeciwiają (2 Tym. 2:25).
OBOWIĄZKI GŁOWY RODZINY
Prawdziwa głowa szczęśliwej rodziny z
konieczności często musi nie zwracać uwagi na swoje
własne pierwszeństwo i upodobania w wielu
rzeczach, gdyŜ tego wymaga szczęście rodziny i
obowiązki wobec niej. Zatem zwierzchnictwo
męŜczyzny z punktu widzenia Pisma Świętego znaczy
wiele więcej niŜ zwierzchnictwo „kierownika",
sędziego, decydenta. Dalej jest dowiedzione na
podstawie oświadczenia Pisma Świętego oraz
ilustracji, Ŝe Chrystus i Kościół we wzajemnej
zaleŜności stali się wzorem właściwej miłości,
szacunku i współpracy dla męŜa i Ŝony (Efez. 5:22-
33).
Nasz Pan jest istotnie Głową Kościoła, zaś Jego
Kościół, w jakim stopniu usną je to zwierzchnictwo i
postępuje według Pańskiego kierownictwa, w takim
stopniu jest mądry, uŜyteczny i przynoszący korzyść.
My zatem, w jakiej mierze nie naśladujemy tego
wzoru w takiej, stwierdzamy później, tracimy pewne
błogosławieństwa. Nasz Pan nie zmusza nas do
uznania Jego zwierzchnictwa. Nasze potrzeby
zmuszają nas do uznania go. Tak teŜ powinno być we
właściwie kierowanej rodzinie. Postępowanie męŜa i
ojca powinno być raczej pełnym poświęcenia
oddaniem się dla tych, którzy są od niego zaleŜni niŜ
postawą domagającą się uznania zwierzchnictwa,
rozkazów lub gróźb.
Dni, tygodnie a nawet i lata mogą upłynąć głowie
rodziny na demonstrowaniu swojej miłości i troski
tym, którzy znajdują się pod jej nadzorem, zanim oni
to uznają. Być moŜe, iŜ nigdy poświęcenie się głowy
rodziny nie zostanie docenione w obecnym Ŝyciu.
Obowiązki takiej osoby są w pełni takie same
zarówno ja-
100 TERAŹNIEJSZA PRAWDA Lipiec 1984
ko ojca, męŜa, stróŜa itp., bez względu na to czy jego
oddanie zostanie, lub nie, uznane przez jego rodzinę.
Jak było w wypadku Pana tak jest w wypadku męŜa -
zawsze powinno się okazywać cichość, łagodność,
rozwagę.
Przykro powiedzieć, iŜ dowiedzieliśmy się, Ŝe
niektórzy drodzy bracia w Panu opatrznie sobie
tłumaczyli Tom VI, Nowe Stworzenie, w związku z tą
sprawą i w rezultacie tego zamiast stać się bardziej
miłującymi i miłosiernymi, przeciwnie stali się
bardziej dyktatorskimi, niesympatycznymi,
tyrańskimi. Przypuszczamy, Ŝe wspomniane
doniesienia są, co najmniej przesadzone i ufamy teŜ,
Ŝe wyraźniejsza wiedza na ten temat spowodowała, iŜ
niektórzy stali się szlachetniejszymi, lojalniejszymi i
bardziej ocenianymi przez swoje rodziny.
kościele oraz rodzinie powoduje udręczenie w
dodatku do światowych utrapień. Niestety! Drodzy
bracia i siostry, czy to jest dla nas korzystne, gdy
zyskujemy nieco praw a niszczymy swój własny
pokój i szczęście oraz pokój i szczęście tych, którym
ślubowaliśmy pomoc, pociechę i podtrzymywanie aŜ
do ostatniego tchnienia?
Apostoł Paweł powiedział: „Albowiem wy ku
wolności powołani jesteście, bracia! tylko pod zasłoną
tej wolności ciału nie pozwalajcie” (Gal. 5:13).
Prawdziwa nasza wolność, ta która przynosi nam
błogosławieństwa, Boską łaskę i pokój duszy, jest
uwolnieniem się od grzechu i przesądu oraz
uwolnieniem się z niewoli samolubstwa - wolnością
w ofiarowywaniu, słuŜeniu i kładzeniu swego Ŝycia
dla braci, w świadczeniu dobra wszystkim ludziom na
ile mamy ku temu okazje - a szczególnie wolnością
lub przywilejem okazywania tym, z którymi
pozostajemy w ziemskich związkach, Ŝe jesteśmy
kopiami Mistrza i posiadamy Jego ducha
samozaparcia, miłości, sympatii - dobre owoce.
Istotnie są czasy i miejsca, w których zarówno
bracia, jak i siostry muszą stać w obronie zasad i
wolności, by móc czcić Boga. Gdy osiągamy taką
postawę, moŜemy z powodzeniem ofiarować
wszystkie inne rzeczy, jako błahe. Jeśli musimy
walczyć, walczmy tylko o takie rzeczy, o które
walczyłby nasz Odkupiciel. Postępujmy, więc Jego
śladami, zgodnie z pozostawionym nam. przez Niego
przykładem (1 Piotra 2:21). P. '82, 66.
„PRAWA KOBIET” W SFERZE WALKI
Co moŜna powiedzieć o siostrach? Niestety, nie
wszystkie są naleŜycie wyćwiczone przez cenne
prawdy, którymi Pan nas w takim stopniu zaszczycił!
Większa wiedza na temat sprawiedliwości i
niesprawiedliwości oraz praw męŜczyzn i kobiet stała
się próbą zarówno dla sióstr, jak i dla braci. One teŜ
znajdują się w doświadczeniach. Idee „prawa
kobiet”znajdują się w sferze walki. Nie wpływają one
na rozwijanie pokoju i harmonii. Przeciwnie, stanowią
część ducha powszechnego niezadowolenia, ducha
tego świata, którego nasz wielki nieprzyjaciel
podnieca coraz bardziej. Tak jak w świecie wznieca to
czas ucisku, tak teŜ w
CZYNIENIE I DOCHOWYWANIE SZCZEGÓLNYCH ŚLUBÓW
4 MojŜ. 30
ZWARTA KSIĘGA MOJśESZOWA, rozdział
trzydziesty omawia śluby oraz przysięgi i jak w
Izraelu owe śluby oraz przysięgi w pewnych
okolicznościach były uniewaŜniane przez ojca lub
męŜa. RozwaŜymy je z punktu widzenia typu i
antytypu, po przedstawieniu pewnych ogólników.
Ślub moŜna określić, jako uroczystą obietnicę,
zobowiązanie, szczególnie uczyniony Bogu lub przed
Bogiem. W nim jest zawarte zdecydowanie i
postanowienie. Istnieją śluby ogólne i śluby
szczególne. Trzy przykłady ślubów ogólnych
złoŜonych Bogu przez lud Izraela przy zawarciu
Przymierza Zakonu są następujące: „...Wszystkie
słowa, które rzekł Pan, uczynimy” (2 MojŜ. 24:3),
potwierdzenie tego przez Jozuego „...aleć ja i dom
mój będziemy słuŜyli Panu (Joz. 24: 15) oraz zupełne
poświęcenie się ludu BoŜego, jego rezygnacja z
własnej woli i woli świata a przyjęcie Boskiej woli
jako wywierającej decydujący wpływ na jego umysły,
serca i Ŝycie (Przyp. 23:26; Mat. 16:24; Łuk. 9:23;
Rzym. 12:1; śyd. 10:7).
(2) Liczne szczególne śluby uczynione Bogu są
wymienione w Piśmie Świętym, zwłaszcza w Starym
Testamencie. Jakub był pełen wdzięczności i uznania
dla Boga po wspania-
łym śnie o drabinie i potwierdzeniu Przymierza, na
skutek czego złoŜył swój szczególny ślub: „JeźliŜ Bóg
będzie ze mną ...dziesięcinę pewną oddawać ci będę”
(1 MojŜ. 28:20—22; 31:13). 3 MojŜ. 27 przedstawia
szczególne śluby; rozdział ten jest wytłumaczony w P
'68, 40-44. Przedmiotem szczególnych ślubów
opisanych w 3 MojŜ. 27 były osoby, niŜsze zwierzęta
(jako ofiary; porównaj 3 MojŜ. 7:18; 22:18; 4 MojŜ.
15:3, 8; 29:39; 5 MojŜ. 12:6, 11, 17, 26; P '64, 84),
domy i ziemia, ale nie były nim pierworodni ani
osoby zupełnie poświęcone Bogu, ani dziesięcina. 4
MojŜ. 6 opisuje śluby szczególne itd. (w. 2), śluby
Nazarejstwa męŜczyzn i niewiast (Ter. Pr, '32, str. 7-
14).
(3) Kiedy król Harad i jego armia składająca się z
Chananejczyków walczyli z narodem Izraelskim, ten
ostatni złoŜył szczególny ślub, a mianowicie, jeśli
Bóg poda Chananejczyków jego ręce, to on (Izrael)
zupełnie ich wytraci, co teŜ uczynił (4 MojŜ. 21:1-6).
Jefte uczynił szczególny ślub, składający się z dwóch
części, mówiąc, Ŝe gdy Bóg poda Ammonitów w jego
ręce, to (a) ktokolwiek wyjdzie z jego domu jemu na
spotkanie, gdy będzie wracał po zwycięstwie, na
pewno zostanie poświęcony
C
Lipiec 1984 TERAŹNIEJSZA PRAWDA 101
Jehowie (jak się to potem stało z córką Jeftego) i (b)
Ŝe sam Jefte złoŜy ofiarę całopalenia Jehowie (Sędz.
11:30-40; patrz indeks Diaglotta, str. 896; Z 2874,
2897. RóŜne tłumaczenia Biblii, jak na przykład KJV,
Biblia Gdańska i inne podają niewłaściwą myśl,
jakoby córka Jeftego była ofiarowana na ofiarę
całopalenia). Anna złoŜyła szczególny ślub, mówiący,
Ŝe jeśli Bóg da jej syna, ona na całe jego Ŝycie odda
go Jehowie i nie będzie ścinała jego włosów (1 Sam.
1:11; porównaj E 12, 13). Anna została wysłuchana a
jej syn został prorokiem Samuelem.
(4) Dawid takŜe uczynił pewne szczególne śluby
Bogu (Ps. 22:26; 50:14; 61:6, 9; 65:2; 66:13; 76:12;
116:12-14; 132:1-5). Wydaje się, Ŝe Salomon
postępował podobnie (Przyp. 7:14; 31:2) i Jonasz
takŜe (2:10). Jeremiasz wspomina, iŜ pewne jednostki
w narodzie Izraelskim uczyniły złe śluby specjalne -
nie Bogu, lecz „królowej niebieskiej”, by jej składać
ofiary (co było bałwochwalstwem), przez które
narazili się na gniew i karanie Boga (Jer. 44:24 - 29).
O Apostole Pawle jest wzmianka, Ŝe „...ogolił
głowę... bo był uczynił ślub” (Dz. Ap. 18:18; 21:23).
W ten sposób uczynił on pewien rodzaj szczególnego
ślubu Ŝydowskiego.
kiemu, co ma związek ze spirytyzmem i okultyzmem
i (d) do właściwego postępowania wobec przeciwnej
płci.
(7) Bóg jest wyraźnie zadowolony z tych
spomiędzy Jego ludu, którzy czynią specjalne śluby i
postanowienia odnoszące się do:
(a) Modlitwy - regularnego modlenia się do Niego
z dziękczynieniem kaŜdego ranka i wieczora (lub trzy
razy dziennie, jak to czynił Daniel - Dan. 6:10, 13)
lub częściej, gdy w ciągu dnia stykają się z chwilą
szczególnej pokusy, utrapienia, powzięcia decyzji,
radości, otrzymania błogosławieństw itd. (Efez. 6:18;
Kol. 4:2; 1 Tes. 5:17).
(b) Indywidualnego studiowania, polegającego na
przeznaczeniu pewnego czasu, nawet krótkiego bądź
rano, bądź o innej porze kaŜdego dnia, „odkupując”
go od spraw świeckich, jeśli to jest potrzebne i moŜli-
we, by studiować Prawdę (2 Tym. 2:15; Efez. 5:16).
(c) Studiowania zborowego, w celu przygotowania
się do regularnego uczestniczenia w zebraniach, na ile
jest rozsądnie moŜliwe, gdy moŜemy korzystać z
takiej sposobności (Mat. 18:20; śyd. 10:25).
(d) Rzeczy, których nie chcielibyśmy czynić jak
kłamstwo, oszukaństwo, złodziejstwo (co obejmuje
kradzieŜ w domach towarowych), obmowy, przekli-
nanie, kłótliwość, palenie, picie alkoholu, uŜywanie
środków halucynogennych, przedmałŜeńskie stosunki
płciowe, cudzołóstwo, homoseksualizm itd. (Kol. 3:9;
4:6; Mat. 19:18; Tyt 3:2; 2 Tym. 2:24; Efez. 5:18; 1
Tes. 4:3). Szczególnie ludzie młodzi powinni składać
takie śluby.
(e) Pozbywania się wad oraz złych nawyków,
łącznie z piciem alkoholu, paleniem tytoniu,
przejadaniem się itd. (2 Kor. 7:1).
(f) Rozwijania zalet, łącznie z miłością bezintere -
sowną, owoców Ducha (Gal. 5:22, 23; 2 Piotra 1:5-
11), szczególnie tych, których brak dostrzegamy po
właściwej samoegzaminacji lub brak we właściwym
stopniu.
(g) Czujności, by bardziej się strzec przed uzurpa-
cją i sidłami szatana oraz świadczyć dobro wszystkim,
o ile mamy sposobność (Mat. 26:41; Gal. 6:10).
(h) Rozpowszechniania Prawdy słowem, drukiem
bądź własnym przykładem pomagając drugim
dowiedzieć się o niej, zrozumieć ją i lepiej ją ocenić.
To moŜna czynić przez słuŜenie w charakterze
kolporterów, strzelców, pracowników działających na
targach lub wystawiających literaturę na sprzedaŜ,
prowadzących umiejętnie rozmowy, ochotników
zaangaŜowanych w pracy cło osób pogrąŜonych w
Ŝałobie, zapraszających innych na zebrania,
słuchających poselstwa Prawdy w radiu itd. (Kazn.
11:6; Jan 18:37; 1 Kor. 15:58; 2 Tym. 4:2, 5).
Niekiedy szczególny ślub moŜe polegać na
poświęceniu pewnego przeciągu czasu, jak kilka dni
lub czasu wakacji, miesiąca lub roku, lub dłuŜszego
okresu (jeśli to jest moŜliwe) w tym celu, by
studiować Prawdę i (lub) prowadzić pracę
ewangeliczną w sposób właśnie wyszczególniony.
(i) Cierpienia dla sprawy Chrystusa. NaleŜy
SZCZEGÓLNE ŚLUBY
POMOCNE LUDOWI BOZEMU
(5) Rozumie się, Ŝe szczególne śluby uczynione
Bogu są ślubami, które wychodzą poza zwykłe
wymagania ogólnych ślubów poświęcenia.
Sprawiedliwość nie wymaga składania takich ślubów,
jako obowiązkowych ani nie są one nakazane przez
Pismo Święte, ale przyjmuje się, iŜ są manifestacją
szczególnej czci i oddania dla Boga. Owe szczególne
śluby są składane w takich okolicznościach i w takich
proporcjach oraz w takim zakresie, do jakich lud
BoŜy nie jest zobowiązany przez swój ogólny ślub
poświęcenia. „Ale szczodrobliwy o szczodrobliwości
myśli” (Izaj, 32:8). Większość ludu BoŜego czasami
odczuwa spontaniczną potrzebę uczynienia czegoś
szczególnego dla Boga, poniewaŜ On tak duŜo
uczynił dla niego (Ps. 116:12-14). Pełen wdzięczności
i oceny czyni szczególne śluby róŜnych rodzajów.
Często taka zachęta ma miejsce, gdy jakaś osoba
znajduje się w niebezpieczeństwie lub jest powaŜnie
chora,. lub doświadczyła cudownego wyzwolenia.
(6) Jehowa zawsze jest zadowolony z dobrych
szczególnych ślubów i postanowień czynionych przez
Jego lud, w których on (lud) uroczyście obiecuje i
zobowiązuje się czynić pewne rzeczy a (lub)
powstrzymywać się od czynienia innych rzeczy. Ów
specjalny ślub, który brat Russell dostarczył jest
przykładem dobrego ślubu specjalnego. Zobowiązuje
on czyniącego ślub (a) do pamiętania codziennie w
modlitwie o pracy śniwa i o współpracownikach w
Domu Biblijnym i wszystkich innych, (b) do
analizowania swoich myśli, słów i czynów, by lepiej
słuŜyć Bogu i Jego drogiemu stadku, (c) do czuwania,
by opierać się wszyst-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin