PLAN PRACY PRZEDMIOTU MUZYKA DLA KLASY v NOWY.doc

(106 KB) Pobierz
PLAN PRACY PRZEDMIOTU MUZYKA DLA KLASY

PLAN PRACY PRZEDMIOTU MUZYKA DLA KLASY V

 

 

Numer i temat zajęć

Repertuar i zabawy muzyczne

Zakres materiału kształcenia

Wymagania edukacyjne

Ścieżka edukacyjna

Liczba godzin

Podstawowe

Uczeń:

Ponadpodstawowe

Uczeń:

1. Żegnamy lato piosenką pt „.Lato”

Piosenka pt. „Lato”

Organizacja pracy na lekcjach muzyki

Zna słowa oraz melodię piosenki „ Lato”

Śpiewa piosenkę samodzielnie.

z pamięci wykazując duże zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem intonacyjnym i melodycznym

 

1.

2. Alfabet dźwięków - powtórzenie

Piosenka „siedzi sobie zając”

„Lato”

Nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków.

Wymienia nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków.

Zapisuje dźwięki na pięciolinii.

Potrafi odczytać nazwy dźwięków solmizacyjne i literowe.

 

Sprawnie posługuje się zapisem nutowym. Śpiewa piosenkę „Siedzi sobie zając z nut” nazwami solmizacyjnymi.

 

1.

3.Rytm i metrum.

Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem efektów akustycznych oraz instrumentów perkusyjnych.

Wartości rytmiczne oraz odpowiadające im pauzy.

Pojęcie metrum.

Odczytuje i zapisuje wartości muzyczne oraz odpowiadające im pauzy.

Odtwarza podany rytm na instrumencie perkusyjnym.

Wykonuje taktowanie w określonym metrum.

Dostrzega różnice występujące w relacjach czasowych pomiędzy poszczególnymi wartościami rytmicznymi.

Potrafi zapisać rytmy w różnym metrum.

 

1.

4. Analiza rytmiczno- melodyczna pieśni „Rota”  - opracowanie akompaniamentu.

Pieśń „Rota”

Powtórzenie i zastosowanie w praktyce wiadomości i roli akompaniamentu, tempa i dynamiki, wartościach rytmicznych nut i pauz. Wykonanie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki.

Muzykuje wykorzystując wiadomości o roli akompaniamentu, funkcjach rytmu, wartościach rytmicznych nut i pauz.

Dokonuje analizy rytmiczno-melodycznej zapisu muzycznego.

Zna słowa i melodię pieśni „Rota” i śpiewa ją korzystając z podręcznika.

Zna postać M. Konopnickiej.

Wyjaśnia pojęcie pieśń patriotyczna.

Potrafi omówić historię powstania pieśni „Rota”

Śpiewa pieśń z pamięci wykazując duże zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem rytmicznym i intonacyjnym.

Improwizuje akompaniament perkusyjny będący urozmaiceniem i dopełnieniem linii melodycznej pieśni.

PO

Pieśni patriotyczne, sylwetki wielkich Polaków.

1.

5.Instrumenty strunowe klawiszowe.

Słuchanie muzyki „Dla Elizy” L.van. Beethovena „Kukułaka”  C. Daquina na klawesyn. F.Chopina.

Mechanizm powstawania dźwięku w instrumentach strunowych klawiszowych, ich brzmienie, cechy charakterystyczne.

Wymienia cechy charakterystyczne instrumentów strunowych klawiszowych.

Wylicza instrumenty klawiszowe – strunowe.

 

Potrafi wymienić utwory muzyczne wykonane na instrumentach strunowych klawiszowych.

Porównuje brzmienie poszczególnych instrumentów strunowych klawiszowych podczas słuchania przykładów muzycznych.

EM

Rodzaje i gatunki przekazów medialnych.

1.

6.Folklorystyczna mapa Polski

Słuchanie muzyki – piosenki ludowe w wykonaniu Mazowsza, Utwory kapel ludowych.

Piosenka ludowa (Do wyboru)

Elementy folkloru, regiony folklorystyczne Polski, muzyka i zwyczaje regionalne; przykłady muzyki ludowej różnych regionów.

Rozumie pojęcie folklor.

Wymienia i wskazuje na mapie Polski główne regiony folklorystyczne Polski.

Wylicza cechy charakterystyczne własnego regionu.

Potrafi wyjaśnić przyczynę różnic pomiędzy poszczególnymi regionami.

Dowodzi bogactwa folklorystycznego Polski.

Rozumie potrzebę poznawania folkloru.

Potrafi rozpoznać utwory ludowe regionu w którym mieszka.

ER

Miejscowe przysłowia i muzyka, sztuka ludowa i folklor, regionalne zwyczaje.

1.

7.Znaki chromatyczne przygodne i przykluczowe – bemol.

Rebusy muzyczne

Półton, cały ton.

Zapis i funkcje bemola; nazwy dźwięków opatrzonych bemolem.

 

Potrafi zapisać znak bemola.

Potrafi zapisać dźwięki opatrzone bemolem

Odnajduje bemol w zapisie nutowym.

Rozumie potrzebę zastosowania znaków chromatycznych.

Wyjaśnia zastosowanie bemola.

 

1.

8.Znaki chromatyczne- Krzyżyk i kasownik.

Piosenka „Tratwa blues”

Znaki chromatyczne przygodne i przykluczowe: krzyżyk i kasownik, ich funkcje, zapis,

Pojęcie bluesa.

Potrafi wymienić i zapisać znaki chromatyczne – krzyżyk i kasownik.

Potrafi nazwać dźwięki opatrzone krzyżykami.

Odnajduje znaki chromatyczne w zapisie nutowym.

Zna słowa i melodię piosenki „Tratwa blues” śpiewa ją z podręcznika.

 

Posługuje się wiedzą na temat znaków chromatycznych w działaniach muzycznych.

Wyjaśnia zastosowanie krzyżyka i kasownika.

Śpiewa piosenkę z pamięci wykazując duże zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem rytmicznym i intonacyjnym.

 

 

1.

9.Folklor Świata

Utwory muzyczne – przykłady folkloru z różnych stron świata.

Zabawa „Barwni tancerze”

Specyfika muzyki wybranych regionów świata,

Wymienia rejony świata o zróżnicowanej kulturze ludowej

Potrafi wymienić najbardziej charakterystyczne cechy muzyki wybranych rejonów świata.

Uczestniczy w dyskusji na temat różnorodności kulturowej świata.

Samodzielnie zbiera informacje o egzotycznych zwyczajach, instrumentach i tańcach.

M

1.

10.Znaki przedłużające czas trwania pauz i nut

Piosenka „Uwaga czerwone światło”

Funkcje oraz sposób oznaczenia kropki, łuku i fermaty, pauza z kropką, zastosowanie poznanych znaków w zapisie muzycznym.

Wymienia znaki przedłużające dźwięk i rozpoznaje je w tekście muzycznym.

Rozumie pojęcie: kropka, łuk, fermata, pauza z kropką.

Potrafi zapisać symbole graficzne poznanych znaków.

Rozróżnia zależność w relacjach czasowych pomiędzy wartościami rytmicznymi z kropką i bez.

Śpiewa   piosenkę „Uwaga! Czerwone światło” w grupie, korzystając z podręcznika

 

Odróżnia  łuk artkulacy6jny od łuku przedłużającego dźwięk.

Potrafi zrealizować rytm z zastosowaniem wartości rytmicznych z kropką.

Śpiewa piosenkę z pamięci wykazując duże zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin