składnia kl.V.doc

(42 KB) Pobierz
Propozycja sprawdzianu ze składni w klasie V

Propozycja sprawdzianu ze składni w klasie V

 

..................................................................

imię i nazwisko

............................................

klasa

SPRAWDZIAN GRAMATYCZNY DLA KL. V

-składnia

 

1.     Narysuj wykresy podanych zdań i nazwij części zdania.

a.     Czarna chmura zbliżała się szybko.

 

 

 

  

 

 

 

b.     Świeży chleb z miodem smakował małemu Jasiowi.

 

 

 

 

 

 

 

1.     Podkreśl jedna kreską podmiot, dwiema orzeczenie w podanych zdaniach.

a.     Wskazówki zegara wskazują godzinę siódmą.

b.     Głośno terkocze w pokoju stary, ogromny budzik.

c.      Niewidomy prosił o pomoc.

d.     Ona to zrobiła wspaniale.

1.     Ze zdań podanych w ćwiczeniu 2 wypisz po dwa związki zgody, rządu, przynależności

związki zgody: 1. ...................................................................

2. ..................................................................

związki rządu: 1. ..................................................................

2....................................................................

związki przynależności: 1. ............................................................

2. ...........................................................

2.     Przekształć podane zdanie pojedyncze w zdanie złożone.

Ludzie opowiadali o wypadku.

..............................................................................................................................................................................

3.     Przekształć równoważniki na zdania i podkreśl orzeczenia.

a.     Obiad!

...............................................................................................

b.     Już lekcja!

.................................................................................................

c.      Kto dalej?

.................................................................................................

d.     Kto wyżej?

................................................................................................

1.     Przekształć zdania na równoważniki zdań

a.     Pociąg odjeżdża za pięć minut.

..................................................................................................

b.     Stańcie na baczność.

....................................................................................................

c.      Maszerujcie!

......................................................................................................

d.     Zwróćcie się w prawo.

...................................................................................................

1.     Zredaguj telegram zawiadamiający o twoim przyjeździe. Ułóż dwa zdania: jedno oznajmujące, drugie rozkazujące.

TELEGRAM

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

2.     Uzupełnij poniższy tekst różnymi rodzajami przydawek, tak by stał się ciekawy.

Nadeszła ........................................ wiosna. Zakwitły ............................................ kwiaty; ................................

pierwiosnki, ..................................................żonkile. Od rana wokół uli uwijają się roje ..................................,

a na drutach telefonicznych gromadzą się ............................................ stada ..................................................,

by dać ................................................. koncert. ........................................................wiatry sprzyjają ..................

.................................. latawcom. Na balkony i tarasy powróciły skrzynki ........................................................ .

Wiosna to ............................................................. pora.

3.     W podanych zdaniach złożonych podkreśl orzeczenia, ponumeruj zdania składowe, następnie rozpoznaj zdania nadrzędne i podrzędne i narysuj wykresy.

a.     Ruszyliśmy dalej, gdy wybiła czwarta.

 

 

b.     Nie wiedziałem, że mnie lubią.

 

 

c.      Gdy Janek pojechał do Krakowa, zwiedził Wawel.

 

 

Marzena Żebrowska

nauczyciel języka polskiego

w ZKPiG nr 4 w Gdańsku

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin