TP_1994-01.pdf

(425 KB) Pobierz
Terazniejsza Prawda nr 432/1994
„A gdy [Baranek] otworzył siódmą pieczęć ... " „Aleście przystąpili
do góry Syon i do miasta Boga żywego, do Jeruzalemu Niebieskiego
(...) Patrzajcie, abyście nie gardzili Tym, Który mówi (...): Jeszcze ja
raz poruszę nie tylko ziemią, ale i niebem (...) Przeto przyjmując
Królestwo nie chwiejące się, miejmy laskę, przez którą służymy
przyjemnie Bogu z bojaźnią i uczciwością. " „ ... Chrystus
przyszedłszy Najwyższy Kapłan (...) Przez większy i doskonalszy
przybytek, (...) Znalazłszy wieczne odkupienie. " — Obj. 8:1; Żyd.
Rok LXVll , Nr 1 Styczeń – Luty , 1994
Nr 432
455859934.001.png 455859934.002.png
Dwumiesięcznik, wydawany przez Świecki Ruch Misyjny „EPIFNIA” w Nowym Dworze Mazowieckim. Redaktor: Bernard Hedman,
CHESTER SPRINGS, PA. 19425, USA. Redaktor odpowiedzialny w Polsce: Piotr Woźnicki , Ul. Zdobywców Kosmosu 17, 05–100 Nowy Dwór Maz.
WERSET NASZEGO GODŁA NA 1994 ROK
OWYśSZE słowa Psalmista bez wątpienia odniósł
przede wszystkim do siebie. On poświęcił swoje
Ŝycie Bogu — nie w taki sam sposób jak czynią to
chrześcijanie, jednakŜe w takim stopniu, w jakim to
było moŜliwe w owym czasie. Wszystkie swoje sprawy
złoŜył w rękach Boga a w licznych i róŜnych
doświadczeniach, bogatego w wydarzenia Ŝycia, jego
zaufanie do Jehowy nigdy nie ustało. Król Dawid miał
silną wiarę, a od jego dni, liczne, piękne i wzruszające
wyraŜenia jego wiary przez stulecia były natchnieniem
i błogosławieństwem dla świętych Pańskich. W
czasach, gdy przeŜywał największe doświadczenia i
utrapienia - a miał ich wiele - jego ufność w Bogu
pozostawała niezachwiana i mocna. Jest jednym z
BoŜych bohaterów, a jego imię zostało dla nas zapisane
na liście honorowej przez Apostoła Pawła w 11
rozdziale Listu do śydów.
My jednakŜe moŜemy przypuszczać, Ŝe w jakiś
szczególny sposób Król Dawid proroczo mówił o
Chrystusie, Głowie i Ciele - poniewaŜ „od Ducha
Świętego pędzeni będąc, mówili święci BoŜy ludzie”.
My wiemy, Ŝe wypowiedziane przez nich słowa były
„dla napomnienia naszego, na których końce wieków
przyszły”, w większym lub mniejszym stopniu zaś dla
Jego poświęconego ludu w wieku Ewangelii i w
przedmilenijnych czasach. Psalm, z którego zostały
zacytowane te
słowa jest bardzo cennym Psalmem i wydaje się, iŜ
szczególnie ma zastosowanie do poświęconych dzieci
Pańskich.
Werset 6, jak pamiętamy, podaje słowa
umierającego naszego drogiego Odkupiciela: „W ręce
twoje poruczam ducha mego”. Lud Pański tego wieku
jest klasą szczególnie poświęconą, mającą jasną wiedzę
o celu swego poświęcenia - jest to czas, w którym
Chrystus i Jego lud zostali powołani do przygotowania
wspaniałej pracy, jaka będzie zainaugurowana przez
Jehowę.
„CZASY MOJE”
Słowo „czasy” w naszym wersecie ma znaczenie
lat. Pismo Święte mówi o Czasach Restytucji, Czasach
Pogan i Siedmiu Czasach Karania Izraela pod
panowaniem królestw pogańskich. Bóg ma właściwy
czas dla wszystkich spraw i wydarzeń związanych z
Jego Planem. To oświadczenie jest prawdziwe o całym
Kościele, jak i o kaŜdym jego indywidualnym członku.
Dostrzegamy przeto cudowne zarysy czasowe
zaznaczające doświadczenia Kościoła i całego ludu
BoŜego. Przede wszystkim potwierdzają to równoległe
dyspensacje, w licznych szczegółach zauwaŜono
wypełnienie się czasu z dokładnością, co do dnia. Tak
więc Bóg nie dozwala na przesunięcie zarysów
czasowych odnoszących się do Jego ludu. Ponadto, tę
samą troskę okazuje
P
455859934.003.png
Styczeń - Luty, 1994 Teraźniejsza Prawda 3
wobec poszczególnych członków. Bóg ustala kaŜde
doświadczenie, osiągnięcie, pracę i przywileje w takim
czasie, w jakim on będzie najbardziej uwielbiony a lud
BoŜy odniesie największą korzyść.
Poświęcone osoby określenie „czasy moje” będą
rozumiały jako wszystkie moje lata, włączając wszystkie
moje sprawy, uŜycie wszystkich moich talentów, moich
sposobności słuŜby w tych latach - wszystko co w
okresie mojego poświęconego Ŝycia, mogłoby być uŜyte
dla Pana. Jako dzieci Niebiańskiego Króla umieściliśmy
w Jego rękach wszystkie swoje sprawy ufając Jemu w
wierze, posłuszeństwie i poświęceniu. RównieŜ nasze
„czasy” mogą być uŜyte w kaŜdej chwili dla
przyjemności Pańskiej przy pomocy środków lub
sposobów na jakie opatrzność Pańska moŜe dozwolić.
Poświęceni Panu mają pamiętać, Ŝe ani jeden włos nie
moŜe spaść z ich głów bez wiedzy lub zezwolenia Ojca.
Powinniśmy tęsknić do ukończenia ziemskiego biegu i
usłyszenia Ojcowskiego „to dobrze” (Mat. 25:21,23).
Zaproszenie Jehowy, do stania się członkami Jego
rodziny w szczególnym znaczeniu, przyjęliśmy z
zadowoleniem, traktując wszystko w tym Ŝyciu jako
stratę i śmieci, aŜeby zyskać nagrodę przygotowaną dla
nas przez Boga. Bóg dał nam Ducha Świętego
oświecenia i wiedzy oraz przedsmak lepszego przyszłego
Ŝycia - zdolności, władze i usposobienie oczekiwania
przyszłości, jakie przekraczają pod tym względem
moŜliwości wszystkich innych ziemskich stworzeń.
Dzięki temu moŜemy cieszyć się zapewnieniem, Ŝe od
chwili przyjęcia Jego wspaniałej propozycji, od
umieszczenia się całkowicie w Jego rękach, On zwróci
najtroskliwszą uwagę na nauczanie nas, rozwijanie i
przygotowywanie do pracy w Królestwie i przywilejów
do jakich nas powołał. Bóg sam obiecał to uczynić.
Zapewnił Ŝe „ wszystkie rzeczy są nasze” , poniewaŜ my
jesteśmy Jego w tym szczególnym, przewyŜszającym
wszystko znaczeniu.
„W RĘKACH TWOICH”
Tak więc „W rękach twoich są czasy nasze” - w
rękach Ojcowskich, który ma władzę nadrzędną nad
wszelkimi sprawami naszego Ŝycia dla naszego dobra i
zbudowania, aby nas przygotować do tych wspaniałych
stanowisk, do których nas zaprosił. To wszakŜe nie
znaczy, Ŝe nasze czasy są całkowicie zabrane z naszych
rąk i tym samym są poza naszym nadzorem. W bardzo
wielkim stopniu jesteśmy zarządcami własnej
przyszłości. Pan nigdy nie zmusza i nie zniewala naszej
woli. On pozwala nam chcieć i postępować według Jego
upodobania — On pracuje w nas aŜ do końca, gdy juŜ
naleŜymy do Niego. Nasze czasy są w Jego rękach do
stopnia wierności naszemu przymierzu, do stopnia
naszego polegania na Nim.
Jeśli kiedykolwiek pozwalamy samowoli pobudzić
nas do działania i nie jesteśmy ani zupełnie posłuszni, ani
w radosnej harmonii z Boską wolą, jeśli pragniemy
postępować według własnej woli lub sposobu, albo w
najmniejszym stopniu ulegamy duchowi buntowniczemu,
to w takiej mierze sami uwalniamy się z Jego ręki —
skutkiem będzie nasza strata duchowa i do pewnego
stopnia ukrycie przed nami uśmiechu Ojcowskiego.
Będziemy mogli tak postąpić, jeśli tego będziemy chcieli,
aczkolwiek Jego miłująca dłoń będzie nas obser-
wować i podejmować odpowiednie kroki, aby
przyprowadzić z powrotem, abyśmy nie odeszli od
Niego zupełnie. Prawdziwe dziecko BoŜe powinno
rozwinąć wielką troskę i czujność, by pozostać w jak
najściślejszym kontakcie z Panem, Ŝeby nie powstała
Ŝadna ziemska chmura i nie odłączyła w jakiejkolwiek
mierze od Ojcowskiej łaski, gdyŜ kaŜdy schodzący z
właściwej drogi BoŜej wystawia na niebezpieczeństwo
swoje nowe Ŝycie, a poddający się impulsom starej
natury łatwiej ustępuje w kolejnych pokusach. Bóg
nawiązał łączność z nami wtedy, gdy poświęciliśmy się
Jemu całkowicie i od tej chwili ma nasze czasy w
swoich rękach, pod swoją ochroną. Wtedy daliśmy
Jemu nasze wszystko, wtedy podporządkowaliśmy się i
staliśmy się martwymi dla woli cielesnej, a Ŝywymi dla
woli BoŜej. Wówczas rozpoczęło się nowe Ŝycie.
NIEKTÓRZY W RĘKU BOśYM JAKO DZIECI
Czas naszego poświęcenia się, jak juŜ
powiedzieliśmy, był szczególnym czasem, w którym
dostaliśmy się w Pańskie ręce, zanim podjęliśmy
osobiste poświęcenie się Jemu. Gdy byliśmy dziećmi
niektórzy z nas mieli poświęconych rodziców i z tego
powodu nasze czasy, nasze sprawy były w Boskich
rękach, w zasięgu Jego troski i opieki, pod Jego ochroną
i przewodnictwem, w takim znaczeniu w jakim sprawy
dzieci osób niewierzących nie mogły być. Apostoł
Paweł powiada nam, Ŝe jeśli któreś z rodziców dziecka
jest poświęcone, dziecko to jest pod szczególną opieką
Ojcowską (1 Kor. 7:14).
Troska o dziecko z powodu rodzica moŜe trwać
tylko tak długo, jak długo dziecko jest małe. Gdy
dochodzi ono do wieku dojrzałości umysłowej nie
powinno zaniedbać uczynienia osobistego poświęcenia
się Panu, gdyŜ nie będzie dłuŜej zaliczane do
usprawiedliwionych, a tym samym nie będzie pod
szczególnym niebiańskim przewodnictwem i opieką.
Jeśli samo zaniedba zajęcia miejsca w rękach BoŜych,
omieszka wy-
„UMIEJĘTNI I UTWIERDZENI W TERAŹNIEJSZEJ PRAWDZIE”
2 Piotra 1:12
__________________________________________
Rok LXVII, Nr 1 Styczeń-Luty, 1994 Nr 432
(A. D. 1994 — A. M. 6122)
Spis Treści str.
Werset naszego Godła na 1994 r ………………………….……….. 2
Niektórzy w ręku BoŜym jako dzieci................................................3
„BoŜa Ręka" określenie o głębokim znaczeniu …………………... 4
BoŜa Miłość dominującą zaletą.........................................................4
Boska Opatrzność ................................................................................5
Bóg sprawia, Ŝe wszystko działa na nasze dobro ………………… 6
Ogólna opatrzność BoŜa nad wszystkimi..........................................8
Duch Boskiej opatrzności................................................................. 9
Owoce Boskiej opatrzności..............................................................11
Roczne spraw. z Polski i Europy Wschodniej ……………………12
Praca wydawnicza............................................................................12
Konwencje ....................................................................................13
Zebrania publiczne i praca kolporterska .........................................14
Praca wobec więźniów.....................................................................14
Praca epifaniczna na Wschodzie .....................................................15
Spraw. br. Kiełbowicza z konwencji rosyj......................................15
Podsumowanie pracy w Polsce........................................................16
___________________________________________
„OCZEKUJĄC ONEJ BŁOGOSŁAWIONEJ NADZIEI I EPIFANICZNEJ
CHWAŁY WIELKIEGO BOGA I ZBAWICIELA NASZEGO
JEZUSA CHRYSTUSA" - Tytus 2:13
455859934.004.png
 
4 Teraźniejsza Prawda Styczeń - Luty, 1994
brania Go na swego Przewodnika, to będzie znaczyło, Ŝe
nie Ŝyczy sobie, by Pan był jego opiekunem i
nauczycielem.
