Edukacja elementarna w przedszkolu.pdf

(795 KB) Pobierz
39794075 UNPDF
Edukacja elementarna
w przedszkolu
materia³y dla nauczycieli i dyrektorów szkó³
w opracowaniu
Ma³gorzaty Ma³yski
KRAKÓW 2004
39794075.011.png
SPIS TRECI
Do Uczestników kursu ...................................................................................................................... 5
S³owo od autorki ............................................................................................................................. 11
Cele ogólne szkolenia ....................................................................................................................... 12
Ramowy plan szkolenia ............................................................................................................. 13
Harmonogram szkolenia ...........................................................................................................14
Program szkolenia .................................................................................................................. 15
Modu³ I
Istota edukacji elementarnej w przedszkolu,
jej ród³a, kontynuacja oraz konsekwencje dla praktyki ............................................................ 15
Modu³ II
Monitorowanie i diagnozowanie poziomu osi¹gniêæ
i kompetencji spo³ecznych ma³ego dziecka (3-6 lat) ................................................................. 16
Modu³ III
Projektowanie i planowanie dzia³añ edukacyjnych
oraz ich transfer na konkretne sytuacje szkolne ........................................................................ 17
Modu³ IV
Metody i techniki dydaktyczno-wychowawcze
wspieraj¹ce dziecko w edukacji przedszkolnej .......................................................................... 18
Modu³ V
Podstawy partnerstwa miêdzy przedszkolem, domem i rodowiskiem lokalnym ...................... 19
Modu³ VI
Istota indywidualizacji w procesie edukacyjnym ........................................................................ 20
Modu³ VII
Kompetencje nauczycielskie na p³aszczynie osobowociowej i spo³ecznej ............................ 21
Materia³y wykorzystywane w czasie warsztataów ................................................................ 23
Integracja zespo³u ..................................................................................................................... 25
Materia³y do modu³u I. ......................................................................................................... ...... 28
Materia³y do modu³u II. ........................................................................................................ ...... 32
Materia³y do modu³u III. ............................................................................................................. 41
Materia³y do modu³u IV. ........................................................................................................ ..... 45
Materia³y do modu³u V. .............................................................................................................. 52
Materia³y do modu³u VI. ........................................................................................................ ..... 67
Materia³y do modu³u VII. ....................................................................................................... ..... 90
Literatura .......................................................................................................................................... 94
Spo³eczne Towarzystwo Owiatowe Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów PAOW
3
39794075.012.png
 
DO UCZESTNIKÓW KURSU
dr Anna Okoñska-Walkowicz
Szanowni Pañstwo
Uczestnicy projektu SZKOLENIE DLA NAUCZYCIELI I DYREKTORÓW SZKÓ£
Jestecie Pañstwo uczestnikami powa¿nego przedsiêwziêcia szkoleniowego, które odbywa siê rów-
noczenie w siedmiu województwach w Polsce i dotyczy 9374 pracowników owiaty. S¹ to wojewódz-
twa: kujawsko-pomorskie, lubelskie, ma³opolskie, podkarpackie, wiêtokrzyskie, warmiñsko-
-mazurskie i zachodniopomorskie. Dlaczego wybralimy te obszary kraju? Bo nale¿¹ one do najs³ab-
szych ekonomicznie: na tych terenach PKB w przeliczeniu na jednego mieszkañca nale¿y do najni¿-
szych. Dla podniesienia poziomu ¿ycia na terenach wiejskich wspomnianych województw, zmniejsze-
nia ró¿nic w jakoci kszta³cenia, jakie wystêpuj¹ miêdzy miastami a szkolnictwem na wsiach oraz lep-
szego ni¿ do tej pory wykorzystania posiadanego przez wiejskie szko³y potencja³u, Bank wiatowy
udzieli³ rz¹dowi RP po¿yczki. W ten sposób stalicie siê Pañstwo beneficjentami szeroko zarysowane-
go Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich (PAOW) w komponencie B2. Program Aktywizacji
Obszarów Wiejskich ma za zadanie przyczyniæ siê do rozwoju gospodarczego obszarów wiejskich,
a komponent B2 dotyczy edukacji i stanowi 8,19% po¿yczonej kwoty.
Dlaczego zdecydowano siê przeznaczyæ powa¿n¹ czêæ po¿yczki na doskonalenie zawodowe na-
uczycieli? Bo w podniesieniu jakoci pracy nauczycieli i dyrektorów szkó³ pracuj¹cych na obszarach
wiejskich dostrze¿ono wielk¹ szansê dla mieszkañców wsi, a szko³a wiejska jako przedmiot troski
i aspiracji spo³ecznoci lokalnej, centrum ¿ycia kulturalnego i miejsce ciep³ych relacji miêdzyludzkich
ci¹gle mo¿e byæ czynnikiem rozwi¹zywania powa¿nych problemów spo³ecznych wsi. Profesjonalnie
dzia³aj¹cy, maj¹cy du¿e poczucie sprawstwa, obdarzony pozytywnym obrazem samego siebie nauczy-
ciel mo¿e sprawiæ, ¿e jego uczniowie, ufaj¹c mu, obudz¹ w sobie odwagê do zmagania siê z trudnymi
warunkami, a sta³e uczenie siê stanie siê ich ¿yciow¹ szans¹.
Spo³eczne Towarzystwo Owiatowe Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów PAOW
5
39794075.013.png 39794075.001.png 39794075.002.png 39794075.003.png
U podstaw projektu Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów szkó³ tkwi marzenie o tym, aby nauczy-
ciele i dyrektorzy szkó³ wiejskich stali siê liderami przemian owiatowych na wsi, bo g³ównie one oraz
têsknota za obudowaniem wiejskich szkó³ wspieraj¹cymi j¹, stale ucz¹cymi siê spo³ecznociami mog¹
byæ dro¿d¿ami przemian ekonomicznych i spo³ecznych.
Zamówione szkolenia obejmuj¹ nastêpuj¹ce tematy:
Nauczanie zintegrowane w klasach I-III
Nauczanie przyrody w klasach IV-VI
Dokszta³canie w zakresie edukacji w dziedzinie wychowania obywatelskiego i historii w klasach
IV-VI
Nowe zasady oceniania uczniów na wszystkich poziomach edukacyjnych
Stosowanie aktywizujacych metod nauczania
Tworzenie programów nauczania na poziomie klasy
Rozwijanie umiejêtnoci wychowawczych
Nauczanie w klasach integracyjnych
Edukacja elementarna w przedszkolu
Zarz¹dzanie szko³¹ w czasie reformy edukacji i po reformie
W wyniku d³ugotrwa³ej procedury przetargowej realizacja projektu przypad³a Spo³ecznemu Towa-
rzystwu Owiatowemu. Jest to zas³u¿ona ogólnopolska organizacja spo³eczna, która dzia³a na owia-
towej niwie od 1987 roku. Jej statutowym celem jest wyzwalanie i wspieranie inicjatyw spo³ecznych
zmierzaj¹cych do wzbogacania mo¿liwoci edukacji i wychowania dzieci, m³odzie¿y i doros³ych. Dekla-
racja Programowa stowarzyszenia, uchwalona w 1989 roku, g³osi: Naczelnym zadaniem Towarzystwa
jest prowadzenie wszechstronnych dzia³añ na rzecz poprawy mo¿liwoci edukacji dzieci i m³odzie¿y, na
rzecz uspo³ecznienia polskiego systemu owiatowego oraz stworzenia mo¿liwoci wyboru ró¿nych dróg
kszta³cenia i wychowania.
Dla realizacji tego celu Towarzystwo zak³ada i prowadzi przedszkola, szko³y wszystkich szczebli
oraz szko³y wy¿sze. Zgodnie ze statutem wspiera wszelk¹ dzia³alnoæ obywatelsk¹, w szczególnoci
finansowan¹ ze rodków spo³ecznych. Wspó³pracuje z instytucjami i organizacjami, których dzia³anie
jest zbli¿one do celów Towarzystwa. Wreszcie inspiruje organizuje szkolenia edukacyjne dla nauczycie-
li i rodziców oraz popularyzuje wiedzê dotycz¹c¹ owiaty i wychowania.
Stowarzyszenie prowadzi oko³o 200 niepublicznych szkó³ non profit w ca³ym kraju i jedn¹ uczelniê
wy¿sz¹ Wszechnicê Mazursk¹ w Olecku. Od pocz¹tku swego istnienia, obok zak³adania szkó³, sto-
warzyszenie prowadzi³o aktywn¹ dzia³alnoæ w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli i dy-
rektorów szkó³.
Szkolenia organizowane by³y zarówno dla szkó³ publicznych, jak i niepublicznych. rodki na szkole-
nia czêsto pozyskiwane by³y z og³aszanych przez MEN lub CODN konkursów grantowych. Szkolenia i
wizyty studyjne liderów Towarzystwa w krajach UE powodowa³y, ¿e zarówno szko³y Towarzystwa, jak i
Spo³eczne Towarzystwo Owiatowe Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów PAOW
6
39794075.004.png 39794075.005.png 39794075.006.png
organizowane przez STO szkolenia by³y zwiastunami zmian owiatowych w kraju jeszcze przed wpro-
wadzaniem reformy systemu edukacji narodowej. Stowarzyszenie opracowa³o ró¿norodne sposoby
ewaluacji wdra¿anych programów oraz posiada sta³y system monitorowania efektów szkoleñ. Najlep-
sze efekty pracy w zakresie szkoleñ STO uzyskiwa³o, stosuj¹c metody warsztatowe. Takimi metodami,
zgodnie z wol¹ zamawiaj¹cego niniejszy projekt, bêd¹ Pañstwo objêci.
Dla lepszego zrozumienia sytuacji dydaktycznych, których bêd¹ Pañstwo dowiadczaæ w czasie
kursów, chcia³abym zaprezentowaæ warsztat jako metodê pracy z nauczycielami na tle po¿¹danych
przez wspó³czesn¹ szko³ê nauczycielskich kompetencji.
Wspó³czesna szko³a wymaga posiadania przez nauczycieli umiejêtnoci zwi¹zanych z prac¹ w gru-
pie, miêdzy innymi organizowania pracy zespo³owej. Rada pedagogiczna ka¿dej szko³y powinna byæ
dobrze skoordynowanym, wspieraj¹cym swoich cz³onków zespo³em, w którym miejsce rywalizacji zajê-
³aby wspó³praca. Dla nabywania przez uczniów umiejêtnoci wspó³pracy nauczyciele powinni zdobyæ
umiejêtnoæ analizowania procesów grupowych, diagnozowania ról grupowych i wykorzystywania ich
do budowania kreatywnych i wspieraj¹cych zespo³ów. Winni te¿ staæ siê mistrzami w aran¿owaniu
sytuacji wychowawczych lub wykorzystywaniu zdarzeñ rzeczywistych s³u¿¹cych æwiczeniom umacnia-
nia wiêzi grupowych i akceptowaniu wartoci i norm wspó³¿ycia spo³ecznego. Powinni znaæ i stosowaæ
techniki wspó³pracy i posiadaæ umiejêtnoci zarz¹dzania zespo³em i kierowania procesem grupowym.
Wspó³dzia³anie wymaga umiejêtnoci interpersonalnych, takich jak negocjacje, komunikacja, rozwi¹zy-
wanie konfliktów, diagnozowanie potrzeb uczniów, ich rodziców czy innych nauczycieli.
Niektórzy autorzy zwracaj¹ uwagê na kompetencje interpretacyjne nauczyciela jako warunek rozu-
mienia wiata i siebie oraz nadawania sensu temu wszystkiemu, co dzieje siê w otaczaj¹cej rzeczywi-
stoci. Dla nich porozumiewanie siê nauczycieli z uczniami jest wynikiem ustawicznych interpretacji,
podobnie jak wybieranie kierunków dzia³ania. Zwracaj¹ w ten sposób uwagê na koniecznoæ kompe-
tencji teoretycznych. 1) Czynnikiem, który wiêkszoæ wspó³czesnych badaczy wskazuje jako znacz¹cy
w budowaniu motywacji do uczenia siê, a tym samym wp³ywaj¹cym na efektywnoæ pracy szko³y, jest
samopoznanie i samoocena.
Planuj¹c pracê szko³y, która ma staæ siê miejscem uczenia siê ucznia i miejscem inspirowania go do
pracy nad w³asnym rozwojem, nie sposób pomin¹æ tych dzia³añ, które pozwol¹ uczniom budowaæ wy-
sok¹ samoocenê i pomog¹ im w samopoznaniu. Wysoka samoocena w wiêkszoci badañ nad ucze-
niem siê wymieniana jest jako licz¹ce siê ród³o motywacji. Czêsto wskazywana jest jako czynnik, od
którego zale¿y sukces b¹d niepowodzenie wszelkich ludzkich przedsiêwziêæ oraz jako niezwyk³e ró-
d³o energii. Szko³a mog³aby siê staæ miejscem, gdzie uczniowie zaczêliby ceniæ samych siebie, gdzie
rozwijaliby wiarê w samych siebie i poczucie w³asnej wartoci. Mog³aby tworzyæ sytuacje, w których
zarówno uczniowie, jak i nauczyciele w coraz wiêkszym stopniu odkrywaliby ród³o wartoci w samych
sobie, uwiadamiaj¹c sobie, ¿e dobre ¿ycie tkwi w nich i nie jest zale¿ne od róde³ zewnêtrznych. 2)
1)
R. Kwanica, Ku pytaniom o psychopedagogiczne kszta³cenie nauczycieli, [w:] Z. Kwieciñski, L. Witkowski (red), Ku peda-
gogii pogranicza, Toruñ 1991 oraz H. Kwiatkowska, Edukacja nauczycieli szkó³ zawodowych, [w:] Kszta³cenie zawodowe w
warunkach gospodarki rynkowej (red.) S. Kwiatowski, Instytut Badañ Edukacyjnych, Warszawa 1994.
2)
C.R. Rogers, Sposób bycia, Dom Wydawniczy Rebis, Poznañ 2002, str. 215.
Spo³eczne Towarzystwo Owiatowe Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów PAOW
7
39794075.007.png 39794075.008.png 39794075.009.png 39794075.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin