MINISTERSTWO GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Departament Polityki Przemysłowej
INFORMATOR
DLA POLSKICH PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH
WYMAGANIA BEZPIECZEŃSTWA DLA MASZYN UMIESZCZANYCH
NA RYNKACH UNII EUROPEJSKIEJ I NA RYNKU POLSKI
Warszawa 2003
Opracowanie:
Na zlecenie Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej – Departamentu Polityki Przemysłowej
Bogusław Piasecki
Marek Walczak
© Copyright by Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
OPRACOWANIE ZAWIERA:
Wstęp
Dyrektywy Nowego Podejścia
Dyrektywa maszynowa
q Kolejne publikacje
q Zakres Dyrektywy
q Definicje wraz z komentarzami
q Wymagania ogólne
q Zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa
q Normy zharmonizowane
q Procedury oceny zgodności
q Poświadczanie przeprowadzenia oceny zgodności
q Znakowanie CE
q Jednostki notyfikowane
q Wskazówki dotyczące przygotowania dokumentacji technicznej
Omówienie ramowych regulacji prawnych związanych z wdrażaniem
dyrektyw Unii Europejskiej:
q Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności
(Dz.U. Nr 166 poz. 1360, z późniejszymi zmianami)
q Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw
konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez
produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22 z dnia 31 marca 2000 r. poz. 271)
q Ustawa z dnia 22 stycznia 2000 r. o ogólnym bezpieczeństwie
produktów (Dz. U. Nr 15 z dnia 7 marca 2000 r. poz. 179)
Rozporządzenie wdrażające do prawa polskiego dyrektywę maszynową
System akredytacji, autoryzacji i notyfikacji jednostek oceniających zgodność
System nadzoru rynku
Informacja o stanie prac nad nowelizacją dyrektywy maszynowej
WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW
NUMER
ZAŁĄCZNIKA
TYTUŁ
Z1
Treść Dyrektywy 98/37/WE
I
Zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dotyczące projektowania i wytwarzania maszyn oraz urządzeń zabezpieczającychelementów bezpieczeństwa
II A
Deklaracja zgodności EC WE dla maszyn
II C
Deklaracja zgodności ECWE dla elementów bezpieczeństwa urządzeń zabezpieczających umieszczanych na rynku oddzielnie od maszyny
II B
Deklaracja zgodności dla maszyny przeznaczonej do wbudowania w inną maszynę (art. 4 (2) Dyrektywy)
IV
Rodzaje maszyn i elementów bezpieczeństwaurządzeń zabezpieczających, dla których wymagana jest interwencja stron trzecich w trakcie przeprowadzania procedur oceny zgodności
VI
Badanie typu EC WE dla maszyn
Z2
Procedury oceny zgodności wg dyrektywy maszynowej
Z3
Wykaz norm zharmonizowanych z Dyrektywą 98/37/EC WE
Z4
Wykaz dyrektyw Nowego Podejścia obowiązujących w Unii Europejskiej
Z5
Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 kwietnia 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn i elementów bezpieczeństwa (Dz.U. Nr 91, poz. 858)
WSTĘP
Informator opisuje zasady i tryb postępowania przy wytwarzaniu i wprowadzaniu na rynki pPaństw Wspólnoty Europejskiej maszyn i ich elementów bezpieczeństwaurządzeń zabezpieczających. Z chwilą wejścia w życie prawa polskiego wdrażającego postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/37/EC WE z dnia 22 czerwca 1998 r. w sprawie zbliżenia prawa przepisów pPaństw cCzłonkowskich dotyczącychego maszyn (OJ L 207, 23.07.98, str. 1), Informator będzie pomocny również przy wytwarzaniu i umieszczaniu maszyn na rynku polskim.
Dyrektywy Unii Europejskiej są adresowane do pPaństw cCzłonkowskich i są dla nich wiążące w zakresie celów i zadań, natomiast forma i środki ich realizacji wynikają z prawa krajowego mającego na celu doprowadzenie do zgodności z postanowieniami Dyrektywy.
Postanowienia zawarte w Dyrektywach stają się prawem w państwach członkowskich po wdrożeniu ich do prawa krajowego.
Dla lepszego zrozumienia i stosowania wchodzących wkrótce w życie krajowych przepisów prawnych konieczna jest znajomość i zrozumienie postanowień Dyrektywy. Informator zawiera obszerne omówienie jej postanowień oraz szereg komentarzy dotyczących definicji i pojęć używanych w Dyrektywie.
W Informatorze omówiono także m.in.:
o zasady systemu zapewnienia bezpieczeństwa maszyn umieszczanych na polskim rynku i ustawy ramowe przyjęte w ramach wdrażania europejskiego systemu zapewnienia bezpieczeństwa wyrobów, w tym maszyn,
o krajowe przepisy prawne dotyczące umieszczania na rynku i oddawania do użytkowania bezpiecznych maszyn, wdrażające zharmonizowane przepisy europejskie,
o postanowienia dotyczące odpowiedzialności i obowiązków wytwórcy.
W celu zorientowania czytelników w postępie prac legislacyjnych, a także w metodyce przyjętej przy przenoszeniu przepisów Dyrektywy do prawa polskiego, w Informatorze zamieszczono tekst rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, wdrażającego dyrektywę maszynową do prawa polskiego. Dla ułatwienia śledzenia powiązań między tekstem Dyrektywy i przepisami rozporządzenia dodano odpowiednią tabelę korelacyjną.
Informator wzbogacono także o omówienie systemu przyjętego w Polsce dla notyfikacji jednostek oceniających zgodność oraz systemu nadzoru rynku. Scharakteryzowano także stan prac na forum europejskim nad nowelizacją dyrektywy maszynowej.
Informator dotyczy zagadnień technicznych i prawnych, nie zawiera natomiast żadnych informacji natury handlowej czy finansowej, które dotyczyłyby usług upoważnionych przedstawicieli w krajach Wspólnoty, opłat za czynności jednostek notyfikowanych itp.
Wyjaśnień podanych w Informatorze nie należy uważać za oficjalne interpretacje ani postanowień Dyrektywy, ani prawa krajowego.
Prawo do interpretacji postanowień artykułów Dyrektywy oraz zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ma wyłącznie Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich.
Niemniej jednak, dla ustanowienia wspólnego i jednolitego rozumienia postanowień i wymagań, a więc do możliwie jak najszerszego wyeliminowania ewentualnej rozbieżności zdań pomiędzy państwami członkowskimi, jednostkami notyfikowanymi, wytwórcami itp., w Dyrektywie przewidziano utworzenie Stałego Komitetu składającego się z przedstawicieli Krajów państw cCzłonkowskich oraz przewodniczącego, którym jest przedstawiciel Komisji. Komitet ten rozpatruje i opiniuje sprawy związane z wdrażaniem i praktycznym stosowaniem Dyrektywy.
Zezwala się na reprodukcję treści zawartej w Informatorze, z wyjątkiem celów handlowych, pod warunkiem powołania materiału źródłowego.
DYREKTYWY NOWEGO PODEJŚCIA
Przyjętą w 1985 roku przez państwa Wspólnoty Europejskiej metodą usuwania przeszkód w swobodnym przepływie towarów, jakie stwarzają różnice występujące w obowiązujących w poszczególnych państwach członkowskich przepisach bezpieczeństwa, jest ich harmonizacja w oparciu o tzw. Dyrektywy Nowego Podejścia.
Celem tych Dyrektyw jest m.in. ujednolicenie w państwach członkowskich wymagań i procedur oceniania bezpieczeństwa wyrobów wprowadzanych na rynki i oddawanych do użytkowania.
Dyrektywy Nowego Podejścia określają zasadnicze wymagania dotyczące ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, które powinny zostać spełnione, aby wyrób objęty daną Dyrektywą można było uznać za bezpieczny.
Europejskie normy zharmonizowane uszczegółowiają wymagania zawarte w Dyrektywach. Pomimo, że stosowanie tych norm nie jest obowiązkowe, to jednak stanowiąę one główne narzędzie dla wypełniania postano...
lorenc7