Zeszyt Dzielmy7 - Samoocena i ocena kolezenska.pdf

(974 KB) Pobierz
ZESZYT 7 GIT
Ocenianiekształtujące:
Dzielmysiętym,cowiemy!
Dzielmysiętym,cowiemy!
Zeszyt siódmy:
Ocena koleżeńska i samoocena
Ocenianiekształtujące:
Ocenianiekształtujące:
571989145.001.png
Autorzy:
Agnieszka Arkusińska
Katarzyna Mitka
Ewa Borgosz
Mirosława Motyka
Aleksandra Cupok
Inga Opas
Bernadetta Czerkawska
Małgorzata Osińska
Krystyna Dudak
Małgorzata Ostrowska
Justyna Franczak
Jacek Pasierb
Joanna Hytroś
Jarosław Pietrzak
Izabela Jaskółka-Turek
Laura Piotrowska
Irena Karolczyk-Warcok
Barbara Rakicka
Anna Kępińska
Joanna Soćko
Ewa Kurek
Anna Staszak
Indira Lachowicz
Janina Stojak
Gabriela Ledachowicz
Danuta Sterna
Agata Ligęza
Magdalena Swat-Pawlicka
Ewa Mazepa
Anna Szczypkowska
Ewa Mazur
Barbara Uniwersał
Hanna Mąka
Halina Zając
Monika Michaluk
Pod redakcją:
Danuty Sterny, Elwinii Modzelewskiej - Buławickiej
Zeszyt siódmy z cyklu Dzielmy się tym, co wiemy.
2
Ocena koleżeńska
i samoocena
Ocenę koleżeńską i samoocenę wprowadzamy do pracy stosunkowo późno,
dlatego nie zawsze mamy czas, aby odkryć płynące z nich korzyści. Zeszyt ten,
siódmy z serii, zawiera wypowiedzi praktyków oceniania kształtującego, którzy
opisują własne doświadczenia związane z tymi elementami i podkreślają
konieczność ich stosowania.
W praktyce szkolnej uczniowie mają szansę oceniać swoich kolegów
i koleżanki, nie zawsze jednak jest to zgodne z ideą oceniania kształtującego.
Trzeba pamiętać, że ocena koleżeńska i samoocena nie mają nic wspólnego
z oceną sumującą – służą one doskonaleniu informacji zwrotnej. Nauczyciel
nie zawsze musi jej udzielać, właściwie przygotowani uczniowie mogą
go w tym wyręczyć. Wprowadzenie oceny koleżeńskiej i samooceny pozwoli
nam lepiej poznać naszych uczniów. Zrealizujemy ważne cele wychowawcze
i dzięki temu lepiej przygotujemy uczniów do dorosłego życia.
3
Spis treści:
I. Brak obiektywizmu oceny koleżeńskiej i samooceny ........................................................... 5
II. Nauczyciele nie rozumieją celu oceny koleżeńskiej i samooceny .......................................... 8
III. Jak nauczyć uczniów oceny koleżeńskiej i samooceny? ....................................................... 11
IV. Czasochłonność oceny koleżeńskiej i samooceny. ................................................................ 15
V. Uczniowie nie ufają ocenie koleżeńskiej i samoocenie ........................................................ 19
VI. Ocena koleżeńska i samoocena a poziom uczniów ............................................................... 21
VII. Czy uczeń może dokonać prawidłowej oceny koleżeńskiej, samooceny i udzielić IZ? ........ 24
VIII. Prawidłowa ocena koleżeńska i samoocena – przebieg i techniki ...................................... 27
4
I. Brak obiektywizmu oceny koleżeńskiej
i samooceny
Podstawowym zarzutem wobec oceny koleżeńskiej i samooceny jest brak
obiektywizmu. Nauczyciele podkreślają, że uczniowie, oceniając innych,
zawsze kierują się sympatiami i antypatiami, więc odwoływanie się do ich
opinii to tylko strata czasu. Oczywiście, zarzuty te nie są bezpodstawne –
wynikają z długoletniej praktyki szkolnej. Już nieraz przecież nauczyciele,
chcąc np. wystawić uczniom ocenę z zachowania, próbowali sprawdzać
tę metodę na godzinach wychowawczych.
Co oznaczy ocena obiektywna? – pyta Anna Szczypkowska. – Czy my, dorośli
wykształceni nauczyciele, w swojej ocenie zawsze jesteśmy obiektywni?
Wydaje się, że mając to na uwadze, zbyt często zapominamy, jak ważnym
elementem edukacji młodego człowieka jest nauczenie go oceniania.
Przecież w dużych firmach i korporacjach pracownik musi dokonać oceny
swojej pracy, a nadzorujący pracę zespołu powinien tak oceniać swoich
podwładnych, aby motywować ich do pracy. Rodzą się pytania: Jak być
rzetelnym? Czy warto być uczciwym? Jak oceniać, aby kolega się nie obraził?
Jak traktować ocenę kolegi, aby nasze wzajemne relacje były dobre?
To pytania, które powinny pojawić się w rozmowie z uczniem, gdy mamy
zamiar wprowadzić ocenę koleżeńską i samoocenę.
Podważanie obiektywizmu samooceny i oceny koleżeńskiej wynika między
innymi z całkowitego braku zaufania wobec uczniów. Joanna Hytroś
podkreśla: To wielkie zadanie dla nauczyciela, aby nauczyć dzieci
właściwego podejścia do wyzwania, jakim jest samoocena i ocena
koleżeńska.
571989145.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin