Propozycja sprawdzianu ze składni w klasie V
..................................................................
imię i nazwisko
............................................
klasa
SPRAWDZIAN GRAMATYCZNY DLA KL. V
-składnia
1. Narysuj wykresy podanych zdań i nazwij części zdania.
a. Czarna chmura zbliżała się szybko.
b. Świeży chleb z miodem smakował małemu Jasiowi.
1. Podkreśl jedna kreską podmiot, dwiema orzeczenie w podanych zdaniach.
a. Wskazówki zegara wskazują godzinę siódmą.
b. Głośno terkocze w pokoju stary, ogromny budzik.
c. Niewidomy prosił o pomoc.
d. Ona to zrobiła wspaniale.
1. Ze zdań podanych w ćwiczeniu 2 wypisz po dwa związki zgody, rządu, przynależności
związki zgody: 1. ...................................................................
2. ..................................................................
związki rządu: 1. ..................................................................
2....................................................................
związki przynależności: 1. ............................................................
2. ...........................................................
2. Przekształć podane zdanie pojedyncze w zdanie złożone.
Ludzie opowiadali o wypadku.
..............................................................................................................................................................................
3. Przekształć równoważniki na zdania i podkreśl orzeczenia.
a. Obiad!
...............................................................................................
b. Już lekcja!
.................................................................................................
c. Kto dalej?
d. Kto wyżej?
................................................................................................
1. Przekształć zdania na równoważniki zdań
a. Pociąg odjeżdża za pięć minut.
..................................................................................................
b. Stańcie na baczność.
....................................................................................................
c. Maszerujcie!
......................................................................................................
d. Zwróćcie się w prawo.
...................................................................................................
1. Zredaguj telegram zawiadamiający o twoim przyjeździe. Ułóż dwa zdania: jedno oznajmujące, drugie rozkazujące.
TELEGRAM
.....................................................................................................................................................................................
2. Uzupełnij poniższy tekst różnymi rodzajami przydawek, tak by stał się ciekawy.
Nadeszła ........................................ wiosna. Zakwitły ............................................ kwiaty; ................................
pierwiosnki, ..................................................żonkile. Od rana wokół uli uwijają się roje ..................................,
a na drutach telefonicznych gromadzą się ............................................ stada ..................................................,
by dać ................................................. koncert. ........................................................wiatry sprzyjają ..................
.................................. latawcom. Na balkony i tarasy powróciły skrzynki ........................................................ .
Wiosna to ............................................................. pora.
3. W podanych zdaniach złożonych podkreśl orzeczenia, ponumeruj zdania składowe, następnie rozpoznaj zdania nadrzędne i podrzędne i narysuj wykresy.
a. Ruszyliśmy dalej, gdy wybiła czwarta.
b. Nie wiedziałem, że mnie lubią.
c. Gdy Janek pojechał do Krakowa, zwiedził Wawel.
Marzena Żebrowska
nauczyciel języka polskiego
w ZKPiG nr 4 w Gdańsku
viktus