nawzajem, najjaśniej świeci jednak miłość. Celem
pozostałych trzech jest rozwijanie miłości, ostatecznym
zaś celem rozwoju charakteru jest zwierzchność BoŜej
Miłości podtrzymywanej i wypływającej z pozostałych
trzech zalet w harmonii z Mądrością, Sprawiedliwością
i Mocą. Podstawowym dąŜeniem wszelkich BoŜych
stosunków z nami jest wypracowanie w nas takiego
chwalebnego charakteru. śebyśmy w tym roku mogli
uczynić wielki postęp w realizowaniu rozwoju takiego
charakteru, w stopniu w jakim z Nim współpracujemy
w tym zakresie, w tym Pańskim dąŜeniu w odniesieniu
do nas!
W taki sposób czasy ludu BoŜego są w BoŜych
rękach — równieŜ nasze rozmaite lekcje i
doświadczenia. Bóg wie dokładnie czego potrzebujemy
dla naszego rozwoju, aŜ do doskonałości i czego, aŜeby
usunąć skazy. Bóg cyzeluje doświadczenia w sposób
najlepszy, aby osiągnąć te dwa cele. On jest zbyt mądry,
by błądzić i zbyt łaskawy, by dopuścić do surowszych
doświadczeń, niŜ tego wymaga konieczność dojścia do
tych dwóch celów.
Miejmy całkowitą pewność wiary, Ŝe kiedy szatan
i małoduszni ludzie myślą, Ŝe to dla nas nie jest dobre,
Bóg rozumie, Ŝe to jest dla naszego dobra — tak jak to
pokazuje sprawa Józefa i jego braci. Jeśli w to
serdecznie wierzymy, unikniemy wiele bólu z wielu
ciosów oraz goryczy bólu w naszej niedoli i równieŜ
otrze to wiele łez z naszych oczu. Te sprawy nie staną
się dla nas przeszkodami, lecz odskocznią do
pokonywania przeszkód na drodze do stania się
godnymi Ŝycia wiecznego. Takie stanowisko przyniesie
ulgę, zneutralizuje ich druzgocącą moc, podniesie
opadłe ręce i zwiększy szybkość naszych zmęczonych
nóg i stóp. A Bóg będzie nam pomagał w osiągnięciu
końca naszej podróŜy według Jego czasu i Jego
sposobów. Dlatego bardzo wierzmy w to, Ŝe wszystkie
nasze doświadczenia są częścią BoŜego planu niesienia
nam pomocy, aŜ do osiągnięcia ostatecznej nagrody z
lepszym powodzeniem. Proponujemy pieśń numer 186
jako nasz tegoroczny hymn.
PT '94, 2-4.
„BOśA RĘKA”
OKREŚLENIE O GŁĘBOKIM ZNACZENIU
Słowo „ręka” ma tutaj głębokie znaczenie. Ręka
jest jednym z najbardziej zręcznych i pięknych członków
naszego ciała. Nasze ręce mogą być uŜyte prawie w
nieskończonej róŜnorodności sposobów. Naszymi
palcami moŜemy coś dokładnie zbadać, dotykać nader
zręcznie, najbardziej delikatnie, w najwyŜszym stopniu
artystycznie. Ręka jest związana z wszelkimi pracami
jakie wykonujemy. Gdy więc Pismo Święte mówi o
BoŜej ręce, pełne znaczenia jest to wyraŜenie. Jehowa
jest przedstawiony jako ten, który garścią wody zmierzył
(Iz. 40:12). On nam, swoim dzieciom, powiada „Oto na
dłoniach swoich wyrysowałem cię” (Iz. 49: 16).
WyraŜenie to określa wielką zręczność, moc i majestat
Wszechmogącego.
Tak więc Słowo zapewnia, iŜ wszystkie nasze
czasy, nasze sprawy, wszystko co nas dotyczy, jest w
rękach naszego Ojca, Ŝe Jego moc, Jego zręczność stale
przejawia się w działaniu na naszą korzyść. Tegoroczny
werset jest pełen otuchy i głębokiego znaczenia dla ludu
BoŜego, pokazuje jak w pełni Bóg kieruje kaŜdą
okolicznością, kaŜdym doświadczeniem dla naszego
dobra, chroniąc przed wszystkim co jest szkodliwe lub
krzywdzące, kierując tak sprawami, by dać nam
niezbędne doświadczenia i błogosławieństwa. Jakie
błogosławione jest to zapewnienie, iŜ Ŝaden szczegół z
naszego Ŝycia nie moŜe zawieść w pomoŜeniu nam
wykonywania lepszej pracy na rzecz chwalebnych celów
Boga dotyczących nas, jeśli jesteśmy dziećmi ufnymi i
posłusznymi, a Jego wola zawsze jest naszą wolą!
Przeświadczeni, Ŝe wszystkie nasze sprawy w pełni
spoczywają w rękach Pańskich i Ŝe On chwalebnie,
mądrze i szczodrze miłuje nas i troszczy się o nas (Jana
16:27; 1 Piotra 5:7), moŜemy z całkowitą pewnością
wiary wejść w Nowy Rok upewnieni, Ŝe On sprawi, by
wszystko współpracowało dla naszego dobra, poniewaŜ
jesteśmy tymi, którzy Go miłują i zostali powołani
zgodnie z Jego celem.
Dlatego rzeczywiście moŜemy polegać na Jego
kierownictwie i poprowadzeniu naszych spraw lepiej niŜ
moglibyśmy o to poprosić lub o tym pomyśleć,
niezaleŜnie od tego jaki obrót mogą przyjąć wydarzenia
w tym roku. To rozwaŜanie daje nam pewność, pokój i
radość, gdy wchodzimy w kolejny Nowy Rok.
Niewątpliwie taki stan serca będzie rozwijał w nas coraz
większą miłość do Boga, Jego ludu i nawet do świata. I
chociaŜ teraz jesteśmy na próbie wiary i posłuszeństwa,
to jednak ostatecznym celem wszystkich BoŜych nauk i
postępowania z nami jest wypracowanie, zrównowaŜenie
i skrystalizowanie w nas doskonałej miłości. Dokładajmy
starań w większej niŜ dotąd pilności w rozwijaniu dla
Niego, jako owocu Jego pracy w nas, zrównowaŜonej i
ostatecznie skrystalizowanej miłości.
BOśA MIŁOŚĆ DOMINUJĄCĄ ZALETĄ
Wspaniałe zalety chrześcijańskiego charakteru,
takie jakie ma Bóg, składają się z Mądrości,
Sprawiedliwości, Miłości i Mocy. Podczas gdy te zalety
podtrzymują się
MÓJ LOS
Mój los jest w rękach Twych,
Więc pewną przyszłość ma.
Ty mnie obronisz w chwilach złych,
Bo wielka jest moc Twa.
Więc wolą moją rządź,
Doświadczaj Panie mnie;
Miłościw dla mnie zawsze bądź,
Choć czasem potknę się.
Co chcesz to ze mną rób,
Ja zawsze słuŜę Ci;
A kiedy mnie zaskoczy grób,
Daj chwałę lepszych dni.
Zwątpienia nie chcę znać,
Boś Ty nadzieją jest,
W miłości Swej raczyłeś dać
PotęŜny Ducha chrzest.
Więc dźwigam dziś swój krzyŜ,
Na trud nie skarŜę się:
A tylko mnie do Ojca zbliŜ,
Do Siebie przyjmij mię.
Styczeń - Luty, 1994 Teraźniejsza Prawda 5
BOSKA OPATRZNOŚĆ
RZEKONALIŚMY się juŜ, Ŝe Boskie dzieła
odnoszące się do człowieka i upadłych aniołów są
siedmiorakie: twórcze, opatrznościowe, zbawcze,
kształcące, usprawiedliwiające, uświęcające i
wyzwalające. Celem tego artykułu jest przedstawienie
Boskich czynów opatrznościowych. We wcześniejszym
numerze naszego wydawnictwa uŜyliśmy słowa
opatrzność, jako tytułu artykułu, ale uŜyliśmy go w
innym znaczeniu niŜ w niniejszym artykule. W tym
pierwszym wypadku słowo to było uŜyte w znaczeniu
niŜszej pierwszorzędnej łaski, dzięki której ktoś
pozyskuje i zachowuje środki na troszczenie się o swoje
potrzeby, osób pozostających na jego utrzymaniu i dla
biednych. Ale słowo to ma jeszcze trzy inne znaczenia.
Niekiedy bywa uŜyte dla określenia BoŜej troski o swoje
stworzenia, np. gdy mówimy: „Powierzył nas Boskiej
opatrzności”. Innym razem słowo to ma oznaczać Boga,
np. gdy ktoś mówi: „Opatrzność czuwa nad tobą i chroni
cię”. Ponadto wskazuje ono na pewną szczególną
manifestację Boskiej troski, np. gdy ktoś o wyzwoleniu
świętego Pawła i tych wszystkich osób, które wraz z nim
znalazły się na okręcie, gdy ten uległ rozbiciu przy
wyspie Melita, mówi: „To była opatrzność”. W tym
jednakŜe artykule słowo to nie jest uŜyte w znaczeniu
niŜszej pierwszorzędnej łaski, przez którą ktoś pozyskuje
lub zachowuje środki na zaspokajanie potrzeb swoich,
osób zaleŜnych od niego i biednych, ani w znaczeniu
przykładowej manifestacji Boskiego wyzwolenia lub
karzącej mocy, ale w znaczeniu Jego czujnej troski o
swoje stworzenia. Przyprowadziwszy je do istnienia
(1 Moj. 1:1-28), troszczy się o nie, pomagając im
wszelkimi sposobami w ich potrzebach (1 Moj. 1:29,30).
Niektórzy deiści zgadzają się, Ŝe Bóg stworzył
wszechświat i wszystko, co w nim się znajduje, lecz
zaprzeczają, iŜ czyni cokolwiek więcej dla swoich
stworzeń. Myślą, Ŝe Bóg, tak jak zegarmistrz lub
jakikolwiek inny rzemieślnik, który po sporządzeniu i
sprzedaniu swoich artykułów ludziom w odległym
obcym kraju, pozwala im odejść nie troszcząc się więcej
o nich. Tym samym mówią, Ŝe przyprowadziwszy twory
nieoŜywione i stworzenia oŜywione do istnienia, poddał
je siłom i prawom fizycznym oraz środowisku ich
licznych istot, odsuwając je od siebie na ich własną
drogę, bez dalszego zwracania na nie jakiejkolwiek
uwagi i troszczenia się o nie. W ten sposób uczynili Go
Bogiem nieobecnym, niedbałym i nie kochającym,
zaprzeczając oczywiście, Ŝe Bóg przejawia jakąś
opatrzność na rzecz nieoŜywionej i oŜywionej natury,
poniewaŜ On, zgodnie z ich poglądami, pozostawia
nieoŜywioną przyrodę jej nieosobowym prawom i takiej
pieczy czy traktowaniu jakie mogą zapewnić istoty
oŜywione, pozostawiając oŜywioną naturę pod wpływem
działania nieosobowych praw przyrody oraz osobowych
aktów własnych i innych, w celu radzenia sobie według
najlepszych moŜliwości. I tak, nie tylko zaprzeczyli
Boskim nadzwyczajnym interwencjom, cudom, lecz
równieŜ Jego codziennym interwencjom w interesie Jego
nieoŜywionych tworów i oŜywionych stworzeń. Dlatego
słowo opatrzność, uŜyte jako nagłówek niniejszego
artykułu, w rzeczywistości nie znajduje
miejsca w ich myślach i słowach. Gdyby mogli usunęliby
je ze słowników, oczywiście w znaczeniu Boskiej
zwykłej i szczególnej troski o swoje stworzenia ze strony
Boga samego.
MY DOZNAJEMY BOSKIEJ OPATRZNOŚCI
Dziecko BoŜe wie jednakŜe z Pisma Świętego i z
doświadczenia, Ŝe ze strony Boga istnieje takie działanie
jak opatrzność. Stąd nie traktuje ono zaprzeczeń deistów
jako mających jakiekolwiek skutki. Bóg moŜe im się
sprzeciwić, lecz lituje się nad deistami z powodu ich
wielkiego ubóstwa umysłu i serca pochodzącego z
niewiary w tej sprawie, ale dziecko BoŜe teŜ wie, Ŝe
samo stanowi przedmiot wszelkich elementów
opatrzności BoŜych. Wie zatem, Ŝe Bóg swoim
stworzeniom w ich potrzebach udziela wszelkiego
wsparcia i stara się zaspokoić wszystkie ich potrzeby.
Dziecko BoŜe potrafi wskazać jak Biblia o tym poucza
przez bezpośrednie doktrynalne nauczanie (3 Moj. 26:4-
6,10; 5 Moj. 32:11-14,47; 2 Kron. 31:10; Ps. 65:10-14;
104:10-19, 24-30; 136:25; 145:15,16; 147:8,9; Iz. 33:16;
Dz. Ap. 14:17) oraz przez przykłady. Pismo Święte mówi
na przykład o tym, jak Bóg przygotował ogród Eden dla
Adama i Ewy, jak zaspokajał ich wszystkie potrzeby w
zakresie poŜywienia i chronił ich przez to. Podobnie
postępował wobec Noego i jego rodziny w sprawie Arki
itp., w przygotowaniu Kanaanu dla Abrahama, Izaaka,
Jakuba i Izraela zaopatrując ich w Ŝywność, ubiór i dając
ochronę wszystkim ich pokoleniom podczas Wieku
śydowskiego. To samo czynił dla Jezusa, Apostołów i
innych braci w Wieku Ewangelii. W naszych czasach lud
BoŜy doświadczył tego samego, o czym wszyscy mogą
zaświadczyć. Takie zabezpieczenie nie tylko obejmowało
potrzeby świeckie, lecz równieŜ potrzeby religijne — w
ten sposób Bóg dawał swemu ludowi chleb i wodę Ŝycia
(Mat. 4:4; Jana 4:10-14), ubierał w szatę Chrystusowej
sprawiedliwości i szaty zbawienia (Iz. 61:10), biorąc go
pod swoje opiekuńcze skrzydła (Ps. 23; 91:1-13).
Podjęcie przez Boga przygotowań do zaspokojenia ich
wszystkich potrzeb i zaspokajania ich zawiera się w
źródłosłowie wyrazu opatrzność , który pochodzi z
łacińskiego słowa providere , co znaczy widzieć
wcześniej, przygotować, udzielić pomocy.
Istnieją inne jeszcze działania, prócz Boskich,
przygotowań do zaspokajania potrzeb Jego stworzeń,
takie jak obdarzanie ich tym czego potrzebują. Drugim
zarysem Jego opatrzności jest chronienie ich przez Boga.
Po pierwsze Bóg chroni swój lud przez osłanianie go
przed zbyt wielkim złem. Dlatego nie dozwala na
nieszczęścia lub pokuszenia bardzo drastyczne i trudne
do zniesienia (Ps. 34:18,20,21; 91:9-12; Iz. 4:5,6; 32:2; 1
Kor. 10:13; 2 Piotra 2:9; Obj. 3:10). Biblijne ilustracje
tego moŜna znaleźć w przypadku Abrahama w jego
postępowaniu wobec Sary, Izaaka i Lota, w przypadku
Józefa i jego doświadczeń z braćmi, Potyfarem, Ŝoną
tego ostatniego i osadzeniem go w więzieniu, w
przypadku MojŜesza w jego wyzwoleniu i opuszczeniu
Izraela., Gedeona, Dawida, Ezechiasza, Jozyjasza i ich
wojnach, Jeremiasza, Jezusa, Pawła i pozo-
P
Zgłoś jeśli naruszono regulamin