Temat: Utrwalenie obrazu graficznego wyrazów z „rz” nie podlegającym zasadom ortograficznym.
Cele:
· usprawnianie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej,
· ćwiczenie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości.
1. Kształtowanie związków słuchowo – wzrokowych.
Prowadzący czyta tekst, a uczeń otrzymuje zestaw obrazków, które układa w trakcie słuchania (porzeczki, jarzębina, wierzba, orzech, korzenie).
Tatuś Adama ma duży sad. Rosną tam porzeczki, wiśnie i jabłonie.Za płotem jest jarzębina i wierzba. W kącie ogrodu rośnie orzech włoski. Ma on ogromne korzenie.
2. Ćwiczenie funkcji wzrokowo – słuchowej, wydzielanie sylab w mowie.
Uczeń otrzymuje kartkę z tekstem z ćwiczenia 1. Wypisuje z niego wyrazy z „rz” z jednoczesnym podziałem na sylaby. Sylabę zawierającą „rz” podkreśla kolorową kredką.
wierz – ba ja – rzę – bi – na po – rzecz – ka
ko – rzeń o – rzech
3. Wytwarzanie zw. słuchowo – wzrokowo – ruchowych, kształcenie czujności ortograficznej.
Uczeń otrzymuje kartoniki z wyrazami oraz kartoniki z wyrazami z luką, zadaniem ucznia jest wpisanie w puste miejsce odpowiednią sylabę.
wierzba jarzębina porzeczka
……ba ……rzębina ……rzeczka
wierz…… ja……bina po……ka
jarzę……na porzecz……
jarzębi……
orzech
…rzech
o……
4. Ćwiczenie logicznego myślenia.
Uczeń otrzymuje kartkę z wyrazami i łączy odpowiednie wyrazy tworząc związki wyrazowe. Odczytuje je głośno i przepisuje do zeszytu.
wierzba
jarzębina
korzeń
porzeczka
czerwona
laskowy
gruby
czarna
płacząca
5. Ćwiczenie funkcji analizatora wzrokowego, koncentracji uwagi.
Uczeń umieszcza litery w miejsca wskazane przez strzałki i tworzy wyrazy.
E
A
R
W
B
I
Z
J
Ę
malina212