BHP w pracowni informatycznej.doc

(82 KB) Pobierz
BHP w pracowni informatycznej

PRZYKŁADOWY

ROZKŁAD  MATERIAŁU  Z  INFORMATYKI   DLA KLASY  I  GIMNAZJUM   WG.

PROGRAMU  INFORMATYKA 2000  NR DKW – 4014-56/ 99   REALIZOWANEGO

w wymiarze tygodniowym:   1 godzina - ćwiczenia

 

Podręcznik : INFORATYKA 2000  autor: Małgorzata Mordaka

we współpracy z Jarosławem Lipskim

 

        Cele do realizacji:

1.      Tworzenie podstaw Edukacji Informatycznej .

2.      Przygotowanie ucznia do pracy z komputerem osobistym, rozwiązywania problemów z pracą systemu komputerowego.

3.      Elementarne przygotowanie ucznia do praktycznego wykorzystania komputera w życiu codziennym i w szkole.

4.      Zapoznanie ucznia z wybranymi zastosowaniami komputera w życiu codziennym.

5.      Kształtowanie u ucznia umiejętności korzystania  z  wiedzy dostępnej podczas zabawy. 

 

Poniższy rozkład materiału z przedmiotu Informatyka dla kl. I Gimnazjum, opracowano na podstawie programu nauczania informatyki „INFORMATYKA 2000 w Gimnazjach”. Rozkład materiału uwzględnia możliwości indywidualne szkoły, nauczyciela i uczniów dot. w szczególności posiadanego oprogramowania, a także umiejętności uczniów(muszę nadmienić że grupa przedstawia sobą trzy poziomy: zaawansowany, średnio zaawansowany oraz początkujący). Musi także uwzględniać możliwość jego realizacji w ciągu jednostki lekcyjnej, gdyż w wymiarze 1 godz. tygodniowo  nie jest możliwe, by wszyscy uczniowie przyswoili sobie wiadomości  i umiejętności obejmujące w pełni podane zagadnienia. Wymagać to będzie od uczniów ćwiczeń indywidualnych.

 

L.p.

L.g.

Temat jednostki lek.

Zagadnienie

Wiadomości

i umiejętności

Uwagi

  1

  1

Zapoznanie się z pracownią komputerową

i jej regulaminem

BHP w pracowni

oraz ergonomia

pracy na przy

komputerze

- poznaje  regulamin szkolnej 

   pracowni i związane z nim

   zasady  bezpiecznego  

   użytkowania.

 

  2   

1

Zasady zgodnego z prawem  wykorzystania  komputera.

Prawa autorskie

- Uczniowie poznają licencje

   i certyfikaty oprogramowania,

- poznają grupy programów

  ( freeware, shareware),

- zgodnie z prawem korzystają 

  z oprogramowania.

 

  3   

1

 

 

 

1

 

 

Wyszukiwanie i uruchamianie 

programów.

 

 

 

Wirusy komputerowe.

 

 

 

 

 

Ochrona oprogramowania.

 

- Uczniowie  poznają podstawowe  

   typy plików

- samodzielnie poruszają się po

  strukturze  danych,

- wyszukują zbiory będące   

  programami  uruchamiającymi,

- samodzielnie uruchamiają 

  aplikację  i kończą  w niej pracę,

- poznają  działanie wirusów  

   komputerowych, i sposoby ich

   rozprzestrzeniania się,

-  poznają  zastosowanie

   dowolnego  programu

   antywirusowego.

 

 

4     

1

System komputerowy oraz

jego elementy  składowe.

 

 

Architektura

   komputera.

- Uczniowie znajomość 

  architektury komputera

  oraz  podstawowych urządzeń

  peryferyjnych,

- znajomość najważniejszych

  parametrów komputera

wpływających na jego jakość.

 

  5

  1

Podstawowe  elementy budowy wnętrza  komputera – rodzaje pamięci.

Architektura

   komputera.

-Uczniowie  poznają  budowę 

  wewnętrzną ,

- wyszczególniają elementy

  budowy komputera,

- poznają jednostkę zapisu

  informacji w informatyce,

  określają typy pamięci,

- poznają wpływ poszczególnych

  elementów składowych  na

sprawność komputera.

 

  6

  1

Urządzenia zewnętrzne   zestawu komputerowego.

.

Rozbudowa PC

-Uczniowie poznają urządzenia

   zewnętrzne  komputera,

-  poznają  podstawowe

  parametry  urządzeń,

-  potrafią rozpoznać urządzenia 

   zewnętrzne  i objaśnić jego

   zastosowania,

-  uruchamiają i korzystają

   z drukarki ,

- odczytują parametry urządzenia.

 

7  

3

 

 

Klawiatura  101 znaków.

Ćwiczenia prowadzające

- klawiatura, mysz.

Architektura

  komputera

- Uczniowie zapoznanie się

   z zasadami pracy z klawiaturą 

  101 znaków – klawisze

   znakowe, funkcyjne, specjalne.

 

  8   

1

Środowisko graficzne

MS WINDOWS 98

 

       Praca z

    programem

  Windows  98

- Uczniowie poznanie

   podstawowych zasad obsługi

   programu.

 

  9

2

DOS – podstawowe polecenia zapisu danych

 

 

       Praca z

    programem

         DOS

- Uczniowie poznają jak tworzyć

    pliki i katalogi, zmieniać  

   dyski,

-  poznają zasady tworzenia

   drzewa katalogowego,

-  tworzą własne  pliki.

-  projektują drzewo katalogowe 

   oraz określają  ścieżkę dostępu ,

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin