bardzo obszerny skrypt.doc

(486 KB) Pobierz
Prawo administracyjne materialne

1.              Geneza i rozwój prawa administracyjnego oraz nauki prawa administracyjnego              4

1.1.              Geneza              4

1.2.              Rozwój              4

1.3.              Polska              5

1.4.              Poglądy na charakter i miejsce przepisów ustrojowych, materialnych i procesowych w obszarze prawa administracyjnego.              5

1.5.              Normy prawa pośrednio kształtujące sytuację prawną adresatów oraz normy bezpośrednio kształtujące sytuację prawną adresatów w prawie administracyjnym.              6

 

2.              Cechy prawa administracyjnego              6

2.1.              Prawo administracyjne jako prawo ochrony dobra wspólnego.              6

2.2.              Jako ius cogens              6

2.3.              Jako prawo powszechne              6

2.4.              Jako prawo, którego stosowanie, kontrola oraz przestrzeganie ma charakter niesporny              7

2.5.              Jako prawo obywatelskie              7

2.6.              Jako prawo sądowe              7

2.7.              Jako prawo dysponujące własną odpowiedzialnością w postaci egzekucji administracyjnej              8

2.8.              Jako prawo nie skodyfikowane              8

 

3.              Stosunek do innych gałęzi prawa              8

3.1.              Pojęcie ogólne              8

3.2.              Prawo konstytucyjne              8

3.3.              Prawo cywilne              9

3.4.              Prawo karne              9

3.5.              Prawo pracy              9

 

4.              Źródła prawa administracyjnego              10

4.1.              Pojęcie źródeł prawa i ich klasyfikacja              10

4.2.              Źródła prawa stanowione przez organy centralne              10

4.3.              Stanowienie prawa przez terenowe organy administracji publicznej              16

4.4.              Zakaz subdelegacji              18

4.5.              Promulgacja              18

4.6.              Przygotowywanie projektów              20

4.7.              Kontrola tworzenia prawa przez organy administracji publicznej              21

 

5.              Zagadnienie stosowania materialnego prawa administracyjnego (norm pośrednio kształtujących sytuację prawną adresatów).              22

5.1.              Pojęcie i etapy stosowania prawa              22

5.2.              Sprawa administracyjna, interes prawny oraz strona w procesie stosowania prawa administracyjnego              23

5.3.              Cechy decyzyjnego modelu stosowania prawa              23

5.4.              Zagadnienie uznania administracyjnego w procesie stosowania prawa              29

5.5.              Decyzja administracyjna, a akt administracyjny.              31

 

6.              Zagadnienie kontroli przestrzegania (materialnego) prawa administracyjnego (norm prawnych bezpośrednio kształtujących sytuację prawną adresatów).              32

6.1.              Pojęcie przestrzegania prawa              32

6.2.              Pojęcie kontroli przestrzegania prawa              33

6.3.              Charakterystyka cech i przebiegu kontroli przestrzegania pr. administracyjnego.              33

 

7.              Obowiązki i uprawnienia w prawie administracyjnym (materialnym)              34

8.              Sankcjonowanie norm prawa administracyjnego              35

8.1.              Środki egzekucji administracyjnej              35

8.2.              Sankcje karne              36

 

9.              Instytucja świadczeń publicznych (ciężarów publicznych)              37

10.              Instytucja obszaru specjalnego o szczególnym reżimie prawa administracyjnego.              38

10.1.              Przesłanki tworzenia obszarów specjalnych              38

10.2.              Istota szczególnego reżimu prawa administracyjnego obowiązującego na obszarze specjalnym              39

 

11.              Czynności ewidencyjne, rejestracyjne, w zakresie prawa administracyjnego              40

11.1.              Istota czynności ewidencyjnych              40

11.2.              Rodzaje ewidencji.              40

11.3.              Skutki wpisu do ewidencji.              41

11.4.              Odmowa wpisu do ewidencji.              41

 

12.              Wybrane regulacje pr. adm. materialnego w obowiązującym porządku prawnym              42

12.1.              Podstawowe instytucje gospodarki nieruchomościami – ograniczenie i pozbawienie praw do nieruchomości.              42


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prawo

administracyjne

materialne

 

1.    
Geneza i rozwój prawa administracyjnego oraz nauki prawa administracyjnego

1.1.    Geneza

-          podstawowa gałąź prawa, jak karne, cywline

-          młoda gałąź, chronologia

* Istnieje od 200 lat, od Rewolucji Francuskiej 1789

* Rewolucja ekonomiczna – właściciele wielkich latyfundiów, zaczynają tracić władzę na rzecz kapitalizmu

* Rewolucja Francuska – wywołana przez burżuazję, mieszczaństwo, nową grupę społeczną, która władzy nie miała

-          urzeczywistnienie koncepcji podziału władzy

* władza wcześniej skupiona w jednym ręku

* Monteskusz – „nie może być tak, żeby władza była skoncentrowana w jednym ręku, bo wtedy źle się w państwie dzieje, państwo zamienia się w tyranię. W związku z tym trzeba podzielić władzę pomiędzy trzy władze, równoważące i hamujące się wzajemnie oraz zdecentralizowane. Deglomeracja miała przynieść w zamyśle lepsze funkcjonowanie państwa.

-          prawo – reguły dwustronnie wiążące – organy państwa i obywateli

* wcześniej nie wiązały króla, tylko obywateli

* zmieniane jest przez z góry określone reguły

-          władza: ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza

wykonawcza = administracyjna (administrare – administrować)

ustawodawcza – tworzy prawo dla administracji i obywateli

kontrola sądowa władzy wykonawczej w jej funkcjonowaniu

 

władza

ustawodawcza



 

władza



wykonawcza

 

władza

sądownicza

 



 



 

 

 

-          Francuzi tworzą w 1801 specjalny system sądów, bo nie ufają sądom powszechnym

* sądy administracyjne – obywatele się skarżyli

* orzecznictwo – ważniejsze wyroki – wytyczające linie orzecznicze włączają do prawa

1.2.    Rozwój

XVIII/XIX w. – przekształcenie się państwa policyjnego w państwo konstytucyjne, administracji terytorialnej w administrację państwową.

XIX – powstało prawo administracyjne z prawami i obowiązkami po obu stronach

XIX połowa – zaczęła obowiązywać zasada związania ustawowego administracji

XIX druga połowa – powstały sądy administracyjne stojące na straży tej zasady

1.3.    Polska

1918 Niepodległość

1923 powstaje Najwyższy Trybunał Administracyjny

-          wtedy przede wszystkim było to prawo administracyjne materialne, tzn. prawo kształtujące sytuację prawną obywateli, określające co administracja może w stosunku do obywateli i co obywatele mogą oczekiwać od administracji

-          zagadnienia ustroju i organizacji nie należały to sfery prawa, lecz sfery polityki, reguły działania administracji miały charakter reguł wewnętrznego urzędowania

po II wojnie światowej

-          inny ustrój polityczny

-          nie było zasady 3-podziału władz, tylko jednolitości

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin