o awansie słów kilka.DOC

(57 KB) Pobierz
Z naszych doświadczeń

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Broszura skierowana do nauczycieli

ubiegających się o awans zawodowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowały:

Agnieszka Pawłowska

Dorota Zawadzka

 

 

 

 

Augustów, 2006 r.

Awans zawodowy jest niewątpliwie wielką szansą na prestiż zawodowy twórczego i innowacyjnego nauczyciela. Cała procedura wymaga jednak wielu refleksji, przygotowań, analiz, praktycznych, przemyślanych działań i racjonalnie napisanej dokumentacji. Broszura zawiera zestaw pytań, z którymi zmierzyli się przed komisją nasi koledzy i koleżanki, a także rady ekspertów oraz ich cenne uwagi na temat awansu zawodowego zebrane na podstawie dostępnej literatury.

 

Najczęściej zadawane pytania podczas egzaminu i rozmowy kwalifikacyjnej:

 

 

Egzamin- nauczyciel mianowany
 

§         Jakie akty prawne regulują pracę w oświacie?

§         Jakie przepisy określają obowiązki nauczyciela?

§         Jakie są funkcje rady pedagogicznej?

§         Jaki dokument reguluje procedury awansu zawodowego nauczycieli?

§         Jakie dokumenty regulują pracę szkoły? Omów jeden z nich.

§         Jaki program nauczania wybrała pani i dlaczego ten, a nie inny?

§         W jakim celu pisze pani plany metodyczne?

§         Jak rozumie pani swoją rolę w nauczaniu i wychowaniu?

§         Jak dokumentuje pani swoją pracę, np. wycieczki szkolne?

§         Jakie metody pracy stosuje pani na lekcjach?

§         Jakie metody aktywizujące stosuje pani na swoich zajęciach?

§         W jaki sposób indywidualizuje pani pracę swoich uczniów?

§         W jaki sposób ewaluuje pani swoja pracę? Proszę podać zmiany wprowadzone w wyniku przeprowadzonej ewaluacji.

§         Jakie są cele ewaluacji?

§         Jak motywuje pani uczniów do pracy?

§         W jaki sposób angażuje pani uczniów do pracy na rzecz szkoły?

§         Jakie dokumenty należy przygotować, aby zorganizować wycieczkę?

§         Jakie kroki należy podjąć, aby zorganizować wycieczką zagraniczną/do muzeum na terenie miasta/przejażdżkę bryczką?

§         W jaki sposób pozyskuje pani środki na pomoce naukowe, wyjazdy, przedstawienia?

§         W jaki sposób zachęca pani uczniów do aktywnego trybu życia?

§         W jaki sposób wykorzystuje pani wiedzę zdobytą na szkoleniu (konkretny przykład)?

§         Jakie korzyści wyniosła pani z obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i jak wykorzystała je pani w prowadzeniu swoich zajęć?

§         Jakie znaczenie ma doskonalenie nauczyciela, jakie zna pani formy doskonalenia zawodowego?

§         W jaki sposób pracuje pani z uczniami nadpobudliwymi?

§         W jaki sposób pracuje pani z uczniem dyslektycznym?

§         W jaki sposób indywidualizuje pani pracę ucznia dyslektycznego na lekcji?

§         Jak organizuje pani pracę na lekcji, aby uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych czuł się akceptowany?

§         Jakie problemy napotkała pani w swojej pracy lub pracy swojej szkoły?

§         Jakie trudności wychowawcze napotkała pani w swojej pracy?

§         Jak rozwiązuje pani problemy wychowawcze w klasie? Kogo prosi pani o pomoc?

§         Jakie konkretne działania podejmuje pani, aby wypełnić swoją wychowawczą rolę?

§         Na czym polega i jak się rozwija współpraca rodziców
z pedagogiem?

§         Jak interpretuje pani zalecenia PPP?

§         Jak rozwiązuje pani problemy związane z brakiem akceptacji, tolerancji?

§         Jak planuje i wdraża pani współpracę z rodzicami?

§         Czy możliwe jest, aby rodzic w październiku widział oceny ucznia?

§         W jaki sposób diagnozuje pani problemy środowiskowe w swojej szkole?

§         Jakie widzi pani prawne możliwości pomocy dzieciom będącym w trudnej sytuacji materialnej?

§         W jaki sposób wykorzystuje pani na zajęciach technologię komputerową i multimedia?

§         W jaki sposób można wykorzystać komputer na lekcji?

§         Co to jest port folio europejskie?

§         Czego dotyczy program „Sokrates?

§         Co zrobi pani, jeżeli zostanie pani wezwana podczas zajęć przez dyrektora?

§         Kto powołuje komisję na egzamin dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego?

§         Jakie korzyści płyną z uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego?

§         Jaki sukces dydaktyczny lub wychowawczy odniosła pani
w okresie stażu?

§         W jaki sposób wykorzystuje pani wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie stażu w swojej codziennej pracy?

 

 

Rozmowa kwalifikacyjna- nauczyciel dyplomowany

 

§         W jakim stopniu realizowany przez panią program autorski miał wpływ na podniesienie jakości pracy szkoły? Proszę przedstawić własne wnioski, refleksje, pochwalić się osiągnięciami, opowiedzieć o napotkanych trudnościach.

§         Które z podjętych przez panią działań ocenia pani najwyżej? Jak wpłynęło ono na podniesienie jakości pracy szkoły?

§         Współpraca, z którą placówką, wpłynęła na podniesienie jakości pracy szkoły i w jaki sposób?

§         Jak realizacja programu regionalnego wpłynęła na wizerunek szkoły?

§         Na czym polegała pani praca jako koordynatora akcji „Szkoły
z klasą”?

§         Co skłoniło panią do opracowania innowacji pedagogicznej? Proszę przedstawić efekty pracy.

§         Co bierze pani pod uwagę przystępując do planowania swojej pracy?

§         W jaki sposób i na podstawie jakich danych ocenia pani skuteczność swojej pracy?

§         Jakie działania podejmowała pani w ramach promocji szkoły?

§         Z jaką instytucją pozaszkolną współpraca układała się najlepiej?

§         Które z efektów rozwoju zawodowego uważa pani za najbardziej znaczące i dlaczego?

§         Jakie, pani zdaniem, ma znaczenie doskonalenie zawodowe nauczyciela? Jakie korzyści przynosi ono pani, uczniom i szkole?

§         W jaki sposób pracuje pani z uczniem słabym?

§         Jak pracuje pani z uczniem zdolnym?

§         Skąd czerpie pani wiedzę i umiejętności dotyczące pracy
z uczniem zdolnym?

§         Jakie efekty przyniosła praca z dziećmi zdolnymi w ramach realizacji programu autorskiego (np. program koła plastycznego, tanecznego)?

§         Proszę podać przykład sytuacji szkolnej, w której wzięła pani pod uwagę potrzeby rozwojowe uczniów.

§         Jakie korzyści przyniosło prowadzone przez panią koło zainteresowań?

§         W jaki sposób wspiera pani rozwój dzieci niepełnosprawnych?

§         Czym różni się praca w klasie integracyjnej od pracy w klasie masowej?

§         W jaki sposób realizacja programu dla rodziców dzieci dyslektycznych „Wspólnie łatwiej” wpłynęła na podniesienie świadomości pedagogicznej rodziców i w jaki sposób przełożyło się to na podniesienie jakości pracy szkoły?

§         W jaki sposób ocenia pani uczniów mających orzeczenia lub opinie PPP?

§         Kiedy stawia pani uczniowi ocenę celującą?

§         Na czym polegała praca w zespole wychowawczym?

§         Jakie programy profilaktyczne pani realizowała? W jaki sposób? Jaki efekty przyniosła ta praca?

 

Niektóre z wymienionych wyżej pytań pojawiają się zarówno
na rozmowie kwalifikacyjnej jak i na egzaminie.

 

Spostrzeżenia ekspertów na temat awansu zawodowego

 

Najważniejsze uwagi:
 

§         Konieczność wnikliwego studiowania przepisów prawnych dotyczących procedury awansu i wymagań niezbędnych do uzyskiwania kolejnych stopni, a w efekcie – przedłożenie dokumentacji zgodnie z kolejnością i treścią wymagań zawartych w rozporządzeniu.

§         Potrzeba dokonania analizy swojej pracy w aspekcie jakości, możliwości i potrzeb. Uświadomienie sobie własnych mocnych
i słabych stron.

§         Planowanie konkretnych działań obejmujących również dokształcanie i doskonalenie zawodowe przyczyniające się do sukcesów uczniowskich i rozwoju szkoły.

§         Nauczyciel, opisując zrealizowane przez siebie działania, powinien trzymać się konkretów według schematu: co zrobiłem? w jakim celu? w jaki sposób? jaki był efekt końcowy? jakie korzyści moje działanie przyniosło społeczności szkolnej?

§         Postulat ujmowania w planie rozwoju zawodowego nie tylko własnych potrzeb edukacyjnych, lecz także uwzględnianie priorytetów macierzystej szkoły (placówki), kuratorium oświaty
i MEN.

§         Pomocna rola systematycznego, bieżącego gromadzenia dokumentów, wypisywania wykonywanych zadań według wymagań, sporządzania opisów i analiz po zakończeniu konkretnego działania.

§         Ostrzeżenie przed dokonywaniem plagiatów, bezmyślnym przepisywaniem sprawozdań, opisów, programów, artykułów oraz różnych materiałów dostępnych w Internecie lub bibliotece szkolnej opracowanych przez innych nauczycieli.

§         Osoby ubiegające się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego powinny nabyć umiejętności konstruowania programów oraz sporządzania sprawozdań z ich opracowania
i wdrażania.

 

 

Rady ekspertów

 

§         Przygotuj syntetyczną autoprezentację, w której na podstawie dokonanej samooceny przedstawisz swoje mocne strony oraz wnioski do dalszej pracy.

§         Dobrze zapoznaj się z przepisami prawa oświatowego – ze szczególnym uwzględnieniem rozporządzenia dotyczącego awansu zawodowego.

§         Podczas egzaminu przedstaw zrealizowane działania korzystne dla nauczyciela, społeczności szkolnej
i środowiska, sformułuj wnioski do dalszej pracy.

§         Podczas egzaminu przedstaw komisji wybrane przez siebie dalsze kierunki rozwoju zawodowego, priorytety i obszary zainteresowań.

§         Rzeczowo odpowiadaj na postawione pytania.

§         Tak przygotuj własne wystąpienie, by podczas prezentacji wykazać się następującymi umiejętnościami: planowanie własnej pracy, dobór odpowiednich metod, wykorzystanie w praktyce zagadnień z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki.

§         Przed pójściem na egzamin porozmawiaj z opiekunem stażu
i innymi nauczycielami, którzy zdawali taki egzamin.

§         Precyzyjnie określaj zasady współpracy ze środowiskiem.

§         Zaprezentuj się jako człowiek refleksyjny, łatwo nawiązujący kontakt z innymi.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin