subkultury.pdf

(109 KB) Pobierz
subkultury
SUBKULTURA
KONTR KULTURA – ANTYKULTURA
- KULTURA ALTERNATYWNA
Opracowała: Lidia Lekacz
Podstawowe poj ę cia
Pojecie Subkultura – w potocznym rozumieniu stawiane jest w jednym
szeregu z takimi określeniami jak „ nieprzystosowanie społeczne” , „patologia
społeczna” i kojarzy się z negacją obowiązujących wzorów kulturowych i
buntem – ma więc wydźwięk jednoznacznie pejoratywny
Takie rozumienie, nie uwzględnia ani wielości subkulturowych odmian ,
ani ich kontekstu historycznego.
Dokonując neutralnej analizy pojęcia „subkultura” naleŜy wziąć równieŜ
pod uwagę związane z nim terminy takie jak : „kontrkultura i kultura
alternatywna”
Tak więc „subkultura” w ujęciu opisowym określa wyodrębniony według
jakiegoś kryterium ( np. etnicznego, zawodowego, religijnego czy
demograficznego) segment Ŝycia społecznego i jego kulturę. I tak moŜna mówić
np. o subkulturze jakiejś grupy etnicznej
( np. amerykańskich Murzynów ) , zawodowej ( lekarzy, inŜynierów, księŜy )
czy religijnej (np. świadków Jehowy ). MoŜna teŜ mówić o subkulturze
Ŝołnierzy, policjantów, bezrobotnych, kobiet itp. W takim ujęciu subkultura jest
segmentem kultury i nie podlega wartościowaniu na zjawiska kulturowe wyŜsze,
niŜsze, gorsze czy lepsze. Zjawisko subkultury z punktu widzenia
psychologicznego to cztery elementy kaŜdej podkultury: swoisty język, swoista
tonacja uczuciowo- emocjonalna, specyficzne formy zachowania, specyficzny
1
system wartości. Pierwszy okres formowania się kultury młodzieŜowej to
właśnie okres tak rozumianej subkultury. Etap ten charakteryzują wzory
kulturowe wyróŜniające grupy młodzieŜowe od reszty społeczeństwa. Elementy
podkreślające ich wzajemną odrębność, takie jak wygląd, styl zabawy,
słownictwo, sposób spędzania wolnego czasu, postawy- to one stanowiły
wyróŜniki zewnętrzne. Był to czas obecności wielu konkurujących ze sobą grup
rówieśniczych ( które nierzadko miały charakter gangów).
Termin „subkultura” zaczął być z czasem uŜywany w znaczeniu
wartościującym ( być moŜe równieŜ z racji swej etymologii: „sub”, czyli coś co
jest „pod” kulturą, co jest od niej niŜsze, gorsze.
W ujęciu wartościującym termin „subkultura” zaczęto wiązać z jakąś
formą patologii społecznej lub z prymitywizmem., niska jakością uczestnictwa
w kulturze. Mówiło się więc o subkulturze narkomanów , pijaków, złodziei
kieszonkowych itp. Czyli uznawano Ŝe są to grupy, pozostające w konflikcie ze
społeczeństwem.
Kontrkultura- stanowi przejaw działania młodych ludzi , powiązanych w
grupy rówieśnicze i uczestniczących okazjonalnie w zbiorowych , publicznych
wystąpieniach dających okazję do wyraŜenia swych postaw.
Tak np. do kontrkultury zaliczono hippisów, którzy nie pasowali do
wizerunku młodocianych przestępców ani teŜ nie tworzyli grupy społecznej
typu: lekarze czy inŜynierowie.
„Kontrkultura” wyraŜa się zarówno w sprzeciwie wobec kultury zastanej,
jak i w próbach tworzenia kultury nowej, mającej zastąpić zanegowaną
rzeczywistość kulturową.
Obok terminu „kontrkultura” pojawił się równieŜ termin „antykultura”
róŜniący się tym, Ŝe „zatrzymuje się na samej negacji, wyczerpuje się w akcie
odrzucenia”
2
Główny nurt kontrkultury, odrzucający zastaną, proponował w jej miejsce
nowe formy kulturowe. Tak zaczęła się tworzyć kultura alternatywna .
W subkulturze mam więc do czynienia z przechodzeniem przez trzy
zasadnicze fazy:
wstępna faza to subkultura – pośrednia to kontrkultura a , wynikiem jest- kultura
alternatywna
SUBKULTURY W POLSCE
Ruch młodzieŜowy inspirowany ideami kontrkultury rozwijał się w
Polsce inaczej niŜ w krajach zachodnich .wpłynęło na to wiele okoliczności :
totalitaryzm Nie akceptowanej ideologii komunistycznej, która narzucała
określone wzorce kulturowe, oraz odmienności tradycji i obyczajów. To były
główne przyczyny .
Lata 1950 – 1980- subkultura bikiniarzy Nie mająca swego odpowiednika
w innych krajach, aktywność przypada na lata tuz po śmierci Stalina (1953)
Bikiniarze- grupa z przewagą młodzieŜy inteligentnej wywodzącej się z
rodzin o wysokim statusie materialnym. Odrzucali propagowanie oficjalnie
obowiązujących wzorców podkreślając w ten sposób wolność osobistą i
niezaleŜność oraz akceptację tego co zakazane. A zakazane – jazz, moda
ubierania się, było to co lansował wtedy zachód ( nowa muzyka , tańce itp.),
ogólnie fascynacja zachodem zwłaszcza Ameryką. W latach 50-tych rozwinęła
się subkultura Chuliganów . w przeciwieństwie do bikiniarzy wywodzili się
głównie ze środowisk robotniczych, z rodzin o niskim statusie społecznym.
Subkultura grup chuliganów opierała się na grupowej solidności, bezwzględnym
posłuszeństwie wobec przyjętego sposobu postępowania wiąŜącego członków
grupy oraz jej przywódcy. Grupa przyjmowała podział na „swoich” i „obcych”.
Przy czym obcymi byli wszyscy spoza własnej grupy i spoza innych grup
chuligańskich. Obcy zasługują na pogardę i brutalne potraktowanie.
3
 
Subkultura chuliganów zanikła na początku lat 60-tych, natomiast przetrwał
do dziś termin „chuligan” jako synonim dewiacyjnej postaci kultury
młodzieŜowej.
Gitowcy- (git- ludzie)- początek lat 70- tych , choć juŜ wcześniej bo w
połowie lat 50-tych zjawisko git –ludzi wystąpiło w młodzieŜowych zakładach
karnych, wychowawczych i poprawczych.
W tej grupie dominowali uczniowie szkół zawodowych i
przyzakładowych, wywodzących się głowie ze środowisk robotniczych
większych miast. Rodzeniem ideologii gitowców był podział na „ludzi” jak
nazywali siebie i „frajerów”. Git-ludzie to „swoi” wszyscy inni „obcy”. Istniała
wśród gitowców gradacja agresji wobec „obcych”. Obcymi byli mieszkańcy
innego miasta, czy innego środowiska , niektórzy członkowie społeczeństwa z
róŜnych powodów procz gitowców napiętnowani oraz cudzoziemcy. Ze
szczególną brutalnością odnosili się do hipisów. To naleŜało do ideologii-
eksploatacji frajerów. Drugi gatunek działania gitowców to – neutralizacja
ideałów i wpływów normalnego społecze ń stwa. Czyli przeciwstawienie się
resocjalizacji i socjalizacji. Obowiązywał równieŜ kult siły fizycznej i twardego
charakteru a obok tego spryt i bezwzględność. Dzięki temu gitowiec moŜe
narzucać wolę otoczeniu i uzyskiwać jak największe korzyści kosztem pracy
innych. Gitowcy mieli swoją mowę grypserę. Przywódcą był zazwyczaj
najsilniejszy , nadto mógł się pochwalić kontaktami ze światem przestępczym.
Hipisi- pod koniec lat 60-tych dotarł do Polski ruch hipisowski poprzez
głównie muzykę rockową . W Polsce ruch ten wyraŜał się przez kontestację
wobec systemu politycznego.
Ruch ten w Polsce róŜnił się w niektórych przejawach od swego
zachodniego pierwowzoru. Zrezygnowano np. z najbardziej skrajnych
postulatów takich jak: „odpadanie” od społeczeństw, niepodejmowanie nauki i
pracy, Ŝycia w samowystarczalnych komunach, opuszczania miasta itp.
4
310455203.001.png
W Polsce zaistniał (podobnie jak na zachodzie) problem narkomanii,
która stała się tragedią ruchu. Pod koniec lat 70-tych ruch się rozpadł. Nowa fala
popularności nadeszła wraz z odbywającymi się festiwalami muzyki rockowej w
Jarocinie (lata 80-94). Nowi hipisi zainteresowali się muzyką regge, w ten
sposób wytworzyło się coś na ksztalt symbiozy miedzy neohipisami (
tzw.”chwastami”) a polskimi rastafarianami. (Rasta w polskim wydaniu przyjęło
wiele z dawnej hipisowskiej symboliki)
Dziś młodzi ludzie uchodzący za hipisów to głownie licealiści , którzy
ubiorem i stylem Ŝycia podkreślają swoją niezaleŜność. Nie są to jednak typowe
próby hipisowania organizowaniem się w komuny czy róŜne formy
„odpadania” od społeczeństwa- jest to tylko chęć wyraŜenia się z bezbarwnego
społeczeństwa.
Natomiast funkcje kontestacyjne przejęły młodszy, dynamicznie rozwijający
się w okresie stanu wojennego, bardziej agresywny w wyraŜaniu sprzeciwu ruch
punk .
Punk- ruch ten pojawił się jako krytyczna „odpowiedz” na sytuację
społeczną i ekonomiczną. W Polsce był przede wszystkim antykomunistyczny.
Nowością przy analizie tej subkultury jest fakt, Ŝe grupy punk powstały Nie
tylko w wielkich miastach, ale równieŜ w mniejszych miejscowościach.
Cechowała ich duŜa solidarność grupowa. Byli mniej agresywni niŜ koledzy na
zachodzie, był to ruch w zasadzie apolityczny – Jego właściwa domeną była
zawsze sfera stosunków międzyludzkich. Konflikty ideologiczne i polityczne
świata dorosłych właściwie ich nie interesowały. Na tyle tylko, na ile
ingerowała w sferę stosunków międzyludzkich, czy naruszała wolność ekspresji
lub wolność bycia sobą. PoniewaŜ wolność bycia sobą naruszała, dlatego
pojawiły się wystąpienia o charakterze antyrządowym . a z jarocińskiej sceny
leciały teksty w stylu „Rźnij czerwonego siekierką , bo jest mi barierą”
5
310455203.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin