1. Potrzeba – stan braku czegoś i dążenie do zaspokojenia tego braku
2. Źródła potrzeb:- organizm człowieka ( oddychanie, jedzenie )- środowisko przyrodnicze ( ochrona przed chłodem )- duchowe właściwości człowieka ( kultura, nauka )- życie gospodarcze
3. Cechy potrzeb:- są obiektywne- są nieograniczone pod względem rodzajów- są ograniczone w swej pojemności w danym czasie ( w miarę zaspokajanie maleje intensywność ich odczuwania )- są substytucyjne- są komplementarne- mają charakter społeczny i są zmienne historyczne ( zmieniają się w czasie i przestrzeni pod wpływem uwarunkowań społecznych i historycznych )
4. Rodzaje potrzeb:- pierwotne ( podstawowe, biologiczne ), wtórne ( wyższe )- materialne i niematerialne- indywidualne i społeczne ( zbiorowe )- potencjalne ( nieujawnione ) i efektywne ( ujawnione )- jednorazowe i powtarzalne
5. Substytucja – możliwość zastąpienie jednego dobra drugim ( na przykład ryby i mięso )
6. Komplementarność – występowanie dóbr uzupełniających się ( samochód i paliwo )
7. Dobra – środki zaspokajania potrzeb
8. Dobra wolne – istnieją w przyrodzie w formie gotowej i nieograniczonej ( np. woda, powietrze )
9. Dobra gospodarcze - produkty będące efektem działalności gospodarczej człowieka
10. Dobra konsumpcyjne – dobra mogące zaspokoić potrzeby gospodarcze w sposób bezpośredni ( pieczywo, mięso )
11. Dobra produkcyjne – dobra gospodarcze służące do wytworzenia innych dóbr ( maszyny, budynki )
12. Dobra publiczne – dobra wytwarzane i używane przez duże grupy ludzi ( ulice, parki, komunikacja )
13. Dobra normalne – popyt konsumenta na to dobro wzrasta wraz ze wzrostem dochodu przy niezmiennej cenie dobra
14. Dobra podrzędne – przy stałej cenie wraz ze wzrostem dochodu konsumenta popyt na to dobro maleje
15. Produkcja – celowa działalność przekształcająca czynniki wytwórcze w dobra ekonomiczne ( produkty i usługi )
16. Wymiana – całokształt aktów kupna-sprzedaży produktów i usług
17. Konsumpcja – spożycie, ostateczny cel produkcji
18. Zasoby ludzkie – ludzie wraz z ich umiejętnościami
19. Zasoby naturalne – dobra dane przez naturę, dzielą się na odnawialne i nieodnawialne
20. Problem rzadkości – zapotrzebowanie ludzi na dobra przewyższa możliwości wyprodukowania tych dóbr
21. Koszt alternatywny – koszt utraconych korzyści z innego zastosowania posiadanych środków
22. Krzywa możliwości produkcyjnych – krzywa ilustrująca różne kombinacje dwóch produktów które mogą być wytworzone przy maksymalnym wykorzystaniu dostępnych zasobów
23. Wzrost gospodarczy – przesunięcie w górę granicy możliwości produkcyjnych. ( możliwy dzięki zwiększeniu ilości zasobów przy wykorzystaniu tej samej technologii, lub zwiększeniu ilości dostępnych zasobów )
24. Koszty i korzyści marginalne – zmiana produkcji lub konsumpcji o jednostkę ( koszt – spadek, korzyść - wzrost )
25. Zasada malejących korzyści marginalnych – wraz ze wzrostem konsumpcji korzyści marginalne maleją.
26. Zasada rosnących kosztów marginalnych – wraz ze wzrostem konsumpcji zmniejszają się koszty marginalne i koszty całkowite
27. Maksymalizacja korzyści – dążność do jak największej różnicy między korzyściami całkowitymi i kosztami całkowitymi
28. Rynek – miejsce w którym następuje wolna wymiana towarów pomiędzy sprzedawcami i nabywcami dóbr i usług
29. Konkurencja – rywalizacja pomiędzy producentami mająca na celu najefektywniejsze dostarczenie dóbr i usług
30. Czynniki produkcji – zasoby jakie oferują gospodarstwa domowe przedsiębiorstwom
31. Popyt – relacja między ceną danego dobra lub usługi a ich ilością którą konsumenci chcą i mogą nabyć w określonym czasie
32. Podaż – relacja między ilością dobra jaką producenci skłonni byli by wyprodukować a ceną
33. Cena – pieniężny ekwiwalent jednostki towaru
34. Cena nominalna – liczba jednostek pieniężnych wymienianych na jednostkę towaru
35. Wielkość popytu – ilość towaru jaką którą nabywcy chcą i mogą po określonej cenie zakupić w danym czasie
36. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny maleje popyt. Spadek ceny powoduje wzrost popytu
37. Wielkość podaży – ilość towaru jaką producenci są w stanie zaoferować w określonej cenie w danym czasie.
38. Prawo podaży – wraz ze wzrostem ceny rośnie podaż. Spadek ceny powoduje spadek podaży.
39. Cena równowagi rynkowej – cena przy której równoważy się wielkość popytu i podaży
40.
41. Elastyczność popytu – procentowa zmiana popytu w stosunku do procentowej zmiany czynnika wpływającego na popyt- cenowa elastyczność popytu ( popyt dobra X zmienia się wraz z ceną dobra X ) lub inaczej - elastyczność mieszana popytu ( popyt dobra X zmienia się wraz z ceną dobra Y – substytucyjnego lub komplementarnego ) lub inaczej - elastyczność dochodowa ( popyt na dobro X w odniesieniu do zmian dochodów konsumenta ) lub inaczej
42. Elastyczność łukowa – dotyczy odcinka krzywej popytu
43. Elastyczność punktowa – odnosi się do minimalnych zmian popytu i ceny. Mierzy się ją w konkretnym miejscu krzywej popytu
Es > 1 – krzywa podaży elastycznaEs = 1 – krzywa podaży jednostkowaEs < 1 – krzywa podaży nieelastycznaElastyczność podaży zależy od tego jak szybko firmy mogą reagować na zmianę podaży i ceny. Im szybciej tym elastyczność większa
44. Przychód:- całkowity – sprzedaż jednostki produktu po cenie P- przeciętny – stosunek przychodu całkowitego do liczby sprzedanych jednostek. Przychód przeciętny równy jest cenie- marginalny – zmiana przychodu całkowitego wywołana zmianą sprzedaży o dodatkową jednostkę.
45. Krzywa Engla – obrazuje zależność zmiany wielkości zakupów od rozmiaru dochodów
46.
W miarę wzrostu dochodów maleje w ogólnych wydatkach udział artykułów żywnościowych
47. Prawo Engla
48. Optimum konsumenta – kombinacja dóbr możliwych do osiągnięcia ze względu na posiadane dochody. Optimum konsumenta charakteryzuje się tym, że marginalna stopa substytucji jest równa stosunkowi dobra X do dobra Y
49. Krzywa obojętności konsumenta – przedstawia wszystkie możliwe kombinacje dwóch dóbr które są dla konsumenta obojętne. Każda z tych kombinacji daje konsumentowi takie sam zadowolenie Krzywe obojętności konsumenta mają cztery podstawowe cechy:- jest ich nieskończenie wiele- nie mogą się przecinać- mają nachylenie negatywne- są wypukłe w stosunku do początku układu
50. Marginalna stopa substytucji – miernik efektu substytucji dobra X przez dobro Y. Określa z jakiej ilości dobra Y należy zrezygnować by podnieść konsumpcję dobra X o jednostkę nie zmieniając poziomu zadowolenia z konsumpcji
51. Prawo malejącej stopy substytucji – zwiększając konsumpcję dobra X konsument jest skłonny rezygnować z coraz mniejszej ilości dobra Y w zamian za powiększenie dobra X o jednostkę
52. Linia budżetowa – wszystkie możliwe kombinacje dóbr możliwe do zrealizowania przez gospodarstwo domowe przy danym dochodzie i danych cenach
53. Krzywa dochód-konsumpcja – zbiór punktów równowagi konsumenta, odpowiadający wszystkim poziomom dochodu konsumenta przy założeniu niezmienności cen i preferencji konsumenta
54. Krzywa cena-konsumpcja – jest zbiorem punktów równowagi konsumenta gdy cena danego dobra zmienia się w sposób ciągły przy założeniu niezmienności dochodu, cen innych dóbr oraz preferencji konsumenta
55. Efekt substytucji – wzrost ceny dobra X przy niezmiennej cenie dobra Y sprawia, że dobro X staje się droższe, a dobro Y relatywnie tańsze. Skłania to konsumenta do zastąpienia dobra X substytucyjnym dobrem Y – dobro relatywnie droższe jest zastępowane dobrem relatywnie tańszym
56. Efekt dochodowy – gdy jedno z dóbr X ( lub Y ) jest podrzędne powoduje to zwiększenie konsumpcji dobra podrzędnego
57. Dobra Giffena – charakteryzują się znaczą podrzędnością, są to dobra na które wzrasta popyt wraz ze wzrostem ceny. Paradoks Giffena występuje wtedy gdy dane dobro stanowi przeważającą część konsumpcji konsumenta i nie ma substytutów. Wtedy konsument przeznacza większą część swoich dochodów na zakup tego dobra.
10
lukkar84