SJ21_2008_Skorek.pdf

(251 KB) Pobierz
SJ21_2008.indd
Studia Judaica 11: 2008 nr 1(21), s. 59-83
Artur Skorek
Uniwersytet Jagielloński, Kraków
RADYKALNY NURT RELIGIJNEGO SYJONIZMU –
DOKTRYNA RUCHU GUSZ EMUNIM
RADICAL STREAM OF RELIGIOUS ZIONISM –
DOCTRINE OF GUSH EMUNIM
Summary
The paper presents roots, nature and consequences of the transformations within the
doctrine of Religious Zionism in years following the Six Day War (1967). In the fi rst two
decades after the creation of the State of Israel the community of Religious Zionists was
current of Orthodox Judaism identifi ed with political moderation, religious universalism
and openness toward modernity. Later change in their ideology can be understand as a
process of emancipation, an attempt to attain leading role in political and religious life of
Israel. The main feature of the metamorphosis was awakening of radical, messianic fervor
nourished by the belief in nearing redemption that became a foundation for the ideology of
Gush Emunim – a movement that spearheaded the revolution of Religious Zionism. The
doctrine of Gush Emunim ignited activism focused on settling occupied territories that
was considered a key to an advancement of messianic process. Clash between religious
idealism and constrains of socio-political reality led fi nally to crisis of Gush Emunim’s
ideology, but two decades of its successes changed the face of Religious Zionism and
shaped its contemporary characteristics.
Zarówno błyskotliwy sukces ruchu Gusz Emunim w latach siedem-
dziesiątych XX wieku, jak i jego późniejsza dekompozycja i upadek były
zaskoczeniem dla społeczeństwa izraelskiego oraz badaczy tego zagad-
nienia. Przywódcom duchowym żydowskiego ugrupowania udało się
stworzyć doktrynę (zwaną od nazwiska jej twórców kukizmem), która
w krótkim czasie zdobyła wielką popularność, przyczyniając się do dia-
metralnych zmian w izraelskim społeczeństwie. Objęła ona swoim wpły-
wem zarówno świeckich, jak i religijnych Żydów, jednak grupą, na której
najsilniej odbiło się piętno ideologii Gusz Emunim byli datiim leumim
(religijni syjoniści). To właśnie ta społeczność przeszła przeobrażenia na-
tury politycznej, religijnej i społecznej, które trwale i dogłębnie zmieniły
jej charakter i funkcjonowanie.
60
ARTUR SKOREK
Ofi cjalną działalność Gusz Emunim zapoczątkowała konferencja za-
łożycielska mająca miejsce w 1974 roku w osiedlu Kfar Ecjon 1 . Zjazd,
w którym uczestniczyło ponad dwustu zwolenników nowej ideologii,
został przygotowany podczas nieformalnych konsultacji najbliższych
uczniów rabina Cwi Jehudy ha-Kohena Kuka (1891-1982), duchowego
przywódcy rodzącego się ugrupowania. 2 Aktywność polityczno-społecz-
na przyszłych przywódców Gusz Emunim, charakterystyczna dla póź-
niejszych działań członków tej organizacji, została zainicjowana wcześ-
niej – już w 1967 roku, na fali entuzjazmu spowodowanego sukcesami
militarnymi Izraela w wojnie sześciodniowej 3 . Od tego przełomowego
momentu stopniowo wzrastała siła ruchu i akceptacja dla jego ideologii
w społeczeństwie izraelskim. Działalność ugrupowania skupiała się na
próbach tworzenia osiedli żydowskich na terytoriach okupowanych przez
Izrael oraz propagandzie mającej na celu rozpowszechnienie idei Wielkie-
go Izraela ( Israel Szlema ) – utrzymania i zaludnienia przez Żydów ziem
zdobytych w 1967 roku. Między innymi dzięki popularyzacji tych haseł
wybory parlamentarne w 1977 roku przyniosły zwycięstwo prawicy izra-
elskiej. Sformowanie rządu Menachema Begina 4 rozpoczęło kolejny etap
w historii Gusz Emunim. Ugrupowanie uzyskało przemożny wpływ na
politykę Izraela wobec terytoriów okupowanych oraz dostęp do funduszy
państwowych, które pozwoliły mu na rozwinięcie działalności osadniczej.
Równocześnie hasła głoszone przez jego przywódców zostały zaakcepto-
wane przez znaczną część izraelskiego społeczeństwa.
Wydane dotychczas publikacje w języku polskim nie zawierają wy-
czerpującego opisu przełomowych zmian, jakie stały się udziałem społecz-
ności religijnych syjonistów w drugiej połowie XX wieku. Co więcej uwy-
puklono w nich tylko jeden aspekt zachodzącej rewolucji – nacjonalizm,
który przedstawiany jest często jako rdzeń doktryny Gusz Emunim. W tym
kontekście często używane jest określenie „etnofundamentalizm”, mające
1 Kfar Ecion był kibucem zniszczonym przez Arabów podczas pierwszej wojny ży-
dowsko-arabskiej, a zarazem jednym z pierwszych osiedli wybudowanych przez Żydów
na terytoriach zajętych przez Izrael w 1967 roku.
2 E. Sprinzak, Gush Emunim : The tip of the Iceberg , „The Jerusalem Quarterly”
1981 nr 21, s. 29.
3 Był to konfl ikt militarny między Izraelem a Egiptem, Syrią i Jordanią. Działania
zbrojne trwały od piątego do dziesiątego czerwca 1967 roku. W ich wyniku pod okupacją
izraelską znalazły się: Zachodni Brzeg Jordanu wraz ze wschodnią Jerozolimą, Wzgórza
Golan, półwysep Synaj oraz Strefa Gazy.
4 Ówczesnego przywódcy największej prawicowej partii izraelskiej Likud.
RADYKALNY NURT RELIGIJNEGO SYJONIZMU...
61
wskazywać na całkiem świeckie źródła nowej ideologii. Takie ujęcie spro-
wadza ją do przejawu żydowskich ambicji narodowych wyrażonych w reli-
gijnej terminologii, bardziej zrozumiałej dla ortodoksyjnych Żydów, które –
co do istoty – były zbieżne z przekonaniami środowisk świeckiej prawicy.
Wydaje się jednak, że przyjęcie tego terminu jedynie utrudnia zrozumienie
doktryny Gusz Emunim. Jej osią były mesjanistyczne przekonania datiim
leumim . To właśnie specyfi czny dla tej grupy nurt ortodoksyjnego judaizmu
był źródłem również politycznej aktywności o charakterze nacjonalistycz-
nym. Etniczny aspekt zawarty w nowej ideologii może być traktowany je-
dynie jako pochodna związku z żydowską wiarą, której jednym z najważ-
niejszych elementów jest koncepcja wybraństwa Żydów.
I. EWOLUCJA DATIIM LEUMIM
Gusz Emunim był ruchem, który wyłonił się ze społeczności reli-
gijnych syjonistów i zbudował swą pozycję na fundamencie tego sektora
izraelskiego społeczeństwa. Religijnymi syjonistami nazywa się grupę or-
todoksyjnych Żydów, którzy uznali syjonizm za ideologię w pełni zgodną
z tradycją religijną judaizmu i aktywnie włączyli się w budowę Państwa
Żydowskiego. Początkowo nic nie wskazywało na skalę poparcia jakim
datiim leumim obdarzą później ruch Gusz Emunim. W pierwszym okresie
izraelskiej niepodległości (1948-1967) religijni syjoniści byli kojarzeni
z umiarkowaniem oraz pragmatycznym podejściem do demokratycznego
państwa i jego polityki. Powstanie Izraela przyniosło wielkie porusze-
nie i wybuch religijnych emocji wśród datiim leumim . Przed pierwszymi
wyborami do parlamentu izraelskiego (Knesetu) ponad dwustu rabinów
podpisało deklarację określającą narodziny Izraela jako początek odku-
pienia ( atchalta digeula ). Jednak eschatologiczne nastroje szybko ucichły,
a religijni syjoniści włączyli się do życia społeczno-politycznego młodego
państwa. 5 Aż do drugiej połowy lat sześćdziesiątych XX wieku większość
członków tej grupy utrzymywała umiarkowaną postawę, odwołując się
do uniwersalistycznej i humanistycznej wizji żydowskiej religii. Dopiero
uwarunkowania historyczne związane z polityczną sytuacją już niepod-
ległego Izraela wpłynęły na rewolucyjną zmianę przekonań datiim leu-
mim 6 .
5 I. Lustic, For the Land and the Lord : Jewish Fundamentalism in Israel , New
York 1988, s. 28.
6 A. Rubinstein, The Zionist Dream Revisted: From Herzl to Gush Emunim and
62
ARTUR SKOREK
Jedynie nieliczna mniejszość wyłamywała się z tego consensusu .
W grupie tej znalazło się środowisko skupione wokół rabina Cwi Jehudy
Kuka, które w przyszłości stało się matecznikiem ruchu Gusz Emunim.
Kuk, jedyny syn Awrahama – Głównego Rabina Palestyny, nie przyjął
pojednawczej postawy. Był przekonany, że powstanie państwa żydow-
skiego (1948 r.) na terenach nieobejmujących całości Erec Israel (Ziemi
Izraela) było katastrofą i wypełnieniem biblijnego proroctwa o rozdarciu
ziemi Izraela. Uznał, że jest to krok ku zbawieniu, ale nie mógł pogo-
dzić się z faktem, że najważniejsze tereny starożytnego Izraela – Hebron,
Sychem 7 , wschodnia Jerozolima wraz ze Starym Miastem – znalazły się
poza kontrolą Żydów.
Radykalne poglądy Kuka nie znalazły początkowo wielu zwolenni-
ków. W 1952 roku został on wybrany na przywódcę jerozolimskiej jeszi-
wy Merkaz ha-Raw (Centrum Rabina), założonej przez Awrahama Kuka,
i tam uzyskał szansę nauczania i opracowywania doktryny nazywanej
kukizmem, która później stała się podstawą ideologii Gusz Emunim. 8
Połowa lat sześćdziesiątych przyniosła przełom w działalności Merkaz
ha-Raw. Szkołę zasiliła elitarna grupa członków ruchu młodzieżowego
religijnych syjonistów Bnei Akiwa (Synowie Akiwy) o poglądach zbli-
żonych do przekonań rabina Kuka 9 . Było to świadectwem zmiany po-
koleniowej, jaka zaszła w społeczności datiim leumim . W wiek dojrzały
wkroczyło pokolenie wychowane w autonomicznym systemie publicz-
nego szkolnictwa religijnego, który ofi cjalnie miał podlegać państwu,
ale w praktyce pozostawał pod przemożnym wpływem partii religijnych
syjonistów. 10
W szkołach tego systemu kształtowało się młode pokolenie niepa-
miętające okresu, kiedy Izraela nie było jeszcze na mapie świata. Obej-
mujący swym zasięgiem ¼ młodych Izraelczyków system szkolnictwa
oferował całościowy model życia nasycony wysokimi standardami reli-
gijnymi i moralnymi i propagujący ideę pełnego oddania ideałom wiary
Back , New York 1984, s. 46-49.
7 Hebrajska nazwa biblijnego miasta leżącego na terenach współczesnego miasta
arabskiego Nablus.
8 R. Friedland, R. Hecht, To Rule Jerusalem , Berkeley 2000, s. 149-150.
9 I. Lustic, For the Land... , s. 34.
10 D. Elazar, Education in a Society at a Crossroads: An Historical Per-
spective on Israeli Schooling , „Israel Studies” 2: 1997, s. 45-46 oraz A. Zarembski,
Refracted Vision. An Analysis of Religious-Secular Tensions in Israel , Jerusalem 2005,
s. 48-49.
RADYKALNY NURT RELIGIJNEGO SYJONIZMU...
63
datiim leumim . 11 Wychowanie w instytucjach tej sieci szkół kładło nacisk
na niepodważalny autorytet rabinów i zasad halachy, mniejszą wagą przy-
dając wymogom funkcjonowania w nowoczesnym świecie. Młode poko-
lenie wykształcone w jesziwach datiim leumim odrzuciło kompromisową
postawę swych ojców, zarówno w kwestiach religijnych, jak i polityczno-
społecznych. 12 Proces ten napędzany był również przez swoistą rywali-
zację między szkolnictwem religijnych syjonistów i charedim 13 . Bardziej
surowy i zachowawczy świat ultraortodoksji żydowskiej wzbudzał wśród
wielu datiim leumim poczucie niższości. Typ religijności charedim wyda-
wał się spójniejszy i bardziej „autentyczny”, nienaznaczony kompromi-
sem ze zmieniającą się rzeczywistością. Zrodziło to chęć zmiany, która
miałaby uzdrowić religijny syjonizm. 14 Taka postawa charakteryzowała
także młodych wychowanków publicznego szkolnictwa religijnego, któ-
rzy zasilili kadry Merkaz ha-Raw w latach sześćdziesiatych XX wieku,
a później stali się zapleczem ruchu Gusz Emunim.
Duży wpływ na społeczność datiim leumim miało także stworzenie
systemu tzw. hesderów , czyli programów łączących służbę wojskową
z edukacją religijną. System ten wyszkolił wielu datiim leumim , którzy
zachowując religijne życie stali się ważną częścią armii Izraela. Prestiż
związany z walką za ojczyznę zastrzeżony przedtem głównie dla Żydów
świeckich stał się udziałem oddziałów zrzeszających uczniów hesderów .
Znaczenie datiim leumim w społeczeństwie izraelskim wzrastało, ich etos
stał się alternatywą dla świeckiego ideału państwa, pojawiły się żądania
odnowy duchowej i religijnej narodu, które zostały później wyartykuło-
wane w ideologii ruchu Gusz Emunim 15 .
Kolejnym novum w systemie edukacyjnym religijnych syjonistów
był rozwój nacjonalistycznych jesziw. Propagowały one ideały kojarzo-
ne dotychczas ze światem charedim (całkowite poświęcenie studiowaniu
11 E. Sprinzak, Gush Emunim : the politics of Zionist fundamentalism in Israel ,
New York 1986, s. 17-18.
12 G. A r a n, Jewish Zionist Fundamentalism: The Bloc of the Faithful in Israel , w:
Fundamentalism Observed , eds by M. Marty, S. Appleby, Chicago 1991, s. 274.
13 Charedim – z hebr. bogobojni, zwani również ultraortodoksją żydowską; orto-
doksyjni Żydzi, którzy odrzucili wszelkie zmiany, jakie następowały w religii, kulturze
i społeczności żydowskiej pod wpływem haskali i syjonizmu; w odróżnieniu od datiim
leumim przyjęli oni wrogą bądź indyferentną postawę wobec Izraela.
14 M. Rosenak, Jewish Fundamentalism in Israeli Education , w: Fundamental-
ism and Society: Reclaiming the Sciences, the Family, and Education , eds by M. M arty,
S. Appleby, Chicago 1993, s. 390-393.
15 I. Lustic, For the Land... , s. 44.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin