Matura - STAROŻYTNOŚĆ.pdf
(
345 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Matura - STAROŻYTNOŚĆ
STAROŻYTNOŚĆ
1.
Ramy czasowe epoki
Antyk to epoka w dziejach cywilizacji grecko‐rzymskiej, obejmująca około
1300 lat (trzynaście wieków). Za początek starożytności przyjmuje się przełom
wieków IX i VIII
p.n.e., a więc czas, w którym żył i tworzył najwybitniejszy
poeta antyczny ‐ Homer. Trudny do określenia jest moment końca epoki
starożytności, na ogół przyjmuje się, że antyk wygasa między IV a VI wiekiem
naszej ery. Umowną datą jest rok 476 ‐ zdobycie Rzymu przez wojska
germańskie najemnego wodza Odoakra, czyli kres Cesarstwa
Zachodniorzymskiego. Wydarzenia, jakie miały miejsce po tej dacie zaliczane
są już do średniowiecza.
Wydarzenia, które miały wpływ na kształtowanie tycz czasów:
XIX – VII ( 2000 – ok. 800 ) p.n.e.
założenie Asyrii
ok. 1200 upadek Troi
ok. 1000 królestwo Dawida i Salomona
IX / VIII ( 850 – 700 ) p.n.e.
776 pierwsza Olimpiada
753 założenie Rzymu
721 upadek królestwa Izraela
VII / VI ( 700 – 500 ) p.n.e.
612 upadek Niniwy
510 Rzeczpospolita Rzymska
V ( 500 – 400 ) p.n.e.
demokracja ateńska
492 – 449 wojny perskie
Literatura:
IX / VIII ( 850 – 700 ) p.n.e.
Epika
: Homer, rapsodowie, Hymn homerycki
VII / VI ( 700 – 500 ) p.n.e.
Liryka
: Symonides, Tyrtajos, Safona, Tespis, Heraklit
V ( 500 – 400 ) p.n.e.
Dramat
: Ajschlos, Sofokles, Eurypides, Sokrates
III / II ( 300 – 100 ) p.n.e.
Epigramat
: Kallimach, Teokryt, uczeni aleksandryjscy
1
założenie Babilonu
2.
Filozofia
Główne szkoły i prądy filozoficzne stworzone zostały przez Greków w VI i V
wieku p.n.e.
1. SOKRATES (469‐399 p.n.e.), filozof grecki. Nauczyciel Platona. Głosił
absolutyzm i intelektualizm etyczny. Utożsamiał dobro, szczęście, cnotę z
prawdą. Jego dewizą było:
poznaj samego siebie.
Podkreślał świadomość
własnej niewiedzy słowami:
wiem, że nic nie wiem.
Środkiem poznania ‐ według Sokratesa ‐ była metoda żywego dialogu,
zbijanie fałszywych argumentów rozmówcy, albo pomoc w dochodzeniu
dostępnej człowiekowi prawdy. Ideałem dla Sokratesa była doskonałość
osobista, racjonalizm i intelektualizm etyczny, czyli utożsamianie szczęścia,
dobra i cnoty z wiedzą o tym, co dobre i złe.
W 399 p.n.e. uznano, że Sokrates stał się przeciwnikiem ateńskiej demokracji.
Został oskarżony o nieuznawanie państwowego kultu religijnego, instytucji
państwowych i wpajanie młodzieży rzekomo szkodliwych poglądów. Został
skazany na śmierć przez otrucie cykutą.
2. PLATON (427‐347 p.n.e.), filozof grecki, uczeń Sokratesa, twórca pierwszego
systemu idealizmu obiektywnego zwanego platonizmem. Platon uznawał
dualizm świata: świat idei (idealny) ‐ niedostępny zmysłom i świat materialny.
Najwyższą funkcję poznawczą miała dusza obdarzona wrodzoną wiedzą o
ideach. Najbardziej znane pisma filozoficzne: "Uczta", "Państwo", "Prawa".
(Na podstawie teorii idei zbudował swą teorię państwa idealnego.)
3. ARYSTOTELES (384‐322 p.n.e.), filozof grecki uznawany za najwybitniejszego
myśliciela starożytności. Jego działalność obejmowała niemal wszystkie
dziedziny wiedzy. Założył szkołę filozoficzną w Atenach. Twierdził, że każda
rzecz jest bytem stworzonym z materii i formy, kształtującej materię ‐ postawił
tezę o zmienności bytu i wielości form ruchu.
Zapoczątkował empiryczne (doświadczalne) metody badań przyro‐
doznawczych. Stworzył podstawy rozwoju nauk przyrodniczych. Był
rzecznikiem demokracji, stworzył naukę o państwie. Zajmował się
zagadnieniami etycznymi. Był twórcą "Poetyki" ‐ znanej rozprawy o
2
W latach 443 – 429 p.n.e. nastąpił rozwój
demokracji ateńskiej
( za
panowania Peryklesa ). Najważniejszym organem władzy w państwie stało się
Zgromadzenie Ludowe. Ustrój ten pozwalał wolnym obywatelom na udział w
podejmowaniu ważnych decyzji państwowych, zajmowanie stanowisk
publicznych i krytykę osób sprawujących funkcje publiczne.
literaturze, prawach rządzących poszczególnymi rodzajami i gatunkami
literackimi.
4. Epikurejczycy ‐ Szkoła filozoficzna stworzona przez Epikura (filozofa
greckiego 341‐270 p.n.e.), który uznawał za cel życia rozważne dążenie do
przyjemności i szczęścia.
EPIKUREIZM
‐ radość życia, korzystanie z uciech i
piękna świata; uwolnienie ciała od bólu i ducha od niepokoju.
5. Stoicy ‐ Grecka szkoła filozoficzna założona przez Zenona z Kition (IV‐III w.
p.n.e.). Stoicy zajmowali się głównie problematyką etyczną. Wysoko cenili
zachowanie wewnętrznego spokoju, hartu i opanowania. Od nazwy tej szkoły
pochodzi przymiotnik "stoicki" (fraz. "stoicki spokój"). STOICYZM ‐ postawa
życiowa polegająca na zachowaniu spokoju, hartu ducha i opanowania w
trudnych sytuacjach (powinien znosić ze stoicyzmem niepowodzenia życiowe).
Horacy „O co poeta prosi Apollina”
Jan Kochanowski – pieśni
Leopold Staff „Kowal”, „Przedśpiew”
3.
Mit
MIT to opowieść o stałej treści zdarzeniowej, przekazująca wyobrażenia
danej zbiorowości o świecie i człowieku; pierwotnie ustna, w formie zapisanej
przechodziła w sferę fantastyki literackiej.
MITY to dawne baśnie i opowieści o bóstwach oraz pół legendarnych
bohaterach, czyli herosach, także o życiu i wierzeniach starożytnych Greków i
Rzymian. Bogactwo mitów wiąże się z antropomorficznym charakterem religii.
Grecy bowiem wyobrażali sobie i przedstawiali bogów na podobieństwo ludzi,
z którymi nieśmiertelni wchodzili często w związki. Powszechny był kult
herosów, z których wielu miało być potomkami bogów, dzięki czemu
przewyższało siłą, męstwem, odwagą czy mądrością zwykłych śmiertelników.
PODZIAŁ MITÓW:
a)
teogoniczne – poświęcone bogom i bóstwom;
b)
kosmogoniczne – mówią o powstaniu świata i zjawiskach występujących w
przyrodzie;
c)
antropogeniczne – opowiadające losy ludzkie i ukazujące ich współudział w
tworzeniu świata;
d)
genealogiczne – przedstawiające historię głośnych rodów, które odegrały
znaczną rolę w starożytnym świecie;
3
poznawcze – umożliwia interpretację zjawisk przyrody;
światopoglądowe – podstawa wierzeń religijnych;
sakralne – powiązanie z kultem bóstw i rytualnych obrzędów;
uświadamiały odrębność i tożsamość danej społeczności;
określały tradycje i obyczaje;
Topos
– motyw wspólny ( np. Amor )
Archetyp
‐ w mitach utrwalone zostały pierwsze wzory ludzkich postaw i
zachowań, np. czułość matki (Demeter), zbuntowanego wobec bogów
społecznika (Prometeusz) czy marzyciela (Ikar). Nauka traktuje te pierwowzory
jako archetypy, czyli pradawne, niezmienne wyobrażenia, które tkwią w
świadomości zbiorowej każdej społeczności.
Politeizm
– wiara w wielu bogów; forma religii uznająca istnienie wielu
bogów; wielobóstwo.
4.
Mity
Stworzenie świata.
Na początku był
C h a o s
. Któż zdoła powiedzieć dokładnie, co to był
Chaos? Niejedni widzieli w nim jakąś istotę boską, ale bez określonego kształ‐
tu. Inni ‐ a takich było więcej ‐ mówili, że to wielka otchłań, pełna siły twórczej
i boskich nasieni, jakby jedna masa nie uporządkowana, ciężka i ciemna,
mieszanina ziemi, wody, ognia i powietrza. Z tej napełnionej otchłani, kryjącej
w sobie wszystkie zarodki przyszłego świata, wyłoniły się dwa potężne bóstwa,
pierwsza królewska para bogów:
U r a n o s
‐
Niebo i
G a j a
‐ Ziemia. Oni dali
początek wielu pokoleniom bogów.
Z ich małżeńskiego związku wyszedł wielki ród
t y t a n ó w
, wśród których
najstarszy był
O k e a n o s
, bóg potężnej rzeki, co szerokim, błękitnym
kręgiem opływa całą ziemię dokoła. Młodszym rodzeństwem tytanów byli
kiklopowie
(cyklopi) i
hekatonchejrowie
‐ sturęcy. Cyklopi, potwornego
wzrostu, o dzikim wyglądzie, mieli jedno oko w środku czoła, a
hekatonchejrowie o stu rękach przerażali swą siłą niezłomną. Uranos nie był
zadowolony z tego potomstwa, które było szkaradne i okrutne. Wszyscy oni
napełniali go strachem i odrazą. Nie spodziewając się po nich ani
4
FUNKCJE MITÓW:
tworzyły więzi społeczne;
wdzięczności, ani poszanowania swej władzy ojcowskiej, strącił ich w
bezdenne czeluści
T a r t a r u
.
Stamtąd nie było już powrotu. Tartar rozciągał się tak głęboko pod ziemią,
jak wysoko ponad nią roztacza się niebo. Kowadło z brązu rzucone z wysokości
nieba leciałoby dziewięć dni i dziewięć nocy, zanim dosięgłoby powierzchni
ziemi. Podobnie długo, a może jeszcze dłużej wędrowałoby owo kowadło do
głębin Tartaru, gdzie panuje noc potrójna. Ktoś, kto by tam wszedł, nie zdołał‐
by przez rok cały dojść do ostatecznych granic tego bezmiaru ciemności. Ów
zabłąkany podróżny pielgrzymowałby bez przerwy, unoszony gwałtownym wi‐
chrem podziemnych huraganów. Wieść niesie, że gdzieś pośrodku tych stra‐
szliwych mroków stoi smutne dworzyszcze Nocy, otoczone nieprzeniknionymi
chmurami.
Gaja słyszała jęk potępionych tytanów dobywający się z przepastnych wnę‐
trzności ziemi. Znienawidziła wyrodnego ojca i zaczęła knuć spisek przeciw
jego władzy bezwzględnej. Namowom matki uległ najmłodszy z tytanów ‐
K r o
n o s
, dotychczas nie pozbawiony wolności. Uzbrojony w żelazny sierp, zaczaił
się na Uranosa, okaleczył go haniebnie i strącił ze świetlistego tronu niebios. Z
krwi, która wyciekła z rany powalonego boga, zrodziły się trzy straszne boginie
zemsty,
E r y n i e
, o włosach wężowych. Uranos, ukryty w błękitach nieba,
zeszedł z widowni dziejów boskich.
Razem z bogami rodził się świat. Nad ziemią, która jako ląd stały wydobyła
się z chaosu, świeciło młode słońce, a z chmur spadały deszcze obfite. Pod‐
niosły się pierwsze lasy i ziemię przykryła wielka, szumiąca puszcza. Po nie‐
znanych wzgórzach błądziły rzadkie zwierzęta. Z wolna rzeczy zaczęły przybie‐
rać znajome kształty. Źródła znalazły swe groty, a jeziora wygodne kotliny;
góry śnieżnym grzebieniem zarysowały się na jasnym niebie. Gwiazdy lśniły w
ciemnych przestworzach nocy, a kiedy one bladły, ptaki wydzwaniały ju‐
trzence swą pierwszą pieśń powitalną.
Nad światem rządził
Kronos
wraz z małżonką
R e j ą
. Był to władca ponury i
podejrzliwy. Większą część uwięzionych braci pozostawił w otchłaniach
Tartaru. Zachował w pamięci klątwę ojca, który mu przepowiedział, że i jemu
syn odbierze berło. Każde więc dziecko, które powiła Reja, natychmiast
połykał. W ten sposób pięcioro dzieci dostało się do potwornych wnętrzności
tytana. Gdy urodziło się szóste dziecko, Reja podała Kronosowi kamień zawi‐
nięty w pieluszki. Kronos połknął kamień sądząc, że połyka syna.
Tymczasem Reja zeszła na ziemię. Chciała umyć niemowlę, ale nigdzie nie
mogła znaleźć źródełka. Pomodliła się do Gai i uderzyła berłem w skałę. Z
twardego głazu wypłynął jasny strumień wody. Wykąpawszy małego nadała
5
Plik z chomika:
kronos16
Inne pliki z tego folderu:
MATURA - Oświecenie.pdf
(322 KB)
MATURA - Barok.pdf
(358 KB)
MATURA - Romantyzm.pdf
(380 KB)
Matura - Renesans.pdf
(431 KB)
Matura - Średniowiecze.pdf
(363 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ◢◤ Gry paczkami
! IWONA 2 CRACK FULL VERSION DOŻYWOTNIA LICENCJA ZA FREE
##Konta Premium
_systemy os
■GRA- Scania Truck Driving Simulator 2012 PL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin