Diagnoza i plan leczenia (2).doc

(47 KB) Pobierz
Diagnoza i plan leczenia

Diagnoza i plan leczenia

 

Po zajęciach student powinien umieć po zebraniu wywiadu lekarskiego i badaniu klinicznym pacjentki:

1.      Stworzyć listę problemów klinicznych

2.      Postawić rozpoznanie wstępne uwzględniając diagnostykę różnicową

3.      Uwzględnić w planie leczenia sytuację socjo-ekonomiczną pacjentki

4.      Stworzyć plan leczenia, zawierający

- badania laboratoryjne i diagnostyczne

- leczenie

- edukację pacjentki

- dalsze postępowanie

 

 

 

 

I.                 Diagnoza

 

1.      Związek między wywiadem i badaniem klinicznym a diagnozą jest złożony

 

·         Dane z wywiadu i badania pozwalają na przeprowadzenie diagnostyki różnicowej (stawianie hipotez)

Przykład:

Pacjentka l. 32,G2P2,zgłasza się do kliniki z powodu przewlekłego bólu brzucha i miednicy. Ból jest przerywany o średnim nasileniu, pogarsza się przy leżeniu na lewym boku, nie  promieniuje, pojawia się w różnym czasie w czasie cyklu miesiączkowego. W wywiadzie appendectomia z powodu rozlanego wyrostka robaczkowego. W badaniu widoczna mała blizna w p. Mc Burneya, żywa perystaltyka. Brzuch tkliwy przy badaniu, szczególnie w podbrzuszu, nie wyczuwa się żadnych zmian guzowatych. Badanie ginekologiczne-norma

Diagnostyka różnicowa:

- przewlekły ból miednicy mniejszej (PID)- nie bo nie ma innych danych(gorączka, ból przy bad. ginekologicznym)

- zrosty w miednicy mniejszej- tak, appendectomia w wywiadzie, związek bólu z leżeniem a nie z cyklem miesiączkowym

- ból okołoowulacyjny- nie, bo w całym cyklu

- podkręcająca się  torbiel jajnika- nie ma potwierdzenia w bad. USG

- ból psychosomatyczny- nie można wykluczyć, ale po wykluczeniu innych przyczyn

 

·         Rozpoznanie wstępne ukierunkowuje sposób myślenia przy zbieraniu wywiadu i przy badaniu

Przykład:

Jw.

Rozpoznanie wstępne- zrosty w miednicy mniejszej

Wywiad: pytanie o charakter bólu, związek z cyklem miesiączkowym

Badanie: umiejscowienie bólu, objawy otrzewnowe?,wyczuwalne zmiany patologiczne?,

 

·         Należy uwzględnić wiek i płeć pacjentki

- inne prawdopodobieństwo zachorowania dla pacjentek w różnym wieku (różny szczyt zapadalności na daną chorobę w różnym wieku)

- inny obraz choroby

·         Trafne rozpoznanie ostateczne zostaje w dokumentacji chorej na całe życie

·         Należy zachować „otwarty umysł” by nie postawić przedwcześnie rozpoznania ostatecznego

·         Przy sporadycznych/ przypadkowych spotkaniach pacjentki z lekarzem stawianie rozpoznań nie powinno mieć miejsca

 

2.      Utwórz listę problemów klinicznych:

·         Wypunktuj każdy problem kliniczny osobno

·         Uzasadnij rozpoznanie wstępne poprzez podsumowanie:

 

- odpowiednich objawów

- współtowarzyszących czynników ryzyka/ chorób

- danych uzyskanych w badaniu lekarskim

- wyników laboratoryjnych

 

·         Odnotuj dane nie przystające do rozpoznania i przeprowadzić diagnostykę różnicową

·         Rozważ połączenie problemów/ objawów w syndromy

Przykład 1.

34-letnia pacjentka, nie rodziła, próbuje zajść w ciążę od 3 lat. Skarży się na bóle w miednicy mniejszej od kilku lat i ciężką dyspareunię. W badaniu wyczuwa się tkliwe, guzkowato zmienione sklepienie, macica w tyłozgięciu, poza tym bz. W lewych przydatkach guz. USG- zmiana lewych przydatków śr. 6 cm z gęstą zawartością. Podwyższony poziom Ca 125

 

Problemy kliniczne:

- bezpłodność

- przewlekły ból miednicy

- dyspareunia

Rozpoznanie wstępne: endometrioza

Uzasadnienie:

- objawy: bezpłodność, ból przy współżyciu, przewlekły ból miednicy

- dane w badaniu lekarskim: guz jajnika, ból przy badaniu, guzkowato zmienione sklepienie pochwy, tyłozgięta macica(zrosty?)

- wyniki laboratoryjne: ↑ Ca 125

Dane nie przystające do obrazu: ↑ Ca 125

Diagnostyka różnicowa:

- torbiel łagodna jajnika, podkręcającą się

- rak jajnika

 

 

 

 

3.      Rozważ wpływ sytuacji ekonomicznej, socjalnej i zdrowotnej na stygmatyzację (przyczepienie ‘przywieszki’)

- pacjentce

- rodzinie/ partnerowi pacjentki

(choroby genetyczne, dziedziczenie np. ch .Huntingtona, BRCA)

(choroby przenoszone drogą płciową)

 

4.      Zleć  badania diagnostyczne w logicznej kolejności

Przykład:

28 letnia pacjentka G VI P 1, zgłasza się do poradni po wykonaniu domowego testu ciążowego, który wyszedł dodatni. Ostatnia miesiączka 40 dni temu. Normalnie 28 dniowe cykle, miesiączki trwające 3-4 dni. Pierwszy poród przedwczesny w 17 rż. Kolejne ciąże- 3 poronienia i 1 ciąża pozamaciczna. Wywiad ogólny bz z wyjątkiem zakażenia chlamydia ok. 16-17 rż , była leczona. Które z badań zlecisz jako pierwsze?

A. β hCG

B. test potrójny (AFP, estriol, β hCG)

C.. przeciwciała antyfosfolipidowe

D. poziom przeciwciał w kierunku Chlamydia

E. Przezpochwowe USG

Rozwiązanie:

Odp E.

Uzasadnienie: Ciąza ektopowa w wywiadzie- zwiększa ryzyko kolejnej  ciąży pozamacicznej, trzeba sprawdzić czy tak nie jest!Potwierdzic obecność ciąży wewnątrzmacicznej.  W nastepnej kolejności można wykonać badanie β hCG jako potwierdzenie wyniku trzymanego przez pacjentkę w domu. Test potrójny- za wcześnie. Można rozważyć po 16 hbd. Przeciwciała antyfosfolipidowe – później na potwierdzenie przyczyn poprzednich niepowodzeń położniczych. Przeciwciała w kierunku Chlamydia niepotrzebne: na pewno są obecne (dane z wywiadu).

 

5.      Uwzględnij pomoc konsultantów/ specjalistów jeśli widzisz taką  konieczność

6.      Przekaż informacje na temat rozpoznania odpowiednim instytucjom/ urzędom statystycznym w sytuacjach, w których wymaga tego prawo lub przepisy epidemiologiczne

- podejrzenie wykorzystania seksualnego u nieletnich

- choroby przenoszone drogą płciową

- zakażenia wewnątrzszpitalne

- choroby nowotworowe (pokazać na zajęciach kartę nowotworową do statystyk)

Uwaga!  Poinformuj pacjentkę o konieczności takiego zgłoszenia

 

 

 

II.                 PLAN LECZENIA

 

1.      Zadbaj o ciągłość leczenia ( prawidłowe relacje lekarz-pacjent)

2.      Zaproponuj schemat leczenia

- znając uzasadnienie do podjęcia danego leczenia

- przekazując zalecenia w przystępny/ zrozumiały dla pacjentki sposób

3. Wybierz schemat leczenia rozważając potencjalne ryzyko i korzyści

4. Weź pod uwagę, że na przebieg leczenia i zastosowanie się pacjentki do zaleceń mają wpływ:

- koszty leczenia

- złożoność terapii

- osobiste zdanie/ doświadczenie pacjentki (uwzględnij je!)

5 .Uwzględnij poziom wykształcenia pacjentki

6. Rozważ wpływ leczenia na jakość życia pacjentki

7. Zaplanuj dalszy nadzór nad pacjentką

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin