Łacek MIeczysław _ Ojcowie Pustyni.pdf

(540 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dokument1
O. Mieczysław Łacek OSPPE
Z DUCHOWOŚCI
OJCÓW PUSTYNI
Wydanie II
Jasna Góra 2002
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
I. PUSTELNICY
A. PUSTELNICY EGIPSCY
1. Wyprawa na Pustynię Egipską św. Rufina z Akwilei (394)
2. Badania O. Bazylego Degórskiego, paulina
3. Pustelnicy z Pustyni Nitryjskiej
4. Wędrowni pustelnicy (pustelnicy bez pustelni)
5. Matki pustyni
6. Pustynni rodzice
B. PUSTELNICY PALESTYŃSCY
C. PUSTELNICY SYRYJSCY
1. Syryjscy pisarze ascetyczni
2. Sylwetki syryjskich pustelników
D. PUSTELNICTWO BIZANTYJSKIE
1. Podstawy
2. Z Góry Olimp do konstantynopolskiego Studios
3. Inne miejsca, inne czasy
4. Góra Atos
5. Hezychazm
371842939.001.png
6. Bizantyjscy słupnicy
E. PUSTELNICTWO ROSYJSKIE
1. Początki: monastycyzm kijowski
2. Północna Tebaida
3. Rosyjski hezychazm
4. Renesans filokaliczny
II. DUCHOWOŚĆ OJCÓW PUSTYNI
A. SAMOTNOŚĆ
B. MILCZENIE
C. SZUKANIE BOGA
1. Spotkanie z Bogiem poprzez modlitwę
a) Miejsca i czas spotkania z Bogiem
b) Sposoby modlitwy
c) Postawy modlitewne
d) Wartość modlitwy
2. Spotkanie z Bogiem poprzez przyrodę
D. PUSTYNIA MIEJSCEM WALKI ZE ZŁEM W SOBIE I Z SZATANEM ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
Wykaz skrótów
APO
-
Zbiór alfabetyczny grecki. Polskie tłumaczenie: Apoftegmaty Ojców
Pustyni, t. 1, Gerontikon Księga Starców, tłum. M. Borkowska OSB,
Kraków 1994, Źródła monastyczne 4.
N - Apoftegmata, teksty ze zbioru bezimiennego, ogłoszonego w oryginale
greckim przez F. Nau, Apophtegmes du manuscrit Coislin, „Revue de
l’Orient Chretien” 12 –14 (1907) i 17 – 18 (1913).
NAU -
F. Nau, Apophtegmes du manuscrit Coislin, „Revue de l’Orient Chretien”
12 –14 (1907) i 17 – 18 (1913).
Wprowadzenie
Pierwsze wyraźniejsze oznaki życia pustelniczego można odnaleźć w Indiach .
Podobno dwa tysiące lat przed narodzeniem Chrystusa w Indiach byli mężczyźni, którzy
zaszywali się w lasach, by szukać Absolutu i by nawiązać z Nim kontakt. Świat nie miał
dla nich znaczenia. Był złudzeniem. Oni mieli się zająć wyzwoleniem wewnętrznym. „ Ich
celem jest wyjście z piekielnego kręgu stwarzanego przez kolejne wcielenia 1 . Wielu
żonatych mężczyzn po narodzeniu się wnuka, za poradą guru (mistrza) także udawało się
na odludzie lub stawało się wędrownymi mnichami „ wyrzekającymi się ”. Istniało
371842939.002.png
przekonanie w niektórych krajach, np. w Tajlandii, że każdy powinien być przez jakiś czas
pustelnikiem 2 .
W islamie istniał ruch zwany sufizmem. Nazwa pochodzi od wełnianego ubrania (suf)
noszonego przez ascetów żyjących zazwyczaj samotnie. Praktykowali oni
wstrzemięźliwość, poświęcali się ćwiczeniom duchowym, całkowicie oddawali się Bogu,
chcieli żyć w Jego obecności i oddawać Mu czysty kult. Niestrudzenie powtarzali modlitwy
i litanie 3 .
Ruch eremicki towarzyszy Kościołowi od samego początku (greckie: eremia znaczy
pustynia). Pustelnicy rekrutowali się ze wszystkich warstw społecznych.
Od końca III wieku po narodzeniu Chrystusa od anachoretów zaludniła się pustynia
egipska (pustynie na skraju Górnego i Dolnego Egiptu), później pustkowia Syrii, Małej
Azji i Europy 4 .
W IV w. ruch eremicki pojawia się we Włoszech i na sąsiadujących wyspach. Ok. roku
360 św. Marcin z Tours zakłada wioskę pustelniczą w Marmoutier dla 80 osób (kapłanów i
świeckich). Następne pustelnie powstały w Galicji, w Prowansji, zwłaszcza na wyspach
Lerynu, a także w Irlandii, Szkocji i Walii. Często eremici z Wysp Brytyjskich jako
„pielgrzymi dla Boga” udawali się na kontynent, by tutaj zakładać eremy, podejmując
jednocześnie działalność apostolską.
Powrót eremityzmu obserwujemy w średniowiecznym Bizancjum, które miało swe
źródło w ruchu obrazoburczym, który spowodował migrację mnichów na Athos (XI w.).
Praktykowano tu życie pustelnicze zbiorowo w tzw. skitach, a także indywidualnie w
niezależnych pustelniach (kaliwi), czy też w jaskiniach skalnych Świętej Góry Athos,
gdzie podjęto na nowo ideę hezychazmu – uzyskanie stanu zupełnego wyciszenia i
pokoju (przeżywanie samotności wewnętrznej).
W tym czasie (XI w.) następuje rozkwit życia pustelniczego i na zachodzie Europy,
zwłaszcza na granicy Francji i Niemiec. W górach, lasach, grotach, na wyspach powstają
pojedyncze pustelnie usytuowane na polanach, w pobliżu źródła wody, oddzielone często
głęboką fosą chroniącą przed dzikimi zwierzętami. Powstają wtedy zakony pustelnicze
Kamedułów we Włoszech, Kartuzów we Francji i w XIII w. Paulinów na Węgrzech (z
pustelników z Niziny Węgierskiej). W Czechach pustelnik Prokop założył wspólnotę
eremicką opartą na regule św. Benedykta. W Polsce znamy m.in. Pięciu Braci Polskich,
kamedułów żyjących na terenach dzisiejszej Wielkopolski, którzy ponieśli śmierć
męczeńską. Inni to Andrzej Świerad i Benedykt, zamieszkujący okolice opactwa św.
Hipolita w Zabor.
W XV i XVI wieku Ruś przemierzali pustelnicy tzw. starcy. Pod koniec XVIII wieku taki
sposób życia odnowił św. Paisjusz Wieliczkowski (+1794). Inni to Serafin z Sarowa
(+1833) i Ambroży z Optimia Kozielskiego (+1892).
W obecnych czasach odżywa ruch eremicki. Pustelnie zaczynają organizować m.in.
karmelici, Wspólnota św. Jana Chrzciciela na wyspie Vancouver pod kierownictwem
Jacqes’sa Winadiego i inni. Kościół katolicki, prawosławny i anglikański podkreśla wielką
rolę eremityzmu w budowaniu ekumenicznej jedności Kościoła.
Autorzy piszący o życiu pustelników mówili o różnych motywach pójścia na pustynię 5 .
1) Poszukiwanie raju na ziemi:
„O pustynio – woła św. Hieronim – kwitnąca kwiatami Chrystusa! O samotności
rodząca kamienie, z których w Objawieniu [św. Jana] buduje się miasto wielkiego króla
[…] Jak długo – pyta przyjaciela – będą cię przytłaczać cienie dachów? Jak długo będzie
cię zamykać więzienie zadymionych miast? Wierz mi, nigdzie nie widzę tyle świateł, co
tu 6 .
2) Ucieczka od świata
Pustelnik uciekał od świata, bo czuł potrzebę zabezpieczenia się przed jego
propozycjami, przed złem tego świata. Szukał ciszy poza miastem, by usłyszeć głos
Boga.
Abba Marek rzekł do Abba Arseniusza: „Dlaczego od nas uciekasz?” Starzec mu
odpowiedział: „Bóg widzi, że was kocham. Ale nie potrafię przebywać naraz z Bogiem i z
ludźmi. Wszystkie tysiące i miriady zastępów niebieskich mają tylko jedną wolę; ludzie
mają wiele pragnień: nie potrafią zostawić Boga, a przyjść do ludzi 7 .
Pustynia usuwa wszystko co przeszkadza w wewnętrznej jedności z Bogiem.
3) Walka z namiętnościami
Pustynia narzuca powstrzymywanie się od jedzenia i picia, sprzyja umartwianiu i
sprzeciwia się potrzebom związanym z przyjemnościami i wygodami. Na pustyni człowiek
uwalnia się od sił, które ciągną go w dół. Uczy samodyscypliny i wyrzeczenia.
4) Protest wobec instytucjonalnego Kościoła
Niektórzy autorzy twierdzą, że pójście na pustynię było protestem wobec
przystosowania się Kościoła do otaczającego świata, że jest opozycją do społeczeństwa,
jego norm, instytucji i instytucjonalizacji Kościoła (A. D. Knock). Równocześnie jest to
protest przeciwko złu panoszącemu się w Kościele (panoszące się herezje, arianie, którzy
zmonopolizowali biskupstwa):
Odrzucono ze wzgardą dogmaty Ojców – pisze Bazyli – za nic ma się apostolską
tradycję, wymysły nowatorów panoszą się po Kościołach. Nie o Bogu ludzie już
rozprawiają, ale popisują się w matactwach. Mądrość tego świata zajmuje pierwsze
miejsce, sponiewierana jest chwała Krzyża. Wygania się pasterzy, a ich miejsce zajmują
okrutne wilki, rwąc w strzępy owczarnie Chrystusa. Domy modlitwy opuszczone przez
gromadzących się w nich dotąd, pustkowia zaś pełne udręczonych 8 .
Kościół hierarchiczny nie żył dawnymi ideałami: biskupi walczyli o bogatsze
biskupstwa, posiadali swoje dwory, „powiększali frędzle w swoich szatach”, „mieszkali w
wielopokojowych domach z rzeźbionymi drzwiami i malowanymi szafami” (H. Workman).
Ucieczka od takiego zinstytucjonalizowania Kościoła była jednocześnie protestem jak i
działaniem pozytywnym, ukazującym inne wartości (A. V. G. Allen).
5) Czy to może tchórzostwo?
Wiele osób uciekło na pustynię przed prześladowaniami. Czuli się słabi i bali się, że
pod wpływem tortur zaprą się Boga. Bali się też tego, że świat ich zmieni na gorszych.
6) By uniknąć płacenia podatków?
Tak sądzą niektórzy. W Europie Zachodniej cesarz Dioklecjan od 284 do 305 wpędził
chłopów w nędzę podatkową. Ściągał skutecznie podatki na rzecz finansowania wojska i
administracji. Wielu chłopów niezdolnych do płacenia podatków uciekało do puszczy. W
roku 375 cesarz Waleni nakazał Komesowi Wschodu pomaszerować z legionistami na
Pustynię Nitryjską, by przeczesać osady pustelnicze. Wielu sprowadzono do ich
rodzinnych gmin, by spełniali swoje obowiązki w rodzinach i płacili podatki. Ci, eremici,
którzy się temu przeciwstawiali pałkami byli zatłuczeni na śmierć (wg św. Hieronima) 9 .
7) By uniknąć wojska?
Cesarz utworzył „Legion Tebański”, by bronić północnych rubieży cesarstwa. Byli to
młodzi chrześcijańscy wieśniacy z Egiptu, wywlekani siłą z pola do służby w armii
cesarskiej na barbarzyńskiej Północy. Wielu uciekało przed tym na pustynię 10 .
Dla pustelników wzorem byli Abraham, Mojżesz i Eliasz. Abraham na rozkaz Boży
wychodzi ze swej ziemi ojczystej: Wyjdź z twojej ziemi rodzinnej i z domu twego ojca
(Rdz 12,1). Wyszedł, nie wiedząc dokąd idzie (Hbr 11,8). Mojżesz przewodnik Izraelitów,
którzy wydostali się z niewoli egipskiej i doszli do Ziemi Obiecanej i wzór modlitwy
wstawienniczej (wznoszone ręce) (Wj 17, 11-12). Eliasz oddala się na górę Horeb albo
Karmel, by spotkać się z Bogiem (Oz 2,16) 11 .
Pustelnicy naśladowali życie Aniołów. Bo kontemplowali Boga jak Aniołowie,
wpatrywali się ustawicznie w oblicze Ojca jak Aniołowie, uwalniali się od niewoli ciała.
Pustelnicy nawet fizycznie upodabniali się do Aniołów, bo jaśniało ich oblicze 12 .
Życie pustelnicze to powrót do niewinności Adama: przebywał on tam w rozkoszy
rajskiej, w modlitwie, w kontemplacji, we wszelkiej chwale i czci, w zdrowej harmonii
wszystkich władz i w zgodności z naturą, która została mu dana 13 .
Nie wszyscy pustelnicy wytrzymywali na pustyni. Wielu ginęło nie znajdując wody.
Niektórzy „popadali w szaleństwo”. Inni po powrocie z pustyni oddawali się nierządowi,
czy pijaństwu 14 .
Czy pustelnicy uczestniczyli we Mszy św.? Zazwyczaj tak. Od poniedziałku do piątku
przebywali na pustyni. W sobotę wczesnym rankiem albo już wieczorem w piątek,
wyruszali w drogę do wiosek na skraj pustyni, do świątyń. Wieczorem w soboty
odprawiano Msze św. Przed nimi urządzano często „agapy” – „uczty miłości”. Potem
wracano do swoich pustelni. Większe osady pustelników miały własne świątynie 15 .
Jak się odżywiali pustelnicy? Żywili się ziołami, owocami (zazwyczaj palm), warzywami,
czy zbożami, które sami sobie wyhodowali. Są wzmianki również o tym, że kruki
przynosiły im jedzenie (chleb). Niektórzy sami przygotowywali sobie posiłek. Niektórzy
autorzy twierdzą, że trzecie pokolenie pustelników odkryło witaminy: „endywia, sałata i
pory, figi, daktyle i oliwki przemieniły postępową pustelnie w oazę odnowionego
zdrowia” 16 . Kasjan mówi, że wąchał nawet wędzoną szynkę oraz marynowaną rybę. Pili
także wino 17 .
Jak mieszkali pustelnicy? Mieszkali w grotach, w chatkach itp. Praktykowano także
oryginalne sposoby odosobnienia: niektórzy mieszkali w beczce inni na platformach.
Najwięcej słupników było w Syrii. W r. 1526 Sigismound baron von Herberstein w
południowo-wschodniej Rosji podziwiał całe kolonie świętych słupników 18 . Na Zachodzie w
środku Ardenów, w środku zimy ok. 565 r. na kolumnie bogini Diany stanął wędrowny
mnich przybyły z Tours – Wulflaicus. Biskup Trewiru Magnerich kazał mu zejść z
kolumny, aby nie udawał słynnego Szymona Słupnika i wrócić do klasztoru. Bojąc się
krzyku biskupa, uczynił to 19 . Znana jest też „kolonia 100 słupniczek” z X wieku z Góry
Oliwnej w Jerozolimie, surowo rządzonych przez męskiego świętego słupnika, o którym
pisze Epifaniusz 20 . Różny był los tych słupników. Niektórzy zostali zabici przez piorun, jak
np. Symeon (Ega). Święty słupnik z Beth-Kardagh w Mezopotamii w XI w. został zabity
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin