Moje zalety i wady - Przebieg lekcji
I WprowadzenieNauczyciel prosi uczniów aby wspólnie podzielili się refleksjami, jakie nasunęły się wam przypisaniu pracy domowej i co dało wam jej wykonanie?
II Część właściwaProwadzący proponuje wykonanie ćwiczenia.1. Klasa zostaje podzielona na grupy. Uczniowie po odliczeniu do sześciu na hasło nauczyciela"jedynki", "dwójki", "trójki" itp. tworzą grupy.2. Gdy uczniowie są już podzieleni, prowadzący rozdaje karty ćwiczeń "Moje wady i zalety", prosząc o ich wypełnienie przy równoczesnym podkreśleniu, że więcej uwagi należy poświęcićrubryce – zalety. Gdyby niektórzy uczniowie mieli trudności z wypełnieniem tej rubryki, należypoprosić kolegów z grupy o pomoc.3. Po wypełnieniu kart uczestnicy przekazują sobie kartki zgodnie z ruchem zegara. Na każdejdopisują zalety i wady kolegów, przy czym liczba wad nie może być większa niż liczba zalet. Na koniec kartki wracają do właścicieli.4. W grupach uczniowie dzielą się z kolegami swoimi odczuciami.5. Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów o powrót do kręgu i omawia z nimi ćwiczenie.
· Co było trudne w tym ćwiczeniu?
· Czy łatwiej było wymienić swoje wady czy zalety?
· Czy koledzy pomogli wam zwrócić uwagę na nie dostrzegane do tej pory przez was cechy waszej osobowości?
· Jaka wagę przywiązujecie do swoich zalet i wad; w jakim stopniu cenicie swoje zalety; w jakim nie akceptujecie swoich wad?
III ZakończenieKomentarz nauczyciela.
Rzetelna wiedza o sobie pomaga sensownie kierować własnym życiem. Orientacja w swoichpotrzebach, aspiracjach i możliwościach pozwala pełniej realizować życiowe cele. Jeśli znamysiebie, swoje słabości i mocne strony, lepiej rozumiemy problemy i skuteczniej pokonujemyprzeciwności losu.Na zakończenie zajęć nauczyciel prosi o wypełnienie kwestionariusza samooceny.Rundka podsumowująca zajęcia.Każdy z uczniów po kolei dokańcza rozpoczęte przez prowadzącego zdanie:"Na dzisiejszym spotkaniu zaskoczyło mnie, że
Karta "Moje wady i zalety"
Moje wady
Moje zalety
Kwestionariusz do badania samooceny
INSTRUKCJA
Masz przed sobą listę przymiotników określających różne cechy Twojej osobowości. Przeczytaj je uważnie i zastanów się, w jakim stopniu cechy te występują u Ciebie. Stopień nasilenia danej cechy zaznacz krzyżykiem.
Lp.
Cechy ujemne
W stopniu wysokim
W stopniu średnim
W stopniu małym
Wcale tak nie jest
1
Jestem leniwy
2
Jestem niedbały
3
Jestem niesystematyczny
4
Jestem niesamodzielny
5
Jestem niezgrabny
6
Jestem chory
7
Jestem niezdarny
8
Jestem złośliwy
beata7922