KORUPCJA W SŁUŻBIE ZDROWIA.pdf

(117 KB) Pobierz
informator_pacjent
WWW.SZPITAL.SWIDNICA.PL
Korupcja i co dalej...?
Regionalny Szpital Specjalistyczny
"LATAWIEC" 24/h
ul. Leśna 27-29
tel.: (074) 851 33 44
tel.: (074) 853 77 12
Świdnica 2009
1
399765144.002.png 399765144.003.png 399765144.004.png
Drodzy Państwo,
Problem korupcji w ochronie zdrowia jest zjawiskiem dotkliwie odczuwanym
zarówno przez pacjentów publicznej słuŜby zdrowia, jak i ich rodziny. Korupcja w
ochronie zdrowia to problem, nad którym nie moŜna przejść obojętnie, to patologia,
którą naleŜy napiętnować i zwalczać.
Przedstawiony Poradnik ma za zadanie przybliŜyć Państwu, czym jest korupcja
w ochronie zdrowia oraz w jakie środki ochrony prawo wyposaŜa pacjenta przy
zetknięciu z sytuacjami noszącymi znamiona korupcji. Poprzez wskazanie
przykładowych sytuacji opisujących zjawisko korupcji. Poradnik określa, co naleŜy
zrobić i do kogo się udać, aby móc skutecznie walczyć z korupcją.
Celem Poradnika jest równieŜ uświadomienie, iŜ korupcja jest przestępstwem
ściganym z urzędu, za które grozi odpowiedzialność karna.
Z korupcją moŜna i trzeba walczyć, zaś w walce z sytuacjami noszącymi znamiona
korupcji pacjent nie jest sam, wiele jednak zaleŜy właśnie od niego samego i od tego,
czy nie będzie obojętny i przełamie zmowę milczenia.
2
399765144.005.png
CZYM JEST KORUPCJA?
W Ŝyciu codziennym korupcja to oferowanie korzyści majątkowych w zamian za
„załatwienie” określonej sprawy, jak równieŜ wykorzystanie stanowiska słuŜbowego do
uzyskania prywatnych korzyści majątkowych, natomiast oszustwo to celowe wprowadzenie
innej osoby w błąd (lub nie wyprowadzenie jej z błędu) i następnie wykorzystanie tego do
osiągnięcia korzyści majątkowej.
W trakcie wdraŜania Systemu Przeciwdziałania ZagroŜeniom Korupcyjnym w SP
ZOZ w Świdnicy określono obszary, w których mogą potencjalnie występować zagroŜenia
korupcyjne, kategorie działań korupcyjnych oraz zasady postępowania z tymi działaniami.
Kategorie działań korupcyjnych
Û Łapownictwo np. otrzymanie korzyści majątkowej lub osobistej lub Ŝądanie
takiej korzyści za wykonanie usługi medycznej,
Û Płatna protekcja np. powoływanie się na wpływy w SP ZOZ i podjęcie się
pośrednictwa w załatwieniu lub przyśpieszeniu sprawy w zamian za korzyść
majątkową lub osobista,
GDZIE MOśESZ SPOTKAĆ SIĘ Z KORUPCJĄ ?
W ochronie zdrowia zjawisko korupcji moŜe pojawić się potencjalnie w wielu obszarach,
w tym moŜe mieć miejsce w kontaktach pacjentów (lub członków ich rodzin) z pracownikami
ochrony zdrowia – lekarzami, pielęgniarkami i połoŜnymi, diagnostami laboratoryjnymi,
i innymi osobami pracującymi w zakładach opieki zdrowotnej.
Często pacjent spotyka się z przypadkami korupcji juŜ w momencie pierwszej wizyty
u lekarza, czy teŜ przed przyjęciem do szpitala, a następnie takŜe w procesie leczenia na
oddziale szpitalnym.
Szczególnie trudne do wyeliminowania jest zjawisko, kiedy pod pozorem wyrazów
wdzięczności dochodzi do wręczania przez pacjentów wartościowych prezentów
(np. ekskluzywnych alkoholi), czy teŜ wręczania przeróŜnych świadczeń w naturze.
To nic innego jak jedna z form korupcji i nie naleŜy jej traktować jako „zwyczajowo”
przyjętej formy wyraŜenia podziękowania lub grzeczności.
Wśród pacjentów i członków ich rodzin powszechne jest przekonanie, Ŝe lekarzowi lub
pielęgniarce „naleŜy coś dać”. Wręczenie korzyści majątkowej ma zagwarantować lepszą
jakość i profesjonalizm udzielanego świadczenia opieki zdrowotnej, dołoŜenie troski
i staranności – mówiąc wprost – ma zapewnić przychylność i lepsze traktowanie ze strony
pracowników ochrony zdrowia.
3
PRZYKŁADY POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA ŁAPOWNICTWA
Û Lekarz Ŝąda od pacjenta opłaty (lub innych nienaleŜnych korzyści
majątkowych) za udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, skierowanie na
badania diagnostyczne lub wysokospecjalistyczne itp.
Û Pacjent wręcza nienaleŜne korzyści majątkowe (np. pieniądze) ordynatorowi
oddziału szpitalnego za obietnicę wykonania operacji lub zabiegu przez
konkretnego lekarza specjalistę.
Û Pacjent (lub członkowie jego rodziny) wręcza pielęgniarce lub połoŜnej
nienaleŜne korzyści majątkowe (łapówkę, prezenty) za bardziej „troskliwą i
staranną” opiekę.
Û Pacjent wręcza lekarzowi łapówkę za obietnicę przyspieszenia terminu
udzielenia specjalistycznego świadczenia opieki zdrowotnej, które nie było
uzasadnione względami medycznymi,
Û Pacjent wręcza pracownikowi administracji łapówkę za obietnicę szybszego
wydania Ŝądanych przez niego dokumentów.
JAK POWINIEN ZACHOWAĆ SIĘ PACJENT
Û NIE DAWAJ!
Û NIE PROPONUJ!
Û REAGUJ!
GDZIE ZGŁOSIĆ PRZYPADEK ZAISTNIENIA KORUPCJI?
Û Dyrektor SP ZOZ,
Û Koordynator ds. Antykorupcji,
Û Policja i prokuratura,
Û Samorządy zawodowe lekarzy i pielęgniarek i połoŜnych.
GDZIE SZUKAĆ POMOCNYCH INFORMACJI?
Poszukując pomocnych informacji, jak się zachować w przypadku zetknięcia się
z przypadkami korupcji w ochronie zdrowia, pacjenci mogą kierować pytania do róŜnych
instytucji działających na terenie całego kraju.
Wśród najwaŜniejszych naleŜy wymienić:
Û Biuro Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia (ul. Długa 38/40, 00-238 Warszawa,
tel. (022) 635-75-78, strona www.bpp.waw.pl );
W Biurze Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia działa ogólnopolska bezpłatna
infolinia: 0-800-190-590, czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9-21,
gdzie moŜna zgłaszać wszystkie przypadki korupcji;
Û Ministerstwo Zdrowia (ul. Miodowa 15, 00-952 Warszawa, tel. (022) 634-96-00,
faks: (022) 635-94-07, strona www.mz.gov.pl , e-mail: antykorupcja@mz.gov.pl );
4
Rzeczników Praw Pacjenta działających przy Centrali i Oddziałach Wojewódzkich
Narodowego Funduszu Zdrowia:
Û Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia (ul. Grójecka 186, 02-390 Warszawa,
rzecznikprawpacjenta@nfz.gov.pl , strona www.nfz.gov.pl );
Û Dolnośląski Oddział Wojewódzki NFZ (ul. Dawida 2, pokój 15, 50-525 Wrocław,
rzecznikpp@nfz-wroclaw.pl , tel. informacyjny (071) 94-88, poniedziałek-piątek,
w godzinach 8-16, strona www.nfz-wroclaw.pl ),
Û Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (ul. S. Batorego 5, 02-591
Warszawa, tel. (022) 621-20-20, strona www.mswia.gov.pl );
Û Centralne Biuro Antykorupcyjne (Al. Ujazdowskie 9, 00-583 Warszawa, tel. (022)
694-75-47, strona www.cba.gov.pl ) ;
Û Naczelna Izba Lekarska (ul. Sobieskiego 118, 00-764 Warszawa, tel. (022) 559-13-00,
strona www.nil.org.pl) ;
Û Naczelna Izba Pielęgniarek i PołoŜnych (Al. Ujazdowskie 22, 00-478 Warszawa,
tel. (022) 628-34-93, strona www.izbapiel.org.pl) ;
Û Krajowa Izba Diagnostów Laboratoryjnych (ul. Konopacka 4, 03-428 Warszawa,
tel. (022) 741-21-55, strona www.kidl.org.pl );
oraz organizacje pozarządowe zajmujące się szeroko rozumianą problematyką korupcji
w ochronie zdrowia:
Û Fundacja im. Stefana Batorego (ul. SapieŜyńska 10a, 00-215 Warszawa tel. (022)
536-02-00, strona www.batory.org.pl );
Û Helsińska Fundacja Praw Człowieka (ul. Zgoda 11, 00-018 Warszawa, tel. (022) 828-
10-08, strona www.hfhrpol.waw.pl );
Û Instytut Spraw Publicznych (ul. Szpitalna 5, 00-031 Warszawa, tel. (022) 556-42-60,
strona www.isp.org.pl );
Û Europejska Sieć do Spraw Oszustw i Korupcji w Ochronie Zdrowia (158 Avenue
de Tervueren 1150 Bruxelles Belgia, tel. 00-32-2739-7507, strona www.ehfcn.org );
Û Transparency International Polska (ul. Ordynacka 9, 00-364 Warszawa,
tel. (022) 828-92-43, strona www.transparency.pl );
Û Polski Odział Banku Światowego (ul. E. Plater 53, 00-113 Warszawa,
tel. (022) 520-80-00, strona www.worldbank.org.pl ).
5
399765144.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin