dzień_powszedni.pdf

(321 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
odnoc
iepoedni
dyslektycznegodzieck
Budzeniesi
cofuj si z pomocy w pierwszym momencie, w ktrym
poczujesz, e dziecko potrafi kontynuowa czynno
i nigdy go nie wyrczaj. Pamitaj o zaleceniu Marii
Montessori „Pom mi to zrobi samodzielnie”.
ziecko czsto interesuje si zupenie innymi spra-
wami, ni zlecone zadania, na przykad zamiast si
my, przyglda si spadajcym z kranu kroplom
wody.
y nie zo si, popro, aby dziecko przypomniao
na gos, co teraz ma zrobi. Powiedz, e czeka na nie
ulubiona kanapka lub e idc do szkoy bdziecie
mieli czas zajrze do kiosku z kolekcjonowan gazet.
ziecko zazwyczaj nie budzi si samo. Nie chce
wsta, gdy je budzimy, ociga si, dosypia, jest
„mao przytomne”. atwo to przewidzie i zrozumie,
czsto jest po prostu niewyspane, bo do pna w nocy
odrabiao prace domowe.
y wymyl jaki miy, wesoy lub zaskakujcy pomys
na obudzenie swojego dziecka. Na przykad zapie-
waj mu piosenk „Panie .(Janie?)”, wstawiajc
imi dziecka zamiast znajdujcego si w niej imienia
„Jan” lub poaskotaj dziecko apk ulubionej pluszo-
wej zabawki, powiedz mu wesoy wierszyk Brzechwy
o mapkach co „skacz niedocigle i robi mapie
figle”, co jaki czas figlujc ponawiaj askotanie, a
dziecko otworzy oczy. Pocauj je na powitanie, przy-
tul.
ychodzeniedoszkoy
ziecko czsto rozstaje si z nami niechtnie, mar-
twic si tym, co trudnego i nieprzyjemnego czeka je
w szkole.
y zapewnij je o swojej mioci bez wzgldu na
ocen, ktr przyniesie ze szkoy. Powiedz: „iem, e
wczoraj duo pracowae, eby dobrze napisa kla-
swk. Dae z siebie wszystko, jestem z ciebie
dumna. Jeeli ci si nie powiedzie, nie bd miaa do
ciebie pretensji, bo przecie pracowae nad tym,
Mycieubieraniejedzenie
ziecko o maej sprawnoci ruchowej rk nie lubi
wykonywa tych, wydawaoby si prostych czynno-
ci, poniewa s dla niego trudne, zajmuj mu wiele
czasu i nienajlepiej si udaj.
y pomagaj tyle, na ile to jest konieczne, a wic wy-
54
iuletynolskiegoowrzystwysleksj i
884170866.051.png 884170866.062.png 884170866.072.png 884170866.073.png 884170866.001.png 884170866.002.png 884170866.003.png 884170866.004.png 884170866.005.png 884170866.006.png 884170866.007.png 884170866.008.png 884170866.009.png 884170866.010.png 884170866.011.png 884170866.012.png 884170866.013.png 884170866.014.png 884170866.015.png 884170866.016.png 884170866.017.png 884170866.018.png 884170866.019.png 884170866.020.png 884170866.021.png 884170866.022.png 884170866.023.png 884170866.024.png 884170866.025.png 884170866.026.png 884170866.027.png 884170866.028.png 884170866.029.png 884170866.030.png 884170866.031.png
a to dla nas najwaniejsze. Nie martw si, jeszcze tro-
ch potrenujemy, jak to robi sportowcy, i nastpnym
razem bdzie lepiej. Damy sobie z tym rad. Bd do-
brej myli”. Rozstanie zawsze zakocz „buziacz-
kiem”.
ziecko nie chce i do szkoy, symuluje chorob.
y sprawd, czy ma temperatur, obejrzyj gardo i jeli
masz podejrzenie, e jest to „ucieczka w chorob”
powiedz, e nie widzisz niepokojcych symptomw.
Dowiedz si, jakie s przyczyny lku dziecka przed
szko. Czsto jest to wiadomo braku zadania do-
mowego i nieprzygotowania si do klaswki.
Spowoduj obnienie lku, zaproponuj racjonalne roz-
wizanie, na przykad list do nauczyciela, e braku-
jc lekcj dziecko odrobi i odda nastpnego dnia.
Dziecko musi pj do szkoy (moemy utrwali sy-
mulowanie choroby, jeeli pozostawimy je w domu,
bowiem bdzie to dla niego nagrod).
5 minut musz wyj do autobusu. Jak wrc, to po-
gadamy o tym duej”.
ziecko jest przygnbione, nic nie mwi, lecz do-
mylamy si, e mu si w szkole nie powiodo.
y zapewnij go o swojej akceptacji, mioci. Powiedz,
e martwi Ci jego smutna mina i e atwiej bdzie
co poradzi na te kopoty, gdy si nad nimi razem
zastanowicie.
Powrtzeszkoy
ziecko ma ogromn potrzeb opowiedzenia tego,
co zdarzyo si w szkole. Szczeglnie gdy mu si nie
powiodo, gdy czuje si pokrzywdzone czy niespra-
wiedliwie potraktowane.
y wysuchaj je cierpliwie i uwanie, stwrz warunki
do tego, aby mogo wszystko opowiedzie i pozby
si przy tej okazji negatywnych emocji, odreagowa
napicie. To jest waniejsze ni zjedzenie obiadu.
Jeli powiesz mu „najpierw zjesz zup, a potem mi
opowiesz”, nie dziw, e po jej zjedzeniu nic ju nie
bdzie miao Ci do zakomunikowania. Pamitaj, e
proponowane przez nas racjonalne rozwizania nie
musz by najlepsze dla naszego dziecka, bo ma ono
inn hierarchi wartoci. Jeli bardzo si spieszysz,
powiedz mu o tym: „Opowiedz mi o tym krtko, bo za
Odrabianiezadadomowych
ziecko nie chce odrabia lekcji zaraz po powrocie
ze szkoy, bo jest zmczone. ie, e czeka je powrt
do trudnych i nieprzyjemnych zada.
y pozwl dziecku odpocz, niech wyjdzie na go-
dzin (nie duej) do ogrodu, na podwrko lub do ko-
legi.
ziecko bardzo dugo odrabia lekcje, bo nie skupia
uwagi na zadaniu, robi inne rzeczy niezwizane z za-
daniami.
y wsplnie z dzieckiem podziel zadania na mae
„porcje” i wyznacz krtkie odcinki czasowe do wyko-
nania (nastaw timer). Ustal nagrod po wykonaniu
55
iuletynolskiegoowrzystwysleksj i
884170866.032.png 884170866.033.png 884170866.034.png 884170866.035.png 884170866.036.png 884170866.037.png 884170866.038.png 884170866.039.png 884170866.040.png 884170866.041.png 884170866.042.png 884170866.043.png 884170866.044.png 884170866.045.png 884170866.046.png
kilku „porcji”, na przykad 10 minut ogldania bajki.
ziecko nie pamita, co byo zadane albo mwi, e
nie ma adnych zada, co wydaje si nieprawdopo-
dobne.
y sprawd, co byo zadane, dzwonic do kolegi
dziecka. Jeeli si to czsto zdarza, ustal z nauczy-
cielk, e codziennie bdzie sprawdzaa, czy dziecko
zapisao, co ma zadane do domu, a ty bdziesz pod-
pisywa wykonan lekcj.
ziecko nie chce odrabia lekcji, twierdzc e nie
potrafi.
y sprawd, co dziecko potrafi, a czego nie umie.
Udziel mu pomocy w taki sposb, aby wykonao
wszystko to, na co je sta. byt trudne fragmenty wy-
janij, wykonaj wsplnie z dzieckiem, natychmiast
wycz si z pomocy, gdy dziecko zaczyna sobie ra-
dzi. Pozostawaj z nim w kontakcie i po zakoczeniu
kadego duszego zadania nagradzaj je pochwa lub
ulubion form aktywnoci (gra komputerowa do
y czytaj razem z dzieckiem z wykorzystaniem techniki
„czytanie na raty” (na zmian) lub „czytanie chrem”.
Przerywaj czytanie, rozmawiajc z dzieckiem o tym,
co przeczytao, co widzi na ilustracji i co usyszao.
Przedyskutuj z nim rne problemy wynikajce z prze-
czytanego tekstu, pro o wyraenie opinii. kilku
moliwych nagrd za „dobre suchanie” dziecko wy-
biera sobie jedn (na przykad ogldanie bajki przez
510 minut).
Sprawdzaniezeszytu
ziecko zapomina uzupeni zadanie z lekcji, wyko-
na zadanie domowe, popenia bdy w rozwizaniach
zadania, podczas pisania.
y codziennie sprawdzaj zeszyty dziecka i pilnuj, aby
poprawio bdy. Na marginesie zaznaczasz owkiem,
ile bdw znajduje si w danym wierszu (linijce).
Dziecko dziki tej wskazwce sprawdza tylko wska-
zan linijk tekstu, samo powinno wykry bdy i po-
prawi (poprawa czasem musi si odby z Twoj
pomoc, lecz nie moe by wykonana przez Ciebie).
ziecko popenio bdy podczas pisania.
y pracuj z dzieckiem nad utrwaleniem poprawnej
pisowni metodami, ktre naley dostosowa do sa-
bych i mocnych stron dziecka, uwzgldniajc jego
specjalne potrzeby edukacyjne, na przykad za po-
moc techniki „Dyktando w 10 punktach” (w: ziecko
zdysleksjąwszkole i zieckozdysleksjąwdomu
oraz ryortomgiczne wyd.OPERON).
Teczkadoszkoy
10 minut). Jeli widzisz, e dziecko znw ma trudno-
ci, zmniejsza si jego koncentracja, ponownie na
krtko wcz si do jego pracy.
ziecko bardzo czsto zapomina zabra do szkoy
wykonane zadanie, zeszyt, przybory itp. Ma w teczce
baagan, ktry utrudnia szybkie znalezienie potrzeb-
nych pomocy.
y dopilnuj codziennego i samodzielnego zapakowa-
nia teczki. Sprawd, czy wszystko znajduje si
w teczce i czy jest uoone we waciwym porzdku.
Czytanielektur
ziecko nie chce czyta lektury wyznaczonej przez
nauczyciela jako zadanie domowe.
56
iuletynolskiegoowrzystwysleksj i
884170866.047.png 884170866.048.png 884170866.049.png
ziecko pakujc teczk, zapomniao o wanych przy-
borach.
y wprowad planowanie „czego potrzebuj jutro
w szkole” sporzdcie list potrzebnych pomocy,
wedug ktrej dziecko spakuje teczk. Sprawd, czy
wszystko si zgadza. Jeli s braki, pom dziecku
porwna list ze stanem potrzebnych pomocy szkol-
nych.
adaniawdomuidladomu
ziecko zazwyczaj jest „baaganiarzem”, nie potrafi
utrzyma porzdku na stole, na pkach regau i w sza-
fie.
y poow zabawek dziecka (gwnie te, ktrymi si
aktualnie nie bawi) schowaj do piwnicy i co 2 mie-
sice wymieniaj z pozostawionymi w pokoju. Kup pro-
stoktne pojemniki plastykowe (lub koszyki) i ustaw je
na pkach, oznaczajc z przodu kartk z obrazkiem
symbolizujcym zawarto lub nazw, jeli dziecko
potrafi j przeczyta. splnie z dzieckiem wykonaj
jedno sprztanie, wkadajc zabawki i pomoce do od-
powiednich pojemnikw i wyznaczajc ich stae
miejsce. cigu dalszego tygodnia codziennie asys-
tuj dziecku przy sprztaniu, wspierajc go sownie
i nagradzajc po zakoczeniu sprztania.
ziecko stale zapomina o wykonaniu zadania dla
domu, jakim jest na przykad wyniesienie mieci.
y jeli nie pomaga przypomnienie ustne, bez sowa
wstawiasz dziecku pojemnik ze mieciami do jego
pokoju.
2009 Jupiterimages Corporation
y codziennie 20 minut przed zaniciem czytaj
dziecku wybran przez niego ksik. Ma to by „czy-
tanie dla przyjemnoci”, ma wyrobi potrzeb kon-
taktu z ksik, nawyk „czytania do poduszki”. Ma te
by okazj do bycia ze sob, wsplnego opakania
refleksji nad losem bohaterw ksiki, pomiania si
i przeywania radoci z dobrego zakoczenia.
ziecko nie chce i spa.
y pozwl dziecku nie gasi wiata przez 2030
minut, ale tylko pod warunkiem, e w tym czasie b-
dzie czytao ksik (samo lub z Twoja pomoc).
of z d hab aa ogdanoicz
psycholog kliniczny. Dyrektor nstytutu
sychologii Uniwersytetu daskiego.
aoycielka olskiego Towarzystwo Dys-
leksji, obecnie jego wiceprzewodniczca.
latach 19992008 wiceprzewodniczca Europejskiego
Towarzystwa Dysleksji. Autorka ponad 300 publikacji
z zakresu psychologii klinicznej dziecka, w tym ponad 30
ksiek naukowych i narzdzi diagnostycznych.
Czytanie„nadobranoc”
ziecko nie interesuje si ksik, suchaniem czy-
tanego tekstu, a take ma trudnoci ze skupieniem
uwagi na czytanym przez siebie tekcie i ze zrozu-
mieniem go.
57
iuletynolskiegoowrzystwysleksj i
884170866.050.png 884170866.052.png 884170866.053.png 884170866.054.png 884170866.055.png 884170866.056.png 884170866.057.png 884170866.058.png 884170866.059.png 884170866.060.png 884170866.061.png 884170866.063.png 884170866.064.png 884170866.065.png 884170866.066.png 884170866.067.png 884170866.068.png 884170866.069.png 884170866.070.png 884170866.071.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin