PLAN WYNIKOWY FIZYKA ZSZ.doc

(138 KB) Pobierz
PLAN WYNIKOWY Z FIZYKI I ASTRONOMII DLA LICEUM PROFILOWANEGO NA 3 – LETNI CYKL KSZTAŁCENIA

PLAN WYNIKOWY Z FIZYKI I ASTRONOMII

DLA ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ NA 2 – LETNI CYKL KSZTAŁCENIA – 1 godz./tydzień x 38 tygodni x 2 lata = 76 GODZIN) – 2009/2010

Nauczyciel: MGR MARIA ORLIŃSKA

A. Melson – Program nauczania – Zasadnicze Szkoły Zawodowe                                                                                    NR PROGRAMU: DKOS – 500228/03

PODRĘCZNIK:

A. Melson                                           Fizyka 1 – Zasadnicza Szkoła Zawodowa (Wydawnictwo Szkolne PWN)                                                        Nr dopuszczenia: 23/04

A. Melson, G. Łęgocka                            Fizyka 2 – Zasadnicza Szkoła Zawodowa (Wydawnictwo Szkolne PWN)                                                        Nr dopuszczenia:

 

Cele edukacyjne:

1.       Świadomość praw rządzących mikro – i makroświatem oraz wynikająca z niej refleksja filozoficzno – przyrodnicza

2.       Dostrzeganie natury i struktury fizyki oraz astronomii, ich rozwoju i związku z innymi naukami przyrodniczymi

3.       przygotowanie do rozumnego odbioru i oceny informacji, a także odważnego podejmowania dyskusji i formułowania opinii

4.       rozumienie znaczenia fizyki dla techniki, medycyny, ekologii, jej związków z różnymi dziedzinami działalności ludzkiej oraz implikacji społecznych i możliwości kariery zawodowej

5.       zainteresowanie fizyką i astronomią

 

Zadania szkoły:

1.       Nauczanie fizyki w sposób kontekstowy – w oparciu o zagadnienia występujące w życiu codziennym, w przyrodzie, w technice

2.       Rozszerzenie wiedzy fizycznej ucznia w celu pogłębienia rozumienia nauki, jej możliwości i ograniczeń

3.       Ukazanie roli eksperymentu, obserwacji i teorii w poznawaniu przyrody. Zapoznanie uczniów z budowaniem modeli oraz ich rolą w objaśnianiu zjawisk i tworzeniu teorii

4.       Kształcenie umiejętności krytycznego korzystania ze źródeł informacji poprzez analizę treści dotyczących nauki, zawartych w prasie, radiu i telewizji

5.       Wdrażanie uczniów do samodzielnego formułowania wypowiedzi o zagadnieniach fizycznych i astronomicznych, prowadzenia dyskusji w sposób terminologicznie i merytorycznie poprawny oraz rozwiązywania prostych problemów fizycznych

6.       Pokazywanie znaczenia, możliwości i piękna fizyki

7.       inspirowanie dociekliwości i postawy badawczej uczniów

8.       stworzenie warunków do planowania i prowadzenia eksperymentów oraz analizy ich wyników

9.       Wykorzystywanie metod komputerowych do budowania modeli i analizy wyników doświadczeń

10.   Zapoznanie na wybranych przykładach z warsztatem pracy współczesnego fizyka

Osiągnięcia uczniów:

1.       Umiejętność obserwacji i opisywania zjawisk fizycznych i astronomicznych

2.       Umiejętność posługiwania się ze zrozumieniem wybranymi pojęciami fizycznymi

3.       Umiejętność wykorzystywania modeli do wyjaśniania zjawisk i procesów fizycznych oraz świadomości granic stosowalności wybranych modeli

4.       Umiejętność planowania i wykonywania doświadczeń fizycznych i prostych obserwacji astronomicznych, zapisywania i analizowania ich wyników

5.       Umiejętność sporządzania i interpretacji wykresów

6.       Umiejętność korzystania z praw i zasad fizyki do wyjaśniania wybranych zjawisk zachodzących w przyrodzie

7.       Umiejętność wykorzystywania wiedzy fizycznej do wyjaśniania zasad działania i bezpiecznego użytkowania wybranych urządzeń technicznych

8.       Umiejętność wskazania przykładów degradacji środowiska wynikającej z technicznej działalności człowieka oraz możliwych sposobów zapobiegania tej degradacji

9.       Ogólna znajomość prawidłowości przyrodniczych i metod ich poznawania

 

Temat

Typ lekcji

Realizacja treści

Zdobyte umiejętności

(wg podstawy programowej)

Liczba jednostek lekcyjnych

Uwagi

o realizacji

1. WIADOMOŚCI WSTĘPNE4 godz.

 

Lekcja organizacyjna

Wprowadzająco - porządkowa

Zapoznanie z przedmiotowym systemem oceniania

Zapoznanie z programem nauczania fizyki w Zasadniczej Szkole Zawodowej

 

1

 

Powtórzenie z matematyki

powtórzeniowa

Przekształcanie wzorów

Działania na wektorach

Układ odniesienia

Układ współrzędnych

 

1

 

Wielkości fizyczne i ich jednostki

wprowadzająca

Wielkość fizyczna skalarne i wektorowe

Jednostki układu SI

Umiejętność posługiwania się ze zrozumieniem wybranymi pojęciami fizycznymi

1

EU3

Proste pomiary

Wprowadzająco - ćwiczeniowa

Miernik i jego zakres

Pomiar

Umiejętność zapisywania i analizowania wyników doświadczeń

1

 

2. PRZYCZYNY I RODZAJE RUCHÓW – 11 godz.

 

Podstawowe  elementy ruchu

Wprowadzająco - ćwiczeniowa

Ruch, układ odniesienia, względność ruchu

Tor, droga

Prędkość

Umiejętność posługiwania się ze zrozumieniem wybranymi pojęciami fizycznymi

 

1

F3

Ruch ze stałą prędkością – czyli ruch jednostajny prostoliniowy

Wprowadzająco - ćwiczeniowa

Ruch jednostajny prostoliniowy

Prędkość średnia

Prędkość chwilowa

Umiejętność posługiwania się ze zrozumieniem wybranymi pojęciami fizycznymi

Umiejętność sporządzania i interpretacji wykresów

1

 

Ruch jednostajnie przyspieszony

Wprowadzająco - ćwiczeniowa

Ruch zmienny

Przyspieszenie,

Ruch przyspieszony,

Ruch jednostajnie zmienny

Umiejętność posługiwania się ze zrozumieniem wybranymi pojęciami fizycznymi

Umiejętność sporządzania i interpretacji wykresów

Umiejętność obserwacji i opisywania zjawisk fizycznych

1

 

Ruch jednostajnie opóźniony

Wprowadzająco - ćwiczeniowa

Opóźnienie

Ruch opóźniony

Umiejętność posługiwania się ze zrozumieniem wybranymi pojęciami fizycznymi

Umiejętność sporządzania i interpretacji wykresów

Umiejętność obserwacji i opisywania zjawisk fizycznych

1

 

Ruch ciał przy powierzchni Ziemi – czyli w jednorodnym polu grawitacyjnym

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin