TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI PO SZKOLE PODSTAWOWEJ DLA UCZNIÓW KLASY I GIMNAZJUM.doc

(48 KB) Pobierz
TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI PO SZKOLE PODSTAWOWEJ DLA UCZNIÓW KLASY I GIMNAZJUM

TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI PO SZKOLE PODSTAWOWEJ DLA UCZNIÓW KLASY I GIMNAZJUM

 

LITERATURA

1.      Odpowiednio połącz:

„los się uśmiechnął”                                  porównanie

„łza duża jak kropla deszczu”                   epitet

„struny deszczu”                                       uosobienie

 

2.      Pojęcia wpisz do odpowiednich rubryk tabeli:

Podmiot liryczny, narrator, powieść, tekst z podziałem na role, tragedia, nowela, fraszka, fabuła, tekst główny i poboczny, wątek, podział na strofy, utwór przeznaczony do wystawiania na scenie

LIRYKA

EPIKA

DRAMAT

 

 

 

 

 

 

 

GRAMATYKA

1.      Określ osobę, liczbę, rodzaj i czas następujących czasowników:

śmiały się-.........................................................................................

nie znał-.............................................................................................

czytają-..............................................................................................

 

2.      Uzupełnij zdania czasownikami w trybie rozkazującym lub przypuszczającym.

A/ Nie ......................tak czasu, weź się do pracy! (marnować)

B/ Myślę, że czas ................................przyjemnie. (spędzić)

 

3.      Zamień zdanie ze strony czynnej na bierną:

Ania szybko posprzątała pokój.

.............................................................................................................................

 

4.      Odmień przez przypadki w l.poj. i l.mn.  rzeczownik książka, oddziel temat od końcówki.

....................................................              ......................................................

....................................................              ......................................................

....................................................              ......................................................

....................................................              ......................................................

....................................................              ......................................................

....................................................              ......................................................

....................................................              ......................................................

 

5.      Przestopniuj następujące przymiotniki:

ładny- ..............................................................................................

dobry- ..............................................................................................

 

6.      Od podanych przymiotników utwórz przysłówki:

gorący-......................zły-..............................szybki-....................................

 

7.      Zapisz słownie liczebniki w podanych niżej zdaniach:

Uzbierałam 50 ..............................złotych.

Rok liczy 365 ..........................................................................dni.

Sąsiadka ma 3 ..............................dzieci.

Często bawię się z jej 3 ...................................dzieci.

 

8.      W podanym zdaniu nazwij części mowy:

Dziewczynka uważnie obserwowała przez okno dwie pracowite pszczoły.

 

9.      W podanym zdaniu określ części zdania:

Małe dzieci radośnie śpiewały piosenki.

 

10.  Jakie znasz rodzaje zdań złożonych?

 

SŁOWNICTWO, FRAZEOLOGIA.

1.      Do podanych wyrazów dopisz wyrazy bliskoznaczne:

dom-..........................krzyczeć-........................góra-.................................

 

2.      Do podanych wyrazów dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym:

radość-......................zły-.................................kara-..................................

 

3.      Podkreśl wyrazy pokrewne:

domek, chata, domowy, stół, budynek, domownik, bezdomny

 

4.      Wpisz właściwe kolory:

Nie mam .......................pojęcia. Ogarnęła mnie ..................................rozpacz. Patrzę przez ....................................okulary. Myślę o .................................... migdałach.

 

5.      Wyjaśnij znaczenie następujących związków frazeologicznych:

A/ siedzieć jak mysz pod miotłą- ......................................................................................

B/ w gorącej wodzie kąpany- ............................................................................................

C/ trzymać język za zębami-..............................................................................................

D/ być w siódmym niebie-.................................................................................................

 

ORTOGRAFIA

Uzupełnij tekst:

Wielu problem_w dostarcza uczniom pisownia wyrazów z ó, u. Nasz zesp_ł klasowy podzielił się na dwie gr_py. Ka_da z nich p_ygotow_je ró_norodne ćwiczenia. Pilnie prac_ją nawet najwięk_e leni_szki. Pisownię tr_dnych wyraz_w będziemy równie_ ćwiczyć na zajęciach dodatkowych. Wsp_lnie p_ygotujemy du_y zestaw k_y_ówek, łamigł_wek i reb_sów. Wkr_tce cała klasa powt_rzy gł_wne reg_ły ortograficzne.

 

 

TWORZENIE WŁASNYCH TEKSTÓW

„Dziwne są przygody!”- opowiedz o jednej z nich.

 

 

 

 

 

 

CEL NAPISANIA TESTU:

 

Test dla uczniów klas I gimnazjum został opracowany po to, by zdiagnozować wiedzę uczniów z języka polskiego po szkole podstawowej. Pozwoli ustalić na jakim poziomie wiadomości i umiejętności znajduje się uczeń. Szybka diagnoza, ustalenie braków daje nauczycielowi możliwość nadrobienia pewnych niedociągnięć i pomocy uczniowi, który po pokonaniu przeszkód będzie mógł zdobywać wiedzę na poziomie gimnazjum.

 

ZAWARTOŚĆ TESTU

Test składa się z 5 części tematycznych:

I część- wiadomości z teorii literatury

II część- wiadomości z gramatyki

III część- wiadomości ze słownictwa, frazeologii

IV część- wiadomości z ortografii

V część- napisanie własnego tekstu

 

ZASADY PRZYZNAWANIA PUNKTÓW

Punktacja zadań:

I.                    Wiadomości z teorii literatury:

Zad.1-  0- 3 p.

Zad.2-  0- 3 p.

Max 6 p.

 

II.                 Wiadomości z gramatyki:

Zad.1-  0- 3 p.

Zad.2-  0- 2 p.

Zad.3-  0- 1 p.

Zad.4-  0- 2 p.

Zad.5-  0- 2 p.

Zad.6-  0- 3 p.

Zad.7-  0- 4 p.

Zad.8-  0- 8 p.

Zad.9-  0- 5 p.

Zad.10-  0- 1 p.

Max 31 p.

 

III.              Wiadomości ze słownictwa, frazeologii:

Zad.1-  0- 3 p.

Zad.2-  0- 3 p.

Zad.3-  0- 4 p.

Zad.4-  0- 4 p.

Zad.5-  0- 4 p.

Max 18 p.

 

IV.              Wiadomości z ortografii:

0-     10 p.

 

V.                 Napisanie własnego tekstu:

Kryteria oceny opowiadania

Zrozumienie tematu

·         Praca świadczy o zrozumieniu tematu

0- 1 p.

Charakterystyczne cechy formy wypowiedzi

·         Fabularyzowanie, przedstawienie przyczynowo- skutkowego toku zdarzeń

·         Twórcze i ciekawe prowadzenie narracji

0- 1

 

0- 1

 

Kompozycja

·         Trójdzielność wypowiedzi z zachowaniem właściwych proporcji

·         Spójność i logiczność

0- 1 

 

0- 1

                                                    

Poprawność językowa

·         Przestrzeganie poprawności językowej (składniowej, stylistycznej, leksykalnej, fleksyjnej, frazeologicznej); dopuszczalne

3 błędy językowe

0- 1

Ortografia i interpunkcja

·         Przestrzeganie reguł ortograficznych; dopuszczalne 3 błędy ortograficzne

·         Przestrzeganie poprawności interpunkcyjnej; dopuszczalne 3 błędy interpunkcyjne

0- 1

 

0- 1

Estetyka

·         Akapity, odstępy, marginesy, przejrzystość, czystość, czytelność pisma

0- 1

 

Max 9 p.

 

ZASADY OPRACOWANIA WYNIKÓW TESTU

 

1.      Nauczyciel podlicza uczniowi punkty osobno z każdej części tematycznej.

2.      Ilość uzyskanych punktów klasyfikuje ucznia do jednego z 5 poziomów.

3.      Poziomy punktowe przedstawiają się następująco:

·         Od 0 do 30% zdobytych punktów- poziom oceny niedostatecznej; uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności z minimum programowego.

·         Od 31 do 50% zdobytych punktów- poziom oceny dopuszczającej; uczeń ma braki w opanowaniu niezbędnego minimum programowego, ale nie przekreślają one możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy.

·         Od 51 do 75% zdobytych punktów- poziom oceny dostatecznej;

uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone w programie nauczania na poziomie, który nie przekracza wymagań minimalnych zawartych w programie.

·         Od 76 do 95% zdobytych punktów- poziom oceny dobrej;

Uczeń opanował wiadomości i umiejętności na poziomie przekraczającym wymagania minimalne zawarte w programie.

·         96-100% zdobytych punktów- poziom oceny bardzo dobrej; uczeń opanował cały zakres wiadomości i umiejętności.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin