· MULTIDYSCYPLINARNY CHARAKTER LOGOPEDII
W teorii i praktyce, opiera się na dorobku wielu dziedzin nauki-medycyna, psychologia, pedagogika, lingwistyka, technika, fizyka, muzyka, wychowanie fizyczne,
Między wymienionymi naukami a logopedią istnieje wiele związków i zależności, właściwe ich zrozumienie pozwoli lepiej poznać problem, wystawić diagnozę i dobrać terapie
· LOGOPEDIA- DEFINICJA, ZADANIA,
Logopedia-/I. Styczek/- nauka o kształtowaniu mowy, usuwaniu wad, nauczaniu mowy gdy nie ma
Logopedia-( grec. )- ,,logos,,- słowo, ,,paideia,,- wychowanie
Polska logopedia rozwija się w oparciu o trzy koncepcje
-jako dział medyczny- E. Froschels- zaburzenia mowy
-w pedagogice specjalnej -M.E. Chwatcew, M.Sovak, L. Edelsberger – zaburzenia mowy, kształtowanie mowy osób głuchych i niedosłyszących, porozumiewanie się głuchoniewidomych,
-logopedia jako logopedia, L.Kaczmarek- mowa we wszystkich aspektach- embriologicznym, patologicznym, społecznym, artystycznym, proces mówienia i rozumienia, wypowiedzi słowne i pisane
ZADANIA LOGOPEDII-
-kształtowanie prawidłowej mowy u dzieci od najwcześniejszego momentu, dbanie o właściwą stymulacje w początkach rozwoju mowy, profilaktyka logopedyczna, / uświadamianie rodziców, instytucje dla dzieci/
- usuwanie wad i zaburzeń mowy, diagnozowanie i opracowywanie indywidualnych programów –logoterapia, logopedzi, logoterapeuci,
-dbanie o kulturę słowa-świetlice, domy kultury, uczelnie muzyczne, inne
-kształtowanie mowy u osób z problemami słuchu -surdologopedia, surdologopedzi
· ZADANIA LOGOPEDII WYCHOWAWCZEJ, KOREKCYJNEJ,
I ARTYSTYCZNEJ, SURDOLOGOPEDII,/ por. wyżej/
Wychowawcza-zapobieganie zaburzeniom mowy i głosu przez odpowiednie kształtowanie mowy u dzieci, związana z pedagogika opiekuńczo- wychowawczą, przedszkolną i specjalną
Korekcyjna- usuwanie zaburzeń mowy , głosu oraz pisania i czytania, związana z nauczaniem początkowym i pedagogika specjalną
Artystyczna- kształtowanie mowy jako podnoszenie kultury żywego słowa- potocznego, publicystycznego, i artystycznego, związana z pedagogiką kulturalno- oświatową
Surdologopedia-nauczanie mowy głuchych, niedosłyszących i głuchoniemych- związana głównie z pedagogiką specjalną `
· PRZEDMOIT LOGOPEDII-MOWA, MODEL MOWY,
SKŁADNIKI MOWY-JĘZYK, MÓWIENIE, TEKST, ROZUMIENIE, DEFINICJA,
Mowa to akt w procesie językowego porozumiewania się za pomocą słowa, którego istotą jest nadawanie dźwiękowe i odbiór słuchowy informacji, / K.Błachnio /
Mowa to dźwiękowe porozumiewanie się ludzi, jest procesem jednolitym , czynności nadawania mowy i czynności odbioru mowy oraz wytwór mówienia i rozumienia, tzn. tekst. / L. Kaczmarek /
Akt w procesie słownego porozumiewania się, uczestniczą jednocześnie min. 2osoby, nadawca i odbiorca. Osoba mówiąca - nadawca przekazuje informacje słuchaczowi-odbiorcy, który przyjmuje informację i poddaje gruntownej analizie, by zrozumieniu przekazać własna informację na interesujący temat- mowa w aspekcie społecznym
Akt w procesie porozumiewania się językowego słownego
Nà à àO
Porozumiewanie się językowe- rozmowa
Nà ààO
ßßß
Warunki porozumiewania się
Porozumiewanie się jest możliwe gdy rozmówcy znają ten sam język- kod, umieją mówić, odczuwają potrzebę pod jęcia rozmowy, ten sam temat, prawidłowo funkcjonujące narządy mowy,; jeśli brak któregokolwiek z warunków porozumiewanie będzie utrudnione, czasem niemożliwe
Mowa w aspekcie indywidualnym-proces charakteryzujący człowieka wchodzącego w układy i zależności społeczne, mowa to budowanie i odbiór wypowiedzi – tekstu na podstawie języka, składniki mowy – mówienie,
-wypowiedź
-rozumienie
-język
Mówienie-czynność wykonywana przez człowieka , powstaje wypowiedź – tekst słowny/ foniczny
[budowanie tekstu- wypowiedzi ]
Budowanie wypowiedzi to także – pisanie
- sygnalizowanie informacji
-myślenie à J.B.de Courtenay àcerebracja, myślenie dla mózgu
Cerebracja- organizowanie informacji w obszarach myślowych mózgu, tzw. myślowa konstrukcja wypowiedzi
Cerebracja zwerbalizowana- komunikatywna- organizowanie w obszarach myślowych mózgu człowieka informacji na podstawie posiadanej wiedzy i doświadczeń, informacja powstaje w wyniku właściwego doboru słów, powiązanych zasadami gramatycznymi
Cerebracja myślowa- akomunikatywna- wiem dla siebie, organizowanie w obszarach myślowych posiadanej wiedzy i doświadczeń, przy pomocy języka ; w informacje, ale bez zamiaru przekazania tej informacji,
Cerebracja operacyjna-uzewnętrzniona działaniem , organizowanie informacji w obszarach myślowych mózgu na podstawie posiadanej wiedzy doświadczeń , przy pomocy języka z jednoczesnym praktycznym wykorzystaniem tej informacji
Tekst, wypowiedź- indywidualny wytwór , posiadający substancję fonicznąàpłaszczyzna suprasegmentalna
Melodia
Akcent
Rytm
àpłaszczyzna segmentalna
Głoski
(odpowiedni układ głosek
pozwala na budowanie sylab i wyrazów)
rozumienia-odbiór wypowiedzi , możliwy gdy słuchacz słyszy naszą wypowiedź i zrozumie jej znaczenie, uświadomienie oparte jest na podstawowych procesach myślowych -analizie i syntezie słuchowej; rozumienie możliwe gdy rozmówcy znają ten sam kod porozumiewania się.
Język- wytwór społeczny, system dwuklasowy I-1.symbole samodzielne ( wyrazy i związki frazeologiczne)
2.symbole niesamodzielne (prozodemy, fonemy, morfemy )
II-układ zasad i reguł gramatycznych
Twór abstrakcyjny zmagazynowany w świadomości ludzi , tzw, magazyn wewnętrzny człowieka, wzbogacany w miarę zdobywania doświadczeń ,
jest też magazyn zewnętrzny języka –społeczny, tzn. wytwory dorobku kulturalnego
Język jest kodem- zespołem znaków którym posługuje się dana społeczność , musi go znać każdy z członków danej grupy;
jest zamkniętym zbiorem symboli prozodycznych-melodia, akcent, rytm,;
fonicznych- głoski, a w pisaniu- litery,
morficznych-fleksja
leksykalnych-słowa,
frazeologicznych-zwroty
oraz okładem zasad gramatycznych
język jest zjawiskiem społecznym, a czynność mówienia jest kategorią fizjologiczną i psychologiczną
Dokładna analiza wypowiedzi jednostki jest podstawą diagnozy logopedycznej
wg E.M.Minczakiewicz ,,Mowa, rozwój, zaburzenia, terapia,,
· ROLA JĘZYKOWEGO I POZAJĘZYKOWEGO POROZUMIEWANIA SIĘ W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
-językowe
-pozajęzykowe
Nieświadome popełnianie błędów i niewłaściwe odczytywanie, utrudnia a czasem uniemożliwia logopedzie nawiązanie optymalnego kontaktu z podopiecznym.
Kody pozajęzykowe stanowią podstawę kształtowania się mowy u zdrowego dziecka, stąd tez nazwa pierwszego etapu rozwoju mowy nazwany został przez L. Kaczmarka okresem melodii.
Kody pozajęzykowe sprawiają że wypowiedź staje się zrozumiała przez odbiorcę. Nabierają szczególnego znaczenia u osób z zaburzeniami mowy. Są maxymalnie wykorzystywane, i wykształcone- na zasadzie kompensacji.
· SPOSOBY POROZUMIEWANIA SIĘ
Kody -elementy językowe, lingwistyczny
-parajęzykowe-wypowiedzi nie są jednoznaczne, ten sam tekst może być pytaniem, lub stwierdzeniem,
Są bardzo pomocne w prawidłowym odczytywaniu znaczenia wypowiedzi, świadczą o uczuciach nadawców do odbiorcy, w zależności od np.intonacji
Składniki suprasegmentalne
–prozodyczne; muzyczne-elementy języka realizowane w żywym słowie przez melodie, akcent, rytm.
-- i paraprozodyczne
-niejęzykowe
Kod podstawowy
Kody składowe
aspekt
Językowy
Fonologiczny
Morfologiczny
leksykalny
Syntaktyczny
Stylistyczne
Społeczny- najważniejszy
Indywidualny
Kulturowy
Parajęzykowy
prozodyczny
paraprozodyczny
Intonacja
Ton głosu
Brzmienie
Tempo mówienia
Społeczny
Niejęzykowy
Mimiczny \ związane z ekspresja
Gestowy / ruchową
Zapachowy \ z odbiorem znaków
Dotykowy - przekazywanych
Wzrokowy / przez odbiorcę
Fizjologiczny-biologiczne stany organizmu, np. średnica źrenic, pocenie się
Aparacyjny-autoprezentacja, ubiór, fryzura,
Temporalny-określa czas trwania i synchronizacje aktów behawioralnych, częstość spojrzeń w oczy, strefa intymna, dotykanie osób bliskich i obcych,
Kontekstowy- określa jakie zachowania są dozwolone, jakie nie, i jak są odczytywane w różnych sytuacjach
Proksemiczny...
meloman17