2006_07_trendy.pdf

(1346 KB) Pobierz
Microsoft Word - 00000 wrzesien aKT.doc
682698661.012.png
Internetowy magazyn CODN nr 7/11 /2006
Witamy po wakacjach!
Kiedyś przeczytałam, że 80% dzieci idzie do szkoły, do
pierwszej klasy, z pełnym entuzjazmem.
Jak Państwo myślicie: ile procent uczniów kończy
edukacje w podobnym klimacie emocjonalnym?
Dokładnie odwrotnie: zaledwie 20% uczniów kończy własną karierę szkolną
nadal utrzymując entuzjazm i chęć do uczenia się, rozwoju i doskonalenia
umiejętności…
Czemu tak się dzieje? Wydaje mi się iż na 100% czynników, które wpływają na
właściwą postawę dzieci (i ludzi w ogóle) do nauki składają się: w 50%
umiejętności uczenia się, znajomość własnego stylu i technik wspomagających
proces uczenia się. Zapewne 20% to efekt wsparcia ze strony domu (kultura
uczenia się, dobry start, poczucie własnej wartości u dziecka); dalsze 20% -
wsparcie ze strony szkoły (odpowiedni klimat uczenia się). Pozostałe 10% to -
jak zawsze, inne czynniki.
Kampania na rzecz Uczenia się, która została zainaugurowana I Festiwalem
Edukacyjnym w czerwcu br., w CODN, postawiła sobie za zadanie zająć się
przede wszystkim owymi pięćdziesięcioma procentami, chociaż wnikać będziemy
także w pozostałe obszary. Planujemy dotarcie do uczniów, także
przedszkolaków, nauczycieli, rodziców i przekazywać wskazówki jak można
wspierać proces uczenia się już od pierwszych lat życia dziecka.
Pragniemy Państwa poinformować z wielką
przyjemnością i dumą iż Kampania na rzecz Uczenia
się otrzymała honorowy patronat Polskiego Komitetu
Do Spraw UNESCO!
Zaś druga część Festiwalu odbędzie się w dniach
23-25 listopada w Płocku. Informacje ukażą się na stronie głównej CODN.
Małgorzata Taraszkiewicz i Autorzy
15 września 2006 r.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 2
682698661.013.png 682698661.014.png 682698661.015.png 682698661.001.png
Internetowy magazyn CODN nr 7/11 /2006
1.
Stanisław Ruciński
Wykład o wychowaniu uczniów
str. 6
2.
Wanda Chotomska
Cytaty
str. 13
3.
Zuzanna Kępińska
The Wall
str. 15
4.
Jerzy Mil
Mobil in mobil, czyli animacje Baltie
str. 19
5.
Małgorzata Taraszkiewicz
Misja i wizja edukacji szkolnej
str. 22
6.
Anna Krzewińska
Niewerbalny trening interpersonalny Weroniki Sherborne
str. 28
7.
Michael Gleeson
Lekcje z myślenia – lekcja 1 CBS 2 BVS
str. 33
8.
Wiga Bednarkowa
Ta tycia tyta
str. 38
...
Na ostatniej stronie
Pomyśl…
Magazyn wydawany przez Pracownię Informacji Pedagogicznej
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
00-478 Warszawa, Aleje Ujazdowskie 28
Redaktor naczelny: Małgorzata Taraszkiewicz tel.(22) 345 37 12 trendy@codn.edu.pl
Zespół redakcyjny: Jarosław Budnicki; współpraca: Agata Baj.
Projekt okładki: Anna Tyrakowska
W numerze wykorzystano zdjęcia z Internetu oraz archiwum prywatnego.
Zamieszczone w magazynie teksty prezentują poglądy autorów i nie są
równoznaczne ze stanowiskiem CODN jako instytucji.
Prawa autorskie zastrzeżone. Korzystanie z materiałów dozwolone do użytku własnego
i pracy z uczniami; przedruki i inne formy używania materiałów są możliwe po
uzgodnieniu z redakcją.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 3
682698661.002.png 682698661.003.png 682698661.004.png
Internetowy magazyn CODN nr 7/11 /2006
nowych
www.trendy.codn.edu.pl
Æ
JAK UCZYĆ UCZNIÓW
UCZENIA SIĘ
Kampania na Rzecz
Uczenia się
I Ogólnopolski Festiwal Edukacyjny cz.2
Spotkania, konferencje,
kursy
XI FORUM EDUKACYJNE „Nowe przestrzenie edukacji”
7 X 2006, Warszawa.
Ciekawe linki
serwis turystyki szkolnej
www.przewodnicy.warszawa.pl
www.horn.warszawa.pl
Bałtowski park Jurajski
www.BALTOWSKIPARK.PL
Æ
CZYTELNIA
artykuły
Mobil In mobil, czyli animacje z Baltie (Jerzy Mil)
recenzje
„Atlas efektywnego uczenia (się)
Małgorzata Taraszkiewicz&Colin Rose
Æ
MINI KURSY
DOSKONALENIA
Lekcje z myślenia – lekcja 1 CBS 2 BVS
(Michael Gleeson)
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 4
682698661.005.png 682698661.006.png 682698661.007.png 682698661.008.png 682698661.009.png
Internetowy magazyn CODN nr 7/11 /2006
Wykład o wychowaniu uczniów
Stanisław Ruciński
Z inicjatywy kolegów z Pracowni Informacji Pedagogicznej CODN miałem mówić
o "Wychowaniu uczniów”. I tak też będzie. Najpierw muszę rozróżnić
w y c h o w a n i e i n a u c z a n i e . Tym drugim bowiem przede wszystkim
zajmują się nauczyciele, a wychowaniem – najpierw rodzice. Wychowanie
zaczyna się w domu, ale musi być kontynuowane w szkole. Początek –
wychowanie rodzinne – jest może najważniejszy, ale nauczanie – wychowanie
intelektualne, jak niektórzy to nazywają – towarzyszy wychowaniu w dojrzalszej
fazie rozwoju dziecka. Nauczyciel, który interesuje się tylko nauczaniem, a nawet
szerzej – kształceniem ucznia, a wychowanie pozostawia rodzicom, sam czyni
ze swej pracy nauczycielskiej “usługę oświatową” świadczoną odpłatnie. Sam
godzi się na to, że uczeń zajmuje wobec niego postawę, którą można wyrazić
słowami: płacę i wymagam ; albo: mam prawo, należy mi się wykształcenie. A
więc powiem kilka może ważnych słów o wychowaniu w szkole.
CZY WYCHOWANIE JEST KSZTAŁCENIEM W SFERZE MORALNEJ?
Nieco upraszczając, można powiedzieć, że wychowanie dokonuje się w sferze
moralnej życia ludzkiego, a nauczanie – w intelektualnej i jest podawaniem
wiadomośc i , kształtowaniem u m i e jętności i nawyków, wyjaśnianiem
przyczyn i skutków określonych zjawisk, a w końcu i pomaganiem w
rozumieniu ludzkich z a m y słó w , ich m o t y w ó w i c e l ó w . Także
przekazywanie wiedzy praktycznej o metodach i sposobach zaspokajania
określonych potrzeb czy wyjaśnienie skutków braku pewnych zaspokojeń,
informowanie o znaczeniu pewnych potrzeb i ich roli, pozytywnej lub negatywnej,
w rozwoju człowieka – jest jeszcze nauczaniem, ale już wkracza na teren wiedzy,
która mogłaby być określona jako “normatywna” i zaliczana do m o r a l n e j sfery
życia, bo dotyczy postępowania człowieka. Można jednak mówić o
prawidło w y m postępowaniu, bo zgodnym z pewnymi “prawidłami” - np.
regułami skutecznego postępowania, mówić o postępowaniu moralnie słusznym,
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 5
682698661.010.png 682698661.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin