Komunikacja interpersonalna i negocjacje(1).pdf

(358 KB) Pobierz
Komunikacja interpersonalna
.
Komunikacja interpersonalna
Termin „komunikacja” wywodzi się z łaciny od słowa communicatio i oznacza
łączność, wymianę, rozmowę. W relacji między ludźmi komunikacja to przekaz pewnej
informacji(komunikatu) i zdolność do odbioru i rozumienia tego przekazu. Często pojęcie to
utożsamia się również ze sposobem przekazywania informacji(komunikatów) oraz
z relacjami, jakie zachodzą podczas ich wymiany. Przekazywanie komunikatów odbywa się
za pomocą umownych znaków, takich jak: słowa, gesty, dźwięki litery, liczby, symbole.
Systemy takich znaków nazywamy kodami.
Porozumiewanie się polega na słownym bądź bezsłownym przesyłaniu informacji
i kształtuje relacje między ludźmi.
Najczęściej przez komunikowanie się rozumiemy rozmowę prowadzoną „twarzą
w twarz” z innym człowiekiem.
Prowadzone przez nas rozmowy mogą służyć różnym celom. Rozmowy pozwalają:
- wyrazić swoje myśli, przekonania, uczucia i podzielić się z innymi własnym
doświadczeniem,
- wymienić z innymi posiadane informacje, uzgodnić poglądy,
- dokonać zmian w zachowaniu innych ludzi, wydać polecenia, wykonać wspólne
zadania,
- wyrazić nasz stosunek do partnera i określić własną pozycję w związku,
- nawiązać więzi społeczne między ludźmi i zaspokoić ich potrzeby,
- przyczyniają się także do kształtowania naszego obrazu siebie.
Umiejętność porozumiewania się jest podstawą dobrych kontaktów koleżeńskich,
małżeńskich, rodzinnych i innych. Brak takich umiejętności może prowadzić do samotności
i poczucia bezsilności, niezadowolenia z pracy i rozczarowań w życiu osobistym.
Nie zawsze odbiorca odczytuje przekazany komunikat w takim samym znaczeniu,
w jakim nadał go nadawca. Powiemy wówczas, iż w procesie komunikacji wystąpiły pewne
zakłócenia. Odebrany komunikat na wyjściu jest różny od podanego na wejściu. Przyczyny
takiej sytuacji mogą być różne. Nadawca mógł swoje myśli, zamiary, uczucia wyrazić
w sposób niezbyt jasny lub niezrozumiały dla odbiorcy i w ten sposób pełne porozumienie się
oraz skomunikowanie stało się utrudnione lub nawet niemożliwe. Taki stan rzeczy nie tylko
utrudnia porozumienie między ludźmi, ale również powoduje znaczne zniekształcenie celów,
których dany komunikat dotyczy.
O doskonałym procesie komunikacji międzyludzkiej powiemy więc wówczas, gdy
w efekcie tego procesu w umyśle odbiorcy powstanie identyczny obraz jak ten, który powstał
w umyśle nadawcy, lub innymi słowy – gdy komunikat odebrany przez odbiorcę będzie miał
takie samo znaczenie, jak komunikat wysłany przez nadawcę.
Model procesu komunikacji interpersonalnej wygląda następująco:
o Nadawca
o Źródło
o Komunikat Kodowanie
o Komunikat Kanał
o Komunikat Dekodowanie
o Komunikat Odbiorca
o Sprzężenie zwrotne
Projekt „Profesjonalny SIP – podnoszenie kwalifikacji Społecznych Inspektorów Pracy” jest realizowany przez Sekretariat Górnictwa i Energetyki NSZZ
„Solidarność” w partnerstwie z Polskim Instytutem Biznesu oraz Polsko-Amerykańskim Stowarzyszeniem na rzecz Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz
Bezpieczeństwa Środowiskowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt realizowany pod nadzorem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach www.wup-katowice.pl
306908398.007.png 306908398.008.png
.
Źródłem komunikacji jest człowiek wysyłający komunikat. Komunikatem z kolei jest
aktualna, fizyczna postać przekazywanej informacji. Komunikat może przybierać różne
postacie. Dla mówcy nadawanym komunikatem jest treść jego przemówienia, dla piszącego –
treść pisma, dla malarza obraz, dla policjanta kierującego ruchem na jezdni – odpowiedni
układ rąk.
Komunikat jest przekazywany do odbiorcy za pomocą wybranej przez nadawcę drogi,
którą nazywamy kanałem. Każdy kanał ma swoje specyficzne kody, czyli znaki, symbole,
gesty, których używamy w celu przekazania treści i znaczenia wysyłanego komunikatu.
Czynność zamiany naszych intencji na kod nazywamy kodowaniem.
Odbiorca jest tym elementem w modelu komunikacji interpersonalnej, do którego
komunikat jest kierowany.
Wszystkie kody komunikatu wysyłanego przez nadawcę muszą zostać odpowiednio
przetłumaczone, aby informacja mogła być zrozumiana przez odbiorcę. Proces ten nazywamy
dekodowaniem. Należy pamiętać jednak że na drodze przekazywania komunikatu mogą
wystąpić pewne zakłócenia - zarówno po stronie nadawcy, jak i odbiorcy. Dlatego też w fazie
końcowej procesu komunikacji, poprzez sprzężenie zwrotne, upewniamy się zazwyczaj, czy
komunikat został właściwie odebrany i czy porozumienie (co do jego treści) zostało
osiągnięte.
Zjawisko komunikowania się jest procesem złożonym i dynamicznym. Między
poszczególnymi elementami zachodzą określone relacje, a ich współdziałanie doprowadza do
tego, że rozmowa jest aktywnym spotkaniem ludzi. Zwróćmy więc uwagę na niektóre
specyficzne cechy ludzkiego porozumiewania:
- każda rozmowa jest ciągiem czynności wymagających obecności przynajmniej dwóch
osób,
- podejmowane w czasie jej przebiegu zachowania ukierunkowane są na powstanie
czegoś (np. powiadomienie partnera) – mają więc swoje intencje, niezależnie od tego,
czy i kiedy są uświadamiane przez jednostkę,
- ostateczny rezultat rozmowy i jej przebieg jest wypadkową intencji wszystkich
rozmawiających,
- uczestnicy wnoszą do niej swoje intencje, nawyki językowe, kompetencje,
samopoczucie, nastroje itp., warunkujące jakość wypowiedzi, ułatwiające lub
zakłócające przebieg rozmowy,
- każdy rozmawiający będąc jednocześnie nadawcą i odbiorcą może zareagować w taki
sam lub podobny sposób jak jego partner. Ma więc możliwość przyjęcia wobec siebie
postawy innego człowieka, wczuwania się w jego poglądy, wartości i rozumienie
otaczającej rzeczywistości. Zadaje sobie pytania: czy jest rozumianym i słuchanym,
w jaki sposób jego wypowiedzi wpływają na odbiorcę. Reaguje na własne komunikaty
poddając je krytycznej analizie, zastanawia się nad ich skutkiem.
Proces komunikacji między ludźmi może odbywać się w formie:
o komunikacji jednokierunkowej i dwukierunkowej
o komunikacji werbalnej i komunikacji niewerbalnej.
Projekt „Profesjonalny SIP – podnoszenie kwalifikacji Społecznych Inspektorów Pracy” jest realizowany przez Sekretariat Górnictwa i Energetyki NSZZ
„Solidarność” w partnerstwie z Polskim Instytutem Biznesu oraz Polsko-Amerykańskim Stowarzyszeniem na rzecz Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz
Bezpieczeństwa Środowiskowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt realizowany pod nadzorem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach www.wup-katowice.pl
306908398.009.png 306908398.010.png
.
Komunikacja jednokierunkowa przebiega według następującego schematu:
NADAWCA
PRZEKAZ
ODBIORCA
Zalety komunikacji jednostronnej to:
- praktyczny i odpowiedni sposób komunikowania się w sytuacjach, gdy komunikat jest
prosty i łatwy do przekazania,
- jest mniej stresująca dla nadawcy, gdy nie jest on „atakowany” przez odbiorców,
- jest skuteczna, gdy odbiorcy są nastawieni na przyjęcie wiadomości.
Natomiast wadą komunikacji jednokierunkowej jest to, że w sytuacjach, w których
zrozumienie przekazu ma istotne znaczenie, nie istnieje możliwość sprawdzenia czy
rzeczywiście dotarł on do odbiorcy oraz jak został zrozumiany.
Komunikacja dwukierunkowa przebiega według następującego schematu:
NADAWCA
INFORMACJA
ZWROTNA
PRZEKAZ
ODBIORCA
Zalety komunikacji dwukierunkowej to:
- zapewnienie współuczestnictwa (zadawanie pytań, wyrażanie własnych sądów),
- usprawnienie porozumiewania się (można doprecyzować informację),
- motywowanie (uczestnicy lepiej rozumieją komunikat, co zwiększa ich pewność
siebie).
Komunikacja dwukierunkowa wymaga :
- dobrego zarządzania,
- równowagi między liczbą przekazów a liczbą informacji zwrotnych,
- cierpliwości,
Projekt „Profesjonalny SIP – podnoszenie kwalifikacji Społecznych Inspektorów Pracy” jest realizowany przez Sekretariat Górnictwa i Energetyki NSZZ
„Solidarność” w partnerstwie z Polskim Instytutem Biznesu oraz Polsko-Amerykańskim Stowarzyszeniem na rzecz Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz
Bezpieczeństwa Środowiskowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt realizowany pod nadzorem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach www.wup-katowice.pl
306908398.001.png 306908398.002.png
.
- jasnego określania celów,
- dodatkowego czasu na wymianę informacji.
W komunikacji dwukierunkowej istotna jest, informacja zwrotna. Konstruktywna
informacja zwrotna:
- podnosi poziom samoświadomości rozmówców,
- daje możliwość zmiany zachowania,
- daje odpowiedź na pytanie: czy przekaz został zrozumiany,
- działa najskuteczniej w sytuacji, gdy stanowi konkretne zachowanie,
- działa skutecznie w sytuacji, gdy uwiarygodniają ją inni,
- przynosi większą korzyść, gdy adresat jest otwarty i ufa autorowi.
Pozytywna informacja zwrotna służy utrzymaniu kontaktu, ukierunkowaniu zachowania
tak, by partner była najważniejszy. Natomiast negatywna informacja zwrotna pomaga
korygować, tłumić niepożądane zachowania rozmówcy.
Komunikacja werbalna:
Komunikacja werbalna to przekazywanie informacji za pomocą wyrazów. Dużą rolę
odgrywają tu takie czynniki, jak:
o akcent (badania dowiodły, że jest ważniejszy niż treść wiadomości)
o stopień płynności mowy (świadczy o kompetencji i odpowiedzialności)
o zawartość (treść) wypowiedzi; jest uzależniona od władzy oraz związków
międzyludzkich, uzależnionych od przyjętego systemu kulturowego.
Aby zapobiec nieporozumieniom, jakie mogą z tego tytułu wyniknąć, powinniśmy
posiąść umiejętność aktywnego słuchania. Możemy to osiągnąć stosując następujące techniki:
o odzwierciedlenie – informujemy rozmówcę, jak zrozumieliśmy jego odczucia lub
intencje
o parafrazowanie – ujmujemy inne słowa zasłyszany komunikat, upewniając się czy
dobrze został zrozumiany
o klaryfikacja –skłaniamy rozmówcę do skoncentrowania się na głównej idei
komunikatu lub prosimy o bardziej precyzyjne wyjaśnienie sprawy
o potwierdzenie – dopowiadamy pewne słowa, potwierdzając, że jesteśmy
zainteresowani wypowiedzią i słuchamy uważnie
Komunikacja werbalna to komunikacja oparta na słowie. Sprowadza się ona do tego,
iż przekazując komunikaty używamy słów. Rozmawiając z drugą osobą – używamy słów.
Czytając książkę – odbieramy komunikaty autora przekazane nam za pomocą słów. Pisząc list
lub wypracowanie przekazujemy komunikaty za pomocą słów. Biorąc pod uwagę kierunek
przesyłanych komunikatów, rozróżniamy komunikację:
o pionową
o poziomą
Komunikacja pionowa dotyczy najczęściej komunikatów formalnych
przepływających pomiędzy pracownikami i ich przełożonymi w celu osiągania założonych
celów, przekazania informacji i poleceń, a także zasygnalizowania spraw wymagających
szczególnej uwagi lub rozwiązania problemu. Mówimy wówczas o komunikacji skierowanej
ku dołowi. Możemy mieć również z odwrotnym kierunkiem komunikacji pionowej –
skierowanej ku górze. Ma to miejsce gdy podwładni informują przełożonych o swoich
osiągnięciach, stopniu wykonanych zadań, występujących w pracy problemach itp. Przełożeni
Projekt „Profesjonalny SIP – podnoszenie kwalifikacji Społecznych Inspektorów Pracy” jest realizowany przez Sekretariat Górnictwa i Energetyki NSZZ
„Solidarność” w partnerstwie z Polskim Instytutem Biznesu oraz Polsko-Amerykańskim Stowarzyszeniem na rzecz Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz
Bezpieczeństwa Środowiskowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt realizowany pod nadzorem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach www.wup-katowice.pl
306908398.003.png 306908398.004.png
.
są zainteresowani tym kierunkiem komunikacji, ponieważ ułatwia im kierowanie i czuwanie
na d rozwojem prowadzonej działalności. W warunkach szkolnych mamy do czynienia z tym
rodzajem komunikacji pionowej, kiedy uczeń zwraca się do nauczyciela, dyrekcji lub innych
pracowników szkoły.
Z komunikacją poziomą mamy do czynienia wówczas, gdy przebiega ona między
członkami tej samej grupy lub pracownikami pełniącymi funkcje na tym samym poziomie.
Komunikacja ta może mieć charakter formalny jak i nieformalny.
Aby wszystkie wymienione powyżej rodzaje komunikacji werbalnej przyniosły
zamierzony skutek, osoby komunikujące się muszą się wykazać następującymi
umiejętnościami:
o mówienia
o czytania
o słuchania
o przekonywania
Arabskie przysłowie mówi: „Człowiek ma tylko jedne usta, ale dwoje uszu”.
Dopełniając to przysłowie można powiedzieć, że człowiek nie ma dwoje uszu, a czworo
i mówi czterema językami. Wyjaśnić to można w ten sposób, że w każdym wypowiadanym
komunikacie możemy wyróżnić cztery płaszczyzny komunikacji:
o płaszczyznę rzeczową (formalną), poprzez którą przekazujemy pewne informacje
w sposób oczywisty, formalny,
o płaszczyznę autoportretu (autoprezentacji), poprzez którą informujemy, w jakim
jesteśmy nastroju, gdy wypowiadamy, nadajemy komunikat,
o płaszczyznę wzajemnych relacji, która informuje o stosunku do rozmówcy (lub
otoczenia),
o płaszczyznę apelu, w którym jest zawarte nasze życzenie do odbiorcy.
W komunikacji werbalnej bardzo ważne jest aby podczas rozmowy, pamiętać o:
o jasności i przejrzystości wyrażania się (zwróć uwagę na to, co mówisz i jak),
o zwróć uwagę na ton i natężenie głosu, na przykład na to, co mówimy i jak),
o jak wymawiasz poszczególne słowa (chodzi tu o staranność wypowiedzi, na przykład
zamiast „wziąć” ludzie często mówią „wziąś”, „wzią”, „wziąć”; czy Twoje
wypowiedzi są zgodne z zasadami gramatyki, na przykład zamiast: tu pisze- tu jest
napisane).
Czasami w procesie komunikacji musimy komuś odmówić. Ludzie często nie potrafią
wyraźnie odmawiać. W celu uniknięcia sytuacji konfliktowej należy zastosować technikę
asertywnego odmawiania, składającą się z trzech elementów:
o ze słowa NIE;
o z jasnego i konkretnego określenia czynności, której nie chcemy wykonać;
o z krótkiego i PRAWDZIWEGO uzasadnienia odmowy.
Komunikacja niewerbalna:
Komunikacja niewerbalna to "język ciała". Bardzo istotne są w niej takie czynniki, jak:
o przestrzeń społeczna (dystans) - według teoretyków istnieją 4 rodzaje dystansu
(intymny, osobisty, społeczny i publiczny) - jest to wyraz uczuć lub władzy, choć
różni się w zależności od wzorców kulturowych
o symbole - również podkreślają dystans, władzę, zajmowane stanowisko
Projekt „Profesjonalny SIP – podnoszenie kwalifikacji Społecznych Inspektorów Pracy” jest realizowany przez Sekretariat Górnictwa i Energetyki NSZZ
„Solidarność” w partnerstwie z Polskim Instytutem Biznesu oraz Polsko-Amerykańskim Stowarzyszeniem na rzecz Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz
Bezpieczeństwa Środowiskowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt realizowany pod nadzorem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach www.wup-katowice.pl
306908398.005.png 306908398.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin