artykuł_2 I-III(1).pdf

(2116 KB) Pobierz
597828864 UNPDF
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas i–iii
Moduł 2
rola nauczyciela w organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej uczniom
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
z klas i—iii
autorki:
izabela mańkowska
małgorzata rożyńska
597828864.027.png 597828864.028.png 597828864.029.png 597828864.030.png
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas i–iii
Po realizacji modułu uczestnik:
wykazuje się wiedzą na temat zadań nauczyciela i jego roli w udzielaniu pomocy psychologiczno-
pedagogicznej w świetle nowego rozporządzenia men o pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
zna specyfikę pracy z dziećmi ryzyka dysleksji,
zna i umie wykorzystywać różnorodne formy i metody wspierania rozwoju dziecka ryzyka dysleksji,
zna programy i ćwiczenia pomocne w przezwyciężaniu trudności w nauce czytania i pisania,
umie samodzielnie zbudować program wsparcia dziecka ryzyka dysleksji,
potrafi tworzyć i prowadzić niezbędną dokumentację.
1. Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej w świetle nowego rozporządzenia MEN o pomocy
psychologiczno-pedagogicznej
Lektura obowiązkowa: Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psy-
chologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
nowe rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej szczegółowo określa zadania i rolę
nauczyciela w jej udzielaniu. Wskazuje konkretne rozwiązania organizacyjne oraz podaje wzory
potrzebnych dokumentów wraz z instrukcją ich stosowania.
Zadania nauczyciela:
rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia,
rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających ze specy-
ficznych trudności w uczeniu się,
wspieranie innych nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydak-
tycznych,
rozwijanie umiejętności wychowawczych innych nauczycieli i rodziców w celu zwiększania efek-
tywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów,
umiejętne rozwiązywanie problemów edukacyjnych uczniów ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się, tak by każdy z nich mógł osiągnąć sukces,
posiadanie niezbędnej wiedzy na temat dysleksji w celu zrozumienia problemów dziecka,
dbanie o nieustanne wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ryzyka dysleksji i z dysleksją
rozwojową zapobiegające niepowodzeniom szkolnym oraz marginalizacji i wykluczaniu,
2
Moduł 2. rola nauczyciela w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas i—iii
597828864.001.png 597828864.002.png 597828864.003.png 597828864.004.png 597828864.005.png 597828864.006.png 597828864.007.png 597828864.008.png 597828864.009.png 597828864.010.png
 
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas i–iii
dostosowanie wymagań do możliwości edukacyjnych uczniów ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się,
gotowość do współpracy ze specjalistami,
udział w spotkaniach Zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ryzyka dys-
leksji i z dysleksją rozwojową.
Zadania Zespołu:
ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojo-
we i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne,
określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy z uwzględnieniem
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a
w przypadku ucznia posiadającego opinię — także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w opinii,
opracowanie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia (kipu),
opracowanie Planu Działań Wspierających (pdW),
dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi, w t ym efekt y wności re-
alizowanych zajęć po zakończeniu jej udzielania (określanie wniosków i zaleceń do dalszej pracy),
dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi, w tym efektywności
realizowanych zajęć udzielanej w danym roku szkolnym (w okresie przed opracowaniem arkusza
organizacji szkoły),
dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi przed upływem ter-
minu ustalonego przez dyrektora szkoły na wniosek rodziców ucznia, nauczyciela prowadzącego
zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, specjalistyczne.
Zadania szkoły i nauczyciela wynikające z rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oce-
niania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów w szkołach publicznych:
indywidualizacja działań pedagogicznych zarówno na obowiązkowych, jaki i na dodatkowych
zajęciach edukacyjnych,
podjęcie decyzji w zakresie śródrocznego promowania ucznia kl. i i ii szkoły podstawowej
w ciągu roku szkolnego (do klasy programowo wyższej) bez konieczności uzyskania opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej, za zgodą rodzica,
podjęcie dec yzji w zakresie pozostawienia w tej samej klasie ucznia kl. i—iii szkoły podstawowej,
bez konieczności uzyskania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii
rodzica,
3
Moduł 2. rola nauczyciela w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas i—iii
597828864.011.png 597828864.012.png 597828864.013.png 597828864.014.png
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas i–iii
zwiększenie kompetencji szkoły w zakresie dostosowania warunków przeprowadzania spraw-
dzianu i egzaminów zewnętrznych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyj-
nych ucznia — rada pedagogiczna wskazuje sposoby dostosowania na podstawie szczegółowej
informacji dyrektora centralnej komisji egzaminacyjnej (w szkołach podstawowych zasada ta
zacznie obowiązywać od 1 września 2012 r.).
istotną zmianą wynikającą z tego rozporządzenia jest regulacja przepisów związanych z wydawa-
niem przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne opinii o specyficznych trudnościach w ucze-
niu się. opinia może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły
podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej. Raz wydana opinia jest ważna
przez wszystkie lata nauki szkolnej — nie będzie konieczne wydawanie kolejnej opinii na następny
etap edukacyjny. rozporządzenie określa również sposób postępowania w przypadku ubiegania
się o opinię w terminie późniejszym.
DOWIEDZ SIĘ
1. kto organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole, a kto może
wnioskować o udzielenie takiej pomocy?
2. czym różnią się zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze od zajęć korekcyjno-
-kompensacyjnych (dla kogo, kto prowadzi, ile może liczyć grupa, jak długo
trwają)?
2. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku ryzyka dysleksji
Wskazówki pomocne przy planowaniu wsparcia uczniom ryzyka dysleksji w szkole:
przepisy oświatowe gwarantują uczniowi prawo do diagnozy, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
dostosowania form i metod nauczania oraz obligują szkołę do udzielania tym uczniom specjali-
stycznej pomocy dostosowanej do ich potrzeb i możliwości,
okres wczesnoszkolny (klasy i—iii) uznaje się za czas rozpoznawania ryzyka wystąpienia specy-
ficznych trudności w nauce oraz udzielania dzieciom indywidualnego wsparcia,
proces prowadzonego w szkole rozpoznania (obserwacje i pomiary pedagogiczne) ma na celu
wyłonienie uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności, a także wskazanie u danego
ucznia obszarów dobrego funkcjonowania, zdolności i zainteresowań (zaprowadzenie Karty In-
dywidualnych Potrzeb Ucznia — kipu),
rozwiązania organizacyjne odnoszące się do pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami
w nauce mają zapewnić im wsparcie i zindywidualizowaną pomoc w zależności od dokonanego
na poziomie szkoły rozpoznania trudności i uzdolnień,
4
Moduł 2. rola nauczyciela w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas i—iii
597828864.015.png 597828864.016.png 597828864.017.png 597828864.018.png 597828864.019.png 597828864.020.png 597828864.021.png
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas i–iii
indywidualizowanie pracy z uczniem ma występować zarówno na obowiązkowych jak i dodatko-
wych zajęciach edukacyjnych,
koniecznym działaniem pedagogicznym jest również dokonywanie okresowej oceny efektywno-
ści pomocy udzielanej uczniowi,
do najważniejszych działań wspierających uczniów ryzyka dysleksji zalicza się opracowanie przez
nauczycieli i specjalistów Planu Działań Wspierających (pdW), który powinien uwzględniać for-
my, sposoby i okresy udzielania uczniowi pomocy, cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń
wymaga pomocy, działania realizowane z uczniem, metody pracy, a także zakres dostosowania
wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych,
należy pamiętać, że udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi odbywa się za
zgodą rodziców.
DOWIEDZ SIĘ
1. Jakim uczniom zakłada się kipu, a dla kogo nie zakłada się takiej karty?
2. na jakiej zasadzie pdW może być utworzone dla grupy uczniów i czy należy
tworzyć pdW dla jednego ucznia?
Rozpoznanie u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności
odpowiednim miejscem na rozpoznanie i wyodrębnienie dzieci ryzyka dysleksji jest pierwszy etap
edukacyjny (klasy i—iii). nauczyciel może wybrać narzędzie z oferty wydawniczej. Wybrany sposób
rozpoznania ryzyka wystąpienia specyficznych trudności powinien opierać się na codziennej obser-
wacji w toku realizowanych zaję ć. powinien uwzględniać ak t y wność dziecka podczas w ykony wania
zadań, nawiązywania kontaktów społecznych, wyrażania emocji. nauczyciel może stosować rów-
nież inne techniki diagnostyczne: analiza rysunków i prac dziecka, rozmowa z rodzicami czy próby
eksperymentalne. zastosowane narzędzie powinno przyczynić się do podsumowania obserwacji
w danym okresie. konieczne jest wcześniejsze zapoznanie się z listą symptomów ryzyka dysleksji,
która dostarcza informacji, na co należy zwracać uwagę. może również ułatwić poznanie dziecka,
dostrzeżenie i właściwą interpretację jego problemów, co jest niezbędne, aby kompetentnie mu
pomóc.
WYMYŚL
1. przeglądając dostępne w różnych publikacjach symptomy ryzyka dysleksji,
dokonaj ich podziału na takie, które możesz zaobserwować w szkole i na
takie, o które należy spytać rodziców (przejawiają się głównie podczas czyn-
ności domowych).
5
Moduł 2. rola nauczyciela w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas i—iii
597828864.022.png 597828864.023.png 597828864.024.png 597828864.025.png 597828864.026.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin