Gatunki wypowiedzi, akty mowy.doc

(107 KB) Pobierz
Dr Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Stylistyka - wykład

9

 

Dr Dorota Zdunkiewicz-Jedynak,  Stylistyka - wykład

 

Gatunki wypowiedzi. Akty mowy

 

LITERATURA

·                     M. Bachtin, Problem gatunków mowy, w: Estetyka twórczości słownej, Warszaw 1986

·                     S. Gajda, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001

·                     A. WilkońSpójność i struktura tekstu,r. IV.Tekst a gatunek, r. V. Typologia gatunków, Kraków 2002

·                     A. Wierzbicka, Genry mowy, w: T. Dobrzyńska, E. Janusz (red.), Tekst i zdanie, Wrocław 1983

·                     A. Wierzbicka, Akty i gatunki mowy w różnych językach i kulturach, kulturach, w: Język – umysł – kultura. Wybór pism pod. red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999

·                     E. Wolańska, Gatunek wypowiedzi, w: E. Bańkowska i in. (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003

·                     D. Zdunkiewicz, Akty mowy, w: , w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001

 

Gatunek – kulturowo i historycznie ukształtowany, ujęty w społeczne konwencje sposób komunikowania się – wzorzec organizacji komunikatu.

 

Na wzorzec gatunkowy składają się  4 aspekty:

·         treściowy

·         kompozycyjny (składniki budowy, relacje między nimi)

·         stylistyczny

·         pragmatyczny (nadawca i odbiorca – relacje między nimi, kontekst życiowy itd.)

 

Genologia – nauka pomocnicza takich dyscyplin wiedzy, jak teoria literatury, językoznawstwo, prasoznawstwo, teatrologia, filmologia, muzykologia. Bada gatunki zarówno w aspekcie historycznym (ewolucja gatunków, klasyfikacja i opis gatunków istniejących w danej epoce), jak i strukturalnym (ogólna typologia komunikatów). Typologiczne opisy lingwistyczne mają współcześnie  zarówno charakter badań synchronicznych, jak i  diachronicznych.

 

I. Historia genologii

·                      Badania Platona  (Państwo,III) i Arystotelesa (Poetyka) nad formami wypowiedzi

 

·                      Rozważania o gatunkach literackich - w traktatach poetyki w okresie renesansu  (Scaliger), baroku (Sarbiewski), klasycyzmu (Boileau). W tekstach tych opisy poszczególnych gatunków łączyły się  ze wskazaniami normatywnymi

 

·                      Narodziny i rozwój śr. mas. przekazu – prasy (od Xviii.), filmu (od XIX w.) oraz radia i telewizji (od XX  w.) –poszerzenie pola zainteresowań genologii. Przedmiot badań - charakterystyczne dla współczesnych mediów formy komunikatów, takie jak wywiad, recenzja, słuchowisko, talk show, telenowela itd.

 

II. Ujęcie M. Bachtina – nowe drogi genologii

(Problem gatunków mowy. Problem tekstu w lingwistyce, filologii i innych naukach humanistycznych, w: Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986, oryg. 1979):

 

·               Ludzkie działania językowe są w znacznym stopniu zrytualizowane - tworząc teksty,  posługujemy się względnie ustabilizowanymi  wzorcami ich konstruowania – gatunkami - konwencjonalnymi formami, w które odlewamy słowa w zależności od sytuacji komunikacyjnej i zakładanego celu wypowiedzi.

·               Nie ma tekstów bezgatunkowych. Są one zawsze  wyznaczone przez granice wzorca wypowiedzi danego typu, utrwalonego społecznie i usankcjonowanego tradycją schematu kompozycyjnego i stylistycznego, według którego ludzie zwykle budują wypowiedzi danego rodzaju, mając na względzie odrębne cele komunikacyjne.

·               Dysponujemy repertuarem gatunków mowy (ustnych i pisemnych) – choć teoretycznie możemy nawet nie wiedzieć o ich istnieniu – dane są nam tak, jak język, którego używamy bez trudności przed teoretycznym opanowaniem gramatyki.

·               Bachtin  odróżnił pojęcia:  gatunki pierwotne i wtórne.

 

Gatunki pierwotne (proste) – odpowiadające przede wszystkim różnym typom aktów mówionych, np. pytanie, prośba, odpowiedź, życzenie. ; podstawy przetworzenia

Gatunki wtórne ( złożone)- skonwencjonalizowane zespoły aktów mowy, np. list, artykuł, powieść, podanie. Są wynikiem przetworzenia  gatunków pierwotnych

 

III. Genologia językoznawcza 

·               Teoria gatunków  w XX-wiecznej humanistyce -  wyrasta z tradycji strukturalistycznej, ujmującej  zjawiska języka i kultury w kategoriach modelowych, koncentrowanie się na cechach powtarzalnych, systemowych; to, co indywidualne, traktowane  jako reprezentacja  klasy, modelu, konwencji.

 

·               Dziś - wykorzystywane  jako narzędzie opisu - pojęcia z zakresu lingwistyki kognitywnej z fundamentalnymi  dla niej pojęciami takimi, jak: kategoria, prototyp, centrum, peryferia.

 

Model kategoryzacji logicznej (Arystoteles)

  • kategorie tworzą obiekty posiadające cechy konieczne i wystarczające – cechy te występują we wszystkich elementach kategorii
  • granice między kategoriami – ostre
  • równy status wszystkich egzemplarzy
  • zasada wyłączonego środka (cecha należy do definicji albo nie)

 

Model kategoryzacji naturalnej (kognitywizm)

  • istnienie kategorii zdeterminowane wiązką  cech charakterystycznych dla typowego reprezentanta prototyp
  • lepsi i gorsi reprezentanci kategorii (centrum i peryferie kategorii)
  • kategorie bez centrum –zakres wyznaczony relacją podobieństwa rodzinnego (Wittgenstein)
  • przynależność do kategorii - stopniowalna
  • granice nieostre, rozciągliwe

 

 

·               W pracach kognitywistycznej orientacji badawczej - gatunek -kategoria abstrakcyjna, której nie można  wyczerpująco zdefiniować  za pomocą  cech koniecznych i wystarczających. Gatunek ujawnia się  na zasadzie podobieństwa rodzinnego (pojęcie wprowadzone  przez filozofa i logika  Ludwiga Wittgensteina) w konkretnych realizacjach tekstu.

 

Założenia współczesnej genologii

·               Nie wszystkie  właściwości gatunku muszą się pojawiać  we wszystkich  egzemplarzach reprezentujących ten gatunek.

 

·               W określonej aktualizacji powinna się pojawiać  swoista wiązka cech prototypowych (wzorcowych) dla danego gatunku.

 

·               Im więcej takich cech zawiera dany tekst, tym bardziej zbliża się on do  prototypu i tym bardziej centralną pozycję zajmuje wśród innych tekstów danego gatunku. 

 

·               Gatunki są rozpatrywane  przez odniesienie do Wittgensteinowskiej  idei podobieństwa rodzinnego, dlatego - analizowane jako struktury o granicach  nieostrych, otwartych, rozciągliwych.

 

·               W duchu filozofii kognitywistycznej  przynależność tekstu  do gatunku jest opisywana jako stopniowalna – dany tekst  jest przedstawicielem gatunku bardziej  lub mniej  typowym. Egzemplarze odbiegające od egzemplarza prototypowego klasyfikowane są jako peryferyjne. Jeśli w odczuciu odbiorcy dany tekst ma cechy typowe, to staje się  on tekstem centralnymprototypowym przedstawicielem danej kategorii gatunkowej. Niektóre teksty mogą znajdować się  na peryferiach nie tylko jednego gatunku, lecz także innego. Mogą łączyć cechy różnych gatunków.

 

Polska genologia

·               językoznawcza - A. Wierzbicka,  S. Gajda,  T., A. Rejter, A. Wilkoń,  A. Furdal , U. Żydek-Bednarczuk i in.

·               literacka - A. Dobrzyńska, H. Markiewicz,  B.Witosz, A Duszak, S. Balbus

 

 

IV. Status gatunkowy  elementarnych jednostek komunikacyjnych (pytania, prośby, powitania, obietnicy)

 

IVa. Teoria aktów  mowy  (Austin  i Searle w latach  60. – 80. XX w.)

 

Akt mowy - użycie wypowiedzenia przez konkretnego użytkownika języka w konkretnej sytuacji z określoną intencją mówiącego

 

a) stwierdzenia (konstatacje) - wyróżniające się tym, że można je poddać kwalifikacji prawdziwościowej, tzn. powiedzieć, czy są prawdziwe czy fałszywe (np. Świeci słońce, Zakwitły bzy, Tomek  ma psa);

 

b) akty wykonawcze (sprawcze, performatywne) - nie podlegające kryterium prawdziwości, lecz tworzące pewne fakty w rzeczywistości (np. Sąd uznaje oskarżonego winnym i skazuje go na karę pozbawienia wolności na lat 10.; Otwieram  posiedzenie Sejmu, Chrzczę ciebie w imię Ojca i Syna, i Ducha św. itp.)

 

Aspekty aktu mowy

·         lokucyjny- odnoszący się do samego procesu tworzenia na mocy kodu językowego wyrażenia o treści wynikającej  z systemu języka (bez uwzględniania sytuacji, okoliczności powstania wypowiedzi)

 

·         illokucyjny- związany jest z treścią naddaną, intencją zamierzoną przez mówiącego (np. pytanie: Czy musisz tak głośno słuchać muzyki? może być intencjonalnie wymówką); jego wartość mierzona jest  nie w kategoriach prawdziwości, lecz skuteczności (fortunności, szczęśliwości) aktu mowy

 

·         perlokucyjny- związany z ubocznymi, wtórnymi rezultatami aktu komunikacyjnego (np. znieważenie, obraza, gniew, zadowolenie, rozbawienie oraz wszelkie inne stany mentalne i emocjonalne wywołane przez wypowiedź u odbiorcy)

 

Rodzaje aktów mowy

1. Ze względu na stopień jawności  intencji

·         akty mowy bezpośrednie

·         akty mowy  pośrednie

 

2.   Ze względu na rodzaj intencji:

·         asercje, czyli sądy  o stanach rzeczy (np. wątpienia, przysięgi)

 

·         dyrektywy- ich celem jest wywarcie nacisku na odbiorcę (np. zakazy, rozkazy, pozwolenia, prośby)

 

·         komisywy - związane z podjęciem przez mówiącego jakiegoś zobowiązania wobec adresata do działania, odpowiedzialności (np. zobowiązania, obietnice)

 

·         ekspresywy - polegające na wyrażaniu stanów emocjonalnych, psychicznych (gratulacje, kondolencje)

 

·         deklaratywy - akty wywołujące pewne stany rzeczy w stosunkach społecznych  (np. odwołania, mianowania)

 

IVb. Teoria implikatur konwersacyjnych H.P.Grice’a

 

Implikatura konwersacyjna - pośredni akt mowy; intencja nadawcy nie jest w nim wyrażona wprost, w sposób konwencjonalny, lecz sugerowana; więc odczytywana przez odbiorcę nie na podstawie znajomości kodu językowego,  ale z wykorzystaniem szeroko rozumianego kontekstu językowego i pozajęzykowego sytuacyjnego.

 

Zasada kooperacji: Uczyń swój udział konwersacyjny w przewidzianym dla niego momencie takim, jakiego wymaga zaakceptowany cel lub kierunek rozmowy, w którą jesteś zaangażowany.

 

Maksymy szczegółowe:

 

1. ILOŚCI: Uczyń swój udział tak informatywnym, jak jest to wymagane (z punktu widzenia aktualnych celów rozmowy); nie czyń  swego udziału bardziej informatywnym, niż to jest  wymagane.

 

2. JAKOŚCI: Staraj się  czynić swój udział t...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin