Matura - STAROŻYTNOŚĆ.pdf

(345 KB) Pobierz
Microsoft Word - Matura - STAROŻYTNOŚĆ
STAROŻYTNOŚĆ 
1. Ramy czasowe epoki 
      Antyk to epoka w dziejach cywilizacji grecko‐rzymskiej, obejmująca około 
1300 lat (trzynaście wieków). Za początek starożytności przyjmuje się przełom 
wieków IX i VIII   p.n.e., a więc czas, w którym żył i tworzył najwybitniejszy 
poeta  antyczny ‐ Homer.  Trudny  do  określenia  jest moment  końca  epoki 
starożytności, na ogół przyjmuje się, że antyk wygasa między IV a VI wiekiem 
naszej  ery.  Umowną  datą  jest  rok  476 ‐ zdobycie  Rzymu  przez  wojska 
germańskie  najemnego  wodza  Odoakra,  czyli  kres  Cesarstwa 
Zachodniorzymskiego. Wydarzenia, jakie miały miejsce po tej dacie zaliczane 
są już do średniowiecza. 
      Wydarzenia, które miały wpływ na kształtowanie tycz czasów: 
XIX – VII ( 2000 – ok. 800 ) p.n.e. 
założenie Asyrii 
ok. 1200 upadek Troi 
ok. 1000 królestwo Dawida i Salomona 
IX / VIII ( 850 – 700 ) p.n.e. 
776 pierwsza Olimpiada 
753 założenie Rzymu 
721 upadek królestwa Izraela 
VII / VI ( 700 – 500 ) p.n.e. 
612 upadek Niniwy 
510 Rzeczpospolita Rzymska 
V ( 500 – 400 ) p.n.e. 
demokracja ateńska 
492 – 449 wojny perskie 
     Literatura: 
IX / VIII ( 850 – 700 ) p.n.e. 
     Epika  :  Homer, rapsodowie, Hymn homerycki 
VII / VI ( 700 – 500 ) p.n.e. 
      Liryka  :  Symonides, Tyrtajos, Safona, Tespis, Heraklit 
V ( 500 – 400 ) p.n.e. 
       Dramat  :  Ajschlos, Sofokles, Eurypides, Sokrates 
III / II ( 300 – 100 ) p.n.e. 
       Epigramat  :  Kallimach, Teokryt, uczeni aleksandryjscy 
1
 
założenie Babilonu 
616435181.002.png
2. Filozofia 
   Główne szkoły i prądy filozoficzne stworzone zostały przez Greków w VI i V 
wieku p.n.e. 
1.  SOKRATES  (469‐399  p.n.e.),  filozof  grecki.  Nauczyciel  Platona.  Głosił 
absolutyzm  i  intelektualizm  etyczny.  Utożsamiał  dobro,  szczęście,  cnotę  z 
prawdą.  Jego  dewizą  było:  poznaj  samego  siebie.  Podkreślał świadomość 
własnej niewiedzy słowami:  wiem, że nic nie wiem. 
     Środkiem  poznania ‐ według  Sokratesa ‐ była metoda żywego  dialogu, 
zbijanie  fałszywych  argumentów  rozmówcy,  albo  pomoc  w  dochodzeniu 
dostępnej  człowiekowi  prawdy.  Ideałem  dla  Sokratesa  była  doskonałość 
osobista,  racjonalizm  i  intelektualizm  etyczny,  czyli utożsamianie  szczęścia, 
dobra i cnoty z wiedzą o tym, co dobre i złe. 
W 399 p.n.e. uznano, że Sokrates stał się przeciwnikiem ateńskiej demokracji. 
Został oskarżony o nieuznawanie państwowego  kultu  religijnego,  instytucji 
państwowych  i wpajanie młodzieży  rzekomo  szkodliwych poglądów. Został 
skazany na śmierć przez otrucie cykutą. 
2. PLATON (427‐347 p.n.e.), filozof grecki, uczeń Sokratesa, twórca pierwszego 
systemu  idealizmu  obiektywnego  zwanego  platonizmem.  Platon  uznawał 
dualizm świata: świat idei (idealny) ‐ niedostępny zmysłom i świat materialny. 
Najwyższą  funkcję  poznawczą miała  dusza  obdarzona  wrodzoną  wiedzą  o 
ideach. Najbardziej  znane pisma  filozoficzne:  "Uczta",  "Państwo",  "Prawa". 
(Na podstawie teorii idei zbudował swą teorię państwa idealnego.) 
3. ARYSTOTELES (384‐322 p.n.e.), filozof grecki uznawany za najwybitniejszego 
myśliciela  starożytności.  Jego  działalność  obejmowała  niemal  wszystkie 
dziedziny wiedzy. Założył szkołę filozoficzną w Atenach. Twierdził, że każda 
rzecz jest bytem stworzonym z materii i formy, kształtującej materię ‐ postawił 
tezę o zmienności bytu i wielości form ruchu. 
     Zapoczątkował  empiryczne  (doświadczalne)  metody  badań  przyro‐
doznawczych.  Stworzył  podstawy  rozwoju  nauk  przyrodniczych.  Był 
rzecznikiem  demokracji,  stworzył  naukę  o  państwie.  Zajmował  się 
zagadnieniami  etycznymi.  Był  twórcą  "Poetyki" ‐ znanej  rozprawy  o 
2
 
      W  latach  443  –  429  p.n.e.  nastąpił  rozwój  demokracji  ateńskiej   (  za 
panowania Peryklesa ). Najważniejszym organem władzy w państwie stało się 
Zgromadzenie Ludowe. Ustrój ten pozwalał wolnym obywatelom na udział w 
podejmowaniu  ważnych  decyzji  państwowych,  zajmowanie  stanowisk 
publicznych i krytykę osób sprawujących funkcje publiczne. 
 
616435181.003.png
literaturze,  prawach  rządzących  poszczególnymi  rodzajami  i  gatunkami 
literackimi. 
4.  Epikurejczycy ‐ Szkoła  filozoficzna  stworzona  przez  Epikura  (filozofa 
greckiego 341‐270 p.n.e.), który uznawał za cel życia rozważne dążenie do 
przyjemności i szczęścia.  EPIKUREIZM  ‐ radość życia, korzystanie z uciech i 
piękna świata; uwolnienie ciała od bólu i ducha od niepokoju. 
5. Stoicy ‐ Grecka szkoła filozoficzna założona przez Zenona z Kition (IV‐III w. 
p.n.e.).  Stoicy  zajmowali  się  głównie  problematyką  etyczną. Wysoko  cenili 
zachowanie wewnętrznego spokoju, hartu i opanowania. Od nazwy tej szkoły 
pochodzi przymiotnik "stoicki" (fraz. "stoicki spokój"). STOICYZM ‐ postawa 
życiowa  polegająca  na  zachowaniu  spokoju,  hartu  ducha  i  opanowania w 
trudnych sytuacjach (powinien znosić ze stoicyzmem niepowodzenia życiowe). 
 
Horacy „O co  poeta prosi Apollina” 
Jan Kochanowski – pieśni 
Leopold Staff „Kowal”, „Przedśpiew” 
 
3. Mit 
     MIT to opowieść o stałej treści zdarzeniowej, przekazująca wyobrażenia 
danej zbiorowości o świecie i człowieku; pierwotnie ustna, w formie zapisanej 
przechodziła w sferę fantastyki literackiej. 
     MITY  to  dawne  baśnie  i  opowieści  o  bóstwach  oraz  pół  legendarnych 
bohaterach, czyli herosach, także o życiu i wierzeniach starożytnych Greków i 
Rzymian. Bogactwo mitów wiąże się z antropomorficznym charakterem religii. 
Grecy bowiem wyobrażali sobie i przedstawiali bogów na podobieństwo ludzi, 
z  którymi  nieśmiertelni  wchodzili  często  w  związki.  Powszechny  był  kult 
herosów,  z  których  wielu  miało  być  potomkami  bogów,  dzięki  czemu 
przewyższało siłą, męstwem, odwagą czy mądrością zwykłych śmiertelników. 
      
       PODZIAŁ MITÓW:  
a) teogoniczne – poświęcone bogom i bóstwom; 
b) kosmogoniczne – mówią o powstaniu świata i zjawiskach występujących w 
przyrodzie; 
c) antropogeniczne – opowiadające losy ludzkie i ukazujące ich współudział w 
tworzeniu świata; 
d) genealogiczne – przedstawiające historię głośnych rodów, które odegrały 
znaczną rolę w starożytnym świecie; 
 
3
616435181.004.png
poznawcze – umożliwia interpretację zjawisk przyrody; 
światopoglądowe – podstawa wierzeń religijnych; 
sakralne – powiązanie z kultem bóstw i rytualnych obrzędów; 
uświadamiały odrębność i tożsamość danej społeczności; 
określały tradycje i obyczaje; 
 
Topos  – motyw wspólny ( np. Amor ) 
 
Archetyp  ‐ w mitach  utrwalone  zostały  pierwsze wzory  ludzkich  postaw  i 
zachowań,  np.  czułość  matki  (Demeter),  zbuntowanego  wobec  bogów 
społecznika (Prometeusz) czy marzyciela (Ikar). Nauka traktuje te pierwowzory 
jako  archetypy,  czyli  pradawne,  niezmienne  wyobrażenia,  które  tkwią  w 
świadomości zbiorowej każdej społeczności.  
 
Politeizm   –  wiara  w  wielu  bogów;  forma  religii  uznająca  istnienie  wielu 
bogów; wielobóstwo. 
 
4. Mity 
Stworzenie świata. 
     Na początku był  C h a o s . Któż zdoła powiedzieć dokładnie, co  to był 
Chaos? Niejedni widzieli w nim jakąś istotę boską, ale bez określonego kształ‐
tu. Inni ‐ a takich było więcej ‐ mówili, że to wielka otchłań, pełna siły twórczej 
i  boskich  nasieni,  jakby  jedna masa  nie  uporządkowana,  ciężka  i  ciemna, 
mieszanina ziemi, wody, ognia i powietrza. Z tej napełnionej otchłani, kryjącej 
w sobie wszystkie zarodki przyszłego świata, wyłoniły się dwa potężne bóstwa, 
pierwsza królewska para bogów:  U r a n o s    Niebo i  G a j a  ‐ Ziemia. Oni dali 
początek wielu pokoleniom bogów. 
     Z ich małżeńskiego związku wyszedł wielki ród  t y t a n ó w , wśród których 
najstarszy  był  O  k  e  a  n  o  s ,  bóg  potężnej  rzeki,  co  szerokim,  błękitnym 
kręgiem  opływa  całą  ziemię  dokoła. Młodszym  rodzeństwem  tytanów  byli 
kiklopowie   (cyklopi)  i  hekatonchejrowie  ‐ sturęcy.  Cyklopi,  potwornego 
wzrostu,  o  dzikim  wyglądzie,  mieli  jedno  oko  w środku  czoła,  a 
hekatonchejrowie o stu rękach przerażali swą siłą niezłomną. Uranos nie był 
zadowolony z tego potomstwa, które było szkaradne i okrutne. Wszyscy oni 
napełniali  go  strachem  i  odrazą.  Nie  spodziewając  się  po  nich  ani 
4
FUNKCJE MITÓW: 
tworzyły więzi społeczne; 
616435181.005.png
wdzięczności,  ani  poszanowania  swej  władzy  ojcowskiej,  strącił  ich  w 
bezdenne czeluści  T a r t a r u 
     Stamtąd nie było już powrotu. Tartar rozciągał się tak głęboko pod ziemią, 
jak wysoko ponad nią roztacza się niebo. Kowadło z brązu rzucone z wysokości 
nieba leciałoby dziewięć dni i dziewięć nocy, zanim dosięgłoby powierzchni 
ziemi. Podobnie długo, a może jeszcze dłużej wędrowałoby owo kowadło do 
głębin Tartaru, gdzie panuje noc potrójna. Ktoś, kto by tam wszedł, nie zdołał‐
by przez rok cały dojść do ostatecznych granic tego bezmiaru ciemności. Ów 
zabłąkany podróżny pielgrzymowałby bez przerwy, unoszony gwałtownym wi‐
chrem podziemnych huraganów. Wieść niesie, że gdzieś pośrodku tych stra‐
szliwych mroków stoi smutne dworzyszcze Nocy, otoczone nieprzeniknionymi 
chmurami. 
Gaja słyszała jęk potępionych tytanów dobywający się z przepastnych wnę‐
trzności ziemi. Znienawidziła wyrodnego ojca  i zaczęła knuć spisek przeciw 
jego władzy bezwzględnej. Namowom matki uległ najmłodszy z tytanów ‐  K r o 
n o s , dotychczas nie pozbawiony wolności. Uzbrojony w żelazny sierp, zaczaił 
się na Uranosa, okaleczył go haniebnie i strącił ze świetlistego tronu niebios. Z 
krwi, która wyciekła z rany powalonego boga, zrodziły się trzy straszne boginie 
zemsty,  E r y n i e , o włosach wężowych. Uranos, ukryty w błękitach nieba, 
zeszedł z widowni dziejów boskich. 
Razem z bogami rodził się świat. Nad ziemią, która jako ląd stały wydobyła 
się z chaosu, świeciło młode słońce, a z chmur spadały deszcze obfite. Pod‐
niosły się pierwsze lasy i ziemię przykryła wielka, szumiąca puszcza. Po nie‐
znanych wzgórzach błądziły rzadkie zwierzęta. Z wolna rzeczy zaczęły przybie‐
rać znajome kształty. Źródła znalazły swe groty, a jeziora wygodne kotliny; 
góry śnieżnym grzebieniem zarysowały się na jasnym niebie. Gwiazdy lśniły w 
ciemnych  przestworzach  nocy,  a  kiedy  one  bladły,  ptaki  wydzwaniały  ju‐
trzence swą pierwszą pieśń powitalną. 
Nad światem rządził  Kronos  wraz z małżonką  R e j ą . Był to władca ponury i 
podejrzliwy.  Większą  część  uwięzionych  braci  pozostawił  w  otchłaniach 
Tartaru. Zachował w pamięci klątwę ojca, który mu przepowiedział, że i jemu 
syn  odbierze  berło.  Każde  więc  dziecko,  które  powiła  Reja,  natychmiast 
połykał. W ten sposób pięcioro dzieci dostało się do potwornych wnętrzności 
tytana. Gdy urodziło się szóste dziecko, Reja podała Kronosowi kamień zawi‐
nięty w pieluszki. Kronos połknął kamień sądząc, że połyka syna. 
Tymczasem Reja zeszła na ziemię. Chciała umyć niemowlę, ale nigdzie nie 
mogła znaleźć źródełka. Pomodliła się do Gai i uderzyła berłem w skałę. Z 
twardego głazu wypłynął jasny strumień wody. Wykąpawszy małego nadała 
5
616435181.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin