PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO –
OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE VII DZIECI 6 – LETNICH
NA MIESIĄC – STYCZEŃ – 2009 r.
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Żegnaj Stary Roku! Witaj Nowy Roku!
II TYDZIEŃ - Zimowa pogoda.
III TYDZIEŃ - Świętujemy Dzień Babci i Dziadka.
IV TYDZIEŃ - Kto pomoże zmarzniętym zwierzętom.
Opracowała :
Anna Szeremeta.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Żegnaj Stary Roku! Witaj Nowy Roku!
EDUKACJA UMYSŁOWA :
§ Słuchanie opowiadania L. Krzemienieckiej „ O Nowym Roku i młynarzu sylwestrze”. Rozumie znaczenie określeń: rok, pory roku, miesiąc, tydzień, dzień i wskazuje je w kalendarzu, dostrzega zależności dotyczące upływu czasu.
§ Oglądanie filmu pt. „N jak Nuta” – wprowadzenie litery n, N. Dziecko wśród innych liter rozpoznaję literę n, N, doskonali technikę czytania ze zrozumieniem w zakresie poznanych liter, tworzy z liter podpisy do obrazków.
§ Rozmowa z wykorzystaniem obrazków „ Cztery pory roku”. Opowiada o charakterystycznych cechach każdej z czterech pór roku, korzysta z alfabetu, wyciąga i analizuje wnioski na podstawie określonych cech, proponuje zabawy odpowiednie dla każdej z pór roku.
§ Słuchanie baśni „ O dwunastu miesiącach”. Tworzy z liter podpisy do obrazków, doskonali pamięć , kojarzy zdarzenia z upływającym czasem, pokazuje w kalendarzu miesiąc, tydzień, niedzielę.
§ Wprowadzenie cyfry 8 w oparciu o wiersz „Osiem nut”. Porządkuje, porównuje zbiory, przelicza zbiory według liczebności wzrastającej i malejącej w zakresie 8, określa miejsce liczby w zbiorze.
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 17 – uelastycznianie mięśni i zwiększanie ruchomości stawów.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr IX (wł.) metodą stretchingu. Kompensacja jednostronnego obciążenia mięśni i braku ruchu. Usuwanie napięcia nerwowo – mięśniowego.
§ Zabawy ruchowe:
- orientacyjno – porządkowa „Zegarek” – dziecko reaguje odpowiednim ruchem na podane tempo.
- z elem. Dennisona „Ziewanie na energię”, „Sowa”. Lepsze poznawanie swojego ciała, odreagowywanie negatywnych emocji.
- zabawa badawcza „Bańki mydlane”. Ćwiczenie oddechowe, odczuwanie radości z zabawy.
§ Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. Dostarczanie radości z możliwości relaksu na świeżym powietrzu. Wskazywanie zmian atmosferycznych typowych dla zimy.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Zabawa ruchowa z reakcją na tempo przy piosence pt. „Noworoczna piosenka”. Dziecko jest aktywne , spontaniczne, twórcze w realizacji zadań i zabaw. Potrafi zaśpiewać piosenkę pt. „Noworoczna piosenka”.
§ Zabawa twórcza z grą na instrumentach perkusyjnych - ćwiczenia słuchowe. Naśladuje za pomocą instrumentów perkusyjnych i za pomocą głosu różne typy zegarów, prawidłowo reaguje na zmiany tempa, odnajduje źródło dźwięku, kierując się słuchem.
§ Zabawy z piosenką „Śpiewanka gwiazdek”. Doświadczanie znaczenia pojęć „cicho”, „głośno” w muzyce i w ruchu. Rozpoznawanie zależności między graficznym zapisem i dźwiękami.
§ Ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe do piosenki „U zegarmistrza”. Ćwiczenia uwzględniające różnicę barwy i wysokości dźwięku. Określanie charakteru i analiza linii melodycznej nowej piosenki.
§ Zabawy rozwijające zmysły wg E. Wagner – „zabawy z folią” oraz wiersz „Niedokończona bajka”. Uważne słuchanie muzyki, przedstawianie i kojarzenie obrazów w wyobraźni, doskonalenie poczucia rytmu.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ Praca z książką „ABC …”cz. III str. 42, 46. utrwala nową literę. Czyta ze zrozumieniem, rozwiązuje rebus i przedstawia go w formie plastycznej.
§ Ćwiczenia grafomotoryczne – praca z książką s. 45 Dziecko rysuje zachowując rytm, kolor, wielkość. Doskonali sprawność manualną drobnych mięśni dłoni.
§ Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania – rysowanie po śladzie: szlaczków, pisanie liter, sylab.
§ Praca z zeszytem w linie – utrwalenie litery N, n. Kreśli w liniaturze wzór liter.
§ „12 miesięcy” – praca w grupach. Dziecko ćwiczy mięśnie obu rąk – precyzję ruchów podczas wykonywania rysunków do kalendarza.
Wyrazy do globalnego czytania: Nowy Rok, Stary Rok, wiosna, lato, jesień, zima, 12 miesięcy, dni tygodnia.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Zimowa pogoda.
§ Kaprysy pogody - zabawy dramowe. Wprowadzenie litery p, P na wyrazach podstawowych „palto”, „Patryk”. Dziecko zna sposoby chronienia się przed zimnym wiatrem, rozumie potrzebę ubierania się odpowiednio do pogody (korzysta z termometru zaokiennego z pomocą dorosłych bądź samodzielnie), wśród innych liter rozpoznaje litery: p, P, doskonali umiejętność czytania.
§ „Niemiła przygoda Sylwii” - zabawy pantomimiczne. Wzbogaca słownictwo czynne, poprzez coraz szerszy zakres skojarzeń. Potrafi przedstawić za pomocą gestu i mimiki określoną scenkę.
§ Zabawy ruchowe „Lewa – prawa”. Doskonali umiejętność określania u innych osób strony lewej i prawej, wykonuje działania na zbiorach liczbowych z zakresu dodawania i odejmowania bez używania znaków +, — próbuje samodzielnie tworzyć zadania tekstowe.
§ „Jaka to pora roku?” – rozwiązywanie zagadek o tematyce zimowej. Potrafi dopasować obrazki do rozwiązanych zagadek, oraz napisy do globalnego czytania. Potrafi zbudować modele i schematy wyrazów – prawidłowo dokonuje analizy i syntezy słuchowej.
§ „Zabawy na śniegu” – zabawa pantomimiczna. Rozwija wyobraźnię, plastykę ciała, doskonali umiejętności odczytywania komunikatów niewerbalnych.
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 18 – potrafi współdziałać z innymi.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr IX (wł.) (powt.) metodą stretchingu. Kompensacja jednostronnego obciążenia mięśni i braku ruchu. Usuwanie napięcia nerwowo – mięśniowego.
- z elem rzutu „Kto wyżej rzuci” – uzyskuje umiejętność płynnego ruchu „zamach – rzut”;
- z elem. równowagi „Marsz z przeszkodami”. Potrafi zachować równowagę w utrudnionych warunkach w życiu codziennym.
- rymowanka przytulanka „Bajeczka” wg M. Bogdanowicz. Komunikuje się przez dotyk.
§ Słuchanie piosenki „Zdrowym być” recytacja tekstu ze zmianami tempa, dynamiki, rejestrów i nastroju, recytacja wiersza według metody C. Orffa.
§ Zabawy z piosenką - sprawnie wykonuje ćwiczenia mięśni narządów mowy, potrafi regulować natężenie głosu, próbuje śpiewać piosenkę pt. „Zdrowa piosenka”.
§ Ćwiczenia słuchowo – muzyczne do tekstu nowej piosenki. Potrafi recytować treść wiersza ze zmianami w dynamice, tempie, artykulacji, rejestrze, nastroju itp.
§ Słuchanie piosenek pt. „Zimowa wyliczanka”, „W karnawale”, „Śniegowa samba”. Akompaniuje za pomocą instrumentów perkusyjnych i niekonwencjonalnych.
§ Doświadczenia z lusterkiem. Wie, na czym polega zjawisko odbicia świetlnego (zajączki); umie korzystać ze szkła powiększającego, lupy w odpowiednich sytuacjach.
§ Praca z książką „ABC…sześciolatka” cz.III str. 27-32. Ćwiczenia utrwalające litery P, p, S, s. czyta ze zrozumieniem, doskonali słuch fonematyczny, pisze po śladzie.
§ Ćwiczenia grafomotoryczne z kartą pracy wg M. Pietkun. Kreśli linie faliste i proste po wyznaczonym śladzie, zamalowuje kredkami poszczególne fragmenty obrazka. Ćwiczy precyzję ruchów ręki wiodącej.
§ Wyklejanie szablonu literki „P” elementami konfetti. Wycina dziurkaczem elementy i nakleja tworząc szablon nowo poznanej litery.
Wyrazy do globalnego czytania: bałwan, narty, sanki, deser, palto, Patryk
...
Lolinda