Mikro.doc

(701 KB) Pobierz
1

1.       Potrzeba – stan braku czegoś i dążenie do zaspokojenia tego braku
 

2.       Źródła potrzeb:
- organizm człowieka ( oddychanie, jedzenie )
- środowisko przyrodnicze ( ochrona przed chłodem )
- duchowe właściwości człowieka ( kultura, nauka )
- życie gospodarcze
 

3.       Cechy potrzeb:
- są obiektywne
- są nieograniczone pod względem rodzajów
- są ograniczone w swej pojemności w danym czasie ( w miarę zaspokajanie maleje intensywność ich odczuwania )
- są substytucyjne
- są komplementarne
- mają charakter społeczny i są zmienne historyczne ( zmieniają się w czasie i przestrzeni pod wpływem uwarunkowań społecznych i historycznych )
 

4.       Rodzaje potrzeb:
- pierwotne ( podstawowe, biologiczne ), wtórne ( wyższe )
- materialne i niematerialne
- indywidualne i społeczne ( zbiorowe )
- potencjalne ( nieujawnione ) i efektywne ( ujawnione )
- jednorazowe i powtarzalne
 

5.       Substytucja – możliwość zastąpienie jednego dobra drugim ( na przykład ryby i mięso )
 

6.       Komplementarność – występowanie dóbr uzupełniających się ( samochód i paliwo )
 

7.       Dobra – środki zaspokajania potrzeb
 

8.       Dobra wolne – istnieją w przyrodzie w formie gotowej i nieograniczonej ( np. woda,
powietrze )
 

9.       Dobra gospodarcze  - produkty będące efektem działalności gospodarczej człowieka
 

10.   Dobra konsumpcyjne – dobra mogące zaspokoić potrzeby gospodarcze w sposób bezpośredni
( pieczywo, mięso )
 

11.   Dobra produkcyjne – dobra gospodarcze służące do wytworzenia innych dóbr ( maszyny, budynki )
 

12.   Dobra publiczne – dobra wytwarzane i używane przez duże grupy ludzi ( ulice, parki, komunikacja )
 

13.   Dobra normalne – popyt konsumenta na to dobro wzrasta wraz ze wzrostem dochodu przy niezmiennej cenie dobra
 

14.   Dobra podrzędne – przy stałej cenie wraz ze wzrostem dochodu konsumenta popyt na to dobro maleje
 

15.   Produkcja – celowa działalność przekształcająca czynniki wytwórcze w dobra ekonomiczne
( produkty i usługi )
 

16.   Wymiana – całokształt aktów kupna-sprzedaży produktów i usług
 

17.   Konsumpcja – spożycie, ostateczny cel produkcji
 

18.   Zasoby ludzkie – ludzie wraz z ich umiejętnościami
 

19.   Zasoby naturalne – dobra dane przez naturę, dzielą się na odnawialne i nieodnawialne
 

20.   Problem rzadkości – zapotrzebowanie ludzi na dobra przewyższa możliwości wyprodukowania tych dóbr
 

21.   Koszt alternatywny – koszt utraconych korzyści z innego zastosowania posiadanych środków
 

22.   Krzywa możliwości produkcyjnych – krzywa ilustrująca różne kombinacje dwóch produktów które mogą być wytworzone przy maksymalnym wykorzystaniu dostępnych zasobów

 


 

23.   Wzrost gospodarczy – przesunięcie w górę granicy możliwości produkcyjnych. ( możliwy dzięki zwiększeniu ilości zasobów przy wykorzystaniu tej samej technologii, lub zwiększeniu ilości dostępnych zasobów )
 

24.   Koszty i korzyści marginalne – zmiana produkcji lub konsumpcji o jednostkę ( koszt – spadek, korzyść
- wzrost )
 

25.   Zasada malejących korzyści marginalnych – wraz ze wzrostem konsumpcji korzyści marginalne maleją.









 

26.   Zasada rosnących kosztów marginalnych – wraz ze wzrostem konsumpcji zmniejszają się koszty marginalne i koszty całkowite



 

27.   Maksymalizacja korzyści – dążność do jak największej różnicy między korzyściami całkowitymi
i kosztami całkowitymi

 


 

28.   Rynek – miejsce w którym następuje wolna wymiana towarów pomiędzy sprzedawcami i nabywcami dóbr
i usług
 

29.   Konkurencja – rywalizacja pomiędzy producentami mająca na celu najefektywniejsze dostarczenie dóbr
i usług
 

30.   Czynniki produkcji – zasoby jakie oferują gospodarstwa domowe przedsiębiorstwom
 

31.   Popyt – relacja między ceną danego dobra lub usługi a ich ilością którą konsumenci chcą i mogą nabyć
w określonym czasie
 

32.   Podaż – relacja między ilością dobra jaką producenci skłonni byli by wyprodukować a ceną
 

33.   Cena – pieniężny ekwiwalent jednostki towaru
 

34.   Cena nominalna – liczba jednostek pieniężnych wymienianych na jednostkę towaru 
 

35.   Wielkość popytu – ilość towaru jaką którą nabywcy chcą i mogą po określonej cenie zakupić w danym czasie

36.   Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny maleje popyt. Spadek ceny powoduje wzrost popytu
 

37.   Wielkość podaży – ilość towaru jaką producenci są w stanie zaoferować w określonej cenie w danym czasie.
 

38.   Prawo podaży – wraz ze wzrostem ceny rośnie podaż. Spadek ceny powoduje spadek podaży.
 

39.   Cena równowagi rynkowej – cena przy której równoważy się wielkość popytu i podaży
 

40.    

41.   Elastyczność popytu – procentowa zmiana popytu w stosunku do procentowej zmiany czynnika wpływającego na popyt




- cenowa elastyczność popytu ( popyt dobra X zmienia się wraz z ceną dobra X )

lub inaczej
- elastyczność mieszana popytu ( popyt dobra X zmienia się wraz z ceną dobra Y – substytucyjnego
lub komplementarnego )

lub inaczej

- elastyczność dochodowa ( popyt na dobro X w odniesieniu do zmian dochodów konsumenta )

lub inaczej

 

42.   Elastyczność łukowa – dotyczy odcinka krzywej popytu



 


 

43.   Elastyczność punktowa – odnosi się do minimalnych zmian popytu i ceny. Mierzy się ją w konkretnym miejscu krzywej popytu

 


 


Es > 1 – krzywa podaży elastyczna
Es = 1 – krzywa podaży jednostkowa
Es < 1 – krzywa podaży nieelastyczna

Elastyczność podaży zależy od tego jak szybko firmy mogą reagować na zmianę podaży i ceny. Im szybciej tym elastyczność większa
 

44.   Przychód:

- całkowity – sprzedaż jednostki produktu po cenie P


- przeciętny – stosunek przychodu całkowitego do liczby sprzedanych jednostek. Przychód przeciętny równy jest cenie


- marginalny – zmiana przychodu całkowitego wywołana zmianą sprzedaży o dodatkową jednostkę.

 

45.   Krzywa Engla – obrazuje zależność zmiany wielkości zakupów od rozmiaru dochodów

 


 

46.    

W miarę wzrostu dochodów maleje w ogólnych wydatkach udział artykułów żywnościowych

47.   Prawo Engla




 

48.   Optimum konsumenta – kombinacja dóbr możliwych do osiągnięcia ze względu na posiadane dochody. Optimum konsumenta charakteryzuje się tym, że marginalna stopa substytucji jest równa stosunkowi dobra X do dobra Y

 

49.   Krzywa obojętności konsumenta – przedstawia wszystkie możliwe kombinacje dwóch dóbr które są dla konsumenta obojętne. Każda z tych kombinacji daje konsumentowi takie sam zadowolenie
Krzywe obojętności konsumenta mają cztery podstawowe cechy:
- jest ich nieskończenie wiele
- nie mogą się przecinać
- mają nachylenie negatywne
- są wypukłe w stosunku do początku układu

 


 

50.   Marginalna stopa substytucji – miernik efektu substytucji dobra X przez dobro Y. Określa z jakiej ilości dobra Y należy zrezygnować by podnieść konsumpcję dobra X o jednostkę nie zmieniając poziomu zadowolenia z konsumpcji

 


 

51.   Prawo malejącej stopy substytucji – zwiększając konsumpcję dobra X konsument jest skłonny rezygnować z coraz mniejszej ilości dobra Y w zamian za powiększenie dobra X o jednostkę

 


 

52.   Linia budżetowa – wszystkie możliwe kombinacje dóbr możliwe do zrealizowania przez gospodarstwo domowe przy danym dochodzie i danych cenach

 


 

53.   Krzywa dochód-konsumpcja – zbiór punktów równowagi konsumenta, odpowiadający wszystkim poziomom dochodu konsumenta przy założeniu niezmienności cen i preferencji konsumenta

 


 

54.   Krzywa cena-konsumpcja – jest zbiorem punktów równowagi konsumenta gdy cena danego dobra zmienia się w sposób ciągły przy założeniu niezmienności dochodu, cen innych dóbr oraz preferencji konsumenta

 


55.   Efekt substytucji – wzrost ceny dobra X przy niezmiennej cenie dobra Y sprawia, że dobro X staje się droższe, a dobro Y relatywnie tańsze. Skłania to konsumenta do zastąpienia dobra X substytucyjnym dobrem Y – dobro relatywnie droższe jest zastępowane dobrem relatywnie tańszym

 


 

56.   Efekt dochodowy – gdy jedno z dóbr X ( lub Y ) jest podrzędne powoduje to zwiększenie konsumpcji dobra podrzędnego

 


 

57.   Dobra Giffena – charakteryzują się znaczą podrzędnością, są to dobra na które wzrasta popyt wraz
ze wzrostem ceny. Paradoks Giffena występuje wtedy gdy dane dobro stanowi przeważającą część konsumpcji konsumenta i nie ma substytutów. Wtedy konsument przeznacza większą część swoich dochodów na zakup tego dobra.

 

10

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin