Jakość życia w okresie późnej dorosłości.pdf

(222 KB) Pobierz
01_zegarska.p65
Gerontologia Polska
PRACA POGLĄDOWA
tom 14, nr 4, 165–171
ISSN 1425–4956
Katarzyna Baumann
LRH-Homes, 12–14 Langley Ave, Surbiton, Surrey, KT6 6QL, Wielka Brytania
Jakość życia w okresie późnej dorosłości
— dyskurs teoretyczny
Quality of life in old age — theoretical discourse
Abstract
The fact that a human life span is becoming longer means taking into consideration the needs, feelings and
point of view of elderly people. In this article we concentrated on the problem of the theoretical concept of
quality of life. The goal of the current review was to present, compare, and critique existing positions about
quality of life We were trying to describe and summaries the determinants of quality of life in old age such as
physical, financial, personal, social, moral, aesthetic well being, etc.
key words: old age, quality of life, getting old
Wstęp
Proces starzenia się staje się powszechnym problemem
we współczesnym świecie. Rola i pozycja człowieka
w okresie późnej dorosłości w nowoczesnym, zmo-
dernizowanym społeczeństwie bardzo się zmieniła.
Czas późnej dorosłości to okres wyciszenia, zasłużo-
nego wypoczynku za pracę i wychowanie dzieci. Jed-
nak często niestety zdarza się tak, że wraz z przej-
ściem na emeryturę pogarsza się wskaźnik jakości życia.
Trzeba pamiętać o tym, że starzenie się jest proce-
sem, dlatego nie powinien to być okres całkowitego
wycofania się z życia społecznego, kulturalnego
i towarzyskiego, ponieważ może to spowodować
uaktywnienie się stanów depresyjnych, osamotnie-
nia i izolacji, które przyczyniają się do pogorszenia
jakości życia.
W definicji jakości życia sugeruje się subiektywną
ewaluację życia jako całości bądź też jej komponen-
tów, takich jak kontakty społeczne, zabezpieczenie
finansowe czy też zadowolenie z wykonywanego
zawodu/zajęć [3].
Wyróżniono [3] następujące czynniki wpływające na
jakość życia osób w okresie późnej dorosłości: fizyczne,
emocjonalne, intelektualne i społeczne funkcjonowa-
nie, satysfakcja życiowa, postrzeganie zdrowia, status
ekonomiczny, funkcjonowanie seksualne, witalność,
energia i sposób spędzania wolnego czasu. Jeden
z przykładowych modeli jakości życia zaprezentowali
badacze z Centrum Promocji Zdrowia Uniwersytetu
w Toronto (ryc. 1). Kolejny przykład stanowi Model Law-
tona, który uwzględnia zarówno perspektywę obiek-
tywną, jak i subiektywną jakości życia (ryc. 2).
Można zatem zauważyć, że koncepcja jakości życia
jest bardzo złożona i ujmowana z różnych perspek-
tyw, co w sposób usystematyzowany wyjaśniono
w dalszej części artykułu.
Koncepcja jakości życia
Koncepcję jakości życia określa się w piśmiennictwie
jako multidemencjonalną [1, 2] ze względu na swoją
złożoność i wewnętrzne powiązania. Rozpatrując to
zagadnienie, należy uwzględnić dobrostan fizyczny,
materialny, społeczny, emocjonalny i zadowolenie
z własnej produktywności, powiązania między nimi
oraz elementy wchodzące w ich skład.
Definicje jakości życia
Zainteresowanie problematyką jakością życia ( quali-
ty of life ) datuje się na początek lat 60 XX wieku.
Pionierskie badania dotyczące subiektywnego aspek-
tu jakości życia wśród Amerykanów przeprowadził
Campbell [5], który próbował określić dobrostan psy-
chologiczny i jego uwarunkowania na podstawie subiek-
tywnej oceny badanych i ich życiowych doświadczeń.
Adres do korespondencji:
mgr psychologii Katarzyna Baumann
ul. Polna 33, 62–007 Biskupice
e-mail: kasiabaumann@wp.pl
e-mail: kasiabaumann@yahoo.co.uk
165
62245323.008.png
Gerontologia Polska 2006, tom 14, nr 4
Rycina 1. Model jakości życia Centrum Promocji Zdrowia
Uniwersytetu w Toronto [4]
Figure 1. Quality of life model, Centre of Health Promo-
tion, University Toronto [4]
Rycina 2. Model Lawtona
Figure 2. Lawton’s model
Zagadnienie jakości życia bardzo często omawia się,
nie podając odpowiedniej, jednoznacznej definicji.
Często traktuje się je bardzo eklektycznie — różni
badacze, pisząc i rozprawiając na temat jakości życia,
nierzadko biorą pod uwagę różne definicje. Wielkie
zaniedbania dotyczące definicji prowadzą do nieści-
słości i niezrozumienia terminologicznego. W niniej-
szym artykule dokonano próby uporządkowania
i uściślenia szeroko rozumianego pojęcia jakości życia.
Przedstawicielom nauk społecznych nie udało się po-
dać jednej, zwartej i zwięzłej definicji jakości życia.
Romney [6] wskazał, że istnieje niezliczona liczba de-
finicji jakości życia, zaś Faden i Leplege [7] zaobser-
wowali, że pojęcie jakości życia rozpatrywane przez
pryzmat różnych szkół ma wiele wspólnych punktów.
Chibnall i Tait [8] stwierdzili, że koncepcja jakości życia
jest nieuchwytna ( elusive ). Ważne jest jednak to, że
nauki społeczne koncentrują się przede wszystkim na
jakości życia w znaczeniu uniwersalnym.
Definicje jakości życia na podstawie ich struktury
można podzielić na globalne, złożone, mieszane
i specyficzne (tab. 1).
Zdaniem Bańki [9] jakość życia to „(...) efekt rozwoju
jednostki, czyli skutek procesu konstruowania standar-
dów porównań dla osiągalnych w czasie informacji,
z jednej strony, oraz wypadkowa rozłożonego w czasie
procesu konstruowania sądów o życiu, będących men-
talnymi reprezentacjami życia i regulatorami procesu
przetwarzania napływających informacji”. Bańka rów-
nież wyraźnie podkreśla, że człowiek oceniający jakość
życia korzysta z 4 podstawowych źródeł: przeszłych
doświadczeń, teraźniejszych przeżyć, oczekiwań zwią-
zanych z przyszłością oraz opinii społecznej.
Poczucie jakości życia zmienia się wraz z etapem rozwo-
ju człowieka w ciągu życia. I tak, w rozpatrywanym
w niniejszej pracy okresie późnej dorosłości, dana jed-
nostka osobowa ma jakieś cele do zrealizowania, jakieś
role życiowe do spełnienia, ma jakieś marzenia, ale rów-
nież żyje w jakiejś społeczności, tu i teraz, jednocześnie
dźwigając jakiś specyficzny, charakteryzujący tylko ją
bagaż doświadczeń. Zatem wynika z tego, że jakość życia
będzie ujmowana w innych kategoriach przez osoby na
różnym etapie rozwoju psychospołecznego.
W tym miejscu trzeba raz jeszcze przypomnieć pu-
blikację Bańki [9], w której napisano, że na każ-
dym etapie życia (włączając w to okres późnej do-
rosłości), człowiek musi zrealizować trzy podsta-
wowe zadania — te związane z szeroko rozumianą
aktywnością życiową, wchodzeniem w relacje/
/związki z innymi osobami i definiowaniem swojej
płciowości. To właśnie sposób, w jaki człowiek
zmaga się i rozwiązuje powyższe zadania, jest „(...)
miarą jakości rozwoju oraz wyznacznikiem jakości
życia” [9].
Pojęcie jakości życia w naukach społecznych
Pojęcie jakości życia ma bezpośredni związek ze sferą
psychiczną człowieka. Jakość życia rozpatruje się przez
pryzmat zaspakajania potrzeb typu egzystencjalnego
(„mieć”), potrzeb związanych z bezpieczeństwem
(„być”) oraz potrzeb dotyczących kontaktu społecz-
nego („kochać i być kochanym”) (ryc. 3) [10, 11].
Jakość życia to pojęcie normatywne, związane z przy-
jętymi przez jednostkę systemami wartości, aspiracja-
mi, oczekiwaniami człowieka i grup społecznych,
z którymi jest w jakiś sposób powiązany. Jakość życia
rozpatruje się również jako kategorię dynamiczną,
zmieniającą się w czasie i przestrzeni. Pod tym poję-
ciem rozumie się poczucie satysfakcji jednostek lub
grup społecznych, wynikające ze świadomości zaspo-
kojenia potrzeb emocjonalnych, społecznych, potrzeb
samorealizacji itp.
166
www.gp.viamedica.pl
62245323.009.png 62245323.010.png
Katarzyna Baumann, Jakość życia w okresie póżnej dorosłości
Tabela 1. Definicje jakości życia [5]
Table 1. Definitions of quality of life [5]
Rodzaj
Opis
Przykłady
Globalne Odnoszą się do dobrego samopoczucia Jakość życia to satysfakcja z życia i poczucie
( well-being ) i dotyczą subiektywnego szczęścia lub jego brak
zadowolenia człowieka z życia jako całości Jakość życia to subiektywnie odbierane poczucie
(np. poczucie satysfakcji z życia, pomyślności) satysfakcji z sytuacji życiowej w kontekście
własnych potrzeb i możliwości
Złożone Dotyczą oceny subiektywnej i obiektywnej Jakość życia to subiektywnie oceniane zadowolenie
zarówno w wymiarze ogólnym, jak z życia oraz obiektywna ocena warunków
i w poszczególnych obszarach zewnętrznych
funkcjonowania człowieka Jakość życia to poczucie dobrostanu wynikającego
o z satysfakcji lub jej braku, w odniesieniu do
ważnych dziedzin życia jednostki
Mieszane Zawierają one składowe definicji globalnych Jakość życia to indywidualna percepcja własnej
i złożonych oraz aspekty związane pozycji życiowej z uwzględnieniem warunków
ze środowiskiem, organizacją życia kulturowych, systemu wartości w powiązaniu
społecznego, stanem emocjonalnym, z osobistymi celami, oczekiwaniami, normami
oczekiwaniami itp. i problemami. Wpływa na nią w złożony
sposób: zdrowie fizyczne, stan psychiczny,
stopień niezależności, relacje z innymi ludźmi
i ważne dla danej osoby cechy środowiska
(WHO)
Jakość życia to intrapersonalne społeczno-
-normatywne kryteria systemu człowiek–
–środowisko w odniesieniu do przeszłości,
teraźniejszości i przyszłości
Specyficzne Odnoszą się do jakości życia uwarunkowanej Jakość życia to samoocena pacjenta dotycząca
stanem zdrowia
własnego stanu zdrowia i zdolności
funkcjonowania w aspekcie fizycznym,
psychicznym i społecznym
Jakość życia to funkcjonalne następstwa
choroby i leczenia w ocenie pacjenta
Uwzględniając ujęcie interdyscyplinarne, nie można
zapominać o innych dziedzinach nauki i ich koncep-
cji jakości życia (tab. 2)
W ujęciu systemowym natomiast [12] jakość życia
rozpatruje się w kategoriach nasypujących podsyste-
mów: poznawczego, dążeniowego, motywacyjnego
i psychospołecznego.
Kochać i być kochanym
Holistyczny model jakości życia
W piśmiennictwie przedstawiono wiele schematów
jakości życia. W niniejszej pracy skoncentrowano się
na wybranych, holistycznych modelach jakości życia
w okresie późnej dorosłości (ryc. 4).
Jakość życia to stopień zaspokojenia materialnych
i niematerialnych potrzeb jednostek i grup społecz-
Rycina 3. Potrzeby a jakość życia. Źródło: fotografia ze
strony internetowej: www.archiwum.wiz.pl/1998
Figure 3. Needs vs. quality of life. Source: photography
from the website: www.archiwum.wiz.pl/1998
www.gp.viamedica.pl
167
62245323.011.png 62245323.001.png 62245323.002.png
Gerontologia Polska 2006, tom 14, nr 4
Tabela 2. Jakość życia w ujęciu interdyscyplinarnym [10]
Table 2. Interdisciplinary aspect of quality of life [10]
Dziedzina nauki
Założenia
Psychologia
Jakość życia oznacza szeroko rozumiane poczucie zadowolenia (dobrostanu)
i szczęście jednostki osobowej
Andragogika
Jakość życia odnosi się do hierarchii wartości, celów, aspiracji życiowych człowieka
bądź grup społecznych
Socjologia
Jakość życia rozpatruje się przez pryzmat wskaźników, takich jak: normy społeczne
wyznaczające jego jakość, system wartości i zasady życia społecznego
Ekonomia
Jakość życia rozpatruje się przez pryzmat wymiernych indeksów cech i wskaźników
jakości życia, przyjmując za punkt odniesienia tak zwany kosz dóbr i usług,
minimum socjalne, poziom konsumpcji, zakres podstawowych potrzeb czy też
świadczenia socjalne
Osobista autonomia:
prawo wyboru,
podejmowanie decyzji,
kontrola, prywatność
Wyrażona satysfakcja:
satysfakcja życiowa,
psychologiczny dobrostan,
pozytywny wizerunek siebie
Fizyczne i psychiczne
samopoczucie:
zdrowie fizyczne, kalectwo,
zależność
Wskaźniki społeczne:
wiek, płeć, klasa społeczna,
rasa, religia
JAKOŚĆ
ŻYCIA
Status socjoekonomiczny:
dochody, zawód, stan cywilny,
standard życia, po
Integracja socjalna:
kontekst socjalny,
relacje rodzinne,
role socjalne,
poczucie obywatelskie
Zamierzona aktywność:
czynności dnia
praca,
Jakość środowiska:
ciepło, komfort,
bezpieczeństwo,
przestrzeń psychologiczna
rekreacja,
zainteresowania
Rycina 4. Model jakości życia [2]
Figure 4. Model of quality of life [2]
nych. Określają ją wskaźniki obiektywne (np. prze-
ciętne trwanie życia, zasięg ubóstwa, poziom edu-
kacji), jak i subiektywne (np. stopień zadowolenia
z warunków życia i różnych jego aspektów, poziom
szczęścia, stres, sens życia) [2].
Na jakość życia składają się: warunki obiektyw-
ne (warunki ekonomiczne, czas wolny, bezpieczeń-
stwo społeczne, odpowiednie warunki mieszkanio-
we, środowisko naturalne i społeczne godne czło-
wieka, zdrowie itp.) i subiektywne samopoczu-
cie (samoocena ogólnych i specyficznych warun-
ków życia ujmowana w kategoriach zadowolenia,
szczęścia, nadziei, lęku, samotności itp.). Obiek-
tywne warunki ekonomiczne i społeczne wpływają
korzystnie lub niekorzystnie na odczuwanie jako-
ści życia, ale równie ważne, a nawet ważniejsze,
są przekonania, odczucia, dążenia i pragnienia jed-
nostki związane z wartościami egzystencjalnymi
i stopniem satysfakcji życiowej płynącej z ich reali-
zacji [2] (ryc. 4).
Z piśmiennictwa wynika jednak, że zależności mie-
dzy obiektywnymi a subiektywnymi wskaźnikami ja-
kości życia nie są jednoznaczne, czyli żaden z obiek-
tywnych indykatorów jakości życia nie wyjaśnia su-
biektywnej jakości życia i vice versa [9] (ryc. 5, 6).
Rycina 5. Obszary jakości życia [13]
Figure 5. A network representation of quality of life
domains [13]
168
www.gp.viamedica.pl
codziennego,
62245323.003.png 62245323.004.png 62245323.005.png
Katarzyna Baumann, Jakość życia w okresie póżnej dorosłości
Obiektywny wymiar warunków życia
i
Subiektywny wymiar satysfakcji osobistej
Samopoczucie fizyczne
Dobrostan materialny
Dobrostan socjalny
Samopoczucie
emocjonalne
Zadowolenie z własnej
produktywności
Wartości osobiste
Jakość życia
Rycina 6. Połączenia eksprolracji jakości życiowej
Figure 6. A network of quality of life exploration
Wskaźniki (indykatory) jakości życia
W piśmiennictwie wyróżnia się wiele wskaźników (in-
dykatorów) bezpośrednio lub pośrednio wpływają-
cych na jakość życia osób w okresie późnej dorosło-
ści, do których należą:
1. Dobrostan fizyczny ( physical well being ):
— energia, działanie, funkcjonalność;
— seksualność;
— jakość opieki zdrowotnej;
— brak bólu;
— zachowanie zmysłów (np. słuch, wzrok);
— odpowiednia ilość czasu na wypoczynek i sen.
2. Dobrostan finansowy i materialny:
— niezależność finansowa;
— zabezpieczenie finansowe;
— przychody z różnych źródeł;
— posiadanie dóbr materialnych (np. mieszkanie,
samochód).
3. Dobrostan osobisty ( personal well-being ):
— zdrowie psychiczne;
— szczęście;
— samoocena;
— godność;
— tożsamość;
— ciągłość rozwoju;
— wygląd zewnętrzny/obraz siebie;
— pamięć;
— kontrola nad własnym życiem;
— niezależność;
— duchowość;
— brak stresu;
— miłość;
— edukacja;
— łatwość adaptacji;
— możliwość wyboru.
4. Dobrostan społeczny ( social well-being ):
— rodzina;
— przyjaźń;
— bogate życie towarzyskie;
— wsparcie społeczne.
5. Życiowa satysfakcja:
— reminiscencja;
— spełnienie;
— pełnia życia;
— kreatywność;
— pogoda ducha.
6. Cel życia ( purposeful well-being ):
— altruizm;
— zaangażowanie się, udział w życiu innych;
— produktywny, owocny proces starzenia się.
7. Dobrostan estetyczny ( aesthetic well-being ):
— czas wolny;
— zainteresowania, hobby;
— kontakt z muzyką, sztuką, literaturą.
8. Wesołość/radość ( joyfulness ):
— małe i duże przyjemności (jedzenie, podróże);
— uciecha, zabawa.
9. Dobrostan moralny ( moral wel-being ) — czyste
sumienie.
10. Radość życia — poczucie, że warto było żyć.
www.gp.viamedica.pl
169
62245323.006.png 62245323.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin