KONSPEKT ZAJĘĆ Z LEKKIEJ ATLETYKI
NAUCZAJĄCYCH BIEGÓW KRÓTKICH
grupa 1, III WF
Temat: Biegi krótkie
Zadanie główne: Nauczanie startu niskiego Klasa: 5
Zadanie dodatkowe: Nauczanie techniki biegu po prostej Miejsce: bieżnia, boisko
Zadanie kształcące: Kształtowanie przyspieszenia Liczba osób: 20
Wiadomości: Prawidłowa rozgrzewka ważnym elementem lekcji Czas: 45min
Przybory i przyrządy:
TOK LEKCJI
NAZWA ĆWICZENIA, GRY, ZABAWY
CZAS
UWAGI
Czynności
organizacyjno – porządkowe
Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności, kontrola strojów, obuwia, biżuterii, przypomnienie o bezpieczeństwie, zabranie bloków
2min
x x x x x x x x x x
N
Po sprawdzeniu obecności i przygotowania do lekcji przypominam o zasadach bezpieczeństwa na lekcji
Ćwiczenia przygotowawcze :
Ćwiczenia sprawności ogólnej kończyn dolnych
Ćwiczenia sprawności specjalnej kończyn dolnych
Ćwiczenia przygotowawcze do startu niskiego
- podskoki z naprzemianstronnym wymachem nóg w bok
- podskoki z naprzemianstronnym wymachem nóg do przodu
- bieg z wysokim unoszeniem kolana jednej nogi
podudzia w górę
- bieg na piętach z uderzaniem piętami o pośladki
- szybki bieg zmienną długością kroków
- bieg długimi krokami
- trucht sprinterski
- wieloskoki sprinterskie
- ze stania na jednej nodze, szybki bieg w miejscu
- energiczne uniesienie kolana z naprzemianstronnym wymachem kończyn górnych
- energiczne uniesienie kolana z przejściem w żywy bieg
- szybki bieg z pozycji startowej klęku obunóż
- start z opadu
- start półwysoki
10min
x x
Rozmieszczam dzieci w dwuszeregu tak, by miały wystarczająco miejsca do swobodnego wykonywania ćwiczeń. Objaśniam i pokazuję prawidłowo ćwiczenia dając podopiecznym dobry przykład. Kontroluję poprawność wykonania
Ćwiczenia doskonalące technikę biegu szybkiego na dystansie
Bieg z przyspieszeniem
5 min
x
Uczeń przechodzi stopniowo ze swobodnego do coraz szybszego biegu a po osiągnięciu największej prędkości zwalnia, kończąc ćwiczenie spokojnym, wolnym biegiem
Bieg po prostej linii toru
Ćwiczący wielokrotnie powtarzają bieg po prostej linii toru stosując różne jego warianty: rozwijanie prędkości, utrzymywanie dużej a także maksymalnej prędkości na odcinkach o długości 40, 60 i 80m.
Biegi z wyrównaniem
Ćwiczący dobierają się parami (słabszy z lepszym). Jeden z nich (słabszy), staje w odległości 45m, drugi (lepszy) w odległości 50m od mety. Obaj przyjmują pozycję startu półwysokiego i zajmują miejsca na sąsiednich torach. Na gwizdek rozpoczynają wyścig. Biegnący z tyłu stara się minąć swego kolegę i jako pierwszy dobiec do mety.
Ćwiczenia nauczające techniki startu niskiego
Ustawianie bloków startowych
x x x x x N
x x x x x xx
x x x
Każdy ćwiczący ustawia bloki w normalnej odległości od linii startowej, pod odpowiednim kątem i dopasowuje do nogi, z której startuje
Starty indywidualne
Po przygotowaniu sobie bloków, ćwiczący pojedynczo przyjmuje odpowiednie pozycje ciała i na moje komendy przebiega za każdym razem bardzo szybko odcinek ok. 20m
Starty zespołowe
Zespół ćwiczących liczy od 5 osób. Po przygotowaniu bloków ustawiają się i po komendach „gotów” i „start” przebiegają odcinek długości ok. 20m
Czynności organizacyjno-porządkowe
Bieg w truchcie dookoła stadionu
2 min
...
mietusek0