Konferencja Instytutu Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
dla nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych i przedszkoli:
Profilaktyka logopedyczna w systemie edukacji
Termin i miejsce konferencji:
· 26 listopada 2010 r., piątek.
· część I wykładowa (przed południem): Urząd Wojewódzki, Sala Sejmu Śląskiego
· część II warsztatowa (popołudniowa) na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego, Pl. Sejmu Śl. 1, Katowice.
Współorganizatorzy konferencji:
· Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Oddział Śląski
· Kolegium Nauczycielskie w Bielsku Białej
Szacowana liczba uczestników:
· 200-250 osób nauczyciele (szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz przedszkoli), studenci i pracownicy naukowi Uniwersytetu Śląskiego i Kolegium Nauczycielskiego w Bielsku-Białej.
Organizacja konferencji:
· cz. I - wykłady 20-30 minutowe (15-30 min. przerwa na kawę),
· dłuższa przerwa (przerwa np.30 – 45 min. – przejście na wydział),
· cz. II - warsztaty 45-60 min.
Proponowany harmonogram konferencji:
Wykłady cz. I:
1. Otwarcie konferencji - dziekan Wydziału Filologicznego i Dyrektor Instytutu Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego.
2. Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym, dr Katarzyna Węsierska, Wydział Filologiczny Uniwersytet Śląski.
3. Jak wspierać dziecko jąkające się w środowisku szkoły i przedszkola, dr Mieczysław Chęciek, Wyższa Szkoła Ekonomii, Turystyki i Nauk Społecznych w Kielcach; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Raciborzu.
4. Założenia współpracy nauczyciela i logopedy, dr Olga Przybyla, kierownik Podyplomowych Studiów Logopedycznych, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
5. Uczeń z wadą wymowy w klasie szkolnej, dr Iwona Michalak-Widera, Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Oddział Śląski.
6. Przerwa na kawę
7. Dziecko z zaburzeniami słuchu w systemie edukacji, dr Iwona Sosnowska-Wieczorek, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet Śląski.
8. Fonetyka konfrontatywna - pomoc w osiąganiu bilingwalności u dzieci, prof. UŚ dr hab. Jolanta Tambor, Uniwersytet Śląski, Wydział Filologiczny.
9. Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w przedszkolu i w szkole, dr Danuta Pluta-Wojciechowska, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.
10. Mowa jest złotem. Rodzice wobec zakłóconego rozwoju mowy dziecka, dr Iwona Gralewicz-Wolny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Filologiczny.
Warsztaty cz. II:
1. Podstawy emisji głosu w pracy nauczyciela, dr Agnieszka Płusajska-Otto, Uniwersytet Łódzki.
2. Wczesna nauka czytania w systemie profilaktyki logopedycznej, mgr Łucja Skrzypiec, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Katowicach;
3. Promowanie zasad dobrej komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej, mgr D. Naziemiec, psycholog Gimnazjum nr 9 w Katowicach, mgr Bogumiła Wilk, logopeda, Szkoła Podstawowa nr 15 w Chorzowie, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Katowicach;
4. Wstępna identyfikacja zaburzeń mowy - przesiewy logopedyczne w praktyce nauczyciela, dr Katarzyna Węsierska, Wydział Filologiczny Uniwersytet Śląski - z udziałem studentów filologii Uniwersytetu Śląskiego.
1
LOGOPEDA_DLA_DZIECI_W_ORATORIUM