Zbroja - scenariusz.doc

(89 KB) Pobierz

ZBROJA

na podstawie tekstów Z. Herberta i J. Kaczmarskiego

 

SCENA I Stworzenie świata”

Na scenie panuje ciemność, głos małej dziewczynki.

Dziewczynka

A skąd się wziął ten świat?

Bóg

Stworzenie świata nie przychodzi łatwo motyw muzyczny 1

Pierwszego dnia…

Dziewczynka

Pierwszego dnia?

Bóg

Oddzieliłem tylko od ciemności światło

(Pstryknięcie w ciemności, zapala się światło)

I ziemi nadałem kształt.

Prezentacja 1 Na ekranie pojawia się ziemia – „niebieska kula”

Zdecydowałem co złe ma być, co dobre

A to był całej rzeczy zaczyn.

Po czym uznałem dzieło swe za mądre

Na tym się skończył pierwszy dzień mej pracy.

Dziewczynka

A potem?

Bóg (śmieje się)

W działaniu trzeba poznać kolej rzeczy.

Dziewczynka

Drugiego dnia?

Bóg

Drugiego dnia dzieliłem wody tak, by niebo sklepić

Z jednego świata uczyniłem

Dziewczynka

Dwa!

Bóg

Tak! Kształt materii dążył z myśli prądem

Gdy z nieba w morza poszły deszczu strugi

Po czym uznałem dzieło swe za mądre

Dziewczynka

Na tym  się skończył pracy Twej dzień drugi…

Bóg

Tworzeniu szkodzi marzeń niecierpliwość

Trzeciego dnia

Dziewczynka

Trzeciego dnia

Bóg

powoli kształty ziemskiego tworzywa

Dobyłem z oceanów dna

Dałem bogactwo roślin w owoc płodnych

Co bezmiar  życia na ziemi roznieci

Dziewczynka

Po czym uznałeś dzieło swe za mądre

Na tym się skończył

Bóg

Pracy mej dzień trzeci!

Panować światu to sekrety mnożyć

Czwartego

Dziewczynka

Dnia czwartego?

Bóg

Dnia… Sypnąłem gwiazdy w ciemność ziemskiej nocy

Dziewczynka

I słońce?

Bóg

W jasność dnia.

W ruch poszły  wszystkie, pełnej władzy żądne!

Dzień ruszył w pościg za nocą uparty

Po czym uznałem dzieło swe za mądre

Na tym się skończył pracy mej

Dziewczynka

Dzień czwarty.

Bóg

Przepych określa panowania zasięg

Dziewczynka (podśpiewuje)

Piątego dnia, piątego dnia

Bóg

Niebo ozdabiam w klucze plemion ptasich

Ożywiam morskie dna.

Ptak się upaja traw rozgrzanym swądem

Wszelki stwór morski wśród fal się przewraca

Po czym…

Dziewczynka

Uznałeś dzieło swe za mądre

I tak się skończył piąty dzień…

Bóg

Mej pracy…

I nie ma władzy bez czci i pokory

Dziewczynka

Szóstego dnia

Bóg

Szóstego dnia

Poszły zwierzęta dzikie w ziemskie bory

I człowiek

Dziewczynka

Taki jak ja?

Bóg

Kobietę - zmysły i myśli ma swobodne,

Które, gdy trzeba ujść, mogą przez usta.

Dziewczynka

Po czym uznałeś dzieło swe za mądre

Bóg

Na tym się skończył

Dziewczynka

pracy

Bóg

Mej

Dziewczynka i Bóg (razem)

Dzień szósty!

Dziewczynka

Oto porządek nie do zastąpienia!

Bóg

Wszelkie istnienie idzie swoim torem

Dziewczynka

Człowiek panuje

Bóg

Wszelkiemu istnieniu.

Władzę nad sobą uznając z pokorą.

Dziewczynka

Siódmego dnia?

Bóg

Siódmego dnia ogarnął wszechświat jasny żar południa

Dziewczynka

Stworzyłeś w tydzień cały świat!

Bóg

Odpoczywałem przez cały dzień siódmy!

 

SCENA II „Adam i Ewa” motyw muzyczny 2 (motyw idzie w ciemności do rozpoczęcia dialogu pomiędzy Adamem i Ewą, podczas którego bardzo powoli jest ściszany)

Na scenie ciemność najpierw spokojna muzyka, która powoli  zmienia się niepokojący motyw, przez który przebija się syk węża i głos

Ewa (zalotnie, kusząco)

Weź, weź Adamie

Odgłos gryzionego jabłka, po którym następuje odgłos gromu i przetworzony z dodatkowym echem głos Boga

Bóg

Przecz na wieki. Utraciliście raj!

  Ciemność rozświetla się, na scenie, Adam i Ewa przenoszą stół, po czym wnoszą na scenę dwa krzesła, siadają na nich tyłem do siebie

Bóg

Chodziłeś po dolinach i ogrodach
Najdoskonalszy swego władcy twór
Kwiatowy pył osiadał ci na stopach
Twarz chłodził tresowany wiatr
Zwierzęta grzały cię puszystą sierścią
W źrenicy tańczył strumieni błysk
A w zamian za to tylko posłuszeństwo
Uległość wobec Pana
Więcej nic
Tylko pokora wobec bezkresnego nieba
Miłość do tego tylko co potrzeba….

Po ostatnich słowach zapada ciemność i cisza, wśród której słychać odgłosy deszczu. Adam siedzi i czyta gazetę. Ewa ceruje skarpetę

Ewa
A ja nie mogłam bezczynnością żyć upojną
I zrobiłam to czego nie wolno

Adam

Zrobiłaś - to się daje odczuć
Kaleczę sobie palce na kamieniach
A plecy jeszcze czują Archanioła miecz
I płaczesz idąc w dół po zboczu
U mojej szyi płaczesz ze zmęczenia
I nie masz nawet sił na starcie brudnych łez.

Ewa

Dałam ci rozkosz

Adam
Dałaś ból

Ewa
Dałam ci dumę

Adam
I wstyd

Ewa

Więc powiedz po co jeszcze każesz mi iść z sobą

Skoro nie cierpisz mnie i drwisz?

Adam

Utraciłem raj

Ewa

Więc po bezdrożach pójdziesz nie czekając cudu

Adam

Utraciłem raj

Ewa

I będziesz walczył o każdy życia dzień

Adam

Utraciłem raj

Ewa

Na próżno czekać będziesz końca swoich trudów

Adam

Utraciłem raj

Ewa

Nie będziesz miał nikogo oprócz mnie

Utraciłam raj

Adam

Do końca nie zapomnę ci tej winy
Ewa chowa twarz w dłoniach)

Utraciłam raj

Adam (z pogardą w głosie)
Będziesz cierpiała razem ze mną licząc dni!

Adam mnie gazetę, wyrzuca ją i siedzi obrażony na krześle, Ewa powoli wstaje z krzesła podchodzi do Adama i kładzie mu dłonie na ramionach. Ten zrywa się i odtrąca dłonie Ewy, odpychając ją równocześnie. Po chwili wstydzi się tego, spuszcza głowę. Wtedy Ewa podchodzi do niego gładzi go po policzku – on w pierwszej chwili poddaje się pieszczocie, ale w końcu złość bierze nad nim górę, chwyta jej ręce i odpycha ją tak, że dziewczyna upada  włącza się   motyw muzyczny               3

 

SCENA III Siedem grzechów głównych

Na tle ostrego motywu muzycznego rozpoczyna się pantomima prezentująca jak ludzkość z kroku na krok popada w grzechy. Na ekranie wraz z początkiem każdej części pojawia się migawka z nazwą grzechu

 

1.      Pycha

Ewa w rytm muzyki podnosi się z klęczek i próbuje podejść do Adama z gestem pojednania, Adam najpierw łapie jej ręce, jest moment, w którym patrzą sobie w oczy, ale po tej chwili odtrąca ją tak, że dziewczyna się przewraca, ale zbiera się próbując jeszcze raz podejść do Adama, ale tez z pogardą odwraca się od niej. W tym momencie na scenę wchodzą inni ludzie (dwie osoby) zwracając się do Adama w różnych gestach prośby, ale on zdecydowanie ich odtrąca.

2.      Chciwość (migawka na ekranie)

Na scenę wchodzi inna postać z jakimś ozdobnym elementem na ubraniu przeliczając pieniądze. Adam natychmiast zwraca się do niej, wyraźnie jej nadskakuje. Podobnie czynią pozostałe osoby. Bogacz jednak spogląda na wszystkich z wyższością, pokazuje pieniądz, miga im nim przed oczami, gestem nakazuje wykonanie różnych czynności, które wskazani posłusznie wykonują (jeden przyklęka przed nim z rękami na podłodze, bogacz wystawia nań swą nogę, drugi czyści mu buta) Wówczas bogacz zwraca uwagę na przyglądająca się póki co z daleka Ewę i zaczyna kusić ją pieniądzem

3.      Nieczystość (migawka na ekranie)

ta podchodzi do niego najpierw niepewnie, ale potem coraz bardziej śmiało, łasi się do niego, jej gesty są coraz bardziej wyuzdane – najpierw tańczą ze sobą, a potem ich taniec przybiera formę podobną do seksualnego zbliżenia, po dwóch takich gestach bogacz odtrąca Ewę i rzuca jej banknot

4.      Zazdrość (migawka na ekranie)

W tym momencie z różnych stron podchodzą  inne dziewczęta, zaczynają po kolei łasić się do bogacza, ale każda z nich, która ociera się o jego ciało, jest szarpana i odtrącana przez inną

5.      Nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu (migawka na ekranie)

Bogacz daje znak ręką i na scenę zostaje wniesiony stolik, wszyscy po kolei gromadzą się wokół niego i zaczynają uderzać w niego dłońmi w rytm muzyki, po kolei do stolika dochodzą pozostali , a gdy zaczyna już koło niego brakować miejsca, inni ramionami pazernie zaczynają sięgać przez innych , po czym odwracają się  i pokazują gesty obżerania się – następnie muzyka zmienia się na psychodeliczną i wszyscy powoli zaczynają się kiwać wokół stolika w stanie upojenia - podczas całej scenki na stolik musi wejść bogacz

6.      Gniew (migawka na ekranie)

Zmiana muzyki na bardzo agresywną, bogacz powstaje na stoliku i zdecydowanymi ruchami i kopniakami odpycha wszystkich od stolika, po czym zeskakuje i jeszcze na dole obdziela wszystkich szturchańcami i kopniakami,

7.      Lenistwo

Bogacz, który „pouprzątał sobie scenę, kilku odgrywającym strach przed nim osobom nakazuje podejść i z nich  mości sobie siedzisko, na którym się wykłada, pokazuje ruchy wachlowania. Może w tym momencie wziąć w rękę pilota i naśladować gesty przełączania kanałów (można wykorzystać tu odgłosy z „Ojczenasza”)

Pozostali powoli zbliżają się do tej grupy, jeden próbuje ogrywa, że kradnie bogaczowi pieniądze, inny wyrywa mu je i zaczynają się o nie bić … na scenie zaczyna się „grzeszny”  chaos, w który wchodzi Noe

 

SCENA IV „Arka Noego”

Noe podchodzi do kolejnych osób 

Noe

Budujcie arkębudujcie arkę przed potopem!

Namawia ich, próbuje przekonać do swoich słów, ale wszyscy kolejno odwracają się od niego i ustawiają tyłem do niego w półkolu. On początkowo staje nad stołem przegląda jakieś papiery, plany zaczyna śpiewać i powoli układać wszystkich w stylizowaną łódź. Motyw muzyczny  4

Noe

W pełnym słońcu w środku lata
Wśród łagodnych fal zieleni             
Wre zapamiętała praca                           

Stawiam łódź na suchej ziemi                                         
Owad w pąku drży kwitnącym              
Chłop po barki brodzi w życie              

Ja pracując w dzień i w nocy                

Mam już burty i poszycie.

Wszyscy                                                          

Budujcie Arkę przed potopem

Noe              
Dobądźcie na to swych wszystkich sił! 
Wszyscy             

Budujcie Arkę przed potopem             

Noe

Choćby tłum z waszej pracy kpił!                    

Wszyscy

Ocalić trzeba co najdroższe             
Noe

A przecież tyle już tego jest!             

Wszyscy

Budujcie Arkę przed potopem

Noe             

Odrzućcie dziś każdy zbędny gest.

Noe poprawia zbudowaną wcześnie łódź, stawia wiosła, próbuje nimi poruszać

Noe

Muszę taką łódź zbudować
By w niej całe życie zmieścić
Nikt nie wierzy w moje słowa
Wszyscy mają ważne wieści
 

Ostatnią część zwrotki śpiewają już poszczególne osoby tworzące łódź, Noe natomiast wchodzi na stolik z  niego śpiewa ostatnie wersy zwrotki i 2 i 4 wers refrenu. Łódź może lekko falować w rytm piosenki

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin