PLAN WYNIKOWY Z FIZYKI I ASTRONOMII
DLA ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ NA 2 – LETNI CYKL KSZTAŁCENIA – 1 godz./tydzień x 38 tygodni x 2 lata = 76 GODZIN) – 2009/2010
Nauczyciel: MGR MARIA ORLIŃSKA
A. Melson – Program nauczania – Zasadnicze Szkoły Zawodowe NR PROGRAMU: DKOS – 5002 – 28/03
PODRĘCZNIK:
A. Melson Fizyka 1 – Zasadnicza Szkoła Zawodowa (Wydawnictwo Szkolne PWN) Nr dopuszczenia: 23/04
A. Melson, G. Łęgocka Fizyka 2 – Zasadnicza Szkoła Zawodowa (Wydawnictwo Szkolne PWN) Nr dopuszczenia:
Cele edukacyjne:
1. Świadomość praw rządzących mikro – i makroświatem oraz wynikająca z niej refleksja filozoficzno – przyrodnicza
2. Dostrzeganie natury i struktury fizyki oraz astronomii, ich rozwoju i związku z innymi naukami przyrodniczymi
3. przygotowanie do rozumnego odbioru i oceny informacji, a także odważnego podejmowania dyskusji i formułowania opinii
4. rozumienie znaczenia fizyki dla techniki, medycyny, ekologii, jej związków z różnymi dziedzinami działalności ludzkiej oraz implikacji społecznych i możliwości kariery zawodowej
5. zainteresowanie fizyką i astronomią
Zadania szkoły:
1. Nauczanie fizyki w sposób kontekstowy – w oparciu o zagadnienia występujące w życiu codziennym, w przyrodzie, w technice
2. Rozszerzenie wiedzy fizycznej ucznia w celu pogłębienia rozumienia nauki, jej możliwości i ograniczeń
3. Ukazanie roli eksperymentu, obserwacji i teorii w poznawaniu przyrody. Zapoznanie uczniów z budowaniem modeli oraz ich rolą w objaśnianiu zjawisk i tworzeniu teorii
4. Kształcenie umiejętności krytycznego korzystania ze źródeł informacji poprzez analizę treści dotyczących nauki, zawartych w prasie, radiu i telewizji
5. Wdrażanie uczniów do samodzielnego formułowania wypowiedzi o zagadnieniach fizycznych i astronomicznych, prowadzenia dyskusji w sposób terminologicznie i merytorycznie poprawny oraz rozwiązywania prostych problemów fizycznych
6. Pokazywanie znaczenia, możliwości i piękna fizyki
7. inspirowanie dociekliwości i postawy badawczej uczniów
8. stworzenie warunków do planowania i prowadzenia eksperymentów oraz analizy ich wyników
9. Wykorzystywanie metod komputerowych do budowania modeli i analizy wyników doświadczeń
10. Zapoznanie na wybranych przykładach z warsztatem pracy współczesnego fizyka
Osiągnięcia uczniów:
1. Umiejętność obserwacji i opisywania zjawisk fizycznych i astronomicznych
2. Umiejętność posługiwania się ze zrozumieniem wybranymi pojęciami fizycznymi
3. Umiejętność wykorzystywania modeli do wyjaśniania zjawisk i procesów fizycznych oraz świadomości granic stosowalności wybranych modeli
4. Umiejętność planowania i wykonywania doświadczeń fizycznych i prostych obserwacji astronomicznych, zapisywania i analizowania ich wyników
5. Umiejętność sporządzania i interpretacji wykresów
6. Umiejętność korzystania z praw i zasad fizyki do wyjaśniania wybranych zjawisk zachodzących w przyrodzie
7. Umiejętność wykorzystywania wiedzy fizycznej do wyjaśniania zasad działania i bezpiecznego użytkowania wybranych urządzeń technicznych
8. Umiejętność wskazania przykładów degradacji środowiska wynikającej z technicznej działalności człowieka oraz możliwych sposobów zapobiegania tej degradacji
9. Ogólna znajomość prawidłowości przyrodniczych i metod ich poznawania
Temat
Typ lekcji
Realizacja treści
Zdobyte umiejętności
(wg podstawy programowej)
Liczba jednostek lekcyjnych
Uwagi
o realizacji
1. WIADOMOŚCI WSTĘPNE – 4 godz.
Lekcja organizacyjna
Wprowadzająco - porządkowa
Zapoznanie z przedmiotowym systemem oceniania
Zapoznanie z programem nauczania fizyki w Zasadniczej Szkole Zawodowej
1
Powtórzenie z matematyki
powtórzeniowa
Przekształcanie wzorów
Działania na wektorach
Układ odniesienia
Układ współrzędnych
Wielkości fizyczne i ich jednostki
wprowadzająca
Wielkość fizyczna skalarne i wektorowe
Jednostki układu SI
Umiejętność posługiwania się ze zrozumieniem wybranymi pojęciami fizycznymi
EU3
Proste pomiary
Wprowadzająco - ćwiczeniowa
Miernik i jego zakres
Pomiar
Umiejętność zapisywania i analizowania wyników doświadczeń
2. PRZYCZYNY I RODZAJE RUCHÓW – 11 godz.
Podstawowe elementy ruchu
Ruch, układ odniesienia, względność ruchu
Tor, droga
Prędkość
F3
Ruch ze stałą prędkością – czyli ruch jednostajny prostoliniowy
Ruch jednostajny prostoliniowy
Prędkość średnia
Prędkość chwilowa
Umiejętność sporządzania i interpretacji wykresów
Ruch jednostajnie przyspieszony
Ruch zmienny
Przyspieszenie,
Ruch przyspieszony,
Ruch jednostajnie zmienny
Umiejętność obserwacji i opisywania zjawisk fizycznych
Ruch jednostajnie opóźniony
Opóźnienie
Ruch opóźniony
Ruch ciał przy powierzchni Ziemi – czyli w jednorodnym polu grawitacyjnym
Malina393