WYKŁAD 8.doc

(82 KB) Pobierz
WYKŁAD VIII

WYKŁAD VIII

REGULACYJNA TEORIA TEMPERAMENTU J. STRELAUA

 

Postulaty:

 

Ø      Temperament przejawia się w formalnej charakterystyce zachowania.

 

Ø      Cechy formalne zachowania można opisać w kategoriach energetycznych i czasowych.

 

Ø      Pod względem formalnych charakterystyk zachowania istnieją względnie stałe różnice indywidualne.

 

Ø      Różnice indywidualne w temperamencie są powszechne, tzn. odnoszą się do wszelkich zachowań i reakcji.

 

Ø      Cechy temperamentalne obecne są od wczesnego niemowlęctwa.

 

Ø      Temperament występuje zarówno u człowieka, jak i u zwierząt.

 

Ø      Temperament w swej pierwotnej formie jest wynikiem ewolucji biologicznej, stąd czynnik genetyczny, jak i określone mechanizmy fizjologiczne i biochemiczne współdeterminują różnice indywidualne w temperamencie.

 

Ø      Cechy temperamentanle, choć względnie stałe, podlegają w ontogenezie powolnym zmianom (pod wpływem zmian rozwojowych oraz interakcji genotypu i środowiska).

 

Ø      Rola temperamentu w regulacji stosunków ze światem ujawnia się głównie w sytuacjach i/lub zachowaniach ekstremalnych.

 

 

TEMPERAMENT – zespół podstawowych, względnie stałych czasowo cech osobowości, które manifestują się w formalnej charakterystyce zachowania (parametrach energetycznych i czasowych).

 

Cechy te występują we wczesnym dzieciństwie i są wspólne dla człowieka i zwierząt.

Będąc pierwotnie zdeterminowany przez wrodzone mechanizmy fizjologiczne, temperament podlega zmianom zachodzącym pod wpływem dojrzewania i starzenia się oraz niektórych czynników środowiskowych.

 

CECHY TEMPERAMENTU

 

1. Żwawość  - tendencja do szybkiego reagowania, do utrzymywania wysokiego tempa aktywności i do łatwej zmiany jednego zachowania (reakcji) w inne, odpowiednio do zmian otoczenia.

 

2. Perseweratywność - tendencja do kontynuowania i powtarzania zachowań po zaprzestaniu działania bodźca (sytuacji), który to zachowanie wywołał.

 

3. Wrażliwość sensoryczna - zdolność reagowania na bodźce zmysłowe o małej wartości stymulacyjnej.

 

4. Reaktywność emocjonalna - tendencja do intensywnego reagowania na bodźce wywołujące emocje, wyrażająca się w dużej wrażliwości emocjonalnej i niskiej odporności emocjonalnej.

 

5. Wytrzymałość - zdolność do adekwatnego reagowania w sytuacjach długotrwałej lub wysoko stymulującej aktywności oraz w warunkach silnej stymulacji zewnętrznej.

 

6. Aktywność - tendencja do podejmowania zachowań o dużej wartości stymulacyjnej lub do zachowań dostarczających stymulacji zewnętrznej.

 

 

 

Wrażliwość Sensoryczna?

 

Ø      Nie koreluje z innymi cechami „energetycznymi” (EPZ)

Ø      Hipoteza: WS wykazuje oczekiwane związki (ujemny z WT i AK oraz dodatni z RE) tylko we wczesnej ontogenezie, później ulegając zmianom wraz ze zmianami fizjologicznymi mechanizmu przetwarzania stymulacji

Ø      Prawdopodobnie zmiany WS mają odmienny kierunek u osób różniących się możliwościami przetwarzania stymulacji, zależnie od stopnia efektywności regulacji stymulacji, np.:

u osób o dMPS (duża WT i mała RE) i efektywnie regulujących stymulacje (duża AK) kształtuje się duża WS, odzwierciedlająca „głód” stymulacji i tendencję do jej poszukiwania;

-  u osób o dMPS i nieefektywnie regulujących stymulacje (mała AK) owa mała aktywność może prowadzić do stępienia WS

 

EFEKTYWNOŚĆ REGULACJI STYMULACJI – dopasowanie dopływającej stymulacji  

   do indywidualnych możliwości ich przetwarzania.

 

Efektywna regulacja stymulacji

Duża wytrzymałość i niska reaktywność emocjonalna oraz duża aktywność.

 

Mała wytrzymałość i wysoka reaktywność emocjonalna oraz mała aktywność.

 

Nieefektywna regulacja stymulacji

Duża wytrzymałość i niska reaktywność emocjonalna oraz mała aktywność (struktura z tendencją do

niedostymulowania).

 

Mała wytrzymałość i wysoka reaktywność emocjonalna oraz duża aktywność (struktura z tendencją do przestymulowania).

 

STRUKTURA CECH TEMPERAMENTU

 

v     Struktura zharmonizowana wskazująca na duże możliwości przetwarzania stymulacji

 

Ø      Wysoka WT i mała RE + duża AK

Ø      Też: duża WS i ŻW oraz mała PE

Ø      Efektywna regulacja stymulacji i nastawienie na poszukiwanie stymulacji

Ø      Duże możliwości przystosowawcze

Ø      Typ sangwiniczny

 

v     Struktura zharmonizowana wskazująca na małe możliwości przetwarzania stymulacji

 

Ø      Niska WT i duża RE + mała AK

Ø      Też: mała WS i ŻW oraz duża PE

Ø      Efektywna regulacja stymulacji i nastawienie na rozładowanie pobudzenia oraz unikanie stymulacji

Ø      Małe możliwości przystosowawcze; lepsze funkcjonowanie w sytuacjach o małej wartości stymulacyjnej

Ø      Typ melancholiczny

 

v     Struktura niezharmonizowana wskazująca na duże możliwości przetwarzania stymulacji

 

Ø      Wysoka WT i mała RE + mała AK

Ø      Też: mała lub przeciętna WS, ŻW i PE

Ø      Nieefektywna regulacja stymulacji i nastawienie na ograniczenie zachowań rozładowujących, w efekcie niskiego (nieoptymalnego) poziomu zwyczajowego pobudzenia (bez tendencji do poszukiwania stymulacji)

Ø      Typ flegmatyczny

 

v     Struktura niezharmonizowana wskazująca na małe możliwości przetwarzania stymulacji

 

Ø      Niska WT i duża RE + duża AK

Ø      Też: duża lub przeciętna WS, ŻW i PE

Ø      Nieefektywna regulacja stymulacji i nastawienie na rozładowanie wysokiego (nieoptymalnego) poziomu zwyczajowego pobudzenia (bez tendencji do unikania stymulacji)

Ø      Skłonność do zachowań impulsywnych, wybuchowości i reagowania gniewem

Ø      Typ choleryczny

 


STYL DZIAŁANIA A REAKTYWNOŚĆ

 

1.      Osoby wysokoreaktywne: CzZ < CzP         (styl wspomagający)

Osoby niskoreaktywne: CzZ > lub = CzP   (styl prostolinijny)

 

2.      Osoby wysokoreaktywne: CzC < CzPr

Osoby niskoreaktywne: CzC > lub  = CzPr

(Uwaga: w sytuacji monotonnej, kiedy wykonywana czynność jest mało stymulująca i w równie mało stymulacyjnych warunkach może być prawidłowość odwrotna!)

 

3.      Osoby wysokoreaktywne: CzJ < CzR

Osoby niskoreaktywne: CzJ > lub = CzR  

 

Wybrane dane empiryczne z badań nad reaktywnością

 

Ø      Odporność na nacisk grupowy:    r > R

Ø      Rozbieżność między „ja” realnym i idealnym:       r < R

Ø      Postawa makiawelistyczna (syndrom oziębłości):      r > R

Ø      Realistyczny poziom aspiracji:     r

Ø      Zawyżony lub zaniżony poziom aspiracji:     R

Ø      Tendencja do preferowania abstrakcyjnego stylu poznawczego u dzieci (7 – 14 lat):      r > R

Ø      Tendencja do preferowania konkretnego stylu poznawczego u dzieci (7 – 14 lat):       r < R

Ø      Tendencja do preferowania abstrakcyjnego lub konkretnego stylu poznawczego u dorosłych:    brak różnic

Ø      Orientacja na działanie (właściwość wolicjonalna):     r > R

 

Dane empiryczne nad funkcjonalnym znaczeniem 6 cech temperamentu

 

Ø      RE zwiększa wpływ stresorów na ogólny stan zdrowia psychicznego, intensywność symptomów neurotycznych i dobrostan jednostki;

Ø      Pacjenci z zespołami depresyjnymi charakteryzują się obniżoną ŻW, WT i AK oraz podwyższoną RE i PE (w porównaniu z grupą kontrolną);

Ø      Najtrafniejszymi predyktorami zespołu stresu pourazowego jest RE (korelacja dodatnia) i AK (korelacja ujemna) [badania ofiar powodzi stulecia w Polsce w 1997 roku];

Ø      RE i AK stanowią pośredni czynnik ryzyka raka płuc [RE i AK → poziom depresyjności i uległości oraz palenie tytoniu → choroba raka płuc]

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin