wprowadzenie cyfry 8.doc

(84 KB) Pobierz

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

 

 

Miejsce: Przedszkole nr 3 w Andrychowie

Oddział: integracyjny dzieci pięcio i sześcioletnich

Tematyka kompleksowa: Mieszkamy w Polsce. Andrychów moje miasto.

Temat zajęć: Zapoznanie z cyfrą 8 w oparciu o wiersz „Jakub Pędzelek”

Data: 31.01.2006

Prowadzące: mgr Ewa Majka

                      lic. Katarzyna Zątek (pedagog wspomagający)

 

CEL OGÓLNY: zapoznanie dzieci z graficznym zapisem liczby 8

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

DZIECKO SZEŚCIOLETNIE:

§         Klasyfikuje repliki malarskie w oparciu o różne cechy (kolor ram, wielkość obrazów, tematykę przedstawioną na obrazie)

§         Przelicza ilość obrazów sklasyfikowanych według jednej cechy, podpisuje zbiór odpowiednią cyfrą

§         Przelicza repliki w kolejności używając liczebników porządkowych

§         Rozpoznaje cyfrę 8 spośród innych

§         Rozwiązuje szyfrogram wykorzystujący cyfry i litery, z pomocą nauczyciela odczytuje hasło: To obrazy

§         Dorysowuje do dzbanków tyle pędzli, ile wskazuje cyfra na  każdym z nich

§         Układa działanie na dodawanie do ilustracji naklejając odpowiednie cyfry, znaki pod dzbankami , ustala wynik

DZIECKO PIĘCIOLETNIE:

§         Klasyfikuje repliki malarskie w oparciu o różne cechy (kolor ram, wielkość obrazów, tematykę przedstawioną na obrazie)

§         Przelicza ilość obrazów sklasyfikowanych według jednej cechy, podpisuje ich liczbę odpowiednią ilością kropek

§         Dorysowuje do wazonów  tyle pędzli, ile wskazuje ilość kropek na  każdym wazonie

§         Przelicza ile jest razem pędzli we wszystkich wazonach, rysuje odpowiednią ilość kropek

 

 

 

DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH:

Ø      Jacek, Paulina, Sylwia – cele dla nich są równorzędne z celami przyjętymi dla dzieci sześcioletnich

Ø      Justyna:

§  Klasyfikuje obrazy ze względu na kolor ram, wielkość

§  Przelicza w zakresie 8

§  Szyfrogram – układa kartoniki od najmniejszego do największego

§  Dokleja do wazonu  tyle pędzli, ile wskazuje ilość kropek na wazonie

 

METODY PRACY:

§         Słowna (rozmowa kierowana,)

§         Oglądowa (obserwacja)

§         Praktycznego działania – ćwiczenia praktyczne, karta pracy

§         Aktywizująca – ćw. Dennisona „leniwa ósemka”

 

FORMY PRACY:

§         Grupowa jednolita i niejednolita

§         Indywidualna

 

POMOCE DYDAKTYCZNE:

§         Tekst wiersza

§         Repliki malarskie: 7 portretów (4 duże, 1 średni, 2 małe);

              2 pejzaże (duży i mały)

              1 martwa natura (wszystkie repliki w ramkach w trzech kolorach)

§         Szablony cyfr od 1 do 8

§         Duży szablon z cyfrą 8

§         Trzy paski papieru na galerię

§         Obręcze

§         Szary papier z narysowaną buzia dziewczynki, czarny pisak

§         Szyfrogram dla każdego dziecka

§         Szyfrogram dla Justyny – kartoniki zróżnicowane pod względem wielkości

§         Karty pracy, cyfry, znaki matematyczne dla każdego dziecka

§         Karta praca dla Justyny z wyraźnym, dużym rysunkiem

 

 

 

 

 

 

 

Sytuacja edukacyjna

Czynności dzieci

Czynności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

1. Zaproszenie przed gazetkę

- na dywanie są chaotycznie rozmieszczone repliki malarskie. Obrazy maja różne kolory ram, są rożnej wielkości i ich temat jest inny.

Siedzą w kole przed gazetką

Siedzą w kole przed gazetką

2. Przeczytanie wiersza „Jakub Pędzelek”

- ustalenie w jaki sposób można pomóc malarzowi

-w jaki sposób należy uporządkować obrazy

- Słuchają wiersza

- ustalają, że trzeba pomóc malarzowi zrobić porządek z obrazami i je posegregować

- Słuchają wiersza

- ustalają, że trzeba pomóc malarzowi zrobić porządek z obrazami i je posegregować

 

3. Klasyfikowanie obrazów ze względu na:

- kolor ram

- wielkość

- tematykę obrazów

§  Po sklasyfikowaniu według jednej cechy przeliczanie liczby elementów w powstałych zbiorach, podpisywanie ich określoną cyfrą

- klasyfikują ze względu na podaną cechę

- przeliczają liczebność utworzonych w ten sposób zbiorów, podpisują je cyfrą

- dzieci pięcioletnie podpisują karteczkami z kropkami

- klasyfikują ze względu na podaną cechę

- przeliczają liczebność utworzonych w ten sposób zbiorów, podpisują je cyfrą

- Justyna wyszukuje obrazy z czerwonymi ramkami, przelicza ich ilość

4. Tworzenie galerii – ustalenie jednego kryterium według którego zostanie utworzona galeria, przeliczanie obrazów na galerii w kolejności (w galeriami być  8 obrazów)

- wyklaskiwanie nad głową liczby obrazów znajdujących się na pierwszej ścianie (I pas kartonu)

- wyklaskiwanie trzymając ręce przed sobą liczby obrazów na drugiej ścianie

- wyklaskiwanie o kolana liczby obrazów na trzeciej ścianie

- ustalają kryterium

- przypinają obrazy do poszczególnych pasków (półek)

- przeliczają obrazy w kolejności, podpisują cyframi, a pięciolatki kropkami

- klaszczą nad głową, trzymając ręce z przodu i o kolana tyle razy, ile wskazuje liczba obrazów na poszczególnej ścianie (pasku)

- ustalają kryterium

- przypinają obrazy do poszczególnych pasków (półek)

- przeliczają obrazy w kolejności, podpisują cyframi

- klaszczą nad głową, trzymając ręce z przodu i o kolana tyle razy, ile wskazuje liczba obrazów na poszczególnej ścianie (pasku)

5. Zabawa z liczbą osiem

Dzieci stoją w kręgu, mówią rymowankę podając sobie czarny pisak, kiedy rymowanka się kończy pisak nie jest przekazywany dalej, a dziecko, które je trzyma rysuje na twarzy dziewczynki jeden pieg i tak do ośmiu.

Czy znasz Gosię?

Naszą Gosię,

Która piegami na nosie.

Ma tych piegów chyba osiem!

 

Podział dzieci na dwie grupy: pięciolatki otrzymują karty pracy- dorysowywanie brakujących pędzli tak, aby ich liczba była zgodna z ilością kropek na wazonie

- mówią rymowankę podając sobie pisak w prawą stronę po kole. Kiedy rymowanka się kończy dziecko trzymające pisak rysuje jeden pieg na twarzy dziewczynki narysowanej na szarym arkuszu papieru

- przeliczenie ile piegów ma na twarzy dziewczynka

 

 

 

 

 

pięciolatki dorysowują pędzle tak, aby ich liczba była zgodna z liczba kropek narysowaną na dzbanku

-starają się aktywnie uczestniczyć w zabawie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Justyna- przelicza ilość kropek na dzbanku, przelicza ile jest pędzli w dzbanku, dokleja brakujące pędzle

6. Wprowadzenie cyfry 8

(tylko dzieci 6 – letnie)

- przeliczenie z ilu obrazów składa się galeria

- zapoznanie dzieci z wyglądem i kształtem liczby 8

- podpisanie obrazów na gazetce cyfrą 8

- przeliczają ilość obrazów w galerii (8)

- oglądają szablon cyfry 8

- podpisanie obrazu 8 w galerii cyfrą

 

- przeliczają ilość obrazów w galerii (8)

- oglądają szablon cyfry 8

- podpisanie obrazu 8 w galerii cyfrą

 

7. Kreślenie „leniwej ósemki” w powietrzu ręką, nogą

- ustalenie, że cyfrę 8 piszemy tak jakbyśmy rysowali leniwą ósemkę jak stoi

- kreślą leniwą ósemkę

- sześciolatki próbują kreślić cyfrę 8 w powietrzu

- kreślą leniwą ósemkę

- próbują kreślić cyfrę 8 w powietrzu (Jacek, Paulina, Sylwia)

8. Rozwiązywanie szyfrogramu

Układanie cyfr rosnąco, odczytanie hasła : To galeria

Praca indywidualna każdego dziecka

- otrzymują szyfrogram, układają cyfry w kolejności rosnącej, odwracają kartoniki, próbują odczytać hasło

 

otrzymują szyfrogram, układają cyfry w kolejności rosnącej, odwracają kartoniki, próbują odczytać hasło

 

9. Zabawa ruchowa

Na podłodze rozmieszczonych jest 5 obręczy podpisanych cyframi i kropkami.

 

- dzieci biegają przy dźwiękach tamburyna, kiedy nauczycielka przestaje grać słuchają ile razy zaklaszcze w ręce i ustawiają się przy kole, które ma odpowiednią cyfrę

- uczestniczą w zabawie

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin