2010 maj historia_PP.pdf

(2435 KB) Pobierz
Microsoft Word - historia_PP
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII
POZIOM PODSTAWOWY
MAJ 2010
Instrukcja dla zdającego
Czas pracy:
120 minut
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 25 stron
(zadania 1 – 37).
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
7. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Liczba punktów
do uzyskania: 100
MHI-P1_1P-102
296923608.107.png 296923608.118.png 296923608.129.png 296923608.140.png 296923608.001.png 296923608.012.png 296923608.023.png 296923608.034.png 296923608.045.png 296923608.056.png 296923608.063.png 296923608.064.png 296923608.065.png 296923608.066.png 296923608.067.png 296923608.068.png 296923608.069.png 296923608.070.png 296923608.071.png 296923608.072.png 296923608.073.png 296923608.074.png 296923608.075.png 296923608.076.png 296923608.077.png 296923608.078.png 296923608.079.png 296923608.080.png 296923608.081.png 296923608.082.png 296923608.083.png 296923608.084.png 296923608.085.png 296923608.086.png 296923608.087.png 296923608.088.png 296923608.089.png 296923608.090.png 296923608.091.png 296923608.092.png 296923608.093.png 296923608.094.png 296923608.095.png 296923608.096.png 296923608.097.png 296923608.098.png 296923608.099.png 296923608.100.png 296923608.101.png 296923608.102.png 296923608.103.png 296923608.104.png 296923608.105.png 296923608.106.png 296923608.108.png 296923608.109.png 296923608.110.png 296923608.111.png 296923608.112.png 296923608.113.png 296923608.114.png 296923608.115.png 296923608.116.png 296923608.117.png 296923608.119.png 296923608.120.png 296923608.121.png 296923608.122.png 296923608.123.png 296923608.124.png 296923608.125.png 296923608.126.png 296923608.127.png 296923608.128.png 296923608.130.png 296923608.131.png 296923608.132.png 296923608.133.png 296923608.134.png 296923608.135.png 296923608.136.png 296923608.137.png 296923608.138.png 296923608.139.png 296923608.141.png 296923608.142.png 296923608.143.png 296923608.144.png 296923608.145.png 296923608.146.png 296923608.147.png 296923608.148.png 296923608.149.png 296923608.150.png 296923608.002.png 296923608.003.png 296923608.004.png 296923608.005.png 296923608.006.png 296923608.007.png 296923608.008.png 296923608.009.png 296923608.010.png 296923608.011.png 296923608.013.png 296923608.014.png 296923608.015.png 296923608.016.png 296923608.017.png 296923608.018.png 296923608.019.png 296923608.020.png 296923608.021.png 296923608.022.png 296923608.024.png 296923608.025.png 296923608.026.png 296923608.027.png 296923608.028.png 296923608.029.png 296923608.030.png 296923608.031.png 296923608.032.png 296923608.033.png 296923608.035.png 296923608.036.png 296923608.037.png 296923608.038.png 296923608.039.png 296923608.040.png 296923608.041.png 296923608.042.png 296923608.043.png 296923608.044.png 296923608.046.png 296923608.047.png 296923608.048.png 296923608.049.png 296923608.050.png 296923608.051.png 296923608.052.png 296923608.053.png 296923608.054.png 296923608.055.png 296923608.057.png
2
Egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
Zadanie 1. (3 pkt)
Na podstawie ilustracji wykonaj polecenia.
Źródło: E. Charytonow, Zarys historii architektury , Warszawa 1963, s. 20.
A. Wskaż dwa elementy zdobnicze charakterystyczne dla cywilizacji, w której powstał
przedstawiony obiekt.
• .................................................................................................................................................
• .................................................................................................................................................
B. Podaj nazwę cywilizacji, w której powstał przedstawiony obiekt.
.......................................................................................................................................................
296923608.058.png
Egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
3
Zadanie 2. (2 pkt)
Na podstawie tekstu źródłowego i mapy oraz własnej wiedzy wykonaj polecenia.
I umyślił […] zbudować dom imieniu Pańskiemu […]. Posłał [...] do Hirama, króla
Tyru, mówiąc: Jak czyniłeś z Dawidem, ojcem moim, i posłałeś mu drzewo cedrowe, aby
zbudował sobie dom, w którym mieszkał, tak uczyń i ze mną, abym zbudował dom imieniu
Pana, Boga mego [...].
Poślij mi tedy człowieka umiejętnego, [...] który by umiał [...] wykonywać rzeźby
z tymi rzemieślnikami, których mam przy sobie w żydowskiej ziemi.
Źródło: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole , nr 1, Warszawa 1959, s. 22.
A. Podaj imię władcy będącego inicjatorem wzniesienia budowli sakralnej, o której
mowa w tekście.
.......................................................................................................................................................
B. Dokończ zdanie:
Miejscowość, w której znajdowała się budowla sakralna opisana w tekście źródłowym została
oznaczona na mapie numerem .......... .
1
2
4
3
Na podstawie: B. Danowska, T. Maćkowski, Przez wieki 1. Zeszyt ćwiczeń z tekstami źródłowymi , Gdańsk 2003.
Wypełnia
egzaminator
Nr zadania
1.A. 1.B. 2.A. 2.B.
Maks. liczba pkt
2
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
296923608.059.png
4
Egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
Zadanie 3. (4 pkt)
Na podstawie tekstów źródłowych i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
Źródło 1.
Zdania wodzów ateńskich były podzielone: jedni nie chcieli dopuszczać do walki [...],
a drudzy wraz z Miltiadesem radzili bić się. [...] Ateńczycy na dany znak ruszyli pędem
przeciw barbarzyńcom […], skoro zwarli się z [Persami] w gęstych szeregach walczyli
chwalebnie, […] na obu skrzydłach zwyciężyli. [...] Ateńczycy, ile mieli sił w nogach,
pospieszyli do miasta i przybyli tam wprzód niż barbarzyńcy, [którzy] odpłynęli z powrotem
do Azji.
Źródło 2.
Temistokles [...] wezwał do wsiadania na okręty. Jakoż to uczynili i jednocześnie
przybyła z Eginy triera [...]. Wtedy Hellenowie odbili ze wszystkimi okrętami na morze.
Na wypływających natychmiast uderzyli barbarzyńcy [...]. Większość nieprzyjacielskich
okrętów [...] zatopiono [...]. Albowiem Hellenowie walczyli w porządku i szyku, a [Persowie]
[...] nie działali planowo. [...] A przecież [...] wytężyli swe siły z obawy przed Kserksesem,
każdy też sądził, że król na niego będzie patrzył.
Źródło: Herodot, Dzieje , Wrocław 2005, s. 471–478, 625–627.
A. Przyporządkuj bitwom opisanym w źródłach ich nazwy. Odpowiedzi wybierz
spośród podanych:
bitwa pod Cheroneą, bitwa pod Maratonem, bitwa w wąwozie Termopile,
bitwa u wybrzeży Salaminy.
• W źródle 1. opisano bitwę ................................................................................................... .
• W źródle 2. opisano bitwę ................................................................................................... .
B. Podaj numery, którymi na taśmie chronologicznej oznaczono daty roczne bitew
opisanych w źródłach.
Na podstawie: M. Węcowski, Podróż przez wieki. Starożytność , Warszawa 2002, s. 72, 85.
• W źródle 1. opisano bitwę, której datę oznaczono numerem ....................... .
• W źródle 2. opisano bitwę, której datę oznaczono numerem ....................... .
296923608.060.png
Egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
5
Zadanie 4. (2 pkt)
Na podstawie ilustracji i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
Źródło: Historia powszechna , t. 5, Novara 2007, s. 328.
A. Podaj nazwę stroju męskiego przedstawionego na ilustracji.
.......................................................................................................................................................
B. Wymień współczesny zawód, którego przedstawiciele, pełniąc obowiązki służbowe,
noszą strój o tej nazwie.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5. (2 pkt)
Na podstawie fragmentu listu z III w. n.e. i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
Cóż z tego, że są prawa wyryte na dwunastu tablicach […] skoro niemal w obliczu
tychże praw popełnia się przestępstwa, skoro wykracza się przeciw ustawom. Niewinność nie
szuka już ochrony tam, gdzie według zwyczaju znajdować powinna oparcie. Rozpala się
do szaleństwa zajadłość wzajemnych waśni, [...] wzburzone forum rozbrzmiewa krzykami
nienawiści. […] I któż zaprawdę przed tym wszystkim obroni? […] Sędzia? Przecież
frymarczy * on wyrokami. […]. To co przedajne nie wzbudza strachu.
* frymarczy – sprzedaje
Źródło: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole , nr 3, Warszawa 1961, s. 43–44.
A. Podaj nazwę imperium starożytnego, którego dotyczy tekst źródłowy.
.......................................................................................................................................................
B. Podaj termin, którym określa się negatywne zjawisko w życiu społecznym
skomentowane przez autora w podkreślonym fragmencie listu.
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
3.A. 3.B. 4.A. 4.B. 5.A. 5.B.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
2
2
1
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
296923608.061.png 296923608.062.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin