32 Ścieżki Mądrości.pdf

(715 KB) Pobierz
The 32 Paths of Wisdom
32 Ścieżki Mądrości
Oryginał angielski © 2002 Rawn Clark
Wersja polska © 2006 FranzBardon.pl
U podstaw zachodniego rozumienia Drzewa Życia, znajduje się mały dokument zatytułowany
“32 Ścieżki Mądrości”. Zazwyczaj towarzyszy on wydaniom “Sepher Yetzirah” i jest
postrzegany za jej wytłumaczenie i objaśnienie. Jednakże koncepcja 32 ścieżek mądrości nie
wywodzi się z S.Y., lecz z pierwszego rozdziału Tory - księgi Genesis. Co więcej, dokument
“32 Ścieżki Mądrości” pojawił się pod koniec XIIIw. – setki lat przed powstaniem
zachodniego obrazu Drzewa.
Według żydowskiej tradycji, koncepcja 32 ścieżek mądrości wywodzi się z 32 powtórzeń
imienia “Elohim”, jakie występują z pierwszym rozdziale Genesis.
 
Sefira: “Elohim rzekł:”
Kether -- “Na początku stworzył Elohim niebo i ziemię” 1:1*;
Chokmah -- “Niech stanie się światłość” 1:3;
Binah -- “Niech powstanie sklepienie [...] niech oddzieli [...]” 1:6;
Gedulah -- “Niech się zbiorą wody [...] niech się ukaże suchy ląd [...]” 1:9;
Geburah -- “Niech się zazieleni ziemia zieloną trawą [...]” 1:11;
Tiphareth -- “Niech powstaną światła na sklepieniu niebios [...]” 1:14;
Netzach -- “Niech zaroją się wody [...] ptactwo niech lata [...]” 1:20;
Hod -- “Niech wyda ziemia istotę żywą [...]” 1:24;
Yesod -- “Uczyńmy człowieka [...]” 1:26;
Malkuth -- “Rozradzajcie się i rozmnażajcie się [...]” 1:28.
Litera matka: “Elohim uczynił:”
Aleph -- “sklepienie i oddzielił wody [...]” 1:7;
Mem -- “dwa wielkie światła [...] oraz gwiazdy” 1:16;
Shin -- “dzikie zwierzęta według rodzajów ich [...]” 1:25;
Litera podwójna: “Elohim widział:”
Beth -- “że światłość była dobra” 1:4;
Gimel -- “że to było dobre” (oddzielenie suchego lądu i wód) 1:10;
Daleth -- “że to było dobre” (ziemia wydająca zieloną trawę etc.) 1:12;
Kaph -- “że to było dobre” (dwa światła na sklepieniu niebios) 1:18;
Peh -- “że to było dobre” (zarojenie wód stworzeniami; powietrza ptactwem) 1:21;
Resh -- “że to było dobre” (dzikie zwierzęta ziemi) 1:25;
Tav -- “wszystko, co uczynił, a było to bardzo dobre” 1:31.
Litera prosta: “Elohim --”
Heh -- “unosił się nad powierzchnią wód” 1:2;
Vav -- “oddzielił tedy światłość od ciemności” 1:4;
Zayin -- “nazwał światłość dniem, a ciemność nazwał nocą” 1:5;
Cheth -- “nazwał sklepienie niebem” 1:8;
Teth -- “nazwał suchy ląd ziemią, a zbiorowisko wód nazwał morzem” 1:10;
1
Yod -- “umieścił je [dwa światła] na sklepieniu niebios” 1:17;
Lamed -- “stworzył wielkie potwory i wszelkie żywe, ruchliwe istoty” 1:21;
Nun -- “błogosławił im [potworom, wszelkim żywym, ruchliwym istotom]” 1:22;
Samekh -- “stworzył człowieka na obraz swój.” 1:27;
Ayin -- “stworzył go. Jako mężczyznę i niewiastę stworzył ich” 1:27;
Tzaddi -- “błogosławił im [mężczyźnie i niewieście]” 1:28;
Qooph -- “rzekł: Oto daję wam wszelką [...]” 1:29*;
* Są tutaj dwa wyjątki: Pierwszym jest Gen 1:1 i sefira 1/Kether, gdzie “Elohim rzekł” jest
domniemane. Drugim jest Gen 1:29 i litera pojedyncza 12/Qooph, gdzie punkt widzenia jest
przeniesiony z “Elohim rzekł” do “Oto daję wam wszelką [...]”.
 
Sepher Yetzirah (ok I wiek p.n.e) zawiera i próbuje wytłumaczyć te 32 ścieżki Genesis.
Jednakże dokument “32 Ścieżki Mądrości” został napisany około 1400 lat po S.Y. i mówi o
tych 32 ścieżkach w kontekście Drzewa Życia z S.Y.
W czasie gdy powstawał dokument “32 Ścieżki...”, Drzewo Życia wyglądało trochę inaczej
niż Drzewo zachodnio-hermetyczne. Było to pozornie żydowskie Drzewo, które podążało
według ścisłych reguł zawartych w Sepher Yetzirah, podczas gdy zachodnie Drzewo
podążało za innym zestawem reguł. Jednak nowożytni kabaliści interpretowali dokument “32
Ścieżki...”, opierając się na Drzewie zachodnim, a nie na trzynastowiecznym Drzewie
żydowskim. To oczywiście stwarza znacznie odmienne rozumienie 32 ścieżek od tego, jakie
istnieje w kabale żydowskiej.
Staje się to ważną kwestią, jeśli chodzi o wsteczne badanie i interpretację S.Y. i dokumentu
“32 Ścieżki...” przy użyciu zachodniego Drzewa jako podstawy własnego rozumowania.
Zamiast próbować rozumieć Drzewo, najpierw rozumiejąc jego korzenie, wielu zachodnich
autorów dążyło do zrozumienia korzeni, porównując je z Drzewem zachodnim. Problemem
jest to, że zachodnie Drzewo wyrosło zbyt daleko od swoich korzeni, by nieść w sobie
właściwe ich zrozumienie.
Wykonajmy więc małe prześledzenie wstecz i spójrzmy, jak wygląda dokument “32 Ścieżki
Mądrości”, gdy zastosuje się go wobec Drzewa, które było obecne w czasie jego powstania.
Według ostatnich badań, autor dokumentu “32 Ścieżki...” był członkiem trzynastowiecznego
kastyliańskiego konklawe kabalistycznych autorów, znanego jako “Krąg Kontemplacji”. Ich
głównymi wpływami były Tora, S.Y. i Bahir, a obraz Drzewa, jaki mogli stosować, był tym,
co nazywam “Drzewem hebrajskim”.
2
W żydowskiej tradycji 32 ścieżek mądrości , ścieżki i ich przynależności są ustanawiane
poprzez kolejność występowania w pierwszym rozdziale Genesis. Naturalnie była to
kolejność używana przez autora dokumentu “32 Ścieżki...” i skutkuje ona następującym
zestawem relacji:
ścieżka 1 = Kether 1:1
(Tradycja zachodnia)
ścieżka 2 = Heh 1:2
(= Chokmah)
ścieżka 3 = Chokmah 1:3 (=Binah)
(= Binah)
ścieżka 4 = Beth 1:4
(= Gedulah)
ścieżka 5 = Vav 1:4
(= Geburah)
ścieżka 6 = Zayin 1:5
(= Tiphareth)
ścieżka 7 = Binah 1:6
(= Netzach)
ścieżka 8 = Aleph 1:7
(= Hod)
ścieżka 9 = Cheth 1:8
(= Yesod)
ścieżka 10 = Gedulah 1:9
(= Malkuth)
ścieżka 11 = Teth 1:10
(= Aleph)
ścieżka 12 = Gimel 1:10
(= Beth)
ścieżka 13 = Geburah 1:11
(= Gimel)
ścieżka 14 = Daleth 1:12
(= Daleth)
ścieżka 15 = Tiphareth 1:14
(= Heh)
ścieżka 16 = Mem 1:16
(= Vav)
ścieżka 17 = Yod 1:17
(= Zayin)
ścieżka 18 = Kaph 1:18
(= Cheth)
ścieżka 19 = Netzach 1:20
(= Teth)
ścieżka 20 = Lamed 1:21
(= Yod)
ścieżka 21 = Peh 1:21
(= Kaph)
ścieżka 22 = Nun 1:22
(= Lamed)
ścieżka 23 = Hod 1:24
(= Mem)
ścieżka 24 = Shin 1:25
(= Nun)
ścieżka 25 = Resh 1:25
(= Samekh)
ścieżka 26 = Yesod 1:26
(= Ayin)
ścieżka 27 = Samekh 1:27
(= Peh)
ścieżka 28 = Ayin 1:27
(= Tzaddi)
ścieżka 29 = Tzaddi 1:28
(= Qooph)
ścieżka 30 = Malkuth 1:28
(= Resh)
3
(Tradycja żydowska)
(= Kether)
14090929.001.png 14090929.002.png
ścieżka 31 = Qooph 1:29
(= Shin)
Jak widać na tym poziomie istnieją jedynie trzy punkty podobieństwa (ścieżki 1, 14 i 32) z
32. Jest to jednak tylko poziom połączenia ścieżek z literami/sefirami. Kiedy dodamy różnice
w obrazach Drzewa Życia, to ten brak podobieństwa jest jeszcze większy.
Drzewo hebrajskie
Drzewo zachodnie
ścieżka 1 = Kether, sefira 1
(= Kether, sefira 1)
ścieżka 2 = Heh, 1>2
(= Chokmah, sefira 2)
ścieżka 3 = Chokmah, sefira 2
(= Binah, sefira 3)
ścieżka 4 = Beth, 1>6
(= Gedulah, sefira 4)
ścieżka 5 = Vav, 1>3
(= Geburah, sefira 5)
ścieżka 6 = Zayin, 2>6
(= Tiphareth, sefira 6)
ścieżka 7 = Binah, sefira 3
(= Netzach, sefira 7)
ścieżka 8 = Aleph, 4>5
(= Hod, sefira 8)
ścieżka 9 = Cheth, 3>6
(= Yesod, sefira 9)
ścieżka 10 = Gedulah, sefira 4
(= Malkuth, sefira 10)
ścieżka 11 = Teth, 4>6
(= Aleph, 1>2)
ścieżka 12 = Gimel, 2>4
(= Beth, 1>3)
ścieżka 13 = Geburah, sefira 5
(= Gimel, 1>6)
ścieżka 14 = Daleth, 3>5
( = Daleth, 2>3 )
ścieżka 15 = Tiphareth, sefira 6
(= Heh, 2>6)
ścieżka 16 = Mem, 7>8
(= Vav, 2>4)
ścieżka 17 = Yod, 5>6
(= Zayin, 3>6)
ścieżka 18 = Kaph, 4>7
(= Cheth, 3>5)
ścieżka 19 = Netzach, sefira 7
(= Teth, 4>5)
ścieżka 20 = Lamed, 6>7
(= Yod, 4>6)
ścieżka 21 = Peh, 5>8
(= Kaph, 4>7)
ścieżka 22 = Nun, 6>8
(= Lamed, 5>6)
ścieżka 23 = Hod, sefira 8
(= Mem, 5>8)
ścieżka 24 = Shin, 2>3
(= Nun, 6>7)
ścieżka 25 = Resh , 6>9
(= Samekh , 6>9 )
ścieżka 26 = Yesod, sefira 9
(= Ayin, 6>8)
ścieżka 27 = Samekh, 7>9
(= Peh, 7>8)
ścieżka 28 = Ayin, 8>9
(= Tzaddi, 7>9)
ścieżka 29 = Tzaddi , 7>10
(= Qooph , 7>10 )
ścieżka 30 = Malkuth, sefira 10
(= Resh, 8>9)
ścieżka 31 = Qooph , 8>10
(= Shin , 8>10 )
ścieżka 32 = Tav, 9>10
(= Tav, 9>10)
Z tego punktu widzenia istnieją tylko dwa punkty pełnej zgodności: ścieżka 1 = Kether i
ścieżka 32 = Tav, 9>10. Istnieją również cztery punkty częściowej zgodności. Trzy z nich to
ścieżka 25 = 6>9, ścieżka 29 = 7>10 i ścieżka 31 = 8>10, lecz te trzy miejsca nie zgadzają się
co do tego, która Litera należy do tych połączeń między sefirami. Czwarty punkt częściowej
zgodności to przypisanie Daleth do ścieżki 14, lecz tutaj istnieje niezgoda co do tego, które
sefiry łączy Daleth (3>5 czy 2>3).
Praktyczne znaczenie tych różnic i ich implikacje w zakresie kabalistycznego rozumienia nie
są zbyt widoczne, dopóki poruszamy się po samym tekście “32 Ścieżek...”. By pokrótce to
zilustrować, oto ta sama lista z dodatkiem “inteligencji ” czy “świadomości” każdej ścieżki:
4
ścieżka 32 = Tav 1:31
(= Tav)
Drzewo hebrajskie
Inteligencja
Drzewo zachodnie
ścieżka 1 = Kether, sefira 1 mistyczna
(= Kether, sefira 1)
ścieżka 2 = Heh, 1>2
oświetlająca
(= Chokmah, sefira 2)
ścieżka 3 = Chokmah, sefira 2 uświęcająca
(= Binah, sefira 3)
ścieżka 4 = Beth, 1>6
przelewająca się
(= Gedulah, sefira 4)
ścieżka 5 = Vav, 1>3
źródłowa
(= Geburah, sefira 5)
ścieżka 6 = Zayin, 2>6
pośrednicząca
(= Tiphareth, sefira 6)
ścieżka 7 = Binah, sefira 3
ukryta
(= Netzach, sefira 7)
ścieżka 8 = Aleph, 4>5
doskonała
(= Hod, sefira 8)
ścieżka 9 = Cheth, 3>6
czysta
(= Yesod, sefira 9)
ścieżka 10 = Gedulah, sefira 4 olśniewająca
(= Malkuth, sefira 10)
ścieżka 11 = Teth, 4>6
iskrząca
(= Aleph, 1>2)
ścieżka 12 = Gimel, 2>4
przezroczysta
(= Beth, 1>3)
ścieżka 13 = Geburah, sefira 5 jednocząca
(= Gimel, 1>6)
ścieżka 14 = Daleth, 3>5 świetlista
( = Daleth, 2>3 )
ścieżka 15 = Tiphareth, sefira 6 stanowiąca
(= Heh, 2>6)
ścieżka 16 = Mem, 7>8
wieczna
(= Vav, 2>4)
ścieżka 17 = Yod, 5>6
usposobienia
(= Zayin, 3>6)
ścieżka 18 = Kaph, 4>7
wpływ
(= Cheth, 3>5)
ścieżka 19 = Netzach, sefira 7 sekret wszelkiej
(= Teth, 4>5)
duchowej aktywności
ścieżka 20 = Lamed, 6>7
wola
(= Yod, 4>6)
ścieżka 21 = Peh, 5>8
spełnione pragnienie
(= Kaph, 4>7)
ścieżka 22 = Nun, 6>8
wierna
(= Lamed, 5>6)
ścieżka 23 = Hod, sefira 8
stała
(= Mem, 5>8)
ścieżka 24 = Shin, 2>3
wyobrażająca
(= Nun, 6>7)
ścieżka 25 = Resh , 6>9
próba
(= Samekh , 6>9 )
ścieżka 26 = Yesod, sefira 9
odnawiająca
(= Ayin, 6>8)
ścieżka 27 = Samekh, 7>9
ekscytująca
(= Peh, 7>8)
ścieżka 28 = Ayin, 8>9
naturalna
(= Tzaddi, 7>9)
ścieżka 29 = Tzaddi , 7>10 ucieleśniająca
(= Qooph , 7>10 )
ścieżka 30 = Malkuth, sefira 10 uniwersalna
(= Resh, 8>9)
ścieżka 31 = Qooph , 8>10 nieustająca
(= Shin , 8>10 )
ścieżka 32 = Tav, 9>10
służąca
(= Tav, 9>10)
W moim doświadczeniu, różnice pomiędzy żydowskim a zac hodnim rozumieniem Drzewa
Życia są zbyt duże, by móc je połączyć, chyba że poprzez obrazy arkanów większych tarota .
Używając tych obrazów, razem z ich zachodnią tradycją przypisań hebrajskich liter, i
umieszczając je w Drzewie hebrajskim, zachodni praktyk może dojść do lepszego
zrozumienia hebrajskiego Drzewa i żydowskiej kabały.
W tym celu zapraszam cię do eksperymentowania z następującymi przypisaniami we własnej
pracy ze sferami i ścieżkami. Poniżej znajdziesz tekst “32 Ścieżek Mądrości” złączony z
przynależnościami hebrajskiego Drzewa i ich arkanami tarota (gdzie jest to odpowiednie).
Dołączyłem również stwierdzenia Paula Case'a z “Pattern on the Trestleboard” dla każdej
sefiry, a dla każdej sefiry planetarnej załączyłem również obrazy Świątyń z mojego własnego
“Projektu Medytacyjnego Ośmiu Świątyń”. Poza tym wszystkim znajdziesz również mój
własny komentarz.
Ułożyłem ścieżki w kolejności, jaką nazywam “sekwencją wtajemniczającą”. Wtajemniczenie
jest procesem wzejścia, ekspansji i integracji świadomości. Rozpoczyna się na najbardziej
podstawowym osobistym poziomie świadomości (Malkuth) i rozszerza skalę do Jedności
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin