Zabawa_w_czytanie_Glena_Domana.doc

(29 KB) Pobierz
Zabawa w czytanie Glena Domana

Zabawa w czytanie Glena Domana

Glen Doman traktuje naukę czytania jako element dziecięcej zabawy.

Jest zwolennikiem „domowej nauki czytania. W ten sposób nauka czytania nastę­puje w dłuższym czasie, ale jednocześnie uwzględnia indywidualne predyspozy­cje dziecka. Przyspieszenie lub spowolnienie tempa „zdobywania umiejętności czytania” jest uzależnione od samopoczucia dziecka i jego chęci do zabawy. Roz­łożenie nauki czytania w czasie oraz potraktowanie jej przez dziecko jako jeszcze jednego elementu zabawy, eliminuje większość negatywnych czynników występujących w klasycz­nych metodach nauki.

G. Doman twierdzi, że naukę czytania można rozpocząć z dzieckiem wkrót­ce po jego urodzeniu. Uważa, że istnieje ścisły związek między procesem kształtowania się pojęć a tech­niką czytania. Stąd sugeruje wprowadzenie swoistej stymulacji wielozmysłowej, która może się przyczynić do pełniejszego rozwoju dziecka. Radosna i pozbawiona stresu zabawa w czytanie nie tylko umożliwia dziecku nabycie umiejętności czytania, ale rozwija równocześnie jego kompetencje językowe.

Bardzo małe dzieci mogą i uczą się czytać słowa, zdania i dłuższe teksty dokładnie w ten sam sposób, w jaki uczą się rozumieć mówione słowa, zdania i wypowiedzi.

„Zabawa w czytanie” to wykorzystanie globalnej nauki czytania odpo­wiednio dobranych wyrazów z zachowaniem pewnej chronologii ich prezentacji w ściśle określony przez autora sposób. Zapamiętanie wyrazów,

a raczej ich zapi­su graficznego, nic sprawia dzieciom większych trudności, jeżeli rozumieją sens przeczytanego przez siebie wyrazu. Pomoce wykorzystywane w trakcie „zabawy w czytanie” wymagają wcześniej­szego przygotowania. Wielkość białych kartoników (lOcm x 60 cm) oraz wysokość napisanych liter danego słowa (8 cm) została ściśle określona, ze względu na ograniczenia wynikające z niedojrzałości wzrokowej percepcji dziecka poniżej piątego roku życia. litery powinny być wyraźne, barwa czerwona, ma ona lepiej przykuwać uwagę dziecka. Wyrazy wykorzystywane początkowo w zabawie należy pisać dużymi, czerwo­nymi literami, lecz ich kształt powinien przypominać czcionkę drukarską. Czer­wone litery są zamieniane stopniowo na czarne, a ich rozmiar powoli się zmniej­sza wraz z czasem trwania zabawy.

Autor zaleca przestrzeganie pewnych zasad: „Zabawa w czytanie” powinna być zawsze krótsza niż dziecięca ochota, by się w nią bawić. Należy też chwalić dziecko za każdy przejaw zainteresowa­nia. Dorosły uczestniczący w zabawie musi się tak samo dobrze bawić jak dziecko, ponieważ ono zawsze wyczuje, kiedy zabawa nie sprawia komuś przyjemności. Nauka czytania w „zabawie w czytanie” to kolejno po sobie następujące etapy, które są niezależne od wieku dziecka.

G. Doman wyróżnia pięć etapów.

·         Etap pierwszy to pojedyncze słowa. Program dla niemowlęcia, nazywany przez autora etapem zerowym, za­wiera wskazówki dotyczące stymulacji wzrokowej dziecka. Poprzedza on etap rozpoznawania pojedynczych słów

·         Etap drugi - wyrażenia dwuwyrazowe. Na początku wykorzystu­jemy do piętnastu słów. Powinno się uwzględniać stopniowanie trudności przy doborze słów wypisywanych na kartach oraz słownictwo znane dziecku, związane przede wszystkim z jego najbliższym otoczeniem.

·         Etap trzeci - dotyczy wpro­wadzenia pierwszych zdań.

·         Etap czwarty - rozbudowuje się wcześniej wy­korzystane zdania. W momencie wyjścia w zabawie poza sekwencję trzech słów, z których składało się zdanie proste, dodajemy powoli w znany dziecku „ciąg wyrazowy” nowe rzeczowniki i czasowniki.

·         Etap piąty to samodzielne czytanie przez dzieci książek.Pierwsza samodzielnie przeczytana książka musi spełniać określone kryteria: ogra­niczony, znany dziecku zasób słów; odpowiedni krój czcionki drukarskiej; tekst poprzedzony lub uzupełniony ilustracją. Inaczej zniechęci ona dziecko do podej­mowania w „zabawie w czytanie” samodzielnych prób dotyczących czytania dłuższych fragmentów tekstu.

Autor koncepcji „zabawy w czytanie” uważa, że naukę alfabetu można rozpocząć, gdy dziecko umie już dobrze czytać. Dopiero wtedy zrozumie ono konieczność istnienia pojedynczych liter, z których się składa alfabet.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin