PRZYKŁADOWY
ROZKŁAD MATERIAŁU Z INFORMATYKI DLA KLASY I GIMNAZJUM WG.
PROGRAMU INFORMATYKA 2000 NR DKW – 4014-56/ 99 REALIZOWANEGO
w wymiarze tygodniowym: 1 godzina - ćwiczenia
Podręcznik : INFORATYKA 2000 autor: Małgorzata Mordaka
we współpracy z Jarosławem Lipskim
Cele do realizacji:
1. Tworzenie podstaw Edukacji Informatycznej .
2. Przygotowanie ucznia do pracy z komputerem osobistym, rozwiązywania problemów z pracą systemu komputerowego.
3. Elementarne przygotowanie ucznia do praktycznego wykorzystania komputera w życiu codziennym i w szkole.
4. Zapoznanie ucznia z wybranymi zastosowaniami komputera w życiu codziennym.
5. Kształtowanie u ucznia umiejętności korzystania z wiedzy dostępnej podczas zabawy.
Poniższy rozkład materiału z przedmiotu Informatyka dla kl. I Gimnazjum, opracowano na podstawie programu nauczania informatyki „INFORMATYKA 2000 w Gimnazjach”. Rozkład materiału uwzględnia możliwości indywidualne szkoły, nauczyciela i uczniów dot. w szczególności posiadanego oprogramowania, a także umiejętności uczniów(muszę nadmienić że grupa przedstawia sobą trzy poziomy: zaawansowany, średnio zaawansowany oraz początkujący). Musi także uwzględniać możliwość jego realizacji w ciągu jednostki lekcyjnej, gdyż w wymiarze 1 godz. tygodniowo nie jest możliwe, by wszyscy uczniowie przyswoili sobie wiadomości i umiejętności obejmujące w pełni podane zagadnienia. Wymagać to będzie od uczniów ćwiczeń indywidualnych.
L.p.
L.g.
Temat jednostki lek.
Zagadnienie
Wiadomości
i umiejętności
Uwagi
1
Zapoznanie się z pracownią komputerową
i jej regulaminem
BHP w pracowni
oraz ergonomia
pracy na przy
komputerze
- poznaje regulamin szkolnej
pracowni i związane z nim
zasady bezpiecznego
użytkowania.
2
Zasady zgodnego z prawem wykorzystania komputera.
Prawa autorskie
- Uczniowie poznają licencje
i certyfikaty oprogramowania,
- poznają grupy programów
( freeware, shareware),
- zgodnie z prawem korzystają
z oprogramowania.
3
Wyszukiwanie i uruchamianie
programów.
Wirusy komputerowe.
Ochrona oprogramowania.
- Uczniowie poznają podstawowe
typy plików
- samodzielnie poruszają się po
strukturze danych,
- wyszukują zbiory będące
programami uruchamiającymi,
- samodzielnie uruchamiają
aplikację i kończą w niej pracę,
- poznają działanie wirusów
komputerowych, i sposoby ich
rozprzestrzeniania się,
- poznają zastosowanie
dowolnego programu
antywirusowego.
4
System komputerowy oraz
jego elementy składowe.
Architektura
komputera.
- Uczniowie znajomość
architektury komputera
oraz podstawowych urządzeń
peryferyjnych,
- znajomość najważniejszych
parametrów komputera
wpływających na jego jakość.
5
Podstawowe elementy budowy wnętrza komputera – rodzaje pamięci.
-Uczniowie poznają budowę
wewnętrzną ,
- wyszczególniają elementy
budowy komputera,
- poznają jednostkę zapisu
informacji w informatyce,
określają typy pamięci,
- poznają wpływ poszczególnych
elementów składowych na
sprawność komputera.
6
Urządzenia zewnętrzne zestawu komputerowego.
.
Rozbudowa PC
-Uczniowie poznają urządzenia
zewnętrzne komputera,
- poznają podstawowe
parametry urządzeń,
- potrafią rozpoznać urządzenia
zewnętrzne i objaśnić jego
zastosowania,
- uruchamiają i korzystają
z drukarki ,
- odczytują parametry urządzenia.
7
Klawiatura 101 znaków.
Ćwiczenia prowadzające
- klawiatura, mysz.
komputera
- Uczniowie zapoznanie się
z zasadami pracy z klawiaturą
101 znaków – klawisze
znakowe, funkcyjne, specjalne.
8
Środowisko graficzne
MS WINDOWS 98
Praca z
programem
Windows 98
- Uczniowie poznanie
podstawowych zasad obsługi
programu.
9
DOS – podstawowe polecenia zapisu danych
DOS
- Uczniowie poznają jak tworzyć
pliki i katalogi, zmieniać
dyski,
- poznają zasady tworzenia
drzewa katalogowego,
- tworzą własne pliki.
- projektują drzewo katalogowe
oraz określają ścieżkę dostępu ,
Krzysztofbhp