Rozkład treści edukacyjnych (tematy dni od 1. do 76.) – semestr pierwszy
Krąg tematyczny
Temat dnia
Zadania edukacyjne
Środki dydaktyczne
Ja i moje przedszkole
1. Poznajmy się - zabawy integracyjne
• Poznawanie imion rówieśników.
• Integrowanie grupy - tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa.
• Prezentacja wybranych norm i zasad zachowania obowiązujących w grupie.
W. - gra „Wyścig wiewiórek"
maskotka, kartoniki, arkusze szarego papieru, kłębek włóczki, lokomotywa (patrz: scenariusz), nagrania muzyki
2. Polubić przedszkole
W. - karty „Domino obrazkowe"
arkusze szarego papieru, mazaki, kłębek włóczki, własne nagrania nauczyciela, piłka, dzwoneczek
3. Poznajemy ogród
• Stwarzanie sytuacji ułatwiających lepsze poznanie się dzieci.
• Kształcenie umiejętności autoprezentacji.
• Prezentacja wybranych norm i zasad zachowania obowiązujących na terenie ogródka przedszkolnego lub boiska szkolnego.
• Zapoznanie z terenem, sprzętem i roślinnością ogrodu przedszkolnego lub rosnącą wokół boiska szkolnego.
• Kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia (pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek).
• Rozwijanie słuchu fonemowego.
piłki, szarfy i przedmioty w czterech kolorach
4. Poznajemy przedszkole - sekrety naszej kuchni
• Zapoznanie z czynnościami i narzędziami pracy osób zatrudnionych w kuchni w przedszkolu lub szkole i rozumienie znaczenia tej pracy.
• Wdrażanie do przestrzegania zakazu próbowania produktów lub potraw niewiadomego pochodzenia.
• Doskonalenie słuchu fonemowego.
owoce, butelki z różnymi cieczami o charakterystycznych zapachach
5. Poznajemy przedszkole - biblioteka i jej zaczarowany świat
• Pokazanie dzieciom biblioteki przedszkolnej lub szkolnej.
• Rozbudzanie zainteresowania książkami.
• Kształcenie umiejętności wyrażania myśli w formie zdania. Wypowiedzi na temat książek (ich konstrukcji i przeznaczenia) oraz zamieszczonych w nich ilustracji.
Wspominamy wakacje
6. Wakacyjny czas
• Rozbudzanie zainteresowania krajem ojczystym.
• Poznawanie krajobrazów (wskazanie charakterystycznych elementów krajobrazów, np. góry, niziny, jeziora) oraz folkloru ziemi ojczystej.
• Doskonalenie wypowiedzi ustnych - dzielenie się wrażeniami i przeżyciami z wakacji.
K. s. 4, 5
Ćw. s. 3
W. - karty „Memo", „Łódka"
zdjęcia, pocztówki, mapa Polski, wizytówki dzieci
7. Kończy się lato
• Kształtowanie schematu własnego ciała - obserwowanie, dotykanie i nazywanie części głowy.
• Rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej.
• Nauka piosenki „Kończy się lato".
• Określanie zjawisk przyrody związanych z odejściem lata.
• Dostrzeganie i układanie rytmów.
K. s. 6, 7
Ćw. s. 4
CD lub kaseta - 5 i 6 pocztówki pocięte na 4 części różnej wielkości, 40 kartonowych kół w dwóch kolorach, lusterka
8. Wspomnienia z wakacji
• Kształcenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji - znaki informacyjne w otoczeniu.
• Kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała.
• Rozpoznawanie i nazywanie części rąk i nóg.
• Obserwacja pogody w czasie lata - nazywanie charakterystycznych zjawisk atmosferycznych.
• Rozwijanie wyobraźni i zdolności kojarzenia.
• Kształcenie analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej.
K. s. 8, 9
Ćw. s. 5
CD lub kaseta - 4, 9, 19, 20 znaki informacyjne, fragmenty pocztówek, klej, karton
9. Wakacyjne skarby
• Opowiadanie o pamiątkach z wakacji.
• Prezentacja i odczytywanie komunikatów niewerbalnych wyrażanych mimiką.
• Doskonalenie umiejętności komunikacji werbalnej (słuchanie innych i mówienie tak, aby inni rozumieli, skupianie uwagi na rozmówcy itp.).
• Uświadamianie roli dotyku i wzroku w poznawaniu świata.
• Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
• Poruszanie się w otoczeniu zgodnie z poleceniami nauczyciela.
K. s. 10, 11
Ćw. s. 6, 7
W. - karta „Tajemnica" lusterka, pudełko tekturowe z różnymi przedmiotami (muszle, pióra, kamienie, szyszki itp.)
10. Powrót z wakacji
• Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi dzieci na podany temat.
• Poznawanie ekspresyjnych możliwości ciała.
• Doskonalenie umiejętności dźwiękonaśladowczych.
• Kształcenie wrażliwości słuchowej i wyobraźni muzycznej.
K. s. 12, 13
Ćw. s. 8, 9
CD lub kaseta - 6, 32, 33 (do wyboru) oraz 7-10, 40-48
W naszej grupie
11. Poznajmy się bliżej
• Rozwijanie pamięci wzrokowej.
• Doskonalenie umiejętności autoprezentacji.
• Ćwiczenie globalnego czytania.
• Budowanie miłej atmosfery i więzi emocjonalnej w grupie.
• Kształtowanie umiejętności formułowania myśli w formie zdania.
• Ćwiczenie sprawności manualnej.
• Kształcenie motoryki (ćwiczenia gimnastyczne).
K. s. 14
Ćw. s. 10, 11
W. - karta „Muszla"
karty z ilustracjami lub komplet kart „Memo", chusteczki, zdjęcia rodzinne przyniesione przez dzieci, nagrania muzyczne nauczyciela
12. Nasze przedszkole
• Nazywanie i ustalanie kierunków w przestrzeni i na kartce.
• Rozpoznawanie i nazywanie uczuć wyrażanych mimiką.
• Uwrażliwianie na uczucia innych osób.
• Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
K. s. 15, 16
Ćw. s. 12
CD lub kaseta - 11 lub 39 frotki, „kostka emocji" (patrz: scenariusz), prześcieradło, tamburyn
13. Mój najlepszy kolega
• Ocenianie postępowania bohatera opowiadania.
• Wdrażanie dzieci do pozytywnego zachowywania się w kontaktach społecznych.
• Uwrażliwianie dzieci na uczucia innych osób.
• Przeliczanie przedmiotów.
• Tworzenie zbiorów równolicznych z podanymi zbiorami.
• Kształtowanie estetyki ruchu (ćwiczenia gimnastyczne).
K. s. 17
Ćw. s. 13, 14
W. - karta „Przyjaciele" klocki i szarfy w 3 kolorach
krispol80