14. Sytuacyjno – wysokościowe kształtowanie placów, parkingów i skrzyżowań.
Ze względu na wpływ, jaki skrzyżowania i ich gęstość wywierają na sprawność przepływu ruchu w sieci oraz na wypadkowość, w planowaniu sieci drogowej zaleca się zachowanie możliwie dużych odległości pomiędzy skrzyżowaniami, zwłaszcza na drogach klasy S,GP,G.
Minimalna odległość pomiędzy skrzyżowaniami (ciąg skrzyżowań pojedynczych lub para skrzyżowań) powinna umożliwiać prawidłowe rozwiązanie wszystkich elementów geometrycznych, przewidziane oznakowanie i bezpieczne wykonywanie przez kierowców wszystkich manewrów związanych z przejazdem przez skrzyżowanie.
Zaleca się stosowanie poza terenami zabudowy takich odległości pomiędzy skrzyżowaniami, które umożliwiałyby wyprzedzanie, co będzie możliwe, jeśli pomiędzy skrzyżowaniami wystąpią odcinki o wymaganych odległościach widoczności na wyprzedzanie.
Minimalne odległości pomiędzy skrzyżowaniami na drogach klasy L i D wynikają z możliwości prawidłowego rozwiązanie elementów geometrycznych i czytelnego oznakowania.
Kształtowanie sytuacyjne skrzyżowań
Dopuszczenie odstępstwa powinno być uwarunkowane wykazaniem możliwości utrzymania warunków widoczności w trakcie bieżącej eksploatacji
Kształtowanie wysokościowe:
Woda z opadów powinna możliwie najkrótszą drogą odpływać ze skrzyżowania. Woda z wlotów drogi i pierwszeństwem przejazdu nie powinna przepływać na drogę boczną. Najniższego punktu wlotu nie należy lokalizować w obrąbie przejścia dla pieszych lub przejazdu dla rowerzystów.
Place
Place są to nie zabudowane powierzchnie terenów miejskich o specjalnym przeznaczeniu użytkowym. W zależności od sposobu użytkowania względnie funkcji urbanistycznych rozróżnia się następująca rodzaje placów:
- komunikacyjnej np. przeddworcowe, dworce PKS,
- architektoniczne jako otoczenie i oprawa eksponowanych budowli architektonicznych lub zabytkowych,
- manifestacji ludności /często rynki/,
- targowe /czasem rynki/,
- przemysłowe
- składowe
- parkingi.
Kształtowanie sytuacyjne placów należy do zakresu działania służb urbanistyczno - architektonicznych, które we współpracy, z branżą komunikacyjną mają doprowadzić do poprawnego rozwiązania problemów ruchowych.
W ramach projektów branży drogowej konstruktorom przypadają do rozwiązania następujące zagadnienia:
- szczegóły sytuacyjne,
- wysokościowe wykształcenie powierzchni placu i przyległych ulic,
- odwodnienie powierzchni placu i przyległych ulic,
- konstrukcja nawierzchni.
Parkowanie i Parkingi
W dobie obecnego rozwoju motoryzacji parkowanie w miastach urasta do problemów dużej wagi. Trudności w zaparkowaniu pojazdów rzutują na możliwość odbywania podróży w relacjach źródło ruchu - cel, a tym samym nie tylko na częstotliwość jazd, ale nawet na rozwój motoryzacji v dzielnicach śródmiejskich.
Możliwości parkowania są następujące:
- na pasach postojowych przy jezdni,
- na chodnikach,
- na placach parkingowych,
- na zapleczu-obiektów usługowych,
- na terenach zakładów pracy,
- w specjalnych obiektach podziemnych i nadziemnych.
Parkowanie na chodnikach należy uważać za rozwiązanie doraźne tymczasowe. Parkowanie no pasach postojowych przy jezdni możliwe jest nie na wszystkich klasach ulic i w pewien uwarunkowany sposób. Określa to poniższa tablica.
Wymiary stanowisk postojowych oraz dróg manewrowych dla różnych sposobów organizacji parkowania podaje tablica.
Najlepsze wykorzystanie powierzchni parkingowej uzyskuje się przy ustawieniu prostopadłym, gdyż na jedno stanowisko przypada najmniejsza powierzchnia. Ale ustawienie prostopadłe i ukośne o 60° przy wjeżdżaniu czy wyjeżdżaniu pojazdu ze stanowiska zajmuje więcej niż jeden pas ruchu i dlatego może być stosowane tylko na wydzielonych parkingach i ulicach o słabym ruchu, tj. klasy Z, L, D,
Parkingi między zabudową powinny być lokalizowane w miejscach nie rzucających się w oczy, zamaskowane zielenią /pożądane drzewa/ i oświetlone dla wglądu w jego powierzchnię /wzgląd na złodziei/.
Ukształtowanie wysokościowe ulic i placów
W miejskim budownictwie drogowym zagadnienie poprawnego ukształtowania powierzchni jezdni skrzyżowań i placów nabiera szczególnego znaczenia. Chodzi tu o spełnienie pewnych nieodzwonych wymogów, którymi są:
- przejazd przez skrzyżowanie bez wstrząsów /warunek komfortu jazdy/
- uzyskanie podstaw do prawidłowego przyjęcia sposobu odwodnienia, głównie do prawidłowego rozmieszczenia studzienek wodościekowych / warunek odwodnienia/
- harmonijny, bez skażeń optycznych, wygląd powierzchni ulicy, placu /warunek estetyki/
- ułatwienie wykonawstwa w zakresie wysokościowego wytyczenia robót i kontroli dokładności wykonania /warunek wykonawstwa/
- ułatwienie oceny prawidłowości rozwiązania na etapie dokumentacji technicznej
Ukształtowanie wysokościowe przedstawia się na planach warstwicowych, za pośrednictwem warstwic w równych odstępach, co 20, 10, 5, 2 cm w zależności od wielkości pochylenia powierzchni. Im łagodniej tym mniejszy odstęp.,
...
katkawo