wskazowki.doc

(85 KB) Pobierz
WSKAZÓWKI DLA POTENCJALNYCH AUTORÓW PROJEKTÓW WIELOSTRONNYCH

Wskazówki dla potencjalnych autorów projektów wielostronnych programu Socrates/Erasmus

 

 

 

 

Każdy projekt wielostronny powinien być odpowiedzią na konkretne potrzeby uczelni albo wydziałów. Aby określić cel i zakres projektu należy więc oprzeć się na analizie potrzeb potencjalnych partnerów projektu.

 

Poszukiwanie partnerów i ustalenie ich grona należy do uczelni, która inicjuje projekt i podejmuje się go koordynować.

 

Każdy projekt wielostronny powinien mieć poparcie władz danych jednostek dydaktycznych (wydział) gwarantujące wprowadzenie opracowanych zmian do oferty dydaktycznej/ programu studiów.

 

Cechy poprawnie przygotowanego projektu:

§         Zgodność z kryteriami formalnymi.

§         Zgodność z priorytetami określonymi na dany rok (w tzw. Ogłoszeniu o składaniu wniosków - Call for Proposals).

§         Jasno i konkretnie zdefiniowany cel (cele) projektu.

§         Dobrze zdefiniowana grupa odbiorców.

§         Postawiony cel (cele) projektu powinien być realny do osiągnięcia biorąc pod uwagę czas trwania, możliwości i  planowany budżet projektu (jasna i spójna ogólna koncepcja projektu oraz prawdopodobieństwo osiągnięcia zamierzonych celów w rozsądnym terminie).

§         Rzeczywiste zaangażowanie w prace projektu każdej z uczestniczących uczelni partnerskich (mające odzwierciedlenie w opisie projektu).

§         Klarowny sposób zarządzania pracami projektu (jasne zasady koordynacji - rola koordynatora, udział wszystkich instytucji partnerskich w procesie decyzyjnym,  odpowiedzialność za poszczególne działania wynikająca z opisu projektu).

§         Przedstawienie planu pracy na cały czas trwania projektu ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego roku jego realizacji.

§         Realność i rzetelność planowanego budżetu projektu

§         Przedstawienie planu działań podejmowanych w celu zapewnienia wewnętrznej kontroli postępów projektu (monitorowanie) i oceny jego efektów (ewaluacja).

 

Wpływ na ocenę projektu ma także:

§         przedstawienie doświadczenia uczestniczących uczelni/ innych instytucji oraz ich kadry oraz gdzie to właściwe, bazy technicznej (zdolność grupy partnerskiej projektu do osiągnięcia celów projektu);

§         przedstawienie dodatkowych korzyści dla instytucji partnerskich wynikających ze wspólnej pracy nad osiągnięciem celu projektu (wynikających z  połączenia ich specjalności/ wiedzy fachowej / wzajemnej komplementarności działań);

§         zaplanowanie zastosowania nowych technik komunikacyjnych i informatycznych – zastosowanie ich w sposób twórczy i efektywny w celu osiągnięcia zamierzeń projektu oraz praktycznego wykorzystania bądź rozpowszechniania osiągniętych wyników.


Wskazówki dotyczące przygotowania projektu typu Curriculum Development (CD) – na podstawie formularza wniosku (2004/05)

 

Prawidłowo, dobrze wypełniony formularz, zawierać powinien jasne, klarowne i zwięzłe informacje.

Wniosek dzieli się na następujące części:

 

1.     Podstawowe dane o projekcie (Identification)

 

§         tytuł

§         streszczenie projektu (Summary of the project, które będzie wykorzystywane w celach informacyjnych (np. w kompendium projektów):

Jasno określony cel/ cele oraz dziedzina,

                                                        grupa/y odbiorców,

                                                        główne działania

                                                        spodziewane rezultaty

§         Związek projektu z Deklaracją Polityki Europejskiej

jasno wykazać, w jaki sposób projekt łączy się i wspiera cele i priorytety uczelni koordynującej i – w miarę możności - uczelni partnerskich zawarte w ich DPE (jak wspiera ich politykę współpracy międzynarodowej).

§         Określenie czasu trwania projektu (2-3 lata) oraz języka korespondencji; najlepiej wybrać język najczęściej używany w kontaktach między partnerami projektu

 

§         Lista instytucji uczestniczących w projekcie – dane koordynatora i instytucji partnerskich

 

2.     Budżet

 

§         Zawiera m.in. następujące tabele: ogólna kalkulacja całkowitych kosztów projektu (pełne koszty realizacji projektu, wraz z „wkładem własnym” partnerów i dofinansowaniem z innych źródel, w tym z Socratesa), zestawienie planowanych środków z różnych źródeł, zestawienie wkładu własnego poszczególnych partnerów, planowane wydatki w ramach poszczególnych pozycji budżetowych (np. w ramach kategorii „wynagrodzenia” – staff costs).

§         Przed wypełnieniem tej części, należy zapoznać się dokładnie z „Administracyjno-finansowym podręcznikiem dla wnioskodawców projektów wielostronnych” (Administrative and Finacial Handbook for Applicants for Transnational Cooperation Projects, dostępny na stronie Technical Assistance Office, w „Documents”, „Renewal Curriculum Development Projects”).

§         Kalkulacja budżetu musi obejmować pełny planowany czas trwania projektu.

§         Budżet powinien być spójny z planem pracy przedstawionym w dalszej części wniosku.

§         Wszystkie kwoty muszą być podane w euro. Błędy w obliczeniach mogą wpłynąć negatywnie na ocenę wniosku.

Uwaga: fundusze przyznane z programu SOCRATES-Erasmus mogą pokryć maksymalnie do 75% realnych uprawnionych kosztów realizacji projektu.

 

 

 

 

 

3.     Oświadczenie (Declaration)

W tym miejscu oficjalny przedstawiciel uczelni koordynującej zaświadcza m.in. o prawdziwości podanych informacji oraz deklaruje zdolność swojej instytucji do finansowego i operacyjnego koordynowania projektu.

 

4.     Opis projektu

 

(1)  „Typologia” – określenie – za pomocą wybrania danej opcji – grup odbiorców, typu programu nauczania, czasu trwania projektu, i in.

 

(2)  Cele projektu

Tło-uzasadnienie zorganizowania kursu, potrzeby, jakie skłaniają uczelnie do jego zorganizowania (wyniki analizy potrzeb);

Cele; w jaki sposób sytuacja opisana powyżej zmieni się w wyniku realizacji projektu

W jaki sposób projekt nawiązuje do Procesu Bolońskiego.

Wskazanie innowacyjności proponowanych rozwiązań w poszczególnych krajach; Metody dydaktyczne promowane i stosowane w ramach projektu.

 

(3)  Przewidywane rezultaty (maks. 4 str.)

Ten punkt zawiera m.in. następujące zagadnienia:

Określenie

dziedzin/kierunków studiów objętych projektem,

efektów kształcenia i kompetencji, jakie będą nabyte przez uczestników nowego programu nauczania,

struktury nowego programu i warunków przyjmowania studentów

materiałów dydaktycznych i metodologii

zasad prowadzenia oceny studentów i egzaminów

Przedstawienie roli poszczególnych partnerów w przyszłej realizacji danego programu nauczania

Przedstawienie sposobu wdrożenia i akredytacji nowo wprowadzonego programu nauczania, zapewnienie trwałości rezultatów projektu

Wydawane dyplomy/ certyfikaty

Wykorzystanie technik kształcenia na odległość

 

Należy pamiętać, że w raporcie końcowym opracowany w projekcie program nauczania (pełny program studiów lub moduł europejski) powinien zostać opisany zgodnie z wymogami ECTS:

Kwalifikacje nabywane po ukończeniu danych studiów (lub modułu)

Warunki przyjmowania studentów

Cele kształcenia

Możliwość kontynuacji studiów po ukończeniu danego programu

Struktura programu nauczania (diagram z uwzględnieniem systemu punktowego, 60 punktów na rok)

Egzamin/sprawdzian końcowy (jeśli wymagany)

Zasady oceny studentów i egzaminów

Dane wydziałowego koordynatora ECTS (jeśli znane).

Opis poszczególnych przedmiotów (zgodnie ze schematem stosowanym w systemie ECTS).

 

(4)  Ewaluacja i rozpowszechnianie rezultatów projektu

Ocena samego projektu oraz jakości jego rezultatów;  przedstawienie metod/ działań, które zostaną podjęte w celu rozpowszechnienia rezultatów i doświadczeń.

 

 

(5)  Skład konsorcjum projektu i rola partnerów

fachowa wiedza i doświadczenie danej instytucji w danej dziedzinie, dot. też partnerów poza-akademickich; podanie danych nt. partnerów poza-akademickich; konkretne zadania każdej z instytucji; liczba osób zaangażowanych w realizację projektu z instytucji partnerskich i spoza oraz ich profil.

 

(6)  Plan działań

Planowane metody pracy i współpracy; zamierzenia dot. nawiązania kontaktów z innymi projektami/sieciami;

Sporządzeni planu pracy – podział działań na główne etapy, np. analiza potrzeb, przygotowanie nowych/ modernizowanych zajęć, zebranie materiałów, opracowanie merytoryczne zajęć, druk materiałów itd.) Dla każdego etapu: jakie działania zaplanowano; dla każdego działania:  jaki jest jego rezultat, którzy partnerzy zaangażowani, ile osób, termin, w jakim działanie zostanie zrealizowane.

 

(7)  Jak projekt (czyli planowane nowe/ modernizowane kursy/ zajęcia) przyczyni się do realizacji założeń „przekrojowej polityki” UE (np. promowanie równych szans kobiet i mężczyzn, osób niepełnosprawnych, promowanie nauki języków, promowanie stosowania nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacjnych itp.)

 

(8)  Związek projektu z priorytetami na dany rok

 

 

Wskazówki dotyczące przygotowania projektu „Kursu intensywnego” (IP) – na podstawie formularza wniosku (2004/05)

 

 

Prawidłowo, dobrze wypełniony formularz, zawierać powinien jasne, klarowne i zwięzłe informacje.

Wniosek dzieli się na następujące części:

 

1.     Podstawowe dane o projekcie (Identification)

 

§         tytuł

§         streszczenie projektu (Summary of the project, które będzie wykorzystywane w celach informacyjnych (np. w kompendium projektów):

Jasno określony cel/ cele oraz dziedzina,

                                                        grupa/y odbiorców,

                                                        główne działania

                                                        spodziewane rezultaty

§         Związek projektu z Deklaracją Polityki Europejskiej

jasno wykazać, w jaki sposób projekt łączy się i wspiera cele i priorytety uczelni koordynującej i – w miarę możności - uczelni partnerskich zawarte w ich DPE (jak wspiera ich politykę współpracy międzynarodowej).

§         Określenie czasu trwania projektu, czasu trwania i miejsca, gdzie będzie się odbywał kurs intensywny; wskazanie języka korespondencji; najlepiej wybrać język najczęściej używany w kontaktach między partnerami projektu

 

§         Lista instytucji uczestniczących w projekcie – dane koordynatora i instytucji partnerskich

 

 

 

2.     Budżet

 

a.      Zawiera m.in. następujące tabele: ogólna kalkulacja całkowitych kosztów projektu (pełne koszty realizacji projektu, wraz z „wkładem własnym” partnerów i dofinansowaniem z innych źródeł, w tym z Socratesa), zestawienie planowanych środków z różnych źródeł, specyfikacja wydatków dotyczących podróży i utrzymania).

b.      Przed wypełnieniem tej części, należy zapoznać się dokładnie z wyjaśnieniami dot. budżetu w aneksie do formularza.

c.      Kalkulacja budżetu musi obejmować pełny planowany czas trwania projektu.

d.      Budżet powinien być spójny z planem pracy przedstawionym w dalszej części wniosku.

e.      Wszystkie kwoty muszą być podane w euro. Błędy w obliczeniach mogą wpłynąć negatywnie na ocenę wniosku.

Uwaga: fundusze przyznane z programu SOCRATES-Erasmus mogą pokryć maksymalnie do 75% realnych uprawnionych kosztów realizacji projektu.

 

3.     Oświadczenie (Declaration)

 

W tym miejscu oficjalny przedstawiciel uczelni koordynującej zaświadcza m.in. o prawdziwości podanych informacji oraz deklaruje zdolność swojej instytucji do finansowego i operacyjnego koordynowania projektu.

 

4.     Opis projektu

 

 

(1)  „Typologia” – określenie – za pomocą wybrania danej opcji – grupy odbiorców kursu, nawiązania do „polityki przekrojowej” UE, użycie technologii Informacyjno-komunikacyjnych.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin